Organisatie | Veenendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Veenendaal houdende regels omtrent vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad (Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Veenendaal 2016) |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Veenendaal 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2016 | nieuwe regeling | 22-09-2016 Gemeenteblad |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
De raad kan het college verzoeken de secretaris in de raadsvergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden, benoeming wethouders en fracties
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren. De naam mag niet in strijd zijn met de openbare orde en goede zeden.
Indien één of meer leden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of als één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie, wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter. Voor het splitsen dan wel het vormen van nieuwe fracties is geen toestemming vereist van de raad.
6.De nieuwe naam van een fractie voldoet aan de eisen uit artikel G 3 Kieswet en wordt gebruikt met ingang van de eerstvolgende vergadering van de raad.
Paragraaf 2. Orde van de vergadering
1.De griffier draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst die genummerd is en op alfabetische volgorde is.
2.Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad de presentielijst.
3.Aan het einde van elke vergadering wordt de presentielijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
1.De voorzitter, de leden van de raad en de griffier hebben een vaste zitplaats, door de voorzitter na overleg met de fractievoorzitters bij aanvang van iedere nieuwe zittingsperiode van de raad aangewezen.
2.Indien daartoe aanleiding bestaat, kan de voorzitter de indeling herzien na overleg met de fractievoorzitters.
3.De voorzitter wijst een zitplaats aan voor de wethouders, de secretaris en anderen die voor de raadsvergadering zijn uitgenodigd.
Artikel 13. Woordelijke verslag en besluitenlijst
1.De griffier draagt zorg voor het woordelijke verslag en de besluitenlijst van de vergadering.
2.Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst van de vergadering, zo spoedig mogelijk na de vergadering, openbaar gemaakt door plaatsing op de gemeentelijke website.
a.de namen van de voorzitter, de griffier, de ter vergadering aanwezige leden, alsmede de leden die afwezig waren, de wethouders en anderen die het woord gevoerd hebben;
b.een vermelding van zaken die aan de orde zijn geweest;
d.een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden;
e.vermelding van ingediende amendementen en moties.
4.Bij het begin van de vergadering wordt, indien mogelijk, het woordelijke verslag van de vorige vergadering vastgesteld.
5.De leden van de raad, de griffier, de wethouders, de secretaris en anderen hebben het recht, mits zij het woord hebben gevoerd, een voorstel tot verandering van hun bijdrage aan de vergadering, aan de raad te doen, indien het woordelijke verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is.
6.Het door de raad vastgestelde woordelijke verslag wordt door de voorzitter en griffier ondertekend.
Artikel 14. Geluids- en beeldopname
1.De openbare vergaderingen van de raad worden digitaal in beeld en geluid vastgelegd.
2.De beeld- en geluidopnames van een vergadering zijn digitaal via de gemeentelijke website toegankelijk.
3.Het in het eerste en tweede lid vermelde is niet van toepassing op besloten vergaderingen als bedoeld in artikel 37 van dit reglement.
1.Bij de raad ingekomen stukken worden op een lijst geplaatst. De griffier geeft bij ieder stuk aan op welke wijze het desbetreffende stuk procedureel wordt afgehandeld. Deze lijst wordt aan de leden van de raad digitaal toegezonden.
2.De raad neemt een besluit over de wijze van afdoening van de ingekomen stukken.
Artikel 17. Spreektijdenregeling
1.Iedere fractie heeft een basisspreektijd voor de eerste raadszetel binnen deze fractie van 12 minuten.
2.De basisspreektijd van de fractie wordt verhoogd met één minuut voor iedere volgende raadszetel van de betreffende fractie
3.Het college en de burgemeester beschikken samen over 30 minuten spreektijd.
4.Niet ten laste van de spreektijd van een fractie of van het college komt de reactie(s) op een interruptie en de bijdragen tijdens het vragenhalfuurtje.
5.De voorzitter mag bij uitzonderlijke gevallen afwijken van deze spreektijdenregeling.
Artikel 18. Handhaving orde; schorsing
1.Een spreker mag in zijn betoog niet worden gestoord, tenzij:
a.de voorzitter het nodig oordeelt hem aan het in acht nemen van dit reglement te herinneren;
b.een lid hem interrumpeert. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interruptie zijn betoog zal afronden.
2.Indien een spreker, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde agendapunt, een andere spreker herhaaldelijke interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige agendapunt het woord ontzeggen.
3.De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en – indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.
1.De raad kan op voorstel van de voorzitter of een lid beslissen over één of meer onderdelen van een onderwerp of voorstel afzonderlijk te beraadslagen.
2.Op verzoek van een lid of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door de voorzitter te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
3.De eerste termijn dient ter informatievergaring waaraan op uitnodiging van de raad collegeleden of anderen een bijdrage kunnen leveren.
4.In de tweede termijn vindt het debat plaats tussen de leden. Op verzoek van de raad kunnen collegeleden en anderen deelnemen.
Artikel 20. Deelname aan de beraadslagingen door anderen
1.De raad kan bepalen dat anderen dan de in de vergadering aanwezige leden van de raad, de wethouder, de secretaris, de griffier en de voorzitter deelnemen aan de beraadslagingen.
2.Een beslissing daartoe wordt door de raad genomen alvorens met de beraadslagingen ten aanzien van het aan de orde zijnde agendapunt een aanvang wordt genomen.
Paragraaf 3. Procedures bij stemmingen
Artikel 23. Stemming; procedure hoofdelijke stemming
Een lid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen voordat het volgende lid heeft gestemd. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Artikel 25. Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuw stemming gehouden.
7.Onder de zorg van de griffier worden de stembriefjes onmiddellijk na de vaststelling van de uitslag vernietigd.
Artikel 26. Herstemming over personen
1.Wanneer bij de eerste stemming niemand de volstrekte meerderheid heeft verkregen, wordt tot een tweede stemming overgegaan.
2.Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatsvinden.
3.Indien bij tussenstemming of bij de derde stemming de stemmen staken, beslist het lot.
Artikel 27. Beslissing door het lot
1.Wanneer het lot moet beslissen, worden de namen van hen tussen wie de beslissing moet plaatshebben, door de voorzitter op afzonderlijke, geheel gelijke, briefjes geschreven.
2.Deze briefjes worden, nadat zij door het stembureau zijn gecontroleerd, op gelijke wijze gevouwen, in een stembokaal gedeponeerd en omgeschud.
3.Vervolgens neemt de voorzitter een van de briefjes uit de stembokaal. Degene wiens naam op dit briefje voorkomt, is gekozen.
Hoofdstuk 4 Rechten van de leden
Een voorstel dat is overgedragen aan de griffier kan niet worden ingetrokken of worden teruggeven zonder toestemming van de raad.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie met het verzoek om informatie over een onderwerp wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk en ondertekend bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de griffier, de overige leden en het college. Bij de vaststelling van de agenda van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Artikel 34. Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, via de griffier, aan de raad, in ieder geval binnen dertig dagen nadat de vragen zijn binnengekomen. Indien beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden, stelt het college of de burgemeester de raad hiervan schriftelijk gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen schriftelijke beantwoording zal plaatsvinden.
Het lid dat tijdens het vragenhalfuurtje vragen wil stellen, meldt dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de vergadering bij de voorzitter. De voorzitter kan weigeren een onderwerp tijdens het vragenhalfuurtje aan de orde te stellen indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven, indien het niet politiek en actueel is of indien het onderwerp in dezelfde vergadering aan de orde is.
Indien een lid over een onderwerp inlichtingen als bedoeld in de artikelen 169, derde lid, en 180, derde lid Gemeentewet verlangt, wordt een verzoek bij de voorzitter ingediend. Deze draagt er zorg voor dat het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de griffier, de overige leden en het college of de burgemeester wordt gebracht.
De verlangde inlichtingen worden zo spoedig schriftelijk gegeven, via de griffier, aan de raad, in ieder geval binnen zestig dagen nadat het verzoek is binnengekomen. Indien de verlangde inlichtingen niet binnen deze termijn schriftelijk beschikbaar zijn, stelt het college of de burgemeester de raad hiervan schriftelijk gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen de verlangde inlichtingen schriftelijk beschikbaar zijn.
Hoofdstuk 5 Besloten vergadering
Op besloten vergaderingen is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 38. Woordelijke verslag en besluitenlijst
1.De griffier draagt zorg voor het woordelijk verslag en de besluitenlijst van de besloten vergadering.
a.de namen van de voorzitter, de griffier, de ter vergadering aanwezige leden, alsmede de leden die afwezig waren, de wethouders en anderen die het woord gevoerd hebben;
b.een vermelding van zaken die aan de orde zijn geweest;
d.een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden;
e.vermelding van ingediende amendementen en moties.
3.Het woordelijke verslag wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden.
4.De leden van de raad, de griffier, de wethouders, de secretaris en anderen hebben het recht, mits zij het woord hebben gevoerd, een voorstel tot verandering van hun bijdrage aan de vergadering, aan de raad te doen, indien het woordelijke verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is.
5.Het door de raad vastgestelde woordelijke verslag wordt door de voorzitter en griffier ondertekend.
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de raad op voorstel van de voorzitter.
Artikel 42. Intrekking Derde herziening Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Veenendaal
De Derde herziening Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Veenendaal, vastgesteld door de raad op 28 mei 2015, wordt ingetrokken.