Organisatie | Giessenlanden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Werktijdenregeling gemeente Giessenlanden 2016 |
Citeertitel | Werktijdenregeling gemeente Giessenlanden 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt:
1. Regeling voor de werktijden van het personeel in dienst van de gemeente Giessenlanden als bedoeld in artikel D1, lid 1, van het Algemeen Ambtenarenreglement, zoals vastgesteld bij besluit van 28 december 1993;
2. Regeling "Nadere regelen deeltijdarbeid", zoals vastgesteld bij besluit van 28 juni 1994,
3. Regeling betreffende arbeidstijdverkorting voor oudere werknemers, zoals vastgesteld bij besluit van 12 december 1988.
4. Regelen voor de werktijden van het personeel in dienst van de gemeente Giessenlanden als be doeld in artikel D1, lid 1, van het Algemeen Ambtenarenreglement, zoals vastgesteld bij besluit
van 29 maart 2004
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-12-2016 | 01-01-2016 | Vervangt meerdere oude regelingen, zie redactionele toevoeging | 23-08-2016 | Zaak 15-1036 |
Burgemeester en wethouder Giessenlanden,
gelet op het bepaalde in hoofdstuk 4 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR) en de Uitwerkingsovereenkomst (UWO) en tevens op het gestelde in de Arbeidstijdenwet, het Arbeidstijdenbesluit en de Wet Arbeid en Zorg (WAZ);
gelet op de schriftelijke instemming van de BOR van 4 december 2015;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
De bijzondere regeling is van toepassing op medewerkers, waarvoor de individuele werktijden eenzijdig door de werkgever worden vastgesteld en op medewerkers die geen overeenstemming over werkafspraken bereiken met de leidinggevende. Burgemeester en wethouders bepalen welke functies, functiegroep(en) of teams onder de bijzondere regeling vallen. Deze staan genoemd in bijlage A bij deze regeling.
Artikel 7 Werktijdenregistratie
Positieve en negatieve saldi op de tijdregistratie zijn beperkt toegestaan. Hierbij mag opgebouwd worden tot een saldi van maximaal 36 uur positief en 10 uur negatief tot aan het einde van een kwartaal. Voor een deeltijd dienstverband geldt dit naar rato. Deze saldi dienen vervolgens zo snel mogelijk gecompenseerd te worden. Na compensatie van deze uren is opbouw tot voorgenoemde maximum saldi opnieuw toegestaan. Het uitgangspunt is dat zoveel mogelijk aan de vastgestelde arbeidsduur per week vast wordt gehouden. Het positief opgebouwde saldo kan door de medewerker worden aangewend voor secundaire arbeidsvoorwaarden (o.a. fietsplan) of voor vrije tijd, overeenkomstig het gestelde in hoofdstuk 4A van de CAR/UWO.
Hoofdstuk 2 De Standaardregeling
Artikel 11 Bezetting en werkafspraken
Twee keer per jaar worden tussen de leidinggevende en de medewerker basisafspraken gemaakt over werktijden, verlof en werkplanning binnen het dagvenster, waarbij eerdere afspraken worden geëvalueerd. Deze afspraken kunnen worden gemaakt in een voortgangsgesprek (bila) en in het evaluatiegesprek. De afspraken worden schriftelijk vastgelegd. Bijstelling van de afspraken kan tussentijds in overleg plaatsvinden.
Artikel 12 Buitendagvenstervergoeding
Als de medewerker buiten het dagvenster werkzaamheden moet verrichten, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende.
Burgemeester en wethouders kunnen één of meer artikelen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voorzover toepassing gelet op het organisatiebelang of het belang van de individuele medewerker leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Voor de ambtenaar die valt onder de standaardregeling en waarbij de nieuwe werkafspraken leiden tot financieel nadeel in verband met gewijzigde vergoedingen, wordt eventueel een afbouwtoelage toegekend.
Artikel 17 Onvoorziene gevallen
Bij situaties waarin deze regeling niet passend is, kan de gemeentesecretaris/algemeen directeur een uitzondering maken.