Organisatie | Heemstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling mandaten, machtigingenen volmachten 2016 |
Citeertitel | Regeling mandaten, machtigingen en volmachten 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze Regeling vervangt de Mandaatregeling 2015. In de Regeling zijn mandaten, volmachten en machtigingen opgenomen van het college en de burgemeester.
Algemene wet bestuursrecht, afdeling 10.1.1
Niet van toepassing
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-10-2016 | 16-09-2019 | Nieuwe regeling | 04-10-2016 | 681002 |
Hieronder een overzicht van de afdelingen, (staf)bureau’s en teams:
Hiernaast is er ook nog een Ciso: Chief information security Officer, oftewel een informatiebeveiligingscoördinator. Deze medewerker valt rechtstreeks onder de directeur Publiekszaken en Bedrijfsvoering.
Het Stafbureau Projecten & Planning heeft zelf geen mandaten. Zij verrichten werkzaamheden voor andere afdelingen.
Uit het oogpunt van een efficiënte bedrijfsvoering zijn de bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie gelegd. Uitgangspunt is dat de gemandateerde bij politieke of anderszins gevoelige zaken wordt geacht overleg te plegen met de verantwoordelijke portefeuillehouder.
Veranderingen als gevolg van het wijzigingen in wet- en regelgeving, waaronder de APV, zijn doorgevoerd in de mandaten. Ook alle overige gewenste veranderingen, al dan niet als gevolg van interne besluiten, zijn meegenomen.
Onderwerp van deze notitie is mandaat. Het is van groot belang om dit te onderscheiden van delegatie. Hieronder worden eerst de kenmerken van onderscheidenlijk delegatie en mandaat uiteengezet. Daarna worden regels gegeven voor de uitoefening van mandaat door ambtenaren.
Onder delegatie wordt verstaan: het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander die deze onder zijn eigen verantwoordelijkheid uitoefent (artikel 10:13 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb)).
Uit artikel 156 van de Gemeentewet blijkt dat de raad aan het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) en aan een commissie bevoegdheden kan overdragen behoudens een aantal concrete opgesomde bevoegdheden (waaronder financiële bevoegdheden, het stellen van straf op overtreding van gemeentelijke verordeningen, etc.). Deze “ja, tenzij”-constructie verschaft de raad een grote vrijheid te bepalen wat hij aan zichzelf wil houden en wat hij aan de andere gemeentelijke organen overlaat.
Kenmerk van delegatie is dat de delegatiegever de bevoegdheid om te besluiten kwijt is en dat het besluit geldt als een besluit van de gedelegeerde, die daarvoor ook de verantwoordelijkheid draagt. Voorwaarde voor delegatie is dat de wet, die de bevoegdheid aan het orgaan dat wil overdragen heeft toegekend, een grondslag moet bieden voor de overdracht van die bevoegdheid (artikel 10:15 van de Awb).
De delegatiegever kan slechts algemene instructies geven aan de gedelegeerde over de wijze waarop de bevoegdheid wordt uitgeoefend.
De Awb verbiedt in artikel 10:14 delegatie aan ondergeschikten. De reden hiervan is de algemene opvatting dat delegatie aan ondergeschikten leidt tot onzuivere bestuurlijke verhoudingen. Een ambtenaar kan immers niet in politieke zin op zijn daden worden aangesproken.
Voor wat betreft de bevoegdheden op het gebied van gemeentelijke belastingen geldt een eigen regime.
Als er bevoegdheden van een bestuursorgaan worden toegedeeld aan ondergeschikten wordt gebruik gemaakt van mandaat.
Onder mandaat wordt verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen (artikel 10:1 van de Awb).
Voor mandaat van een bestuursorgaan aan ambtenaren is geen wettelijke basis nodig. De relatie tussen college of burgemeester enerzijds en ambtenaar anderzijds, geeft het verantwoordelijke orgaan bij mandaat voldoende mogelijkheden incidenteel in te grijpen indien dat noodzakelijk wordt geacht.
Gezien de relatie is er geen instemming nodig van degene die bevoegdheden in mandaat uitoefent. Instemming is slechts vereist bij mandaat aan niet-ondergeschikten (bijvoorbeeld bevoegdheden die worden overgedragen aan de korpschef van politie).
Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit, geldt als een besluit van de mandaatgever (artikel 10:2 van de Awb). De mandaatgever mag te allen tijde de bevoegdheid zelf blijven uitoefenen en algemene en bijzondere richtlijnen geven.
Degene die in mandaat handelt:
Zoals hiervoor al aangegeven is voor mandaat geen wettelijke grondslag vereist. Mandatering van bevoegdheden is in beginsel altijd mogelijk, tenzij:
Uit de mandaatverlening moet duidelijk blijken welke bevoegdheden de gemandateerde heeft.
Artikel 3:47 van de Awb bepaalt dat bij de motivering van een besluit zo mogelijk de grondslag wordt vermeld krachtens welk wettelijk voorschrift het besluit genomen is. De wettelijke grondslag is eenvoudig te achterhalen indien deze op voorhand in de mandaatregeling wordt opgenomen.
Mandaat kan alleen worden verleend als sprake is van een besluit in de zin van de Awb. Dat betekent niet dat de burgemeester of het college andere handelingen, de feitelijke handelingen en de privaatrechtelijke rechtshandelingen, niet aan een ondergeschikte kan opdragen.
Het college kan een ambtenaar de volmacht geven om namens het college privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten. Voor feitelijke handelingen kan het college een machtiging verlenen.
De Awb verklaart de regels die gelden voor mandaat ook van toepassing op de rechtsfiguren volmacht en machtiging (artikel 10:12 van de Awb). Mede om deze reden zijn de volmachten en machtigingen in de mandaatregeling opgenomen, zij het dat deze rechtsfiguren nadrukkelijk apart vermeld worden. Dit is van belang voor bijvoorbeeld de vermelding van een bezwaarmogelijkheid bij besluiten, de redactie van een brief en voor de ambtenaar zelf om goed te weten waar hij of zij mee bezig is.
Mandaat kan worden onderverdeeld in afdoeningsmandaat, ondertekeningsmandaat en ondermandaat.
Het uitoefenen van de bevoegdheid wordt inhoudelijk geheel aan de ambtenaar of portefeuillehouder overgelaten.
namens burgemeester en wethouders van Heemstede,
hoofd Algemene en Juridische Zaken,
De bevoegdheid wordt inhoudelijk door het bestuursorgaan uitgeoefend, de gemandateerde ondertekent de brief waarmee het besluit wordt bekendgemaakt.
Om praktische redenen is er in onze organisatie voor gekozen om de afdoening en de ondertekening niet te splitsen. Er worden geen ondertekeningsmandaten verleend.
De mandaatgever kan toestaan dat de gemandateerde doormandateert aan (veelal) een ondergeschikte (artikel 10:9 van de Awb). Het mandaat wordt dan verleend aan bijvoorbeeld het hoofd Algemene en Juridische Zaken of door hem/haar aan te wijzen ambtenaren.
Als de gemandateerde het ondermandaat daadwerkelijk heeft verleend, kan de ondergemandateerde handelen als gemandateerde.
namens de voorzitter van de commissie voor bezwaarschriften,
plv. secretaris van de commissie,
6.Algemene regels voor mandaat in de gemeente Heemstede
In de mandaatregeling is per besluit aangegeven of er speciale voorwaarden gelden die bij de uitoefening van dat mandaat in acht moeten worden genomen.
Naast deze per bevoegdheid toepasselijke instructies heeft het college enige algemene regels vastgesteld voor de uitoefening van alle gemandateerde bevoegdheden. Deze regels zijn het gevolg van het feit dat het college verantwoordelijk is en blijft voor de besluiten die ambtenaren in mandaat nemen. Telkens als een ambtenaar gebruik maakt van het aan hem of haar verleende mandaat moet hij of zij zich daar van bewust zijn.
7. Praktische aanwijzingen voor uitoefening mandaat
Brieven, waarin een in mandaat genomen besluit aan de belanghebbende wordt meegedeeld, kunnen worden geschreven in de ik-vorm. De gemandateerde heeft het besluit immers genomen. In de ondertekening moet tot uiting komen namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen, zie ondertekeningen onder 5.
Het informatiepunt voor vragen over delegatie en mandaat is de afdeling Algemene en Juridische Zaken.
De gebruikelijke vervanging wordt ook gehanteerd bij toepassing van de mandaatregeling. De bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de gemeentesecretaris, directeuren, hoofden van afdelingen en bureaus gaan bij afwezigheid over op hun plaatsvervangers. De portefeuillehouder wordt vervangen door zijn plaatsvervanger zoals afgesproken bij aanvang van de raadsperiode.
Indien de aangewezen plaatsvervanger niet aanwezig is, kan het mandaat worden uitgeoefend door de leidinggevende van de gemandateerde.
Er is geen vastgelegde verplichting om periodiek informatie te verstrekken over de besluiten die in mandaat genomen zijn. De gemandateerde en het bevoegde bestuursorgaan hebben beide de verantwoordelijkheid elkaar op de hoogte te houden, bijvoorbeeld tijdens overleg tussen ambtenaar en portefeuillehouder, hoe om te gaan met de verleende mandaten.
Deze notitie maakt deel uit van de Regeling mandaten, machtigingen en volmachten 2016.
De afdeling Algemene en Juridische Zaken coördineert de samenstelling en inhoud van de regeling. Wijziging van regelgeving of veranderingen in de toepassing van een mandaat, machtiging, of volmacht moeten aan deze afdeling worden doorgegeven, zodat de regeling actueel kan worden gehouden.
Vastgesteld bij collegebesluit en besluit van de burgemeester van 4 oktober 2016
MANDAAT ALGEMENE EN JURIDISCHE ZAKEN
¹ VRK = Veiligheidsregio Kennemerland
MANDAAT ALGEMENE EN JURIDISCHE ZAKEN
MANDAAT ALGEMENE EN JURIDISCHE ZAKEN
MANDAAT ALGEMENE EN JURIDISCHE ZAKEN
MANDAAT ALGEMENE EN JURIDISCHE ZAKEN
MANDAAT ALGEMENE EN JURIDISCHE ZAKEN
MANDAAT ALGEMENE EN JURIDISCHE ZAKEN
MANDAAT ALGEMENE EN JURIDISCHE ZAKEN
MACHTIGING ALGEMENE EN JURIDISCHE ZAKEN
Het vertegenwoordigen van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester in bestuursrechtelijke beroepsprocedures |
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
MANDAAT BOUW- EN WONING TOEZICHT
MACHTIGING BOUW- EN WONING TOEZICHT
MANDAAT CHIEF INFORMATION SECURITY OFFICER (Ciso)
In behandeling nemen van aanvragen verklaring omtrent het gedrag | ||||
Beoordelen ontvankelijkheid van aanvragen verklaring omtrent het gedrag |
MACHTIGING EN VOLMACHT FINANCIËN
¹ GADB = Gemeente Amsterdam Dienst Belastingen
Besluit tot het, al dan niet in geanonimiseerde vorm, verstrekken van documenten in het kader van de Wob | ||||
Weigeren van verzoeken tot het verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
taken die vallen onder het samenwerkingsverband Sociale Zaken
REGLEMENT VERKEERSREGELS EN VERKEERSTEKENS (artikel 132a RVV)en | |||||
Het verstrekken c.q. toekennen en weigeren van gehandicaptenparkeerkaarten en -plaatsen | |||||
¹ Uitgewerkt in de Verordening maatschappelijke participatie
taken die nietvallen onder het samenwerkingsverband Sociale Zaken
MANDAAT PERSONEEL, ORGANISATIE & ONDERSTEUNING
MANDAAT PERSONEEL, ORGANISATIE & ONDERSTEUNING
MANDAAT PERSONEEL, ORGANISATIE & ONDERSTEUNING
MANDAAT PERSONEEL, ORGANISATIE & ONDERSTEUNING
MANDAAT PERSONEEL, ORGANISATIE & ONDERSTEUNING
MANDAAT PERSONEEL, ORGANISATIE & ONDERSTEUNING
MACHTIGING EN VOLMACHT PERSONEEL, ORGANISATIE & ONDERSTEUNING
ALGEMENE MANDATEN EN VOLMACHTEN OP HET GEBIED VAN PERSONELE ZAKEN
* SVn = Stichting Stimulering Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten
Positief besluit op het verzoek om hergebruik in het kader van de Who | ||||
MANDAAT UITVOERING OPENBARE RUIMTE
MANDAAT UITVOERING OPENBARE RUIMTE
MANDAAT UITVOERING OPENBARE RUIMTE
MANDAAT UITVOERING OPENBARE RUIMTE
MACHTIGING EN VOLMACHT UITVOERING OPENBARE RUIMTE
MANDAAT VOORBEREIDING OPENBARE RUIMTE
MANDAAT VOORBEREIDING OPENBARE RUIMTE
MACHTIGING EN VOLMACHT VOORBEREIDING OPENBARE RUIMTE