Raadsbesluit
De raad van de gemeente Heerde;
gelezen het voorstel van het college d.d. 31 mei 2016;
gelet op artikel 150 Gemeentewet, artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47
van de Participatiewet en artikel 2.1.3 en 2.5.1 van de Wet maatschappelijke
ondersteuning 2015;
Overwegende dat:
- -
de gemeente verplicht is, de manier waarop zij ingezetenen betrekt
bij de voorbereiding van het beleid op het sociale domein, vast te
leggen in een verordening;
- -
de Adviesraad Sociaal Domein een onafhankelijk adviesorgaan van het
college van burgemeester en wethouders is, dat adviseert over het
bestaande en te voeren beleid. Bij het proces van
beleidsontwikkeling stelt de gemeenteraad de kaders, raadpleegt het
college (onder andere via de Adviesraad Sociaal Domein) de inwoners
en de belangenbehartigers, waarna het college de opgehaalde
informatie, met in acht neming van de inspraakprocedures, vertaalt
naar beleidsvoornemens en waarbij tenslotte de Adviesraad Sociaal
Domein adviseert. De gemeenteraad heeft de controlerende taak ten
aanzien van het college.
- -
het voor cliënten en/of hun vertegenwoordigers mogelijk moet zijn om
betrokken te worden bij de voorbereidingen evaluatie van het lokale
beleid;
- -
Binnen het sociaal domein wordt steeds minder in doelgroepen
gedacht, er wordt steeds meer integraal gewerkt. Iedereen moet mee
kunnen doen ongeacht beperking, etniciteit, leeftijd of
inkomenspositie. Daar past integrale advisering van de Adviesraad
Sociaal Domein bij.
- -
gezien het advies van de Wmo-adviesraad en van de werkgroep Naar een
Adviesraad Sociaal Domein, bestaande uit een afvaardiging van de
WWB-commissie en de Wmo-Adviesraad gemeente Heerde;
besluit:
vast te stellen de “Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente
Heerde 2016”.
Hoofdstuk 1. Algemene Bepalingen
Artikel 1. Begripsbepalingen
Alle begrippen die in deze verordening gebruikt worden en die niet nader
worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Algemene wet
bestuursrecht, de Jeugdwet (hierna JW), de Participatiewet (hierna PW), de
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze
werknemers, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk
arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en de Wet maatschappelijke
ondersteuning 2015 (hierna Wmo 2015).
Deze verordening verstaat onder:
- 1.
College; het college van burgemeester en wethouders van de gemeente
Heerde;
- 2.
De portefeuillehouder; de bestuurder die verantwoordelijk is voor
het sociaal domein;
- 3.
De raad: de gemeenteraad van de gemeente Heerde;
- 4.
inwoners: natuurlijke- en rechtspersonen die een bijdrage leveren
aan het Sociaal Domein in de gemeente Heerde;
- 5.
Sociaal domein; het werkgebied van de JW, de PW en de Wmo 2015;
- 6.
Cliënten:
- a.
de jeugdige bedoeld in de JW;
- b.
de persoon bedoeld in artikel 7, eerste lid PW;
- c.
de persoon die in Nederland woont en die in verband met een
beperking, chronische psychische of psychosociale problemen
niet op eigen kracht of met hulp van personen uit zijn
sociale netwerk in staat is tot zelfredzaamheid of
participatie, recht heeft op ondersteuning door de
gemeente;
- 7.
Adviesraad Sociaal Domein (ASD) gemeente Heerde: het door het
college ingestelde adviesorgaan waarmee de gemeente Heerde invulling
geeft aan artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de
Participatiewet en artikel 2.1.3 en 2.5.1 van de Wet
maatschappelijke ondersteuning, en dat het college adviseert over
voorgenomen beleid binnen het Sociaal Domein in de gemeente
Heerde;
- 8.
Adviseren: het uitbrengen van een niet bindend (on)gevraagd
advies;
- 9.
Gemeentelijk Contactpersoon: een door het college aangewezen
ambtenaar die voor de ASD het aanspreekpunt voor de gemeentelijke
organisatie is en belast is met de communicatie tussen de ASD en de
gemeente. Dat geldt niet voor de communicatie tussen de ASD en de
gemeenteraad.
Hoofdstuk 2. Adviesraad Sociaal Domein
Artikel 2. Doel
- 1.
De ASD wordt ingesteld om de inwoners, cliënten en/of hun
vertegenwoordigers actief te betrekken bij de voorbereiding,
uitvoering en evaluatie van het beleid binnen het Sociaal Domein.
- 2.
De ASD is klankbord voor zowel de inwoners, cliënten en/of hun
vertegenwoordigers, als ook voor het college.
- 3.
De ASD stelt zich tot doel om met haar adviezen een bijdrage te
leveren aan;
- a.
Het bevorderen van de zelfredzaamheid en participatie van
belanghebbenden onder artikel 1, lid 5;
- b.
Het verbeteren van de kwaliteit van het gemeentelijk beleid
en de uitvoering daarvan op de drie hoofddomeinen, zoals
benoemd in artikel 1, lid 5.
Artikel 3.Taken en bevoegdheden van de Adviesraad Sociaal Domein
- 1.
De ASD heeft contact met maatschappelijke organisaties en
vertegenwoordigers van belanghebbenden binnen de in artikel 1, lid 5
genoemde thema’s. Hij doet dit onder meer door deelname aan
bijeenkomsten die door maatschappelijke organisaties en
belanghebbenden worden georganiseerd.
- 2.
De ASD kan voor raadpleging van inwoners, zoals genoemd in artikel
3, lid 1 verschillende werkvormen hanteren.
- 3.
De ASD geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college met
betrekking tot voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid
Sociaal Domein.
- 4.
Het advies als bedoeld in het derde lid wordt uiterlijk tien
werkdagen voordat het college de stukken voor de besluitvorming in
roulatie brengt uitgebracht door toezending aan de gemeentelijk
contactpersoon.
- 5.
De ASD beoordeelt zelf of en wanneer er bij de opstelling van een
advies derden worden betrokken.
- 6.
DE ASD bepaalt zelf hoe een advies aan haar leden wordt voorgelegd,
voordat het aan het college wordt uitgebracht.
- 7.
De ASD signaleert relevante ontwikkelingen en knelpunten met
betrekking tot het beleid Sociaal Domein. Lid 3 van dit artikel is
hier van toepassing.
- 8.
De ASD brengt jaarlijks een evaluatieverslag aan het college
uit.
- 9.
Het verslag zoals benoemd in lid 8 bestaat onder andere uit:
- a.
het aantal uitgebrachte gevraagde en ongevraagde
adviezen;
- b.
op welke wijze en in welke frequentie de ASD contact heeft
gehad met inwoners, cliënten en/of hun
vertegenwoordigers;
- c.
op welke wijze eventuele derden betrokken zijn geweest bij
de adviezen;
- d.
op welke wijze de financiële middelen zijn besteed (artikel
8 lid 4).
- 10.
Het evaluatieverslag als bedoeld in lid 8, dient te zijn ingediend
bij het college, uiterlijk 1 juni van het jaar na afloop van het
kalenderjaar waarvoor de subsidie is verleend.
- 11.
De ASD heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele
klachten (in de zin van artikel 9:1 van de Algemene wet
bestuursrecht), bezwaarschriften en andere zaken, voor zover die op
individuele burgers betrekking hebben
Artikel 4. Samenstelling
- 1.
De ASD vormt een zo evenwichtig mogelijke afspiegeling van de
samenleving in de gemeente Heerde en de leden hebben relevante
kennis, ervaring en netwerken.
- 2.
De ASD bestaat uit ten minste 8 en ten hoogste 12 leden.
- 3.
De leden van de ASD spreken op persoonlijke titel.
- 4.
De leden en de voorzitter van de ASD wonen als regel in de gemeente
Heerde. De volgende criteria zijn van toepassing op de leden van de
ASD:
- a.
Ze bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een
politieke partij in de gemeente Heerde;
- b.
Ze zijn niet in dienst van de gemeente Heerde;
- c.
Ze hebben geen zakelijke binding met de gemeente Heerde voor
zover deze van invloed kan zijn op hun onafhankelijke
positie.
Artikel 5. Benoeming en zittingsduur van de voorzitter en de leden
- 1.
Benoeming en zittingsduur wordt vastgelegd in het door de ASD vast
te stellen huishoudelijk reglement van de ASD.
- 2.
Werving van nieuwe leden vindt zelfstandig door de ASD plaats, en de
gemeente kan desgevraagd faciliteren.
Artikel 6. Taken voorzitter en secretaris
Taken en verantwoordelijkheden van voorzitter, secretaris en leden worden
vastgelegd in het door de ASD vast te stellen huishoudelijk reglement van de
ASD.
Hoofdstuk 3 Ondersteuning Adviesraad Sociaal Domein
Artikel 7. Taken college
- 1.
Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de ASD.
- 2.
Hiertoe:
- a.
Stelt het college een gemeentelijke contactpersoon aan
(artikel 1, lid 9);
- b.
Faciliteert de gemeente Heerde als regel acht keer per
kalender jaar vergaderruimte voor het algemeen bestuur van
de ASD in natura;
- c.
neemt het college in het subsidieprogramma een werkbudget
voor de ASD op (zie artikel 8);
- d.
Het college stelt het werkbudget voor de ASD in de vorm van
een subsidie beschikbaar aan de ASD.
- e.
houdt het college bij het advies vragen een termijn van zes
weken in acht. Het college kan in uitzonderingsgevallen in
overleg met de ASD hiervan afwijken.
- f.
Geeft het college terugkoppeling aan de ASD op de ontvangen
adviezen van de ASD binnen een termijn van 6 weken na
ontvangst.
Artikel 8. Werkbudget
- 1.
De raad stelt jaarlijks in zijn begroting een werkbudget voor de ASD
vast.
- 2.
Het werkbudget voor de ASD is bedoeld voor de bekostiging van onder
andere:
- a.
Administratieve ondersteuning (bijvoorbeeld verslaglegging,
bureaukosten, bijeenkomsten, PR & communicatie);
- b.
Deskundigheidsbevordering van de leden (bv extern
advies);
- c.
Onkostenvergoeding voor de leden van de Adviesraad Sociaal
Domein;
- d.
- 3.
De ASD stelt jaarlijks voor 15 augustus een begroting op van het
werkbudget voor het volgende kalenderjaar en deelt deze begroting
digitaal met de raad, het college en de gemeentelijk
contactpersoon.
- 4.
De ASD legt jaarlijks verantwoording af over de besteding van het
werkbudget van de ASD over het voorgaande kalenderjaar in zijn
evaluatieverslag (artikel 3, lid 8 e.v.).
Hoofdstuk 4 Werkwijze
Artikel 9. Vergaderingen
- 1.
De ASD komt als regel 8 maal per kalenderjaar in openbare
vergadering bij elkaar.
- 2.
De data van de vergadering volgen zoveel mogelijk de vergadercyclus
van de gemeenteraad van de gemeente Heerde.
- 3.
Als regel is de gemeentelijk contactpersoon aanwezig bij
vergaderingen van de ASD.
Artikel 10. Besluitvorming
Besluitvorming van de ASD wordt vastgelegd in het door de ASD op te stellen
huishoudelijk reglement van de ASD.
Artikel 11. Contact met de gemeente
- 1.
Adviezen (gevraagd en ongevraagd) van de ASD aan de gemeente worden
digitaal aan de gemeentelijk contactpersoon gezonden.
- 2.
De gemeentelijke contactpersoon is niet inhoudelijk verantwoordelijk
voor de door de gemeente aan te leveren stukken.
- 3.
De ASD wordt door de gemeentelijk contactpersoon desgevraagd
geïnformeerd over de beleidsontwikkeling.
- 4.
Adviesaanvragen of reacties van het college of de raad worden via de
gemeentelijk contactpersoon aan de ASD kenbaar gemaakt.
- 5.
De gemeentelijke contactpersoon levert documenten digitaal aan bij
de secretaris van de ASD.
- 6.
De gemeentelijke contactpersoon heeft contact met de secretaris en
voorzitter van de ASD.
- 7.
Jaarlijks communiceert de gemeentelijk contactpersoon digitaal de
gemeentelijke concept planning aan de ASD.
- 8.
De ASD heeft minimaal 2 keer per jaar overleg met de
portefeuillehouder.
Artikel 12. Vertrouwelijkheid
De leden van de ASD zijn gehouden tot geheimhouding van alle
aangelegenheden, die zij in hun hoedanigheid vernemen en waarvan zij het
vertrouwelijk karakter moeten begrijpen.
Artikel 13. Onvoorziene zaken
1. Voor zaken waarin deze verordening niet voorziet, kan de Adviesraad
Sociaal Domein in overleg treden met het college.
2. Het college is bevoegd om voor zaken waarin deze verordening niet
voorziet, te beslissen.
Artikel 14. Inwerkingtreding en citeertitel, intrekking oude
verordeningen
- 1.
Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2016 en kan worden
aangehaald als: “Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente
Heerde 2016”.
- 2.
De “Verordening Cliëntenparticipatie gemeente Heerde 2009” en de
“Verordening Adviesraad Wmo 2006” evenals de daarbij behorende
benoemingen van leden en voorzitters en huishoudelijk reglementen
worden ingetrokken per 1 oktober 2016.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering d.d. 27 juni
2016.
griffier, voorzitter,