Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Losser

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Losser houdende regels voor de rekenkamercommissie Verordening op de Rekenkamercommissie Losser 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLosser
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Losser houdende regels voor de rekenkamercommissie Verordening op de Rekenkamercommissie Losser 2016
CiteertitelVerordening op de Rekenkamercommissie Losser 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de rekenkamercommissie 2014.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. art. 81o Gemw
  2. art. 147 Gemw
  3. art. 182 Gemw
  4. art. 183 Gemw
  5. art. 184 Gemw
  6. art. 185 Gemw
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-09-201601-01-2019nieuwe regeling

13-09-2016

Gemeenteblad 2016, 131278

.

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING OP DE REKENKAMERCOMMISSIE

De raad van de gemeente Losser

 

gelet op het voorstel van het presidium van 13 juni 2016;

 

gelet op het bepaalde in de artikelen 81o (hfdst. IVb), 147, en 182 tot en met 185 van de Gemeentewet;

 

besluit:

 

vast te stellen de

 

VERORDENING OP DE REKENKAMERCOMMISSIE

Hoofdstuk 1: Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Gemeentewet;

  • b.

    commissie: de rekenkamercommissie van de gemeente Losser;

  • c.

    voorzitter: de voorzitter van de rekenkamercommissie;

  • d.

    secretaris: de ambtelijk secretaris van de rekenkamercommissie;

  • e.

    intern lid: een lid van de rekenkamercommissie dat door de raad uit zijn midden is benoemd;

  • f.

    doelmatigheid: de mate waarin een organisatie streeft om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;

  • g.

    doeltreffendheid: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken;

  • h.

    rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen en raadsbesluiten;

Hoofdstuk 2: Taak, samenstelling en lidmaatschap van de rekenkamercommissie

Artikel 2 De rekenkamercommissie

  • 1.

    De raad stelt een commissie in.

  • 2.

    De commissie bestaat uit een externe voorzitter en minimaal twee leden en maximaal vijf raadsleden.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden van de rekenkamercommissie

  • 1.

    De commissie voert onderzoek uit naar de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur. Een door de rekenkamer ingesteld onderzoek naar de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur bevat geen controle van de jaarrekening als bedoeld in artikel 213, tweede lid.

  • 2.

    De commissie kan ook onderzoek uitvoeren naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van andere lichamen, organen en rechtspersonen.

  • 3.

    De artikelen 183 en 184 van de Wet zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 4 Benoeming van de leden van de rekenkamercommissie

  • 1.

    De leden van de commissie worden op aanbeveling van het presidium, door de raad benoemd met inachtneming van het bepaalde in artikel 2, tweede lid.

  • 2.

    Voor de voorzitter geldt het functieprofiel zoals deze is weergegeven in de bijlage behorend bij deze verordening.

  • 3.

    Alvorens de voorzitter zijn functie kan uitoefenen legt hij in een vergadering van de raad de eed of belofte af, conform artikel 14 van de Wet.

  • 4.

    De voorzitter overlegt aan de raad een lijst met daarin opgenomen de hoofd- en nevenfuncties die hij vervult.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter wordt benoemd voor een periode van drie jaar, met de mogelijkheid om de periode éénmalig met drie jaar te verlengen.

  • 2.

    De interne leden worden benoemd voor een periode die gelijk is aan de zittingsduur van de zittende raad.

Artikel 6 Onverenigbaarheid van functies

Op de leden van de commissie is artikel 81f, behoudens het eerste lid onder k en p, van de Wet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7 De voorzitter

  • 1.

    De voorzitter draagt zorg voor het leiden van de onderzoeken van de commissie, het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met de secretaris.

  • 2.

    Bij ontstentenis van de voorzitter treedt het langst zittende interne lid op als voorzitter en bij een gelijke zittingstijd het lid dat oudste in jaren is.

Artikel 8 Einde lidmaatschap

  • 1.

    De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-activiteit. Artikel 81d van de Wet is van overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een intern lid van de commissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is voor het lidmaatschap van de commissie.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de voorzitter eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij de aanvaarding van functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de commissie;

    • c.

      wanneer de voorzitter bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel het lid bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien de voorzitter bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • e.

      indien de voorzitter naar het oordeel van de raad blijvend ongeschikt is het lidmaatschap van de commissie naar behoren te vervullen.

Artikel 9 Vergoeding voor werkzaamheden van de voorzitter van de rekenkamercommissie

  • 1.

    De voorzitter ontvangt een vaste maandelijkse vergoeding voor zijn werkzaamheden

  • 2.

    Deze vergoeding is gelijk aan een percentage van het bedrag voor een raadslid in een gemeente klasse 3 dat staat vermeld in tabel 1 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden zoals dat jaarlijks door de Minister van Binnenlandse Zaken is vastgesteld.

  • 3.

    De hoogte van de vergoeding wordt bepaald door het presidium.

  • 4.

    Ten aanzien van de vergoedingen alsmede de onkostenvergoedingen is de verordening ex artikel 96 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

Hoofdstuk 3 De werkwijze van de rekenkamercommissie

Artikel 10 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1.

    De raad kan een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. Indien de commissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor de gronden aanvoeren.

  • 2.

    De commissie voert gemiddeld één onderzoek uit per twee jaar.

  • 3.

    De commissie bepaalt zelfstandig het onderzoeksonderwerp, waarbij zij rekening houdt met de verzoeken van de raad.

  • 4.

    De raad wordt geïnformeerd over het onderzoeksplan.

  • 5.

    Met betrekking tot de onderzoeksonderwerp formuleert de commissie de probleem- en/of de vraagstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 6.

    In aanvulling op lid 4, met betrekking tot onderzoeksonderwerpen ingebracht door de raad, zal de probleem- en/of vraagstelling in overleg met de raad worden vastgesteld.

Artikel 11 Werkwijze

  • 1.

    De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De commissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3.

    De leden van de commissie en degenen die ten behoeve van de commissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid van lid respectievelijk medewerker respectievelijk onderzoeker ter kennis is gekomen.

  • 4.

    De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van de procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 5.

    De commissie vergadert in beslotenheid, haar eindrapporten zijn in principe openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur kan de commissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 6.

    Voor de uitvoering van het onderzoek kan de commissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 7.

    De commissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste vier weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 8.

    Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, zo spoedig mogelijk aan de raad aangeboden. Vanaf dat moment is het eindrapport pas openbaar.

Hoofdstuk 4 Ambtelijke bijstand

Artikel 12 De secretaris van de rekenkamercommissie

  • 1.

    De raad benoemt de secretaris in overleg met de commissie en de griffier.

  • 2.

    De secretaris staat de commissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3.

    De secretaris ondersteunt de voorzitter bij het formuleren van de probleemstelling en de uitvoering van het onderzoek.

  • 4.

    De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de commissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 5.

    De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

Hoofdstuk 5 Het budget van de rekenkamercommissie

Artikel 13
  • 1.

    De commissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoeding van de leden van de commissie;

    • b.

      de secretaris;

    • c.

      externe deskundigen die eventueel door de commissie zijn ingeschakeld;

    • d.

      eventueel overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De commissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording schuldig aan de raad.

  • 4.

    Indien het budget ontoereikend is, kan de commissie, mits schriftelijk gemotiveerd, om een aanvullend budget vragen bij de raad.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1.

    De Verordening op de Rekenkamercommissie Losser 2014 wordt ingetrokken

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

Artikel 15 Citeerartikel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de Rekenkamercommissie Losser 2016.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 13 september 2016.

de griffier, de voorzitter,

BIJLAGE BIJ DE VERORDENING OP DE REKENKAMERCOMMISSIE:

Functieprofiel voorzitter rekenkamercommissie

(behorend bij de Verordening op de rekenkamercommissie)

 

Opleiding

Minimaal HBO werk- en denkniveau (voorkeur voor een bestuurlijke,

juridisch en/of financiële achtergrond)

Kennis / competenties

Kennis van de werking van lokale politiek en het werk van rekenkamers

Politiek strategisch inzicht

Overzicht van en inzicht in de belangrijkste beleidsterreinen van de lokale overheid en heeft een (politieke) antenne voor onderwerpen die zich voor onderzoek lenen

Deskundigheid op het terrein van gemeentefinanciën en bedrijfsvoeringsprocessen

Maatschappelijk betrokken

Analytisch en objectief

Kritisch en onafhankelijk

Empatisch en collegiaal

Kan actief luisteren en beschikt over goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden

Initiatiefrijk

Ervaring

Ruime bestuurlijke ervaring en vaardigheden

Politieke en / of maatschappelijke betrokkenheid

Ervaring in het doen van onderzoek en/of het begeleiden van onderzoek

Incompatibiliteiten

Geen directe of indirecte arbeidsrelatie met de gemeente Losser

Geen functies die een onafhankelijke oordeelsvorming ten aanzien van de gemeente en de door de gemeente gesubsidieerde instellingen in de weg staat

Omvang

Heeft voldoende tijd beschikbaar voor uitoefenen voorzitterschap en is daarin flexibel.

Bereidheid om zich gedurende de zittingsperiode enkele dagdelen per maand in te zetten voor het werk van de rekenkamercommissie.

Vergoeding

De voorzitter ontvangt een vergoeding per vergaderuur. Daarnaast kunnen reiskosten worden gedeclareerd.

Binding

De voorzitter moet bij voorkeur woonachtig zijn in de regio.