Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Putten

Mandaatbesluit gemeente Putten 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Putten
Officiële naam regelingMandaatbesluit gemeente Putten 2016
CiteertitelMandaatbesluit gemeente Putten 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur en recht

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Wet waardering onroerende zaken, artikel 1, tweede lid

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-09-201611-04-2017nieuw besluit

23-08-2016

Gemeentelijke pagina, week 37

551570

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit gemeente Putten 2016

Mandaatbesluit gemeente Putten 2016

De burgemeester, het college van burgemeester en wethouders van Putten (het college) en de gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b en c van de Gemeentewet en artikel 1, tweede lid van de Wet Waardering onroerende zaken (de heffings-, invorderings- en WOZ-ambtenaar), elk voor zover bevoegd;

overwegende dat het noodzakelijk en wenselijk is om het “mandaatbesluit van de gemeente Putten 2015” inclusief de eerste en tweede herziening, op een aantal onderdelen te wijzigen, conform hetgeen hierna gesteld wordt;

overwegende dat per 1 januari 2016 de nieuwe functieboeken zijn vastgesteld waarbij o.a. diverse functienamen zijn gewijzigd. Nadien is ook de functie “jurist privaatrecht” vastgesteld. In verband met voornoemde wijzigingen in functienamen, dient het mandaatbesluit en bijbehorende bijlagen hierop te worden aangepast;

overwegende dat de bijlage bij de Regeling Budgetbeheer is gewijzigd, hetgeen vraagt om aanpassing van het mandaatbesluit, te weten de aanpassing van de bestaande volmachten met betrekking tot de levering van diensten en werken voor de afdelingsmanagers naar volmachten voor budgethouders en daarnaast volmachten voor budgetbeheerders, e.e.a. zoals verwoord in bijlage 1 bij dit besluit;

overwegende dat het wenselijk is om ook de weigeringsbesluiten en afwijzingsbesluiten op Wob (Wet openbaarheid van bestuur) verzoeken te mandateren aan de afdelingsmanagers met de mogelijkheid tot ondermandaat aan medewerkers van voornoemde afdelingen;

overwegende dat in verband met wijzigingen in de arbeidsvoorwaardenregeling de mandaten ten aanzien van het fiets-prive-project en de vergoeding beeldschermbril dienen te komen vervallen;

overwegende dat het wenselijk is het mandaat ten aanzien van de inname van de CRK kaart te laten vervallen, nu voornoemde kaart niet meer bestaat;

Daarnaast is het gewenst dat - gelet op de aanpassingen in hoofdstuk 1 van bijlage 1 van het mandaatbesluit - de volgende machtigingen komen te vervallen:

  • -

    Het overleggen over condities en prijs inzake opdracht voor het leveren van diensten, producten, voertuigen en materialen.

  • -

    Het ondertekenen van de nota’s inzake door het college verleende opdrachten voor het leveren van diensten, producten, voertuigen en materialen;

  • -

    Het ondertekenen van nota’s inzake door het college verleende subsidie aan organisaties of abonnementen op het gebied van Openbare Werken;

Overwegende dat twee van de drie volmachten genoemd in hoofdstuk 3 (Ruimte) in de huidige situatie niet alleen verleend zijn aan de afdelingsmanager Ruimte, maar ook aan de medewerker belast met aansprakelijkstellingen in het kader van beschadiging van gemeentelijke eigendommen. In het onderhavige mandaatbesluit wordt dit in lijn met de huidige werkwijze zo aangepast dat de volmachten enkel zijn toebedeeld aan de afdelingsmanager Ruimte, waar bij afwezigheid van de afdelingsmanager ook een andere afdelingsmanager voor het uitoefenen van deze bevoegdheid gevolmachtigd is;

Overwegende dat het wenselijk is om de bevoegdheid tot het aanwijzen van éénmalige trouwlocaties te mandateren aan de afdelingsmanagers;

Overwegende dat de mandaten inzake ESF kunnen komen te vervallen, omdat deze mandaten in het kader van een project zijn gebruikt en dit project is afgerond;

Overwegende dat het mandaat betreffende de terug- en invordering van tegemoetkomingen Wet kinderopvang in verband met de ontbrekende wettelijke grondslag dient te vervallen;

Bovendien overwegende dat het wenselijk is om de mandatering ten aanzien van besluitvorming omtrent subsidies onder te verdelen in de volgende drie mandaten om zo zorg te dragen voor een ingeperkte bevoegdheid die gemandateerd wordt aan de afdelingsmanager Samenleving – en de overige afdelingsmanagers - met de mogelijkheid tot ondermandaat:

  • -

    Het beslissen op aanvragen voor het verlenen van subsidie waarbij het totale bedrag niet meer dan € 50.000,- bedraagt, inclusief weigeringen en afwijzingen;

  • -

    Het vaststellen van subsidies;

  • -

    Het verlenen van voorschotten vooruitlopend op definitieve vaststelling subsidies waarbij het totale bedrag niet meer dan € 50.000,- bedraagt;

    onder de voorwaarde dat gebruikmaking van de mandaten dient te geschieden met inachtneming van de in de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen en het subsidieplafond onderscheidenlijk subsidieplafonds, en – indien de begroting nog niet is vastgesteld dan wel goedgekeurd – onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld;

overwegende dat het wenselijk is om bestaande besluiten waarbij mandaat is verleend, machtigingen zijn afgegeven of volmachten zijn verleend in stand te laten als deze niet zijn vervangen door een mandaat, volmacht of machtiging, als genoemd in bijlage 1 bij het besluit;

gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 (mandaat) van titel 10.1 (mandaat en delegatie)van hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 160 en 171 van deGemeentewet;

besluiten:

  • 1.

    De gewijzigde functienamen conform de op 1 januari 2016 gewijzigde functieboeken over te nemen in bijlage 1 bij dit besluit en de functienaam “jurist privaatrecht”, toe te voegen in bijlage 1 bij dit besluit, op plaatsen waar in bijlage 1 bij het voorgaande mandaatbesluit de functienaam “beleidsmedewerker grondzaken” werd genoemd, e.e.a. conform hetgeen is verwerkt in bijlage 1 bij dit besluit;

  • 2.

    De volmachten met betrekking tot de levering van diensten en werken voor de afdelingsmanagers aan te passen naar volmachten voor budgethouders en daarnaast volmachten voor budgetbeheerders met inachtneming van de Regeling Budgetbeheer, e.e.a. zoals verwoord in bijlage 1 bij dit besluit;

  • 3.

    De besluiten op Wob-verzoeken, inclusief weigeringen en afwijzingen, te mandateren aan de afdelingsmanagers, met de mogelijkheid tot ondermandaat;

  • 4.

    De mandaten ten aanzien van het fiets-prive-project en de vergoeding beeldschermbril te laten vervallen in verband met de wijzigingen hieromtrent in de arbeidsvoorwaardenregeling;

  • 5.

    Het mandaat betreffende de inname van CRK kaarten te laten vervallen;

  • 6.

    Twee van de drie volmachten genoemd in hoofdstuk 3 (Ruimte) in lijn met de huidige werkwijze zo aan te passen dat de volmachten enkel zijn toebedeeld aan de afdelingsmanager Ruimte, waar bij afwezigheid van de afdelingsmanager Ruimte ook de andere afdelingsmanagers gevolmachtigd zijn om deze bevoegdheid uit te oefenen;

  • 7.

    De volgende machtigingen, gelet op de gewijzigde Regeling Budgetbeheer en de wijzigingen daaromtrent in bijlage 1 bij dit besluit, te laten vervallen:

    • -

      Het overleggen over condities en prijs inzake opdracht voor het leveren van diensten, producten, voertuigen en materialen.

    • -

      Het ondertekenen van de nota’s inzake door het college verleende opdrachten voor het leveren van diensten, producten, voertuigen en materialen;

    • -

      Het ondertekenen van nota’s inzake door het college verleende subsidie aan organisaties of abonnementen op het gebied van Openbare Werken;

  • 8.

    De bedrijfsleider te machtigen voor het op naam zetten van gemeentelijke voertuigen;

  • 9.

    De bevoegdheid tot het aanwijzen van éénmalige trouwlocaties te mandateren aan de afdelingsmanagers;

  • 10.

    De mandaten inzake ESF te laten vervallen, omdat deze mandaten in het kader van een project zijn gebruikt en dit project is afgerond.

  • 11.

    Het mandaat betreffende de terug- en invordering van tegemoetkomingen Wet kinderopvang in verband met de ontbrekende wettelijke grondslag te laten vervallen;

  • 12.

    De volgende bevoegdheden te mandateren aan de afdelingsmanager Samenleving -en de overige afdelingsmanagers - met de mogelijkheid tot ondermandaat:

    • -

      Het beslissen op aanvragen voor het verlenen van subsidie waarbij het totale bedrag niet meer dan € 50.000,- bedraagt, inclusief weigeringen en afwijzingen;

    • -

      Het vaststellen van subsidies;

    • -

      Het verlenen van voorschotten vooruitlopend op definitieve vaststelling subsidies waarbij het totale bedrag niet meer dan € 50.000,- bedraagt;

      onder de voorwaarde dat gebruikmaking van de mandaten dient te geschieden met inachtneming van de in de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen en het subsidieplafond onderscheidenlijk subsidieplafonds, en – indien de begroting nog niet is vastgesteld dan wel goedgekeurd – onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld.

  • 13.

    De bestaande besluiten waarbij mandaat is verleend, machtigingen zijn afgegeven of volmachten zijn verleend in stand te laten als deze niet zijn vervangen door een mandaat, volmacht of machtiging als genoemd in bijlage 1 bij dit besluit;

  • 14.

    Als reeds gemandateerde bevoegdheden in het overzicht in bijlage 1 zijn vermeld, wordt het hierop betrekking hebbende besluit ingetrokken.

Bijlagen: bijlage 1 en 2 bij het mandaatbesluit van de gemeente Putten 2016.

Ondertekening

Putten, 23 augustus 2016.

de burgemeester van Putten,

burgemeester en wethouders van Putten,

secretaris, burgemeester

de heffings-, invorderings- en WOZ-ambtenaar,

Bijlage 1

  • 1.

    Algemeen

 

Mandaat
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding wettelijke regelingOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het beslissen op een Wet openbaarheid van bestuur (Wob) verzoek, inclusief het verdagen van de beslistermijn.WobJa 

 

Mandaat
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerdVermelding wettelijke regelingFunctionaris aan wie mandaat wordt verleend 
Het uitvoeren van de werkzaamheden zoals beschreven in het draaiboek Calamiteiten en inschakeling van derden ter uitvoering van de in het draaiboek Calamiteiten beschreven protocollen.AwbHoofdbode, Bode, Bedrijfsleider, Toezichthouder/BOA openbare Ruimte en bijzondere wetgeving, Mdw deurwaarder/ marktmeester, BOA, Piket-ambtenaar.    

 

 

 

 

 

Volmacht aan budgetbeheerders
Omschrijving bevoegdheid waarvoor de budgetbeheerders gevolmachtigd zijnVermelding wettelijke regelingVolmacht aanVoorwaarde
Het verlenen van opdracht voor leveringen en diensten die passen binnen de taakvelden/dagelijkse werkzaamheden van de budgetbeheerder tot een bedrag van maximaal € 2.500,-- (exclusief BTW) en passend binnen bestaande budgetten. Artikel 160 GemeentewetBudgetbeheerders genoemd in de jaarlijks terugkerende en vastgestelde Regeling budgetbeheer aanwijzing budgetten aan budgethouder. Gebruikmaking van de volmacht dient te geschieden met inachtneming van de Regeling budgetbeheer met bijbehorend procedureschema bevoegdheden budgetregeling / aanbestedingsregels (Diensten, Leveringen, Werken) 439743.
Het verlenen van opdracht voor het leveren van werken die passen binnen de taakvelden/dagelijkse werkzaamheden van de budgetbeheerder tot een bedrag van maximaal € 5.000,-- (exclusief BTW) en passend binnen bestaande budgetten. Artikel 160 GemeentewetBudgetbeheerders genoemd in de jaarlijks terugkerende en vastgestelde Regeling budgetbeheer aanwijzing budgetten aan budgethouder.Gebruikmaking van de volmacht dient te geschieden met inachtneming van de Regeling budgetbeheer met bijbehorend procedureschema bevoegdheden budgetregeling / aanbestedingsregels (Diensten, Leveringen, Werken) 439743.

 

2. Staf

Bestuur
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding wettelijke regelingOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het door- en terugzenden van brieven.Artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)Ja 
Het stellen van een termijn voor het aanvullen van een onvolledige aanvraag.Artikel 4:5 AwbJa 
Het besluiten om een aanvraag niet in behandeling te nemen wanneer deze onvolledig blijft of deze niet binnen de gestelde termijn is aangevuld, zoals bedoeld in artikel 4:5 Awb.Artikel 4:5 AwbJa 
Het beslissen dat een aanvrager of derde belanghebbende niet in de gelegenheid wordt gesteld zijn zienswijze naar voren te brengen op grond van 4:11 Awb.Artikel 4:11 AwbJa 
Het verlengen van de redelijke beslistermijn voor een aanvraag op grond van artikel 4:14, lid 3 Awb.Artikel 4:14, lid 3 AwbNee 
Het opschorten van de beslistermijn voor een aanvraag op grond van artikel 4:15 Awb.Artikel 4:15 AwbJa 
Het opschorten van de beslistermijn voor een aanvraag op grond van een bijzondere wet.Artikel 4:15 Awb en bijzondere wetJa 
Het vaststellen van de hoogte van de verschuldigde dwangsom na ingebrekestelling ex artikel 4:17 Awb en artikel 4:18 Awb.Artikel 4:17 en 4:18 AwbNee 
Het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen ex artikel 4:20 Awb.Artikel 4:20 AwbNee 
Het nemen van een invorderingsbeschikking.Artikel 5:37 AwbNee 
Het aanhouden van een voortijdig ingediend bezwaarschrift,Artikel 6:10 AwbJa 
Het doorzenden van een bezwaarschriftArtikel 6:15 AwbJa 
Het beslissen op een verzoek om rechtstreeks beroep te mogen instellen bij de administratieve rechterArtikel 7:1a AwbJa 
Het opschorten van de beslistermijn voor een bezwaarschrift i.v.m. herstel van verzuim.Artikel 7:10, lid 2 AwbJa 
Het verdagen van de beslistermijn voor een bezwaarschrift met zes weken.Artikel 7:10, lid 3 AwbJa 
Het verder uitstellen van de beslistermijn voor een bezwaarschrift met instemming van partijen.Artikel 7:10, lid 4 AwbJa 
Het informeren dat een commissie over het bezwaar zal adviseren.Artikel 7:13, lid 2 AwbJa 
Het (intern) afdoen van klachten in de zin van hoofdstuk 9 Awb.Hoofdstuk 9 AwbNee 
Het verrichten van handelingen die nodig zijn voor de behandeling van verzoekschriften in de zin van hoofdstuk 9 Awb bij de Nationale ombudsman.Hoofdstuk 9 AwbNee 
Het besluiten tot het verstrekken van informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) uit eigen beweging.Artikel 8 en 9 WobJa 
Het verzenden van een vooraankondiging van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang op grond van de Drank- en Horecawet.Artikel 125 Gemeentewet, Hoofdstuk 5 Awb, Drank- en HorecawetJa 
Het verzenden van een vooraankondiging van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang op grond van de Wet op de Kansspelen.Artikel 125 Gemeentewet, Hoofdstuk 5 Awb, Wet op de KansspelenJa 
Het beslissen op ingekomen verzoeken om handhaving op grond van de Apv, met uitzondering van weigeringsbesluitenApvNee 
Het beslissen op ingekomen meldingen en aanvragen om vergunning of ontheffing op grond van de Drank- en Horecawet.Artikel 3, 4, 26-30 en artikel 35 van de Drank- en HorecawetNee 
Het beslissen op ingekomen aanvragen om vergunning op grond van de Wet op de Kansspelen.Artikel 3 en 30b van de Wet op de KansspelenNee 
Het beslissen op ingekomen meldingen en aanvragen om vergunning, ontheffing en verzoeken om vrijstelling op grond van de Apv, met uitzondering van weigeringsbesluiten en met uitzondering van het beslissen op aanvragen om een vergunning als bedoeld in artikel 2:25 Apv voor het houden van een evenement op het evenemententerrein in recreatiegebied Nulde.ApvNee 
Het beslissen op ingekomen meldingen en aanvragen om vergunning of ontheffing op grond van de Drank- en Horecawet, met uitzondering van weigeringsbesluiten.Artikel 3, 4, 26-30 en artikel 35 van de Drank- en HorecawetNee 
Het beslissen op ingekomen aanvragen om vergunning op grond van de Wet op de Kansspelen, met uitzondering van weigeringsbesluiten.Artikel 3 en 30b van de Wet op de KansspelenNee 
Het toepassen van bestuursdwang in de periode van 27 december tot en met 1 januari van ieder jaar wanneer een vuur wordt aangelegd, dan wel gerede vrees bestaat dat een dergelijk vuur wordt aangelegd.Wet milieubeheer, ApvJaDe bevoegdheid tot het toepassen van bestuursdwang kan worden uitgevoerd door materialen die (klaarblijkelijk) zijn bestemd om te verbranden op een oudjaarvuur mee te nemen en in januari volgende op de betreffende jaarwisseling te retourneren.
Het opleggen van een last onder bestuursdwang voor het verwijderen van voertuigen van het terrein, waarop tijdens de laatste drie dinsdagen van juli en de eerste drie dinsdagen van augustus tot en met het jaar 2020 antiek-, curiosa-, verzamel- en boekenmarkten worden georganiseerd.Artikel 125 Gemeentewet, artikel 5:34 AwbJa 

 

Personeel en Organisatie
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding wettelijke regelingOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het besluiten op verzoeken tot in- en verkoop van verlof.Hoofdstuk 4a van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Putten 2012Nee 
Het verlenen van buitengewoon verlof.Hoofdstuk 6 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Putten 2012Nee 
Het toekennen van langdurig/kortdurend zorgverlof.Artikel 6:4:1a en artikel 6:4:3 van de Arbeidvoorwaarden-regeling gemeente Putten 2012Nee 
Het beslissen op een aanvraag om, zwangerschaps- en bevallings-, ouderschaps-, adoptie-, levensloop-, pleegzorg- en onbetaald verlof.Artikel 6:5, 6:5a, 6:7, 6:8 en 6:9 van de Arbeidvoorwaarden-regeling gemeente Putten 2012Nee 
Het beslissen op een verzoek om vergoeding van reis- en verblijfskosten.Artikel 15:1:22 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Putten 2012Nee 
Het vergoeden van schade aan eigen auto bij dienstreis.Artikel 15:1:23 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Putten 2012Nee 
Het aangaan van een stageovereenkomst.Stageregeling gemeente Putten 2012Nee 

 

 
Het ondertekenen van andere overeenkomsten.Artikel 171 GemeentewetAfdelingsmanager Staf 

  

3. Ruimte

Duurzaamheidslening
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding Wettelijke titel Ondermandaat toegestaanVoorwaarde
Afhandeling aanvragen om duurzaamheidslening.Artikel 7 Verordening SVN Duurzaamheidsregeling gemeente PuttenJa 

 

Omgevingsvergunning
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding wettelijke titelOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Verzending bewijs van ontvangst aanvraag. Artikel 3.1, lid 2 WaboJa 
Verzending bericht met vermelding bevoegd gezag en informatie over de procedure.Artikel 3.1 , lid 3 WaboJa 
Verzending mededeling aanhouding op grond van 3.3 of 3.5 Wabo.Artikel 3.6 WaboJa 
Verzending verzoek om de aanvraag aan te vullen.Artikel 4:5 AwbJa 
Beslissing niet in behandeling nemen van een aanvraag om (wijziging van een) omgevingsvergunning.Artikel 4:5 Awb, Regeling omgevingsrechtJa 
Beslissing om een ontwerp-omgevingsvergunning met uitgebreide voorbereidingsprocedure ter inzage te leggen om een ieder/belanghebbenden in de gelegenheid te stellen vooraf zienswijzen in te dienen.Artikel 4:8 AwbJa 
De bij wet, Amvb en de bij de gemeentelijke/provinciale verordening daartoe aangewezen bestuursorganen of andere instanties in de gelegenheid stellen advies uit te brengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om omgevingsvergunning.Artikel 2.26 WaboJa 
De daartoe aangewezen bestuursorgaan verzoeken om een verklaring te geven dat het wel of geen bedenkingen heeft tegen het verlenen van een omgevingsvergunning.Artikel 2.27 WaboJa 
 Voorbereidingen ten behoeve van een beslissing op een aanvraag om omgevingsvergunning. Artikel 3.1-3.14 Wabo, afdeling 3.4 Awb, 4.8 Awb, Ja 
 beslissing op een aanvraag om omgevingsvergunning. Artikel 3.1-3.9 Wabo, Artikel 3.10-3.14 Wabo, afdeling 3.4 AwbJaTenzij er sprake is van een voorgenomen weigering  
 Verlengen beslistermijn omgevingsvergunning met uitgebreide voorbereidingsprocedure.Artikel 3.12, lid 7 en 8 Wabo, Artikel 3:18, lid 2 AwbJa 
 Verdaging besluit op een omgevingsvergunning met reguliere voorbereidingsprocedure.Artikel 3.9 lid 2 WaboJa 
 Beslissen tot het geheel of gedeeltelijk intrekken of wijzigen van een omgevingsvergunning.Artikel 2.29, 2.30, 2.31, 2.33, 3.15 WaboJa 
 Wijziging tenaamstelling van de omgevingsvergunning op aanvraag van rechtverkrijgende.Artikel 2.25 lid 2 WaboJa 
         

 

Afhandeling vaststelling verschuldigde dwangsom bij niet tijdige beslissingen
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersWettelijke titelOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom bij niet tijdig geven van een beschikking op aanvraag.Artikel 4:18 AwbJa 

 

Huisnummering
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersWettelijke titel Ondermandaat toegestaanVoorwaarde
Besluit tot het al dan niet verlenen en het intrekken van een huisnummer.Artikel 3 Verordening straatnaamgeving en huisnummeringJaTenzij sprake is van een voorgenomen weigering
Niet-ontvankelijk verklaren van aanvraag om huisnummering en het verzoeken om aanvullende gegevens.Artikel 4:5 AwbJa 

 

Volkshuisvesting
Omschrijving bevoegdheidVermelding wettelijke titelFunctionaris aan wie mandaat wordt verleendOndermandaat toegestaanVoorwaarden/Informatie
Verlenen Leegstandwetvergunning.artikel 15 Leegstandwet Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJaTenzij er sprake is van een afwijzing
Verlenen verlenging Leegstandwetvergunning.artikel 15 Leegstandwet Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJaTenzij er sprake is van een afwijzing
Het weigeren van een leegstandsvergunning.artikel 15 LeegstandwetPortefeuillehouder VolkshuisvestingNee 
Verlenen subsidie ingevolge Subsidieverordening bestaande bouw particulieren.Provinciale subsidieregeling klimaataanpak eigen woningen en Subsidieveror-dening energie-besparing bestaande bouw particulierenAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJaTenzij er sprake is van een afwijzing
Vaststellen subsidie ingevolge Subsidieverordening bestaande bouw particulieren.Provinciale subsidieregeling klimaataanpak eigen woningen en Subsidieveror-dening energie-besparing bestaande bouw particulierenAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJaTenzij er sprake is van een afwijzing
Afwijzing subsidieaanvraag ingevolge Subsidieverordening bestaande bouw particulieren.Provinciale subsidieregeling klimaataanpak eigen woningen en Subsidieveror-dening energie-besparing bestaande bouw particulierenPortefeuillehouder VolkshuisvestingNee 
Afwijzing subsidievaststelling ingevolge Subsidieverordening bestaande bouw particulieren.Provinciale subsidieregeling klimaataanpak eigen woningen en Subsidieveror-dening energie-besparing bestaande bouw particulierenPortefeuillehouder VolkshuisvestingNee 
Besluiten over toepassing hardheidsclausule Samenwerkingsovereen-komst WoonRuimteverdeling Noord-Veluwe/Huisvestingsver-ordening.Huisvestingswet, Huisvestings-verordening, Samenwerkings-overeenkomst WoonRuimteverde- ling Noord-VeluwePortefeuillehouder VolkshuisvestingNee 
Besluit omtrent het verlenen van huisvestings-vergunningen.Artikel 4 en artikel 8 van de Huisvestingsverordening gemeente PuttenDirecteur Woningstichting Putten, directeur Stichting HabionJa 
Besluit omtrent het verlenen van urgentie.Artikel 8, artikel 9 en artikel 12 van de Huisvestingsverordening gemeente PuttenDe regionale urgentiecommissieNee 

 

Monumenten
Omschrijving bevoegdheidVermelding wettelijke titelFunctionaris aan wie mandaat wordt verleendOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Verlenen, vaststellen en afwijzen subsidie ingevolge Subsidieverordening instandhouding gemeentelijke monumenten.Titel 4.2 Awb en Subsidie-verordening instandhouding gemeentelijke monumentenPortefeuillehouder MonumentenNee 

 

Natuur en Landschapsbehoud
Omschrijving bevoegdheidVermelding wettelijke titelFunctionaris aan wie mandaat wordt verleendOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het verlenen van subsidie uit de post Natuur en Landschapsbehoud.-Portefeuillehouder Natuur en LandschapsbehoudNee 

 

Planschade
Omschrijving bevoegdheidVermelding wettelijke titelFunctionaris aan wie mandaat wordt verleendOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Beslissen om naar aanleiding van een planschadeverzoek opdracht te geven voor het uitbrengen van een planschadeadvies.Artikel 6.1.3.2 BroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Aanvullen gronden verzoeken om tegemoetkoming in planschade.Artikel 4:5, 4:15 Awb en 6.1.3.1 BroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Aanvraag offerte advisering omtrent ingediende verzoeken om tegemoetkoming in planschade. Artikel 6.1 Wro, 6.1.3.2 BroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Niet ontvankelijk verklaren aanvraag tegemoetkoming om in planschade wegens niet of niet tijdige betaling van het verschuldigde recht.Artikel 6.4, lid 2 WroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Niet in behandeling nemen of niet verder in behandeling nemen van een onvolledige aanvraag om tegemoetkoming in planschade.Artikel 6,1, lid 3 Wro, artikel 6.1.3.1, lid 2 BroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Aanwijzen personen uit de ambtelijke organisatie die de adviseur of de adviescommissie bij de uitvoering van de adviesopdracht voor het uitbrengen van een planschadeadvies bijstaat.Artikel 6, lid 2 Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming planschade Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Verdaging beslissing op aanvraag tegemoetkoming in planschade na ontvangst advies met ten hoogste vier weken.Artikel 6.1.3.6, lid 2 BroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa    
Afwijzen aanvragen om tegemoetkoming in planschade wegens kennelijke ongegrondheidArtikel 6.1.3.1, lid 1 BroPortefeuillehouder Ruimtelijke ordeningNee 

 

(wijziging van) Bestemmingsplannen
Omschrijving bevoegdheidVermelding wettelijke titelFunctionaris aan wie mandaat wordt verleendOndermandaat toegestaanVoorwaarden/Informatie
Beslissing op verzoeken om wijziging bestemmingsplan (binnenplans). Opstarten procedure.Artikel 3.6 lid 1 sub a WroPortefeuillehouder Ruimtelijke OrdeningNeeTenzij er sprake is van een voorgenomen weigering
Stellen van nadere eisen aan binnenplanse wijzigingen.Artikel 3.6 lid 1 sub d Wro.Portefeuillehouder Ruimtelijke OrdeningNee 
Beslissing op principeverzoeken.  Portefeuillehouder Ruimtelijke OrdeningNee 
Overleg bestemmingsplannen en afwijkingen bestemmingsplan ex artikel 3.12, lid 1a sub 3 Wabo. Artikel 3.1.1 en 5.1.1 BroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Vertegen­woordiging gemeente ter behandeling van bezwaar- en beroepschriften tegen bestemmingsplannen c.q. afwijkingen bestemmingsplan ex artikel 3.12, lid 1a sub 3 Wabo. Artikel 160 Gemeentewet.Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Uitnodiging hoorzittingen.Artikel 3.1 Wro, Awb, afd. 3.4Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Verzoeken aan externe stedenbouwkundige bureaus of andere externen om advies n.a.v. tegen bestemmingsplannen ingediende inspraakreacties en zienswijzen, voor zover de opstelling van het bestemmingsplan aan hen is uitbesteed. Artikel 3.1. t/m 3.10 WroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Conform hierboven, maar dan voor zover de opstelling van het bestemmingsplan niet aan hen is uitbesteed. Artikel 3.1 t/m 3.10 WroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 
Het inwinnen van adviezen in het kader van onder andere het opstellen en wijzigen van bestemmingsplannen. Artikel 3.1 t/m 3.10 WroAfdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagersJa 

 

Handhaving Wabotaken
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersWettelijke titel Ondermandaat toegestaanVoorwaarde
Stilleggen werkzaamheden middels last onder bestuursdwang en/of dwangsom. Het intrekken van een stillegging.Artikel 125 Gemeentewet, Artikel 5.2 en 5.17 Wabo, artikel 18.2, 18.2a, 18.2d en 18.2i Wm, Artikel 7.1 en 7.2 Wro, artikel 92 Ww, artikel 6.2 Apv, 5.3.1 en 5.3.2 Awb   JaIedere stillegging wordt gemeld aan de portefeuillehouder en afdelingsmanager.
Aanwijzen toezichthouders belast met toezicht op de naleving van het bij of krachtens de Wabo bepaalde.Artikel 5.10 Wabo, artikel 7.1 en 7.2 Wro, artikel 92 Ww, artikel 18.4, lid 3 Wet milieubeheer, artikel 148, lid 1 Wet geluidhinder, artikel 95 lid 1 Wet bodembeschermingNeeBesluit wordt overeenkomstig wettelijke regels bekendgemaakt.
Bevoegdheid om terreinen te betreden voorzover dat redelijkerwijs voor de toepassing van Wabo-gerelateerde taken noodzakelijk is. artikel 5.1, 5.10 Wabo, artikel 18.2, 18.2a, 18.2d en 18.2i Wm, artikel 7.1 en 7.2 Wro, 92 Ww, artikel 5.11 Awb, 15 Awb, artikel 6.2 ApvJa  
Voorbereiding handhavingsprocedure. Artikel 125 Gemeentewet, artikel 5.2 Wabo, artikel 4:8 Awb en afdeling 5.3.1 en 5.3.2 AwbJa 
Het in behandeling nemen van handhavingszaken inzake hoofdstuk 5.1 van de Wabo, de Wm, Ww en de Wro, en het nemen van besluiten om al dan niet handhavend op te treden.Artikel 125 Gemeentewet, 5.1, 5.2 en paragraaf 5.4 Wabo, artikel 18.2, 18.2a, 18.2d en 18.2i Wm, artikel 92 Ww Artikel 7.1 en 7.2 Wro, 6.2 Apv   JaHet mandaat omvat het toekennen van een prioriteit aan binnengekomen klachten conform een prioriteringsoverzicht, en het nemen van besluiten om al dan niet op te treden. In het reguliere overleg met de portefeuillehouder zal de handhaving (en de te nemen stappen) een vast agendapunt zijn.
Het nemen van een beslissing omtrent de invordering van een dwangsom.Artikel 5:37 AwbJa 
Het vaststellen van de hoogte van de verschuldigde kosten van bestuursdwang.Artikel 5:25, lid 6 AwbJa 

 

Milieu (voor ODNV en ODRN mandatering zie eerstvolgende tabel)
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding wettelijke titelOndermandaat toegestaanVoorwaarden/Informatie
Behandelen 8.40 / 8.41 Wm melding.Artikel Wm 8.40 en 8.41Jam.u.v. het besluit de melding niet te accepteren
Behandelen en opleggen van 8.42 Wm maatwerkvoorschriften.Artikel 8.42 Wm Jam.u.v. het besluit om te weigeren om maatwerkvoorschriften op te leggen.
Behandelen en toepassen ontheffing afwijken routering gevaarlijke stoffen (WvGS).Artikel 22 WVGSNee 
Meldingen i.h.k.v. Wbb Voornemen tot het saneren van de bodem melden aan GSVerzoek om beschikking ernst en urgentie n.a.v. nader onderzoek of voorgenomen saneringOpgave doen aan GS van bekende onderzoeksgevallen en gevallen van ernstige verontreiniging. Artikel 28, 29 en 41 Wbb           Nee 
Verzoek om hogere grenswaarde indienen bij B&W.Artikel 82a, 83, 85, 100a, 100b, 106 WghJaCheck functieomschrijving
Beslissing om een ontwerpbesluit hogere waarde met reguliere voorbereidingsprocedure ter inzage te leggen om een ieder/belanghebbenden in de gelegenheid te stellen vooraf zienswijzen in te dienenArtikel 4:8 AwbNee  
Ambtshalve beslissing of beslissing op een aanvraag voor een hogere waarde. Artikel 82a, 83, 85, 100a, 100b, 106, 110 Wgh, artikel 3.1-3.9 Wabo, Artikel 3.10-3.14 Wabo, afdeling 3.4 AwbNee  
Beslissing op de aanvraag ontheffing stookverbod.Art 10.2, 10.63 WmNeeM.u.v. beslissingen die afwijken van de aanvraag
Verlenen goedkeuring aan programma van eisen ingevolge het Vuurwerkbesluit.Art 5.2 en 5.4, bijlage 1 VuurwerkbesluitNeem.u.v. beslissingen om de goedkeuring niet te verlenen

  

Mandatering ODNV m.b.t. de uitvoering van milieutaken
Doorzenden van geschriften tot behandeling waarvan een ander bestuursorgaan bevoegd is.   Artikel 2:3 Awb   Directeur Omgevingsdienst Noord-VeluweJaVoor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV.
Besluiten om handhavend op te treden en besluiten in het kader van een herstelsanctie waaronder: last onder bestuursdwang en last onder dwangsom (als bedoeld in artikel125 Gemeentewet), kostenbeschikking en toepassings-beschikking.Hoofdstuk 5, titel 5.3 van de Wabo en artikel 125 GemeentewetDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJaVoor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV.
Voeren van schriftelijk en mondeling verweer bij bezwaar en beroep en instellen (hoger) beroep en vertegenwoordiging van het college in rechtsgeding.   Artikel 160 lid 1 onder f en artikel 171 GemeentewetDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJaMandaat afgegeven voor adviesrol bij bezwaar en beroep voor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV. Hoger beroep pas na instemming van het college
1. Besluiten met betrekking tot toezicht, controle en handhaving, voor zover betrekking hebbend op (artikel 5.1 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht): het bepaalde bij of krachtens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het enkelvoudige activiteiten betreft genoemd in artikel 2.1, eerste lid, onder e Flora- en Faunawet Natuurbeschermings-wet 1998 Wet bodembescherming Wet Milieubeheer voor zover het activiteiten betreft die binnen een inrichting plaatsvinden.   2. Het uitoefenen van toezicht op de naleving met betrekking tot het gestelde onder 1.   3. Het aanwijzen van ambtenaren belast met het uitoefenen van het toezicht en de naleving van het gestelde onder 1 (artikel 5.10, derde lid, van de Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht).Hoofdstuk 5 Wabo, de Bor en de Regeling omgevings-recht, voor zover hierop betrekking hebbend     Directeur Omgevingsdienst Noord-VeluweJaVoor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV.
Alle handhavings-besluiten.   Artikel 13 Wbb       Directeur Omgevingsdienst Noord-VeluweJa 
Toetsen van meldingen inzake het toepassen van grond, baggerspecie en bouwstoffen, en toezicht en handhaving.     Besluit Bodem-kwaliteitDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJa 
Toezicht en handhaving inzake het toepassen van grond, baggerspecie en bouwstoffen.   Besluit Bodem-kwaliteit   Directeur Omgevingsdienst Noord-VeluweJa   
Stellen van nadere eisen als gevolg van Bouwstoffenbesluit / Besluit bodemkwaliteit.Artikel 12 lid 2, 15 Bouwstoffen- besluit, Besluit bodem-kwaliteit, Wet bodem- en oppervlakte-wateren-beschermingDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJa 
Aanwijzen van toezichthouders.Artikel 5.11 Awb jo artikel 5.10 lid 3 Wabo   Directeur Omgevingsdienst Noord-VeluweJaVoor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV
Mondeling geven van een last onder bestuursdwang en het ten uitvoer leggen daarvan indien deze niet (tijdig) wordt uitgevoerd (Rauwelijkse bestuursdwang). Afdeling 5.3.1. Awb, artikel 125 GemeentewetDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJaVoor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV. Daarbij enkel toe te passen in spoedeisende situaties. De portefeuillehouder wordt zo spoedig mogelijk na toepassing geïnformeerd.  
Houden van toezicht op de naleving van publiekrechtelijke regels en voorschriften.Titel 5.2 AwbDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJaVoor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV
Spoedeisende last onder bestuursdwang.Artikel 5:31 AwbDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJaVoor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV. Daarbij enkel toe te passen in spoedeisende situaties. De portefeuillehouder wordt zo spoedig mogelijk na toepassing geïnformeerd.
Spoedeisende last onder dwangsom.Artikel 5:31 Awb jo 5:32 AwbDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJaVoor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV . Daarbij enkel toe te passen in spoedeisende situaties. De portefeuillehouder wordt zo spoedig mogelijk na toepassing geïnformeerd.
Het in behandeling nemen van een sloopmelding en mededeling geven over de ontvankelijkheid van de ingediende melding.Artikel 1.26 Bouwbesluit 2012Directeur Omgevingsdienst Noord-VeluweJa 
Het opleggen van nadere voorwaarden aan het slopen en/of het wijzigen daarvan.Artikel 1.29 en 1.30 Bouwbesluit 2012Directeur Omgevingsdienst Noord-VeluweJa 
Stilleggen van de sloopwerkzaamheden omdat de vereiste melding niet is ingediend, of wordt afgeweken van de gestelde nader opgelegde voorwaarden ten aanzien van een sloopmelding.Artikel 5.17 WaboDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJa 
Het opleggen van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang tot het treffen van voorzieningen, gericht op het tegengaan of beëindigen van gevaar voor de gezondheid of veiligheid in het kader van sloopwerkzaamheden.Artikel 5.17 WaboDirecteur Omgevingsdienst Noord-VeluweJa 

 

Mandatering Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN ) voor zover het betreft de aan de ODRN opgedragen taken voor de BRZO-inrichtingen
Omschrijving bevoegdheidVermelding wettelijke titel Gemandateerd aanOndermandaat toegestaanVoorwaarden/opmerkingen
Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorbereiding en uitvoering van de namens het bestuursorgaan te nemen besluiten.Awb en WaboDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het verstrekken van bevestigingen en bewijzen van ontvangst.Awb en WaboDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het doorzenden van geschriften als bedoeld in artikel 2:3 van de Awb.Awb en WaboDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het nemen van besluiten inzake het vernietigen, het uitlenen, het geven ter inzage en het overdragen van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet.ArchiefwetDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het besluiten tot het toepassen en het uitvoeren van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Awb.Afd 3.4 AwbDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het uitoefenen van bevoegdheden als bedoeld in afdeling 4.1.1 Awb “De aanvraag” van de Algemene wet bestuursrecht zoals een besluit om een aanvraag niet in behandeling te nemen.Afd 4.1.1. AwbDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het oefenen van bevoegdheden als bedoeld in afdeling 4.1.2 Awb “De voorbereiding” van de Algemene wet bestuursrecht zoals het horen van de aanvrager en belanghebbenden dan wel het afzien van het horenAfd 4.1.2. AwbDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het uitoefenen van bevoegdheden als bedoeld in afdeling 4.1.3 Awb “Beslistermijn” van de Algemene wet bestuursrecht, zoals het verlengen en opschorten van de beslistermijn en het vaststellen van de verschuldigdheid en hoogte van een dwangsom bij niet tijdig beslissen.Afd. 4.1.3 AwbDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het uitoefenen van bevoegdheden als bedoeld in titel 5.3 “Herstelsancties” van de Awb zoals het opleggen en (gedeeltelijk) intrekken van een last onder bestuursdwang het opleggen en (gedeeltelijk) intrekken van een last onder dwangsom het toepassen van spoedbestuursdwang het besluit op een verzoek om handhaving het besluit om tot invordering over te gaan van een verbeurde dwangsom of van de kosten voor bestuursdwang.Titel 5.3 AwbDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
De bevoegdheid te besluiten over een enkelvoudige aanvraag om omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e van de Wabo.WaboDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
De bevoegdheid te besluiten over een meervoudige alsmede een gefaseerde aanvraag om omgevingsvergunning waarbij in ieder geval sprake is van een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e van de Wabo en één of meer van de activiteiten als bedoeld in artikel 2.1 en artikel 2.2 van de Wabo.WaboDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Handhaving van het bij of krachtens de Wabo bepaalde alsmede handhaving van het bepaalde bij of krachtens de wetten zoals genoemd in artikel 5.1 van de Wabo voor zover dit bij of krachtens die wetten is bepaald, voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e van de Wabo. De bevoegdheid tot handhaving omvat ook de bevoegdheid te besluiten om niet handhavend op te treden, het weigeren en intrekken van een gedoogbeschikking en het verlengen van de termijn van een gedoogbeschikking.WaboDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het uitoefenen van alle overige bevoegdheden toegekend bij of krachtens de Wabo zoals: het aanwijzen van toezichthouders het verlengen van de beslistermijn het besluit dat voor een activiteit geen omgevingsvergunning vereist is het verlenen van een tijdelijke vergunning het wijzigen van een omgevingsvergunning en vergunningvoorschriften ambtshalve of op verzoek het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning het verlenen van toestemming voor overdracht omgevingsvergunning aan een andere rechtspersoon het intrekken van een beschikking met betrekking tot de eerste en/of tweede fase het bepalen dat een besluit terstond na haar bekendmaking in werking treedt het besluit over een seizoensgebonden bouwwerk het besluit op een aanvraag om ontheffing.WaboDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het uitoefenen van bevoegdheden bij of krachtens de Wet milieubeheer zoals: het nemen van een mer-beoordelingsbesluit het stellen van maatwerkvoorschriften het in behandeling nemen en afhandelen van een melding het besluit op een verzoek om geheimhouding het verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning die afwijken van de regels als bedoeld in artikel 8.42a Wet milieubeheer het besluit op een aanvraag ex artikel 8.40a, derde lid van de Wet milieubeheer (gelijkwaardigheids-toets) het besluit op een aanvraag om ontheffing het wijzigen of intrekken van een ontheffing.Wet milieubeheerDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het uitoefenen van bevoegdheden bij of krachtens het Besluit risico’s zware ongevallen 1999 zoals: besluiten over veiligheidsrapporten handhaving van verplichtingen.Brzo 1999Directeur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting
Het uitoefenen van bevoegdheden bij of krachtens het Bouwbesluit zoals: het opleggen en wijzigen van nadere voorwaarden het geven van een aanwijzing ex artikel 8.3 van het Bouwbesluit het besluit op een verzoek om ontheffing voor bouwlawaai en trillingshinder.BouwbesluitDirecteur ODRNJaVoor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting

 

Ondertekeningsmandaat
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding wettelijke titel Ondermandaat toegestaanVoorwaarden/opmerkingen
Het ondertekenen van een besluit tot het (gedeeltelijk) weigeren van een omgevingsvergunning. Artikel 160 Gemeentewet, 10:11 Awb   Ja 

 

Marktverordening

 

Marktreglement

 

Aanvullende regels standwerkers

 

Reclamecommissie

 

Verwijderen voertuigen/goederen markt

 

Ontheffing puzzelrit/kaartleesrit

 

Ontheffing o.b.v. artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

 

Tijdelijke plaatsing of toepassing van verkeerstekens en het tijdelijk uitvoeren van maatregelen/Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

 

Verkeersbesluit gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats

 

Verkeersbrigadiers

 

Verkeersregelaars

 

Algemene plaatselijke verordening (Apv) Putten

 

Aansluitverordening Riolering gemeente Putten

 

Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI)

  

Raadsbesluit van 28 februari 2002 inzake het aanpassen van subsidie voor oud papier/karton

 

 

  

4. Dienstverlening

Financiën
Omschrijving bevoegdheidVermelding wettelijke regelingFunctionaris aan wie mandaat wordt verleendOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het beslissen op bezwaren tegen de heffing van de gemeentelijke belastingen en legesAlgemene wet bestuursrecht, Gemeentewet, Wet Woz, Legesverordening.Senior Beleidsmedewer- ker WOZ / BelastingenNee 
Het beslissen op bezwaren tegen de vaststelling van de waarde op grond van de Wet waardering onroerende zaken (Wet Woz)Algemene wet bestuursrecht, Gemeentewet, Wet WozSenior Beleidsmedewer-ker WOZ / Belastingen Nee 
Het voeren van verweer en vertegenwoordiging van de heffingsambtenaar in beroeps- of hoger beroepsprocedures inzake de belasting- en legesheffing en/of Wet WozAlgemene wet bestuursrecht, Gemeentewet, Wet Woz, LegesverordeningSenior Beleidsmedewer-ker WOZ / Belastingen Nee 
Het heffen van leges ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in de Legesverordening en de daarbij behorende Tarieventabel alsmede voor de begraafrechten op grond van de Verordening lijkbezorgingsrechten Art 231, tweede lid, ond. b en c GemeentewetDe afdelingsmana-gers van de afdelingen: StafRuimteDienstverle-ningSamenlevingJaVan het mandaat wordt uitgezonderd de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaren tegen de heffing.
de invordering met betrekking tot de marktgeldenArt 231, tweede lid, ond. c GemeentewetMarktmeesterNeeVan het mandaat wordt uitgezonderd de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaren tegen de heffing
de invordering met betrekking tot de rechten voor het aanbieden van grof huishoudelijk afvalArt 231, tweede lid, ond. c Gemeentewetde subkassiers van de afdeling RuimteNeeVan het mandaat wordt uitgezonderd de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaren tegen de heffing
de invordering met betrekking tot de rechten voor de plaagdierenbestrijdingArt 231, tweede lid, ond. c Gemeentewetde subkassiers van de afdeling RuimteNeeVan het mandaat wordt uitgezonderd de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaren tegen de heffing
de invordering van leges en lijkbezorgingsrechtenArt 231, tweede lid, ond. c Gemeentewetsubkassiers van de afdeling Dienstverlening voor zover werkzaam op het onderdeel BurgerzakenNeeVan het mandaat wordt uitgezonderd de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaren tegen de heffing
De bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders om bij heffing van gemeentelijke belastingen uitvoering te geven aan artikel 63 van de Algemene Wet inzake RijksbelastingenArtikel 63 Algemene Wet inzake Rijksbelastingen.Heffingsambte-naarNeeDe heffingsambtenaar voert voorafgaand aan het doen van een uitspraak vooroverleg met de portefeuillehouder. Eens per jaar wordt aan de portefeuillehouder een overzicht verstrekt van de genomen mandaatbesluiten.

  

Interne Zaken
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding wettelijke regelingOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het verzenden van ontvangstbevestigingen inzake verzoeken, zienswijzen, bezwaarschriften, beroepschriften, klaagschriften, en het doen uitgaan van brieven die een mededeling, inlichting of feitelijke informatie bevatten. De bevoegdheid ziet niet toe op het verzenden van ontvangstbevestigingen bij ingekomen aanvragen omgevingsvergunning.Algemene wet bestuursrecht (Awb)Ja-
Doorzenden van geschriften tot behandeling waarvan een ander bestuursorgaan bevoegd is, niet zijnde verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuurArtikel 2:3 Awb   Nee-

 

Burgerzaken
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding wettelijke regelingOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Aanvragen om inlichtingen uit het Justitieel Documentatieregister en de antecedentenadministratieWet justitiële en strafvorderlijke gegevens, Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevensJa 
Ontvangst en verwerking van aanvragen verklaring omtrent gedragWet justitiële en strafvorderlijke gegevens, Besluit justitiële gegevensJa 
Adviseren inzake naturalisatieRijkswet op het NederlanderschapJa 
Afgifte van verlof tot ontleding van een stoffelijk overschotWet op de LijkbezorgingJa 
Afgifte van een laissez-passer voor het vervoer van een overledene naar het buitenlandOvereenkomst van Straatsburg inzake het vervoer van lijkenJa 
Afnemen Verklaring onder edeWet basisregistratie personenJa 
Afgifte van verlof tot afwijkende termijnstelling voor begraven of cremeren van lijkenWet op de lijkbezorgingJa 
Beslissen over de uitgifte van recht op een graf en de verlenging van de termijn van recht op een grafWet op de lijkbezorgingJa 
Het beslissen op een aanvraag om een vergunning tot het hebben van een gedenkteken, gedenkplaat of herinneringsplaatjeWet op de Lijkbezorging, Verordening begraafplaatsen gemeente Putten, Nadere regels voor grafbedekkingenJa 
Besluiten op een aanvraag om een particulier graf te doen ruimenWet op de Lijkbezorging, Verordening beheer en gebruik gemeentelijke begraafplaatsenJa 
In ontvangst nemen van verklaringen inzake Nederlandse NationaliteitRijkswet op het Nederlanderschap, Besluit verkrijging verlies NederlanderschapJa 
Het legaliseren van handtekeningenWet basisregistratie personenJa 
Uitoefenen van bevoegdheden en werkzaamheden krachtens de Paspoortwet en de PaspoortuitvoeringsregelingPaspoortwet, PaspoortuitvoeringsregelingJa 
Uitoefenen van bevoegdheden en werkzaamheden krachtens de Wegenverkeerswet en het reglement rijbewijzenWegenverkeerswet, Reglement Rijbewijzen.Ja 
Uitreiken optiebevestiging en uittreksel naturalisatiebesluitRijkswet op het Nederlanderschap, Besluit verkrijging en verlies NederlanderschapJa 
Het voor één dag benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het voltrekken van één huwelijkBurgerlijk WetboekJa 
Het aanwijzen van éénmalige trouwlocaties.Burgerlijk WetboekNee 

 

Wet Basisregistraties adressen en gebouwen
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagersVermelding wettelijke regelingOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het opstellen van ‘ambtelijke verklaringen’ m.u.v. de verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomenWet Basisregistraties adressen en gebouwen (Wet Bag)Ja 
Het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijvingArtikel 11 Wet BagJa 
Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummersWet BagJa 
Het inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet Bag aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregisterArtikel 10, eerste en tweede lid van de Wet Bag Ja 
Het verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar isArtikel 9 Wet BagJa 
Het zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratieArtikel 14 Wet BagJa 
Het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de Wet BagArtikel 14A en 15 van de Wet BagJa 
Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 van de Wet Bag en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet Bag, inclusief de verwerking daarvanArtikelen 31, 37, 38, 39, 40 en 41 van de Wet BagJa 
Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening Bag zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet BagArtikel 31 Wet BagJa 
Het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid, onder a van de Wet BagArtikel 32, eerste lid, onder a van de Wet BagJa 
Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de wet Bag, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethoudersWet BagJa 
Het vaststellen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet BagArtikel 8 Wet BagJa 

  

5. Samenleving

Samenleving
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerdVermelding wettelijkeregelingFunctionaris aan wie mandaat wordt verleendOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het beslissen op aanvragen op grond van de JeugdwetArtikel 2.3 JeugdwetArtikel 3 lid 3 en artikel 4 Verordening Jeugd Jeugdhulp gemeente PuttenBijlage 1 Nadere regels jeugdhulp gemeente PuttenAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa 
Intrekkingen, herzieningen en terugvorderingen op grond van de Jeugdwet.Artikel 2.3 Jeugdwet.Artikel 6 Verordening Jeugd Jeugdhulp gemeente PuttenAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers Ja 
Beslissingen naar aanleiding van heronderzoeken Jeugdwet.Artikel 2.3 JeugdwetAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers Ja 
Doen van een verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kinderbeschermingArtikel 2.4 JeugdwetRegiomanager Jeugdbescher-ming Gelderland, waaronder RNVJa-
Uitvoering jeugdhulp taken, zorg verlenen aan doelgroep, toegang naar niet vrij toegankelijke hulpArtikel 2.11 Jeugdwetdirecteur van de Stichting Buurtzorg NederlandJa-
Ontvangen notificaties intake via de Collectieve opdracht routeer voorziening (CORV)  Coördinator CJG, senior beleidsmedewer-ker  -
Uitvoeren van taken zoals neergelegd in de dienstverlenings-overeenkomst ten behoeve van het regionaal account Jeugdhulp Regio Noord-Veluwe. Hieronder wordt mede verstaan: -Het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen; -Het voeren van correspondentie in het kader van de uitoefening van de opgedragen bevoegdheden. -Het verstrekken van informatie.   Jeugdwet en daarop gebaseerde regelingenAlgemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur van het RNV JaGeldig tot 31 december 2016. De bevoegdheid houdt niet in de bevoegdheid om te besluiten over de vaststelling, wijziging of intrekking van beleid en/of beleidsregels, noch over wijziging/aanpassing van de overeenkomst.
Het beslissen op aanvragen op grond van de Wmo 2015.Artikelen 2.3.1, 2.3.5 en 2.3.6 Wmo 2015Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa 
Offerte aanvraag Wet maatschappelijke ondersteuning 2015   Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Putten Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Intrekkingen, herzieningen en terugvorderingen op grond van de Wmo 2015. Artikel 2.3.10 Wmo 2015Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Beslissingen naar aanleiding van heronderzoeken Wmo 2015. Artikel 2.3.9 Wmo 2015Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Beslissingen omtrent verhaal van kosten gemaakt op grond van de Wmo 2015.Artikel 2.4.1 Wmo 2015Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Uitvoering van de Wmo 2015Artikelen 2.3.1, 2.3.6, 2.3.9, 2.3.10, 2.4.1 Wmo 2015Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Het beslissen op aanvragen beschermd wonen of maatschappelijke opvang op grond van de Wmo 2015.Artikelen 2.3.1, 2.3.5 en 2.3.6 Wmo 2015.Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost Gelderland.Ja-
Intrekkingen, herzieningen en terugvorderingen beschermd wonen of maatschappelijke opvang op grond van de Wmo 2015. Artikel 2.3.10 Wmo 2015.Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost Gelderland.Ja-
Beslissingen naar aanleiding van heronderzoeken beschermd wonen of maatschappelijke opvang Wmo 2015. Artikel 2.3.9 Wmo 2015.Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost Gelderland.Ja-
Beslissingen omtrent verhaal van kosten beschermd wonen of maatschappelijke opvang gemaakt op grond van de Wmo 2015.Artikel 2.4.1 Wmo 2015.Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost Gelderland.Ja-
Uitvoering van de Wmo beschermd wonen of maatschappelijke opvang 2015Artikel 2.3.1, 2.3.6, 2.3.9, 2.3.10 en 2.4.1 Wmo 2015.Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost Gelderland.Ja-
Het beslissen op aanvragen ingevolge de Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Wet inkomensvoorziening oudere en arbeidsongeschikte gewezen zelfstandige (IOAZ)Artikel 7 lid 1 jo 35, 36 en 36b Participatiewet, artikel 36 en 37 IOAW en artikel 36 en 37 IOAZAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Het beslissen over verhaal op onderhoudsplichtige, het uitvoeren van heronderzoeken, het wijzigen en beëindigen van de onderhoudsplichtArtikel 61 Participatiewet Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Het indienen en ondertekenen van een verzoekschrift met betrekking tot verhaal in rechte ingevolge de Participatiewet   Artikel 62h ParticipatiewetAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Heronderzoeken en ingevolge de Participatiewet, IOAW en IOAZParticipatiewet, IOAW en IOAZAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Mutaties Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, Wmo (2015), Wet Inburgering, Kinderopvang, Schoolvervoer, Wet gemeentelijke SchuldhulpverleningParticipatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, Wmo (2015), Wet Inburgering, Kinderopvang, Schoolvervoer, Wet gemeentelijke SchuldhulpverleningAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Intrekken, herzien en/of terugvorderen van het recht op een uitkeringArtikel 53a, artikel 54, artikel 58, artikel 59 Participatiewet, artikel 25 IOAW en artikel 25 IOAZAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Beëindigen alle regelingen: Participatiewet IOAW, IOAZ, Bbz, Wmo (2015), WI, Kinderopvang, Schoolvervoer, gemeentelijke Schuldhulpverle-ningParticipatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, Wmo (2015), Wet Inburgering, Wet Kinderopvang, Wet op het primair onderwijs, Wet op de expertisecentra, Wet gemeentelijke SchuldhulpverleningAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Het opleggen van een maatregel Participatiewet, IOAW en IOAZArtikel 18 Participatiewet, artikel 20 IOAW en artikel 20 IOAZAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Het opleggen van een bestuurlijke boete Participatiewet, IOAW, IOAZ en Wet Inburgering (WI)Artikel 18a Participatiewet, artikel 20a IOAW, artikel 20a IOAZ en artikel 31 WIAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Ondersteuning bij arbeidsinschakeling Participatiewet, IOAW en IOAZArtikel 7 jo 9 t/m 10 Participatiewet, artikel 36 IOAW en artikel IOAZAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Het beslissen op aanvragen ingevolge het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz)Artikel 78f en artikel 35 BbzAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa 
Heronderzoeken BbzArtikel 78f en BbzAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa 
Heronderzoek Bbz omzetting in bedrag om nietArtikel 78f en BbzAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa 
Heronderzoek en mutaties debiteuren Wmo (2015), Participatiewet, IOAW, IOAZ, Leerlingenvervoer, Wet inburgeringAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa 
Opdracht beslag Participatiewet, IOAW, IOAZ, WI en Wmo 2015Artikel 60 en 60a Participatiewet, artikel 28 IOAW, artikel 28 IOAZ, artikel 2.4.1 Wmo 2015 en artikel 5:10 AwbAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa 
Opschorten uitkering en verlenen van een hersteltermijn Participatiewet, IOAW en IOAZ   Artikel 54 ParticipatiewetAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa 
Het verlenen van een voorschot ingevolge de Participatiewet   Artikel 52 ParticipatiewetAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa 
Uitvoeren van de Participatiewet, IOAW en IOAZParticipatiewet, IOAW en IOAZAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa 
Afdoening aanvragen inclusief afwijzingen kwijtschelding gemeentelijke belastingenLeidraad kwijtschelding gemeentelijke belastingenAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa 
Bezwaar, beroep en Hoger Beroep, indienen van een verweerschriftAlgemene wet bestuursrechtAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Aanvraag MinimabeleidBeleidsregels minimabeleidAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Heronderzoek en declaraties minimabeleidBeleidsregels minimabeleidAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Hersteltermijn bij aanvraag alle regelingenArtikel 4:5 Algemene wet bestuursrechtAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
KrediethypotheekArtikel 7 jo 50 WWBAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Vestiging (krediet)hypotheek Participatiewet/BBZArtikel 7 jo 50 WWB, artikel 39 lid 3 BBZ, artikel 3:260 BWAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers   
Verzoek om voorschot in het kader van de ParticipatiewetArtikel 52 ParticipatiewetAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Behandeling verzoek tot intrekking aanvraagParticipatiewet, Wmo 2015, IOAW, IOAZ, LeerlingenvervoerAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJaBetreft brief ter bevestiging van de intrekking
Verzending brieven (geen rechtsgevolg)  Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Opdracht aan SR i.v.m. fraudeonderzoek  Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Wet sociale werkvoorziening (WSW): overdracht budgetten naar gemeenschappelijke regelingArtikel 2, artikel 8 e.v. Wet sociale werkvoorzieningAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Afdoening aanvragen Schuldhulp- verlening, weigeren van schuldhulpverlening, wijzigingen en beëindigingen schuldhulpverleningArt 3. Wet gemeentelijke schuldhulpverleningAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Ontheffen van de inburgeringsplichtArtikel 6 Wet InburgeringAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Opleggen dan wel het afzien van het opleggen van een bestuurlijke boete dan wel een maatregel, het opmaken van een rapport en inning van de boeteArtikel 31, artikel 33 Wet InburgeringAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Afdoening van een aanvraag tot registratie tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum of een gastouderbureau en het verwerken van wijzigingen in de registratieArtikel 1.46 en artikel 1.47 Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalenAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Toezicht op de naleving van de regelingen en eisen in het kader van de kinderopvangArtikel 1.61-1.63 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalenAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Schriftelijke aanwijzing of verbod van exploitatie van een kindercentrum of gastouderbureauArtikel 1.65-1.66 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalenAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Fiattering betaling  Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelings-managers   Fiattering betaling is altijd een andere medewerker dan degene die invoert
Parafering betaling  Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers  Fiattering betaling is altijd een andere medewerker dan degene die invoert
Het ondertekenen van overeenkomstenArtikel 171 GemeentewetAfdelingsmanager SamenlevingJa-
Het afdoen van onderwijshuisvestingsaanvragen in het kader van het door het college vastgestelde onderwijshuis- vestingsprogramma   Artikel 195 Wet Primair Onderwijs Verordening voorzieningen onderwijshuisvesting gemeente PuttenAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Het afdoen van aanvragen in het kader van de Verordening financiële en materiële gelijkstelling onderwijs gemeente PuttenVerordening voorzieningen onderwijshuisvesting gemeente PuttenAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Het beslissen op aanvragen voor het verlenen van subsidie waarbij het totale bedrag niet meer dan € 50.000 bedraagt, inclusief weigeringen en afwijzingen.Algemene verordening welzijnssubsidies gemeente Putten, Algemene subsidieverordening. Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJaGebruikmaking van dit mandaat dient te geschieden met inachtneming van de in de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen en het subsidieplafond onderscheidenlijk subsidieplafonds , en - indien de begroting nog niet is vastgesteld dan wel goedgekeurd - onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld.  
Het vaststellen van subsidies Algemene verordening welzijnssubsidies gemeente Putten, Algemene subsidieverordening.Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJaGebruikmaking van dit mandaat dient te geschieden met inachtneming van de In de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen en het subsidieplafond onderscheidenlijk subsidieplafonds , en - indien de begroting nog niet is vastgesteld dan wel goedgekeurd - onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld.
Het verlenen van voorschotten vooruitlopend op definitieve vaststelling subsidies waarbij het totale bedrag niet meer dan € 50.000 bedraagt.Algemene verordening welzijnssubsidies gemeente PuttenAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJaGebruikmaking van dit mandaat dient te geschieden met inachtneming van de In de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen en het subsidieplafond onderscheidenlijk subsidieplafonds , en - indien de begroting nog niet is vastgesteld dan wel goedgekeurd - onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld.
Het afdoen van aanvragen, wijzigingen, beëindigingen en mutaties schoolvervoerArtikel 4 Wet op het primair onderwijs, artikel 4 Wet op de expertisecentraAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Het afdoen van aanvragen van subsidies in het kader van de voor- en vroegschoolse opvangSubsidiebeleidsregels VVE gemeente PuttenAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
Besluiten over besteding Participatiebudget en overeenkomst met ROC over educatie en betaling van de daaruit voortvloeiende bedragen aan ROCArtikel 2.3.4. WEBAfdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gersJa-
           

 

 

   

6. Overige

Suwinet
Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan het college van burgemeester en wethouders van HarderwijkVermelding wettelijke regelingOndermandaat toegestaanVoorwaarde
Het aanvragen van een aansluiting op Suwinet-Inkijk en het maken van uitvoeringsafspraken over het gebruik van Suwinet-Inkijk  NeeEen afschrift van het mandaatbesluit toesturen aan het dagelijks bestuur van Regio Noord-Veluwe

  

 

Bijlage 2

Instructies bij die mandaten van Ruimte waar onder het kopje ‘voorwaarde’ verwezen wordt naar instructies die gevolgd moeten worden bij het toepassen van de gemandateerde bevoegdheid:

  • 1.

    Indien tijdens de opbouw van de kramen op de dinsdagavond hinder wordt ondervonden van één of meerdere op het marktterrein achtergelaten voertuigen, goederen of anderszins, kan door middel van natrekking van een kenteken of andere herkenningstekens worden getracht de eigenaar te achterhalen om deze eventueel onder dreiging van een geldboete te verzoeken zijn voertuig, goederen of anderszins te verwijderen. Als er vooralsnog geen eigenaar te traceren is, dan wel de eigenaar weigert tot verwijdering over te gaan, worden de aangetroffen voertuigen, goederen of anderszins achtergelaten tot het moment dat de marktmeester van de gemandateerde bestuursdwangbevoegdheid gebruik mag maken. Het wordt de marktmeester iedere woensdagmorgen vanaf 5.30 uur, voor de resterende periode dat het Kerk- en Fontanusplein (inclusief het gedeelte van de Kromme- en Papiermakerstraat) als marktterrein is aangewezen, toegestaan van de gemandateerde bestuursdwangbevoegdheid gebruik te maken. Alvorens feitelijke bestuursdwang aan de orde is, dient de marktmeester bij een achtergelaten motorvoertuig, goederen of anderszins in eerste instantie te pogen (bij voertuigen door middel van het kenteken) de eigenaar te achterhalen om deze vervolgens telefonisch te benaderen met het verzoek het voertuig, goederen of anderszins per direct te verwijderen. Indien de eigenaar aangeeft hiertoe niet bereid te zijn, dan wel in het geheel niet telefonisch bereikbaar is, wordt het de marktmeester vanaf 5.30 uur toegestaan op kosten van de overtreder een sleepdienst of in verband met achtergelaten goederen of anderszins een vervoersbedrijf in te schakelen. Als de eigenaar bereid is het achtergelaten voertuig, goederen of anderszins te verwijderen dient dit uiterlijk om 6.15 uur te zijn gebeurd, bij gebreke waarvan de marktmeester alsnog een sleepdienst of een vervoersbedrijf mag inschakelen. Indien er op de woensdagmorgen bij achtergelaten voertuigen, goederen of anderszins in het geheel geen aanknopingspunten zijn de eigenaar te traceren, wordt het de marktmeester vanaf 5.30 uur toegestaan op kosten van de overtreder een sleepdienst of in verband met achtergelaten goederen of anderszins een vervoersbedrijf in te schakelen.

  • 2.

    Indien van een situatie sprake is, zoals verwoord in artikel 5 van de uitvoeringsregels standwerkers en de artikelen 9 en 10 van de Marktverordening, dient de marktmeester de betrokken standwerker/vergunninghouder voor een vaste plaats/vergunninghouder van een dagplaats op de dag dat deze het niet gewenste gedrag vertoont een brief te overhandigen, waarin de aard van het gedrag en de te treffen sanctie wordt vermeld, één en ander conform de bij dit besluit gevoegde en als zodanig corresponderende "sanctiebrieven".

  • 3.

    De toewijzing van dagplaatsen dient te geschieden conform artikel 8 van het Marktreglement en het door burgemeester en wethouders vastgestelde beleid.