Organisatie | Raalte |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels bestuurlijke boete BRP Raalte |
Citeertitel | Beleidsregels bestuurlijke boete BRP Raalte |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-09-2016 | nieuwe regeling | 30-08-2016 | 7009-2016 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Raalte,
gelet op artikel 36 van de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Raalte;
gelet op het bepaalde in artikel 4.17 van de Wet basisregistratie personen en titel 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op de circulaire bestuurlijke boete van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 6 januari 2014 en de handreiking bestuurlijke boete van de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken van november 2013;
overwegende dat het wenselijk is om inwoners aan te zetten tot het nakomen van verplichtingen die de Wet basisregistratie personen aan hen oplegt, om fraude en andere onwenselijke gedragingen rondom die verplichtingen te voorkomen en te bestrijden;
overwegende dat het wenselijk is om de kwaliteit van de gegevens over de ingeschrevenen in de Basisregistratie personen verder te verhogen;
overwegende dat het wenselijk is om de uitvoering van het handhavingsinstrument van de bestuurlijke boete uit artikel 4.17 van de Wet basisregistratie personen voor de gemeente Raalte in beleidsregels vast te leggen;
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Raalte op 30 augustus 2016.
de secretaris, de burgemeester,
Toelichting Toelichting bij de ‘Beleidsregels bestuurlijke boete BRP Raalte’
Er zijn situaties denkbaar waarbij sprake is van een bijzondere omstandigheid of samenvallen bijzondere omstandigheden. In die situaties kan het college overwegen om geen boete op te leggen. Een belangrijke voorwaarde daarbij is dat die bijzondere omstandigheid of bijzondere omstandigheden objectief waarneembaar zijn en/of objectief aantoonbaar zijn.
Van dergelijke bijzondere omstandigheden kan, als voorbeeld, sprake zijn in de situatie dat een inwoners met spoed is opgenomen in het ziekenhuis. Het spoedeisende karakter van zo’n ziekenhuisopname zou er namelijk toe hebben kunnen leiden dat de betreffende inwoner niet op tijd zelf heeft kunnen voldoen aan zijn verplichting of dat de betreffende inwoner niets heeft kunnen organiseren zodat een andere persoon aan de verplichting van deze inwoner zou kunnen voldoen.
Een ander voorbeeld van een bijzondere omstandigheid kan zijn is bijvoorbeeld het verblijf in het buitenland van een inwoner, die daardoor niet fysiek in het gemeentehuis kan verschijnen als het college tijdens die verblijfsperiode vraagt om informatie te verstrekken.