Organisatie | Best |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling maatschappelijke evenementen 2017 |
Citeertitel | Subsidieregeling maatschappelijke evenementen 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-09-2016 | Onbekend | 23-08-2016 Gemeenteblad, 2016-09-14 | Onbekend |
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
-Maatschappelijk evenement: niet-commerciële, culturele evenementen in Best en hoofdzakelijk voor de inwoners van Best, welke de gemeente niet zelf wenst te organiseren, maar die zij wel van belang acht voor haar inwoners.
De aanvrager is een rechtspersoon of rechtspersoon in oprichting zonder winstoogmerk die functioneert op basis van vrijwillige inzet.
Om in aanmerking te komen voor een subsidie zoals bedoeld in artikel 4 onderdeel a. tot en met f. wordt voldaan aan de volgende eisen:
Artikel 6. Subsidieplafond/verdeling van de subsidie
Indien het bedrag waarvoor op basis van deze subsidieregeling een subsidie zou moeten worden verleend, aan diegene die daartoe tijdig een aanvraag hebben ingediend en die aan de vereisten voldoen, groter is dan het op grond van het eerste lid vastgestelde plafond voor subsidies, worden de betrokken subsidies naar evenredigheid verminderd.
Ons uitgangspunt is dat subsidie wordt verleend voor activiteiten. Daarbij gaat het om de vraag of de activiteiten voldoende bijdragen aan de beleidsdoelen die zijn vastgesteld en de gewenste maatschappelijke effecten. Dit noemen we doeltreffendheid. Welke doelen we nastreven en wat we daarbij van organisaties verwachten hebben we beschreven in artikel 2, 4 en 5.
Een belangrijke voorwaarde voor subsidie is dat de activiteit doelmatig is. Daarbij gaat het om de vraag of een subsidiebedrag aanvaardbaar is ten opzichte van wat daarmee bereikt wordt en of de budgetten efficiënt worden ingezet. We verwachten dat organisaties een inzichtelijke en logische kostprijsopbouw van de activiteiten leveren.
Bij de subsidieverlening doen we een beroep op de eigen verantwoordelijkheid van inwoners en organisaties. Subsidie wordt alleen verleend als financiering door de gemeente noodzakelijk is en de overige mogelijkheden voor het verkrijgen van inkomsten voldoende zijn benut. Subsidieverlening vormt zo het sluitstuk. We verwachten van organisaties dat zij hun draagkracht maximaal benutten door zich voldoende in te spannen om inkomsten te werven uit deelnemersbijdragen, contributie, entreeprijzen, donaties, fondsen en sponsoring, ect.
Van organisaties wordt verwacht dat zij hun aanbod regelmatig evalueren zodat het blijft voldoen aan de behoefte van de doelgroep en aansluit bij de doelen van de gemeente. Ook is het belangrijk dat organisaties oog houden voor veranderingen in de vraag van de samenleving.
We verwachten dat de activiteiten bijdragen aan de betrokkenheid van inwoners bij de samenleving. Van organisatoren wordt gevraagd om open te staan voor andere organisatie met dezelfde doelen en zo mogelijk verbindingen te leggen.
De gemeente hecht sterk aan een toegankelijk aanbod van activiteiten en voorzieningen. Hierbij gaat het om de vraag of een organisatie open is naar de samenleving en de buurt. We verwachten dat organisaties de interactie zoeken met de buurt en voldoende bekendheid geven aan de activiteiten. Daarbij is het van belang dat organisaties open staan voor inwoners met een beperking en kwetsbare groepen. Het uitgangspunt is dat deze groepen inwoners zo veel mogelijk in staat worden gesteld om deel te nemen aan het reguliere aanbod van activiteiten en voorzieningen.
Deze regeling treedt in werking op 15 september 2016 en is van toepassing op aanvragen voor subsidie voor maatschappelijke evenementen vanaf 1 januari 2017.
Deze regeling vervangt de ‘Nadere regeling subsidieverstrekking vrijwilligersorganisaties”.