Organisatie | Bergen (NH) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Standplaatsenbeleid Gemeente Bergen |
Citeertitel | Standplaatsenbeleid Gemeente Bergen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2017 | 06-02-2019 | artikel 3 en artikel 4 en vernummering | 20-06-2017 Gemeenteblad 2017, 132284 | Onbekend | |
29-12-2016 | 01-08-2017 | artikel 10 | 22-11-2016 Gemeenteblad 2016 nr. 179353 28 december 2016 | Onbekend | |
22-09-2016 | 29-12-2016 | nieuwe regeling | 21-06-2016 Gemeenteblad 2016 nr. 126419, 21 september 2016 | Onbekend |
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
vaste standplaats: een standplaats, niet zijnde een standplaats op een jaar- of weekmarkt, waarop gedurende het hele jaar of een deel daarvan (seizoen) en gedurende één of enkele dagen per week, een mobiel verkoopmiddel (kar, kraam, wagen) geplaatst kan worden. Het verkoopmiddel dient elke dag opnieuw te worden op- en afgebouwd en verwijderd.
Voor het vaststellen van de bestaande en eventueel nieuwe locaties voor standplaatsen worden in beginsel de volgende criteria voor weigering van de vergunning in acht genomen:
In het belang van de verkeersvrijheid of –veiligheid kan een vergunning tot het innemen van een standplaats worden geweigerd, indien:
de ter plaatse benodigde vrije doorgang voor het verkeer (zowel voetgangers, fietsers als gemotoriseerd verkeer) wordt belemmerd met een minimale vrije doorgang van 1.20 meter ten behoeve van rolstoelen, rollators en scootmobielen en/of een ruimte van minimaal 50 centimeter bij een blindengeleidestrook.
In het belang van een redelijk verzorgingsniveau kunnen aanvragen voor nieuwe standplaatsen worden geweigerd wanneer de nieuwe standplaats danwel de aard van de aan te bieden producten geen verrijking danwel aanvulling vormt op het huidige voorzieningenniveau.
In de praktijk gelden hierbij de volgende beleidslijnen:
a. Geen nieuwe standplaatsen in de toeristische kernen en op toeristische locaties (zeeboulevards) waar het voorzieningenniveau en productaanbod voldoende zijn.
b. Wel nieuwe standplaatsen in die delen van de gemeente waar recent het voorzieningenniveau en productaanbod zijn verminderd en verarmd als gevolg van ondermeer schaalvergroting en/of winkelsluiting.
6. Wachtlijst voor bestaande standplaatsen
Ten behoeve van nieuwe verzoeken voor een vergunning op een bestaande standplaats en voor dagen van de week waarvoor al een vergunning is afgegeven, zal een wachtlijst worden aangelegd door de gemeente. De wachtlijst wordt aangelegd ‘op volgorde van aanmelding en binnenkomst’. De wachtlijst wordt actueel en up-to-date gehouden doordat ‘wachtenden’ op de lijst elk jaar opnieuw moeten aangeven of ze op de wachtlijst willen blijven staan.
9. Voorwaarden gebruik standplaats
Een standplaats kan, mits de situatie ter plaatse dat toelaat, worden ingenomen door een verkoopwagen of kraam of dergelijke, waarvan de frontbreedte niet meer dan 6 meter en de diepte niet meer dan 2.50 meter bedraagt. Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen, afhankelijk van de locatie, een afwijking van de maximale afmetingen toestaan.
Naast een standplaatsvergunning is een omgevingsvergunning vereist voor het gebruik van een standplaats. Aan het in behandeling nemen van vergunningaanvragen zijn kosten verbonden. De tarieven voor het in behandeling nemen van de aanvraag staan in de Legesverordening. Daarnaast kan de gemeente, indien zij eigenaar is van de grond, een vergoeding bedingen voor het gebruik hiervan. Dit gebeurt middels de Verordening Precariobelasting Gemeente Bergen. De hoogte van de precariobelasting zal in de vergunning worden vermeld.