Organisatie | Steenwijkerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels m.b.t. geluid voor evenementen in Steenwijkerland |
Citeertitel | Nadere regels m.b.t. geluid voor evenementen in Steenwijkerland |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-07-2016 | Nieuwe regeling | 05-07-2016 Gemeenteblad 2016, nr. 93993 | - |
in het in bijlage 1 bij dit besluit opgenomen Rapport “Akoestische onderbouwing (muziek) evenementen Steenwijkerland” onder verwijzing naar het belevingsonderzoek uit 2015 (feesten binnenstad) een nadere motivering is opgenomen m.b.t. dB(A) en dB(C) grens-waarden, waarbij kan worden gesproken van acceptabele en h andhaafbare normen;
Vooruitlopend op het Evenementenbeleid, in aanvulling op de Nadere regels evenementen Steenwijkerland 2012 en op grond van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene plaatselijke verordening Steenwijkerland 2009, artikel 2.25;
De burgemeester van Steenwijkerland,
Rapport “Akoestische onderbouwing (muziek) evenementen Steenwijkerland”
Titel: Akoestische onderbouwing (muziek)evenementen
Adviseur: Sietze Boonstra / ing. Aljan Gal
Opdrachtgever: Gemeente Steenwijkerland
Elk jaar worden in de gemeente Steenwijkerland meerdere (muziek)evenementen georganiseerd. Van kleine evenementen in buurten tot grote evenementen, door de hele stad. Waar de ene bewoner geniet van een muziekevenement bij hem op de hoek, ervaart een andere bewoner datzelfde evenement als hinderlijk vanwege het overmatige geluid.
Evenementen zijn belangrijk voor gemeenten, maar de bijbehorende geluidemissie is ook van invloed op het woon- en leefklimaat van omwonenden. Om deze reden is er behoefte aan duidelijke richtlijnen benodigd voor de vergunningverlening en handhaving.
In dit rapport zijn op verzoek van de gemeente Steenwijkerland elf locaties beschouwd. Dit betreft locaties waar momenteel structureel evenementen plaatsvinden of waar de gemeente van plan is om in de toekomst evenementen mogelijk te maken. Onderstaand zijn de locaties, opgesomd:
Dit rapport geeft de akoestische mogelijkheden weer voor het organiseren van evenementen, op de elf onderzoekslocaties, in de gemeente Steenwijkerland.
In de Wet geluidhinder is zijn geluidgrenswaarden opgenomen voor gezoneerde bronnen. Dit betreft weg- en railverkeer en bepaalde industrieterreinen. Individuele bedrijven worden beoordeeld overeenkomstig de Wet milieubeheer. Voor de in onderhavig rapport beschouwde evenementen, van tijdelijke aard, zijn geen regels gesteld in voornoemde wetten en bestaat het juridische vangnet de “Algemene Plaatselijke Verordening” (APV)1.
1.http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/Steenwijkerland/63065/63065_4.html
In de APV is een evenement als volgt omschreven:
Het is verboden bij een evenement de orde te verstoren.
De APV voorziet niet in duidelijke geluidnormen. Op basis van de APV moet de organisator een evenementenvergunning aanvragen. In de vergunning kunnen voorschriften voor geluid worden opgenomen. Gedacht kan worden aan het toelaatbaar geluidniveau, de situering van de geluidbronnen en de begin en eindtijden. De gemeente is vrij om aan de vergunning voorschriften te verbinden die zij - op basis van belangenafweging - noodzakelijk acht.
3 Geluidnormen en onderbouwing
De gemeente Steenwijkerland heeft op haar internetsite vanaf 8 juli tot en met 19 augustus 2015 een enquête gehouden. Hierdoor is inzicht gegeven in de beleving die bewoners van Steenwijk en bezoekers ondervinden van de muziekactiviteiten op de markt in Steenwijk. De gemeente Steenwijkerland heeft in deze periode bovendien geluidmetingen bij de verschillende evenementen laten uitvoeren. GeluidMeesters BV heeft de gemeente ondersteund in dit onderzoek en haar bevindingen gerapporteerd in het rapport “Enquête belevingsonderzoek naar geluidaspecten tgv muziekevenementen op de markt te Steenwijk” met kenmerk 0007-E-15-B, d.d. 21-10-2015.
In de paragrafen 3.1 t/m 3.2 zijn de conclusies uit het belevingsonderzoek beschreven. In paragraaf 3.3 zijn globaal de normen weergegeven die de gemeente Steenwijkerland op basis van deze conclusies heeft bepaald.
3.1 Waarde 85 dB(A) op gevels woningen
Uit de geluidmetingen is gebleken dat er tijdens evenementen praktisch altijd aan de gestelde waarde van 85 dB(A) ter plaatse van de gevels van de maatgevende woningen is voldaan. Bovendien wordt het geluidbeeld, zowel in de omgeving als in de binnenstad, door veruit het grootste deel van de geënquêteerden als acceptabel beschouwd. Uit dat oogpunt kan worden gesteld dat de waarde van 85 dB(A) ter plaatse van de maatgevende woningen overlast vanwege muziekgeluid goed binnen de perken houdt.
Uit het oogpunt van de geënquêteerde bezoekers en op basis van de uitgevoerde metingen kan dan ook worden gesteld dat 85 dB(A) ter plaatse van de gevels van woningen een zeer acceptabele en handhaafbare norm is.
Uit zowel de enquête als uit de uitgevoerde geluidmetingen blijkt dat het toepassen van nog hogere grenswaarden ter plaatse van de woningen van derden niet een realistische optie is. Dit blijkt uit het volgende:
Uit de enquête blijkt dat het overgrote deel van de bezoekers vindt dat het niveau precies goed is of dat het wat hun betreft wat aan de luide kant is maar zich er niet aan storen. Dit betreft respectievelijk 47 % en 14 % van de geënquêteerden. Bovendien vindt 2 % van de geënquêteerden dat het niveau op de markt absoluut lager moet. In totaliteit kan dus worden gesteld dat (47+14+2) in totaal 63 % van de bezoekers niet een hoger niveau op de markt wenst.
3.2 Laag frequent geluid (bas tonen)
Uit zowel de geluidmetingen als uit de enquête komt naar voren komt dat het laag frequente geluid (bas tonen) vaak als storend wordt ervaren.
In totaal konden de omwonenden vier soorten van overlast tijdens evenementen specificeren. Uit de enquête blijkt echter dat “harde muziek” en “vervelende bastonen (lage dreun)” als meer storend wordt ervaren dan stemgeluid en verkeersoverlast.
Bovenstaand beeld wordt bevestigd door de volgende conclusies uit de betreffende meetrapporten:
Bij muziekgeluid met een laagfrequent beeld (veel basgeluid) kan het voorkomen dan aan de norm van 85 dB(A) wordt voldaan maar dat veel meer overlast wordt veroorzaak dan met het zelfde [dB(A)] niveau met minder bas. Dit kan worden gereguleerd door aan de grenswaarden een dB(C) norm toe te voegen. Dit zal er voor zorgen dat het totaal toegestane niveau ongewijzigd blijft maar dat het laag frequente geluid, de bastonen, worden gereduceerd.
In veel andere gemeentes wordt er gekozen voor een dB(C) norm te hanteren die 10 tot 13 dB hoger ligt dan de dB(A) norm. Voor evenementen in de binnenstad dient dan ook te worden overwogen een norm van 95 tot 98 dB(C) ter plaatse van de maatgevende woningen vast te stellen. Uit de meetstaten blijkt dat wanneer er overlast van bastonen wordt ervaren de dB(C) waarden tot 20 dB hoger liggen dan de dB(A) waarden. Bij toepassing van de nieuwe dB(C) norm wordt dit basgeluid dan ook met 7 tot 10 dB gereduceerd. Bij handhaving van deze norm is dan ook de verwachting dat de overlast van bastonen aanzienlijk wordt teruggedrongen.
3.3 Te hanteren normen/grenswaarden bij woningen
Uit het oogpunt van de geënquêteerde bezoekers en op basis van de uitgevoerde metingen is gesteld dat 85 dB(A) ter plaatse van de gevels van woningen een zeer acceptabele en handhaafbare norm is. De gemeente heeft hier aan toegevoegd dat indien wordt gemeten met gevelreflectie (direct voor de gevel), de norm mag worden verhoogd met 3 dB tot 88 dB(A).
Voor het reguleren van het laag frequente geluid (de bastonen) is aan de grenswaarden een dB(C) norm toegevoegd die 10 dB hoger is dan de dB(A) norm.
In afwijking van de Handleiding meten en rekenen industrielawaai uit 1999 wordt voor muziekgeluid tijdens de evenementen in de gemeente Steenwijkerland geen toeslag van 10 dB(A) op de gemeten geluidniveau toegepast.
Geluid speelt bij een evenement in drie fasen een rol voor omwonenden, het betreft:
Om geluidoverlast te voorkomen kan in de evenementenvergunning het tijdstip van op- en afbouw vermeld. Het gebruik van overlast gevende apparaten en werkzaamheden zoals aan- afvoerbewegingen met zwaar materieel (tractoren, vrachtwagens, etc.) en activiteiten zoals verwijderen van afrastering kan daarmee worden beperkt.
In dit onderzoek is voor de uitvoering onderscheid gemaakt in vier type evenementen, het betreft:
5 Uitgangspunten vaststellen mogelijkheden
Het doel bij het stellen van geluidnormen is het beschermen van omwonenden. Op basis van het Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) van het Kadaster, locatiebezoek en informatie van de gemeente zijn de omliggende geluidgevoelige objecten (onder andere woningen), bij de evenementenlocaties, vastgesteld.
Voor de verschillende locaties is een driedimensionaal rekenmodel (methode-II8 uit de “Handleiding meten en rekenen industrielawaai 1999”) gemaakt. Met dit rekenmodel zijn de mogelijke geluidvermogenniveaus van de mechanisch versterkte muziek vastgesteld.
Voor de geluidafstraling van evenementen kunnen verschillende spectra van toepassing zijn. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van het onderstaande, landelijk gangbare spectrum voor dancemuziek, uit de Richtlijn muziekspectra in horecabedrijven van de Nederlandse Stichting Geluidshinder van maart 2015 (zie afbeelding 5.1).
Afbeelding 5.1: correctiewaarden muziekspectra (Richtlijn muziekspectra in horecabedrijven van de NSG)
Uit afbeelding 5.1 blijkt dat er een verschil is tussen geluid uitgedrukt in dB(A) en dB(C). Om de hinder vanwege basgeluiden te beperken wordt de normeenheid dB(C) veelal gebruikt. Dit heeft te maken met het frequentiespectrum van muziekgeluid en de hinderbeleving van lage frequenties. Omdat in de buitenlucht de midden en hoge tonen sneller/beter dempen dan lage (minder dan ca. 100 Hz) tonen. Door dit effect blijven vooral op wat grotere afstand de bassen over. Om deze reden zijn zowel de mogelijke geluidvermogenniveaus in dB(A) als dB(C) vastgesteld.
Indien de muziekinstallatie staat opgesteld in een (feest)tent is geen rekening gehouden met de afschermende werking van deze tent, omdat dit effect verwaarloosbaar is. Wel is voor de locatie waar duidelijk sprake is van richtingsafhankelijkheid rekening gehouden met een realistische correctie van 8 dB achter de luidsprekers/podium.
Op basis van de uitgangspunten en de door de gemeente Steenwijkerland gehanteerde geluidnorm is per locatie de mogelijkheid voor mechanisch versterkte muziek vastgesteld. Hierbij is in eerste instantie uitgegaan van de positionering van het podium op de locatie zoals deze reeds bij eerdere evenementen stond opgesteld.
Indien er qua geluid alternatieve mogelijkheden zijn waardoor er meer geluid geproduceerd zou kunnen worden dan zijn ook voor deze situaties aanvullende berekeningen uitgevoerd.
In onderstaande afbeelding 6.1 zijn de maximale mogelijkheden per locatie samengevat weergegeven. In de daarop volgende paragrafen wordt per locatie een korte toelichting gegeven. In de figuren en bijlagen van dit rapport zijn de uitgangspunten en resultaten uitvoerig opgenomen.
Afbeelding 6.1: maximale mogelijkheden geluidvermogenniveau muziekinstallatie per locatie
6.1 Locatie: Markt te Steenwijk
6.2 Locatie: Parkeerplaats De Meenthe te Steenwijk
het podium plaatsen op de westkant zal geen verbetering opleveren ten opzichte van de oostkant. Dit komt door de relatief korte afstand van de achterkant van het podium ten opzichte van de woningen. |
6.3 Locatie: Scholestraat bij café de Bieb te Steenwijk
6.4 Locatie: Steenwijkerdiep bij restuarant ’t Veerhuis te Steenwijk
6.5 Locatie: Kermislocatie Steenwijkerdiep te Steenwijk
6.6 Locatie: Gasthuisstraat bij café ’t Pandje te Steenwijk
gezien de positionering van de locatie ten opzichte van woningen valt er geen winst te behalen door specifieke opstelling van het podium/speakers. | |
6.7 Locatie Festivalterrein Dicky Woodstock te Steenwijkerwold
6.8 Locatie: Eendrachtsplein te Giethoorn
het podium plaatsen op de zuidoostkant zal geen verbetering opleveren door de relatief korte afstand van de achterkant van het podium ten opzichte van de woningen. |
6.9 Locatie: Parkeerterrein Ds. J.J. Ketstraat te Giethoorn
gezien de positionering van de locatie ten opzichte van woningen valt er geen winst te behalen door een andere opstelling van het podium/speakers. |
6.10 Locatie: Kerkplein te Vollenhove
De controlemetingen zijn gericht op het handhaven van de geluidniveaus bij de woningen zoals vooraf bepaald en vastgesteld in de evenementenvergunning. Hierbij zijn er de volgende aandachtspunten.
Ter plaatse van woningen dient gehandhaafd te worden op de normering. Afhankelijk van de positionering van het podium dient/dienen de maatgevende woning(en) vastgesteld te worden. Indien er sprake is van een woning die behoort bij het evenement dan wordt deze als bedrijfswoning worden beschouwd en wordt hier niet getoetst. Dit geldt bijvoorbeeld voor bedrijfswoningen boven cafés en de boerderij (Hesselingendijk 1 Steenwijkerwold) waar de eigenaar woont van het festivalterrein waarop Dicky Woodstock in Steenwijkerwold wordt gehouden.
De metingen worden uitgevoerd volgens de Handleiding meten en rekenen industrielawaai 1999 (HMRI). Er wordt geen bedrijfsduurcorrectie of toeslag voor muziekgeluid toegepast. Indien wordt gemeten met gevelreflectie (direct voor de gevel), moet 1 à 2 meter voor de gevel worden gemeten, en mag de norm met 3 dB worden verhoogd tot 88 dB(A) en 98 dB(C).
Om de controlemetingen bij handhaving eenvoudig te houden, wordt een meethoogte van 1,5 meter aangehouden. In sommige gevallen kan het voorkomen dat gemeten wordt voor een commerciële ruimte (kantoor, winkel e.d.) met woningen daarboven. In die gevallen wordt dus niet direct voor de woning gemeten maar een aantal meter er onder. Uit het rekenmodel blijkt dat het niveauverschil op de begane grond en de eerste verdieping verwaarloosbaar is. Er hoeft dus geen correctie plaats te vinden.
Er wordt een langtijdgemiddeld beoordelingsniveau (LAr,LT) gemeten dit betreft het energetisch gemiddeld geluidsniveau gedurende een bepaalde beoordelingstijd, uitgedrukt in dB(A). Daarnaast wordt op dezelfde wijze de dB(C) waarde gemeten. De handhaving dient plaats te vinden op het gemeten energetisch gemiddelde van de fluctuerende geluiddrukniveaus. De meetperiode bedraagt minimaal een halve minuut. Indien de meetwaarde na deze korte periode niet is gestabiliseerd (binnen +/- 1 dB) dient de meting voortgezet te worden. Voorkomen moet worden dat stoorlawaai (bv. langsrijdende auto’s, spraak nabij meetpunt etc.) wordt meegenomen tijdens de meting.
In situaties waarbij de gemeente dit wenselijk acht kan er voor worden gekozen om tijdens de soundcheck voorafgaand aan een muziek evenement controlemetingen conform bovenstaande punten uit te voeren. De evenementenorganisatie kan op deze manier worden aangegeven tot welk niveau de installatie in werking mag zijn zodat nog aan de grenswaarden wordt voldaan. Hierdoor kan de evenementenorganisatie zelf de situatie onder controle houden en worden mogelijke overschrijdingen zo veel mogelijk voorkomen.
Evenementen zijn belangrijk voor steden, maar de bijbehorende geluidemissie is ook van invloed op het woon- en leefklimaat van omwonenden. In 2015 is een belevingsonderzoek uitgevoerd en zijn diverse handhavingsmetingen tijdens verschillende evenementen in de gemeente Steenwijkerland verricht. Op basis hiervan kan gesteld worden dat 85 dB(A) ter plaatse van de gevels van woningen een zeer acceptabele en handhaafbare norm is. De gemeente heeft hier aan toegevoegd dat indien wordt gemeten met gevelreflectie (direct voor de gevel), de norm mag worden verhoogd met 3 dB tot 88 dB(A). Voor het reguleren van het laag frequente geluid (de bastonen) is aan de grenswaarden een dB(C) norm toegevoegd die 10 dB hoger is dan de dB(A) norm.
Op basis van de uitgangspunten en de door de gemeente Steenwijkerland gehanteerde geluidnorm is per locatie de mogelijkheid voor mechanisch versterkte muziek vastgesteld. Hierbij is in eerste instantie uitgegaan van de positionering van het podium op de locatie zoals deze reeds bij eerdere evenementen stond opgesteld.
In afbeelding 8.1 zijn de maximale mogelijkheden per locatie samengevat, waarbij aan de norm voor mechanisch versterkte muziek kan worden voldaan.
Afbeelding 8.1. maximale mogelijkheden geluidvermogenniveau muziekinstallatie per locatie