Organisatie | Baarle-Nassau |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Adviesraad sociaal domein Baarle-Nassau 2016 |
Citeertitel | Verordening Adviesraad sociaal domein Baarle-Nassau 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-08-2016 | Onbekend | 22-06-2016 | Onbekend |
De raad van de gemeente Baarle-Nassau;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;
Gelet artikel 108 en 147 van de Gemeentewet,
artikel 2.1.3 derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015,
artikel 47 van de Participatiewet,
artikel 2.10 van de Jeugdwet en
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. - Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder;
Het doel van de Adviesraad sociaal domein bestaat uit de gemeente goed en tijdig te voorzien van adviezen met betrekking tot het sociaal domein.
Hoofdstuk 2. Taken en bevoegdheden
Artikel 6. – Taken van het college
zorgt ervoor dat wanneer een onderwerp tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort dat de gemeenteraad tijdig een adviesaanvraag, met de bijbehorende documenten ontvangt. Dat wil zeggen dat het college in principe zes weken voor het verwachte advies die aanvraag aan de Adviesraad sociaal domein voorlegt. In uitzonderlijke gevallen treedt zij in overleg met het DB van de Adviesraad sociaal domein om te komen tot afspraken over een kortere termijn van advisering, ten einde besluitvorming in het college en de gemeenteraad tijdig te laten plaatsvinden.
Artikel 7 – Taken en bevoegdheden van de Adviesraad sociaal domein
Niet tot de taken van de Adviesraad sociaal domein behoren: behandeling van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten of individuele medewerkers van de gemeente betrekking hebben en/of behartigen van hun belangen.
De gemeente faciliteert de Adviesraad sociaal domein bij haar taakuitvoering, via onder andere:
De Adviesraad sociaal domein stelt ten behoeve van het college binnen dat budget een begroting op ter dekking van de kosten van onder andere: een vaste onkostenvergoeding van de leden; secretariële ondersteuning, deskundigheidsbevordering; professionele ondersteuning, lidmaatschappen, huur vergaderaccommodaties etc.
Artikel 10. – Huishoudelijk reglement
De Adviesraad sociaal domein stelt een huishoudelijk reglement vast, dat aan het college ter informatie wordt voorgelegd. In het huishoudelijk reglement wordt ten minste bepaald:
Artikel 11 – Periodiek overleg
De collegeleden die het sociaal domein in hun portefeuille hebben, wonen twee maal per jaar de algemene vergadering met alle leden van de Adviesraad sociaal domein bij. Daarnaast vindt er minimaal twee maal per jaar overleg plaats met de leden van het college en het DB van de Adviesraad sociaal domein. De voorzitter van de Adviesraad sociaal domein zit deze overleggen voor.
Artikel 13 - Inwerkingtreding nieuwe verordening en intrekking oude verordening
Deze verordening treedt één dag na bekendmaking in werking.
De verordening Beleidsplatform Welzijn 2008 wordt bij deze ingetrokken
Artikel 14 – Bekendmaking en wijziging
Wijziging van de verordening: De Adviesraad sociaal domein evalueert periodiek samen met het college de samenwerking. Indien er op basis van deze evaluatieronde reden is de verordening aan te passen dan wordt hiertoe namens de gemeente en de Adviesraad sociaal domein door het college een voorstel ingediend bij de gemeenteraad. De Adviesraad sociaal domein kan naar aanleiding van een evaluatie het college gemotiveerd verzoeken de onafhankelijk voorzitter en de leden te vervangen, met dien verstande, dat een besluit daartoe de instemming behoeft van twee derde van de leden van de Adviesraad sociaal domein.