Hoofdstuk II. De inrichting en uitvoering van het informatiebeheer
Artikel 2
- 1.
Ons college stelt een Strategisch Informatie Overleg in dat een
keer per jaar plaatsvindt.
- 2.
Het Strategisch Informatie Overleg dient om beleid , op
strategisch en operationeel niveau, te formuleren en vast te
stellen.
- 3.
In het Strategisch Informatie Overleg zijn de hiertoe vereiste
vakdisciplines vertegenwoordigd:
- a.
- b.
- c.
de directeur bedrijfsvoering;
- d.
een onafhankelijk deskundige (alleen bij de
totstandkoming van de selectielijst).
Artikel 3
- 1.
Ons college bepaalt dat het kwaliteitssysteem bestaat uit het
opstellen en jaarlijks actualiseren van het Beheerplan
Informatiehuishouding.
- 2.
Ons college stelt jaarlijks het geactualiseerde Beheerplan
Informatiehuishouding vast en zendt een exemplaar naar de
archivaris.
- 3.
Het Beheerplan Informatiehuishouding bevat ten minste de
volgende elementen:
- a.
de organisatie van het informatie beheer;
- b.
een beschrijving van de (onder)mandatering;
- c.
het controleren en actualiseren van procedures waarin is
beschreven welke functionaris verantwoordelijk is voor
informatiebeheerstaken; voorbeelden zijn procedures
omtrent:
- i.
postafhandeling (inclusief een
e-mailprocedure);
- ii.
dynamisch en semi-statisch archiefbeheer;
- iii.
- iv.
- v.
- vi.
beheer van de archiefruimten;
- vii.
koppelen van informatiesystemen;
- viii.
- ix.
- d.
de wijze waarop de authenticatie, duurzaamheid en
beveiliging van de informatie wordt gewaarborgd;
- e.
het controleren op actualiteit en/of naleving van de
volgende informatiebeheer-instrumenten:
- i.
- ii.
Ordeningsstructuur (Artikel 18 Archiefregeling)
inclusief een overzicht met beschrijvingen van de
vindplaats, relaties met andere werkprocessen, de
status en de bewaartermijn van de informatie;
- iii.
Metagegevensschema (Artikel 19 Archiefregeling);
- iv.
Het overzicht waarin de aanwezige archiefruimten
en archiefsystemen worden beschreven en wordt
vastgesteld of de informatie voldoende wordt
beheerd.
- f.
een overzicht met knelpunten en een plan van aanpak voor
het treffen van verbetermaatregelen. Dit overzicht vormt
de essentie van het beheerplan als kwaliteitssysteem:
uit de toetsing van de eisen blijkt in hoeverre daaraan
niet voldaan wordt en welke verbetermaatregelen
getroffen moeten worden.
Artikel 4
- 1.
Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk
voor het informatiebeheer van zijn organisatie.
- 2.
Het college van burgemeester en wethouders zorgt dat het
informatiebeheer zodanig wordt ingericht, dat op grond van de
informatie te allen tijde de rechtspositie van de gemeente en
haar bestuursorganen, andere overheden, personen, bedrijven en
andere organisaties kan worden vastgesteld.
- 3.
Het college van burgemeester en wethouders zorgt dat de taken op
het gebied van het informatiebeheer in onderlinge samenhang
worden uitgevoerd door de daartoe aan te wijzen
medewerkers.
Artikel 5
- 1.
Informatie wordt beheerd in de vorm waarin zij wordt ontvangen
of gecreëerd en heeft in die vorm rechtskracht. Een verandering
in die vorm wordt aangemerkt als vervanging.
- 2.
Van informatie die wordt gecreëerd om te verzenden wordt vóór
verzending een kopie gemaakt in de vorm waarin de dossiervorming
van dat werkproces plaatsvindt, de kopie wordt geauthenticeerd
en bewaard.
- 3.
Informatie wordt beheerd in overeenstemming met de bij of
krachtens de Archiefwet 1995 en enige andere wet gestelde eisen
en in overeenstemming met de geldende regels en normen op het
gebied van:
- a.
- b.
informatiebeveiliging en -geheimhouding;
- c.
duurzame opslag, authenticiteit en integriteit van
informatie.
- 4.
Voor de beveiliging van informatie treft het college adequate
maatregelen tegen het ongeautoriseerde gebruik, wijzigen,
kopiëren, beschikbaar stellen, verwijderen en vernietigen van
informatie.
Artikel 6
De archivaris ontvangt tijdig mededeling van het voornemen tot:
- 1.
opheffing, samenvoeging of splitsing van een
organisatieonderdeel of overdracht van één of meer taken aan een
ander organisatieonderdeel, overheidsorgaan of
rechtspersoon;
- 2.
verandering van de plaats van bewaring van niet naar de
archiefbewaarplaats overgebrachte papieren archieven.
Artikel 7
In het geval het hoofd van het organisatieonderdeel namens het college
de hierna genoemde handelingen met betrekking tot informatie wil
uitvoeren is vooraf positief advies van de archivaris vereist:
- 3.
ontwerp, vervanging, aanschaf of invoering van een systeem
waarmee en/of waarin informatie beheerd en/of bewaard
wordt;
- 4.
vervanging als bedoeld in artikel 7 van de Archiefwet 1995;
- 5.
vervreemding als bedoeld in artikel 8 van de Archiefwet
1995;
- 6.
vernietiging van informatie als bedoeld in artikel 7 lid 3 van
de Archiefwet 1995;
- 7.
bouw, ingebruikneming, verbouw, inrichting, verandering van
archiefruimten;
- 8.
overdracht van informatie van een organisatieonderdeel aan een
ander organisatieonderdeel.
Artikel 8
- 1.
Het college zorgt dat van informatie de bewaartermijn wordt
vastgelegd overeenkomstig de daarvoor bij of krachtens de
Archiefwet 1995 gegeven voorschriften.
- 2.
Het college stelt alvorens tot vernietiging van informatie over
te gaan een lijst op van de te vernietigen informatie met
inachtneming van de krachtens artikel 5 van de Archiefwet 1995
vastgestelde selectielijst.
- 3.
De lijst van te vernietigen informatie behoeft de goedkeuring
van de archivaris. De goedkeuring geldt als een machtiging tot
vernietiging.
Artikel 9
Indien het college op grond van artikel 12 van de Archiefwet 1995 het
voornemen heeft om informatie over te brengen naar de
archiefbewaarplaats voert hij daartoe zo spoedig mogelijk overleg met de
archivaris.
Artikel 10
Ten aanzien van het beheer van de informatie die is overgebracht naar de
archiefbewaarplaats dan wel aldaar op andere (rechts)titel is opgenomen
stelt de archivaris voorschriften op.
Hoofdstuk III. De archiefbewaarplaats en de archivaris
Artikel 11
De in artikel 31 van de Archiefwet 1995 bedoelde archiefbewaarplaats is
de bewaarplaats die zich bevindt in Breukelen, het Regionaal Historisch
Centrum Vecht en Venen (RHC).
Artikel 12
De streekarchivaris is belast met de zorg en het beheer van de naar de
archiefbewaarplaats overgebrachte informatie.
Artikel 13
De streekarchivaris is bevoegd om in de archiefbewaarplaats informatie
op te nemen afkomstig van particuliere organisaties of personen indien
dit voor de kennis van de lokale of regionale geschiedenis van belang
kan worden geacht.
Artikel 14
De streekarchivaris kan nadere regels stellen omtrent de raadpleging van
de informatie en het beheer van de ruimten waarin deze ter beschikking
worden gesteld.
Hoofdstuk IV. Verantwoordelijkheden
Artikel 15
Als beheerseenheden in de zin van dit besluit worden aangewezen: Team
Facilitaire Zaken, Team Informatievoorziening en Automatisering en Team
Juridische Zaken. De hoofden van de beheerseenheden zijn samen belast
met het beheer van informatie van de gemeente voor zover deze niet is
overgebracht naar de archiefbewaarplaats. Eindverantwoordelijke voor het
beheer van informatie voor zover deze niet is overgebracht naar de
archiefbewaarplaats is de directeur bedrijfsvoering.
Artikel 16
Het hoofd van de beheerseenheid Team Facilitaire Zaken is
verantwoordelijk voor:
- 1.
het borgen van het kwaliteitsysteem (artikel 3) wat bestaat uit
het jaarlijks op- en vaststellen van een Beheerplan
Informatiehuishouding dat onder andere de actualiteit en
naleving van kwaliteitsinstrumenten controleert en
verbetermaatregelen formuleert;
- 2.
het overbrengen, vervreemden, vervangen en vernietigen van
informatie;
- 3.
het zodanig inrichten van het DMS/zaaksysteem dat de informatie
wordt ontsloten op een manier dat deze goed geordend en
toegankelijk is én dat medewerkers worden ondersteund in het
afhandelen van hun werkprocessen;
- 4.
het aanleggen en onderhouden van een overzicht van de informatie
van de gemeente en diens ordeningsstructuur overeenkomstig
artikel 18 van de Archiefregeling;
- 5.
het over de informatie (laten) vastleggen:
- a.
wanneer het is ontvangen of opgemaakt of verzonden;
- b.
wie de afzender, vervaardiger of geadresseerde is;
- c.
op welke taak/welk werkproces het betrekking heeft en de
samenhang met andere werkprocessen of informatie;
- d.
wat de status en het ontwikkelingsstadium is;
- e.
welke beheeractiviteiten hebben plaatsgevonden;
- f.
welke besturingsprogrammatuur of
toepassingsprogrammatuur wordt gebruikt om de informatie
te bewaren of beheren;
- g.
de bewaar- of overbrengingstermijn;
- h.
wanneer het is vervreemd, vernietigd of is overgedragen;
- 6.
de authenticering en routering van ingekomen, uitgaande en
interne informatie;
- 7.
het bij of krachtens de wet gegeven regels wijzigen, verwijderen
of vernietigen van informatie;
- 8.
het aanwijzen van archiefruimten en archiefsystemen;
- 9.
het voldoen aan de bij of krachtens de wet gestelde eisen voor
de inrichting en het beheer archiefruimten en archiefsystemen;
- 10.
een uitleenadministratie waarin wordt bijgehouden welke
informatie wordt uitgeleend en die toeziet op tijdige
terugbezorging ervan:
- a.
uitlening van informatie is slechts toegestaan aan
functionarissen die ambtelijk zijn belast met
behandeling van de betreffende aangelegenheid of aan
andere functionarissen na verkregen toestemming van het
hoofd van de beheerseenheid Team Facilitaire Zaken;
- b.
aan het verlenen van toestemming als hierboven bedoeld
kunnen burgemeester en wethouders voorwaarden
verbinden.
Artikel 17
Het hoofd van de beheerseenheid Team Informatisering en Automatisering
is verantwoordelijk voor:
- 1.
het aanschaffen, actualiseren en optimaliseren van hardware en
software;
- 2.
het functioneel en technisch beheer van organisatiebrede
applicaties, infrastructuur en platforms, noodzakelijk voor het
aanmaken, vastleggen en beheren van informatie;
- 3.
Het treffen van voldoende maatregelen om de informatie van de
gemeente tegen onrechtmatig gebruik van in- en externen te
beveiligen.
Artikel 18
De beheerseenheden Team Facilitaire Zaken en Team Informatievoorziening
en Automatisering werken samen wanneer:
- 1.
nieuwe applicaties of platforms worden aangeschaft of ingericht
om werkprocessen mee te ondersteunen en informatie in te bewaren
of beheren;
- 2.
maatregelen worden getroffen voor het tegengaan van
onrechtmatige wijziging, verwijdering, kopiëring of vernietiging
van informatie (autorisatiestructuren);
- 3.
maatregelen worden getroffen voor het afschermen/vernietigen van
informatie op basis van wet- en regelgeving omtrent privacy;
- 4.
conversies of migraties van informatie worden gerealiseerd;
- 5.
beleid met betrekking tot informatie(beheer) wordt op- en
vastgesteld.
Artikel 19
Het hoofd van de beheerseenheid Team Juridische Zaken ondersteunt de
vakafdelingen en de overige beheerseenheden door er op toe te zien dat
werkprocessen zodanig worden ingericht dat de gemeente zijn wettelijke
taken en plichten adequaat naleeft en dat de gemeente voldoende
maatregelen treft om zijn eigen rechtspositie te beschermen.
Artikel 20
De hoofden van vakafdelingen of teams hebben de verantwoordelijkheid om
toe te zien op naleving en actualisering van procedures rondom de
informatiehuishouding van hun afdeling/team. Bij het inrichten van
informatieprocessen betrekken zij de drie beheerseenheden.
Artikel 21
De hoofden van de drie beheerseenheden kunnen bij geconstateerde
misstanden of risico’s op het gebied van het informatiebeheer een
(ongevraagd) advies geven. Als dat niet wordt opgevolgd, zullen zij de
kwestie rapporteren aan het college.