Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Epe

Verordening cliëntenparticipatie 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEpe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening cliëntenparticipatie 2016
CiteertitelVerordening cliëntenparticipatie 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Art. 149 Gemeentewet, art. 47 Participatiewet, art. 2 Wet Sociale Werkvoorziening.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-10-201601-01-2015Nieuwe regeling

15-09-2016

Gemeenteblad 3 oktober 2016 nr. 135517

2016-17803

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie 2016

Raadsbesluit 2016

 

DE RAAD DER GEMEENTE EPE

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders, nr. 2016-17800 d.d.;

 

gelet op artikel 149 Gemeentewet;

 

gelet op artikel 47 Participatiewet;

 

gelet op artikel 2 Wet Sociale Werkvoorzieningen;

 

overwegende dat deze verordening aansluit bij de Verordeningen cliëntenparticipatie van de gemeenten Apeldoorn en Heerde, met dien verstande dat het geldingsgebied van deze verordening zich beperkt tot de Participatiewet en de Wsw. Daar waar het om andere gebieden gaat, heeft de bepaling alleen betrekking op de gemeente Apeldoorn;

 

BESLUIT

 

vast te stellen de navolgende

 

Verordening Cliëntenparticipatie

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wsw: Wet sociale werkvoorziening

  • b.

    Cliëntenparticipatie: activiteiten die bijdragen aan in de in artikel 2 opgenomen doelstelling

  • c.

    Gemeente: de gemeente Epe, met dien verstande dat het geldingsgebied zich beperkt tot de Participatiewet en de Wsw;

  • d.

    Cliënten: personen die een uitkering of voorziening ontvangen ingevolge wetten of regelingen waarvan de uitvoering aan de gemeente is opgedragen, waaronder de Participatiewet en de Wsw.

  • e.

    Raad: de raad van de gemeente Epe, met dien verstande dat het geldingsgebied zich beperkt tot de Participatiewet en de Wsw;

  • f.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Epe, met dien verstande dat het geldingsgebied zich beperkt tot de Participatiewet en de Wsw;

  • g.

    Eenheid: Afdeling Samenleving team participatie

  • h.

    Adviesraad: de in artikel 3 lid 5 genoemde en door het college in te stellen adviesraad

Artikel 2 Doelstelling cliëntenparticipatie

  • 1.

    Met cliëntenparticipatie wordt beoogd om vanuit inzicht in de belangen, wensen en behoeften van cliënten, hen en hun vertegenwoordigers actief te betrekken bij de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van:

    a) beleid met betrekking tot de taken die in de Participatiewet en de Wsw, aan de gemeente zijn opgedragen

    b) ander gemeentelijk en regionaal beleid dat gevolgen heeft voor cliënten.

  • 2.

    Cliëntenparticipatie heeft mede tot doel de participatiegraad van cliënten en hun vertegenwoordigers te vergroten en het niet gebruik van voorzieningen terug te dringen.

  • 3.

    Met cliëntenparticipatie wordt tevens beoogd om door middel van het geven van adviezen, het afgeven van signalen en het doen van verbetervoorstellen de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van het in lid 1 genoemde beleid te vergroten.

Artikel 3 Instrumenten van cliëntenparticipatie

  • 1.

    Informatiebijeenkomsten

    Bij ingrijpende beleidswijzingen op het gebied van werk en bijstand en sociale werkvoorziening alsmede bij daarmee samenhangende veranderingen in de gemeentelijke dienstverlening, neemt de eenheid en/of een adviesraad het initiatief tot het houden van informatiebijeenkomsten voor cliënten, groepen van cliënten en andere direct of indirect belanghebbenden

  • 2.

    Effectonderzoeken

    Bij ingrijpende beleidswijzigingen op het gebied van werk en bijstand en sociale werkvoorziening alsmede bij daarmee samenhangende veranderingen in de gemeentelijke dienstverlening, vindt na een door de raad of het college te stellen termijn evaluatieonderzoek plaats naar de effecten van de wijziging.

  • 3.

    Klanttevredenheidsonderzoek

    Ten minste éénmaal per twee jaar houdt de eenheid een klanttevredenheidsonderzoek, waarbij cliënten of groepen van cliënten een oordeel kunnen geven over de kwaliteit van de dienstverlening met betrekking tot de uitvoering van de Participatiewet en de Wsw.

  • 4.

    Raadpleging

    Zo vaak de afdeling dat nodig oordeelt of gewenst acht vindt aangaande onderwerpen in het kader van de Participatiewet en de Wsw raadplegend overleg plaats met maatschappelijke instellingen.

  • 5.

    Advisering

    Het college stelt met toepassing van artikel 84 Gemeentewet een adviesraad in, bestaande uit cliënten en vertegenwoordigers van cliënten.

Artikel 4 De adviesraad

  • 1.

    De krachtens artikel 3 lid 5 door het college in te stellen adviesraad heeft de bevoegdheid om aan het college advies uit te brengen over alle aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en de gemeentelijke dienstverlening op het gebied van de Participatiewet en de Wsw betreffen en kunnen dienaangaande alle terzake doende onderwerpen aan de orde stellen.

  • 2.

    Het college betrekt alle schriftelijk uitgebrachte adviezen van de adviesraad zichtbaar bij de besluitvorming en indien het college van het advies afwijkt, doet het dat gemotiveerd.

  • 3.

    De adviesraad krijgt door toedoen van de afdeling tijdig de beschikking over alle informatie die nodig is om haar adviestaak adequaat te kunnen uitvoeren, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. De informatieplicht van de afdeling strekt zich mede uit tot uitkomsten van klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages.

  • 4.

    De afdeling stelt de adviesraad op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen, dat een daadwerkelijke invloed op de besluitvorming mogelijk is .

  • 5.

    De adviesraad komt tenminste tienmaal per jaar bijeen in een openbare vergadering of zoveel vaker als tenminste vijf leden dat nodig achten.

  • 6.

    Zowel leden als ook cliënten kunnen onderwerpen ter bespreking aandragen. De voorzitter beslist over de agendering.

  • 7.

    De manager van de afdeling of diens vertegenwoordiger woont de vergaderingen van de desbetreffende adviesraad bij. Tijdens de vergadering vindt onder andere informatie-uitwisseling en overleg plaats tussen de adviesraad en de manager c.q. diens vertegenwoordiger.

  • 8.

    Er vindt periodiek overleg plaats tussen de adviesraad of een vertegenwoordiging daarvan en leden van het college.

  • 9.

    De leden en voorzitter van de adviesraad draagt zorg voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van cliënten die zich op enigerlei wijze tot hen wenden

  • 10.

    Het college draagt er zorg voor dat cliënten die lid zijn of waren van een adviesraad, uit hoofde van dat lidmaatschap op geen enkele wijze nadeel ondervinden ten aanzien van een uitkering, voorziening of subsidie die zij van de gemeente ontvangen, noch op het gebied van bejegening door medewerkers van de gemeente.

  • 11.

    Met inachtneming van het in de voorgaande leden bepaalde stelt het college nadere regels vast over de taken, werkwijze, samenstelling, benoeming van leden en voorzitters, ondersteuning en facilitering, informatievoorziening en overige uitvoeringsaspecten aangaande de adviesraad en legt deze neer in een Regeling adviesraad Participatie.

Artikel 5 Slotbepalingen

  • 1.

    Het college beslist over geschillen die voortkomen uit de toepassing van deze verordening

  • 2.

    Het college zorgt voor de bekendmaking van de verordening

Artikel 6 Citeertitel en inwerkingtreding

De verordening wordt aangehaald als “Verordening cliëntenparticipatie 2016”. Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2015 onder gelijktijdige intrekking van de “Verordening cliëntenparticipatie”, vastgesteld op 1 juni 2010.

Epe, 15 september 2016

De raad voornoemd,

de voorzitter, Ir. H. van der Hoeve MPA.

de griffier, V. Smit

Toelichting Verordening Cliëntenparticipatie

De reikwijdte van de verordening

In 2010 is een Verordening cliëntenparticipatie vastgesteld door de raad. In deze verordening werden regels gesteld voor de wijze waarop cliënten of hun vertegenwoordigers werden betrokken bij de uitvoering van de Wet werk en bijstand (WWB), Wet investeren in jongeren (WIJ) en Wet sociale werkvoorziening (Wsw).

 

Op 1 januari 2015 is de Participatiewet in werking getreden. In de wettekst Participatiewet is een artikel opgenomen dat gemeente verplicht om bij verordening regels te stellen over de wijze waarop cliënten en hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie.

 

Voor zowel de Participatiewet, als voor de Wsw geldt dat regels over cliëntenparticipatie zijn opgenomen in de wettekst. Voor al deze wetten geldt dat cliëntenparticipatie moet worden vormgegeven door het vaststellen van een verordening door de gemeenteraad. Deze Verordening cliëntenparticipatie geeft invulling aan deze verplichting.

 

Cliëntenparticipatie in de Participatiewet

Artikel 47 van de Participatiewet stelt dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de wijze waarop cliënten of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de wet. Bij verordening moet ieder geval worden geregeld de wijze waarop zij:

  • 1.

    vroegtijdig in staat worden gesteld gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen;

  • 2.

    worden voorzien van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen;

  • 3.

    deel kunnen nemen aan periodiek overleg;

  • 4.

    onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aandragen;

  • 5.

    worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

     

Cliëntenparticipatie in de Wsw

Per 1 januari 2015 is sprake van een aanzienlijke wijziging van de Wsw. Dit geldt niet voor de bepaling in de wet over cliëntenparticipatie. In artikel 2, derde lid, van de Wsw, is geregeld dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de wijze waarop ingezetenen die geïndiceerd zijn of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:

  • 1.

    periodiek overleg wordt gevoerd met deze ingezetenen of hun vertegenwoordigers;

  • 2.

    deze ingezetenen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • 3.

    worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie. De opdracht die in de Wsw aan de raad wordt gegeven, kent een vergelijkbare inhoud als de opdracht die de Participatiewet aan de raad geeft.

     

Eén verordening voor cliëntenparticipatie

Het vervallen van de WIJ en de decentralisaties binnen het sociale domein vormen de aanleiding voor een nieuwe Verordening cliëntenparticipatie. De vergelijkbare opdracht die aan de raad wordt gegeven in de Participatiewet en in de Wsw maakt dat het mogelijk en efficiënt blijft om deze cliëntenparticipatie vorm te geven in één Verordening cliëntenparticipatie.

 

Breed instrumentarium cliëntenparticipatie

De Participatiewet en Wsw bevatten geen voorschriften hoe gemeenten cliëntenparticipatie vorm moeten geven. Gemeenten zijn daar dus vrij in. Ze kunnen ervoor kiezen cliëntenparticipatie te organiseren via klantenpanels, klanttevredenheidsonderzoeken, cliëntenraden, adviesraden enz.

 

In lijn met de bedoelingen van de wetgever is van de mogelijkheid gebruik gemaakt om in de verordening meerdere instrumenten van cliëntenparticipatie te benoemen. De praktijk geeft namelijk aan dat het inzetten van meerdere instrumenten de betrokkenheid van cliënten verder vergroot.

 

De instrumenten zijn:

  • 1.

    Informatiebijeenkomsten

  • 2.

    Effectonderzoeken

  • 3.

    Klanttevredenheidsonderzoeken

  • 4.

    Raadpleging maatschappelijke instellingen

  • 5.

    Instelling adviesraden

     

Verordening en Regeling adviesraden

Met name het laatste instrument, instelling door het college van adviesraden, vraagt om nadere regelgeving. Middels artikel 3 lid 5 draagt de raad het college op om met gebruikmaking van artikel 84 van de Gemeentewet adviesraden in te stellen.

In feite bestaat het adviesorganen al sinds begin 2006, toen het college de Regeling cliëntenparticipatie vaststelde, waarbij tegelijk met gebruikmaking van artikel 84 Gemeentewet de WWB raad en de ZWW raad werden ingesteld. Inmiddels heet de adviesraad:

1.Adviesraad Voorzieningen voor Werk en Inkomen (voorheen WWB raad)

 

De adviesraad wordt in artikel 4 op hoofdlijnen “neergezet”, met in het laatste lid van dit artikel de opdracht aan het college om de verdere regelgeving met betrekking tot de adviesraad in een Regeling adviesraden vast te leggen. Deze regeling is reeds door het College van Burgemeester en Wethouders Apeldoorn vastgesteld. Omdat de adviesraad Voorzieningen voor Werk en Inkomen ondergebracht is bij de gemeente Apeldoorn, geldt voor hen dezelfde regeling adviesraden met dien verstande dat voor de Gemeente Epe de regeling Adviesraden enkel geldt voor de adviesraad VWI en niet voor de WMO-adviesraad. Om verwarring te voorkomen zal een aangepaste versie ‘regeling adviesraad VWI’ opgesteld worden en ter besluitvorming aan het college aangeboden worden na vaststelling van deze verordening.

 

De functie van artikel 4 lid 11 is, dat de raad het aan het college overlaat om binnen de in dat artikel aangegeven kaders het participatie-instrument adviesraad verder uit te werken, waardoor de verordening zelf het karakter van een kaderverordening behoudt, waarin cliëntenparticipatie (middels vijf instrumenten) als zodanig is geborgd.

 

Regionale werking

De gemeenten Epe en Heerde hanteren sedert 1 juli 2008 dezelfde Verordening cliëntenparticipatie Wwb en Wsw als de gemeente Apeldoorn. De Adviesraad VWI is voor al deze gemeenten adviesorgaan. Voor Epe en Heerde is een nieuwe verordening “op maat gemaakt”. Daarbij is onder andere rekening gehouden met het feit dat beide gemeenten het geldingsgebied van de verordening beperken tot de Wwb en de Wsw.