Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oirschot

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Oirschot houdende voorzieningen re-integratie Re-integratieverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOirschot
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Oirschot houdende voorzieningen re-integratie Re-integratieverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015
CiteertitelRe-integratieverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening reïntegratie WWB 2007.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. art. 6 lid 2 Pw
  2. art. 8a lid 1 Pw
  3. art. 8a lid 2 Pw
  4. art. 35 IOAW
  5. art. 36 IOAW
  6. art. 34 IOAZ
  7. art. 35 IOAZ
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-09-201601-07-2015nieuwe regeling

23-06-2015

Gemeenteblad 2016, 35

DHL

Tekst van de regeling

Intitulé

Re-integratieverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015

De raad van de gemeente Oirschot;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 mei 2015;

overwegende, dat per 1 januari 2015 de Invoeringswet Participatiewet in werking is getreden;

 

gelet op artikel 6, lid 2, artikel 8a, lid 1 onder a, b en e, en lid 2 van deze wet, artikel 35 en 36 IOAW, en artikel 34 en 35 IOAZ;

 

gezien het advies van het cliëntenplatform ISD de Kempen van 21 april 2015;

 

gezien het advies van de WMO Adviesraad Oirschot van 14 april 2015;

 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Re-integratieverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz 2004.

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      raad: de gemeenteraad van de gemeente Oirschot;

    • b.

      college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oirschot;

    • c.

      Bbz 2004: Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004;

    • d.

      IOAW: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

    • e.

      IOAZ: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

    • f.

      wet: de Participatiewet

    • g.

      Anw-gerechtigden: personen met een uitkering volgens de Algemene nabestaandenwet die geregistreerd zijn bij het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen;

    • h.

      belanghebbende: de persoon als bedoeld in artikel 10 van de wet en artikel 36 IOAW/IOAZ;

    • i.

      mantelzorg: zorgverlening door een natuurlijke persoon die rechtstreeks voortvloeit uit een tussen personen bestaande sociale relatie zonder dat dit beroeps- of bedrijfsmatig geschiedt;

    • j.

      ondersteuning: het aanbieden van een voorziening of het bieden van praktische hulp, advies of doorverwijzing naar derden;

    • k.

      uitkeringsgerechtigden: personen die een uitkering ontvangen ingevolge de wet, de IOAW of de IOAZ;

    • l.

      UWV: Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen;

    • m.

      voorziening(en): het geheel van re-integratie-instrumenten dat het college kan aanbieden ter bevordering van arbeidsinschakeling zoals bedoeld in artikel 7 lid 1 sub a van de wet.

Hoofdstuk 2 Beleid en financiën

Artikel 2 Opdracht college

  • 1.

    Het college kan aan een belanghebbende een of meer voorzieningen aanbieden;

  • 2.

    Het college bevordert dat er met betrekking tot het aanbieden van ondersteuning sprake is van een gelijke aandacht voor de in artikel 7, lid 1, sub a van de wet genoemde groepen alsmede voor een even-

    wichtige verdeling binnen de te onderscheiden doelgroepen.

  • 3.

    Bij de keuze van de mogelijkheden van ondersteuning en het aanbieden van een voorziening aan een

    belanghebbende, beoordeelt het college de mogelijkheden, omstandigheden en capaciteiten van be-

    langhebbende in relatie tot de verwachte doeltreffendheid van de voorziening.

  • 4.

    De beoordeling van de omstandigheden op grond van het derde lid van dit artikel heeft in ieder gevalbetrekking op de zorgtaken van belanghebbende en de mogelijkheid dat hij behoort tot de doelgroep van artikel 10d van de wet of gebruik maakt van de voorziening beschut werk.

  • 5.

    Onder zorgtaken genoemd in lid 4 van dit artikel wordt in ieder geval verstaan:

    • a.

      de opvang van ten laste komende kinderen tot vijf jaar, en

    • b.

      de noodzakelijkheid van het verrichten van mantelzorg.

  • 6.

    Het college kan bij het bepalen van het aanbod aan voorzieningen prioriteiten stellen in verband met de financiële mogelijkheden en met maatschappelijke, economische en conjuncturele ontwikkelingen.

Artikel 3 Budget- en/of subsidieplafonds

  • 1.

    Het college kan één of meer budget- en/of subsidieplafonds vaststellen voor de verschillende voorzieningen. Een door het college als zodanig ingesteld plafond kan leiden tot een weigeringsgrond bij de aanspraak op een specifieke voorziening.

  • 2.

    Het college kan een plafond instellen voor het aantal personen dat in aanmerking komt voor een specifieke voorziening.

Artikel 4 Algemene bepalingen over voorzieningen

  • 1.

    Bij de inzet van voorzieningen kiest het college voor voorzieningen die adequaat en toereikend zijn met als doel het bevorderen van arbeidsinschakeling door het opdoen van werkervaring en arbeidsritme, het aanleren van vaardigheden en kennis, dan wel het op een andere wijze vergroten van zelfredzaamheid.

  • 2.

    Het college kan een voorziening beëindigen indien:

    • a.

      de belanghebbende niet meer behoort tot de doelgroep van de wet of niet meer voldoet aan de voor- waarden verbonden aan de voorziening;

    • b.

      de belanghebbende algemeen geaccepteerde arbeid aanvaardt, waarbij geen gebruik wordt gemaakt

      van deze voorziening;

    • c.

      de voorziening onvoldoende bijdraagt aan een doeltreffende en doelmatige arbeidsinschakeling.

  • 3.

    Er kunnen geen voorzieningen worden ingezet als de concurrentieverhoudingen onverantwoord worden beïnvloed of als dit kan leiden tot verdringing van reguliere werknemers.

Hoofdstuk 3 Participatievoorzieningen

Artikel 5 Voorzieningen met behoud van uitkering

  • 1.

    Het college kan in het kader van een traject dat gericht is op arbeidsinschakeling onder andere de volgende voorzieningen met behoud van uitkering aanbieden:

    • a.

      sociale activering;

    • b.

      oriëntatiestage;

    • c.

      stage;

    • d.

      werkervaringsplaats;

    • e.

      proefplaatsing.

  • 2.

    In gevallen waarin een traject dat gericht is op arbeidsinschakeling nog niet aan de orde is, kan sociale activering aangeboden worden met het doel van het verhogen van de mate van maatschappelijke participatie.

Artikel 6 Structurele Loonkostensubsidie

  • 1.

    Het college stelt vast of een persoon behoort tot de doelgroep loonkostensubsidie. Indien noodzakelijk wordt hierbij extern advies ingewonnen;

  • 2.

    Bij de vaststelling op grond van het eerste lid neemt het college de volgende criteria in acht:

    • a.

      de persoon moet behoren tot de doelgroep zoals omschreven in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van

      de wet;

    • b.

      de persoon is niet in staat met voltijdse arbeid het wettelijke minimumloon te verdienen, en

    • c.

      de persoon heeft mogelijkheden tot arbeidsparticipatie.

Artikel 7 Loonwaardebepaling

  • 1.

    Ten behoeve van de bepaling van de hoogte van de structurele loonkostensubsidie stelt het college de loonwaarde van de persoon als bedoeld in artikel 6 van deze verordening vast.

  • 2.

    Voor het vaststellen van de loonwaarde van een persoon behorend tot de doelgroep loonkostensubsidie, maakt het college gebruik van de methodiek die wordt toegepast in het Regionaal Werkbedrijf Zuidoost- Brabant.

Artikel 8 Incidentele Loonkostensubsidie

  • 1.

    Het college kan een loonkostensubsidie aan een werkgever verstrekken om daarmee het opdoen van werkervaring of de overgang naar een reguliere functie bij de betreffende werkgever voor een belanghebbende mogelijk te maken.

  • 2.

    De duur en hoogte van de subsidie worden door het college vastgesteld op basis van een individuele afweging ten aanzien van de belanghebbende.

  • 3.

    Deze voorziening kan niet worden ingezet indien hierdoor de concurrentieverhoudingen onverantwoord worden beïnvloed of door deze voorziening verdringing van reguliere werknemers plaatsvindt.

  • 4.

    De duur van de subsidie bedraagt maximaal drie maanden.

  • 5.

    Indien bijzondere omstandigheden daartoe aanleiding geven, kan de in het vorige lid genoemde periode met telkens drie maanden worden verlengd tot een maximale duur van de subsidie van twaalf maanden.

  • 6.

    De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal 70% van het voor de belanghebbende geldende minimumloon en tenminste een bedrag ter compensatie van de door het college vastgestelde non-productiviteit van de betreffende belanghebbende.

  • 7.

    De loonkostensubsidie dient vóór aanvang van het dienstverband te worden aangevraagd.

  • 8.

    Geen subsidie wordt toegekend indien het dienstverband reeds is aangegaan voordat op de aanvraag door het college is beslist.

Artikel 9 No-risk polis

Het college stelt bij nadere regeling vast voor welke vergoedingen naar hoogte en duur een werkgever in aanmerking komt bij ziekte van de werknemer die een structurele functionele of andere beperking heeft of ten behoeve van wie die werkgever een loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de wet ontvangt.

Artikel 10 Beschut Werken

  • 1.

    Het college kan de voorziening beschut werk aanbieden aan een persoon uit de doelgroep die door eenlichamelijke, verstandelijke of psychische beperking een zodanige mate van begeleiding op en aanpas-singen van de werkplek nodig heeft dat van een reguliere werkgever redelijkerwijs niet kan worden ver-wacht dat hij deze persoon in dienst neemt.

  • 2.

    Het college maakt uit de personen uit de doelgroep een voorselectie en wint bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen advies in voor de beoordeling of zij uitsluitend in een beschutte omgeving onder aangepaste omstandigheden mogelijkheden tot arbeidsparticipatie hebben.

  • 3.

    Om de in artikel 10b, lid 1, van de wet bedoelde werkzaamheden mogelijk te maken kan het college onder andere de volgende ondersteunende voorzieningen inzetten:

    • a:

      fysieke aanpassingen van de werkplek of de werkomgeving;

    • b:

      uitsplitsing van taken;

    • c:

      aanpassingen in de wijze van werkbegeleiding, werktempo of arbeidsduur.

  • 4

    Het college bepaalt de omvang van het aanbod beschut werk en legt vast hoeveel plekken voor beschut werk de gemeente beschikbaar stelt.

  • 5

    Het college kan nadere regels vaststellen ten aanzien van de wijze van uitvoering van de voorziening beschut werk en de voorwaarden die hieraan verbonden worden.

Artikel 11 Individuele studietoeslag

  • 1.

    Het college kan een individuele studietoeslag, als bedoeld in artikel 36b van de wet, verlenen van maxi-maal 25% van het wettelijk bruto minimumloon dat voor de belanghebbende geldt.

  • 2.

    Het college legt in nadere regels vast:

    • a.

      de hoogte van de studietoeslag;

    • b.

      de frequentie van betaling van de studietoeslag.

Artikel 12 Voorzieningen gericht op begeleiding en nazorg

Het college kan aan een werkgever waarbij een belanghebbende algemeen geaccepteerde arbeid heeft aanvaard, voorzieningen bieden gericht op begeleiding en nazorg.

Artikel 13 Bijzondere kosten

Het college kan een vergoeding verstrekken voor bijzondere kosten ten behoeve van arbeidsinschakeling.

Artikel 14 Overige voorzieningen

Het college kan andere, niet in deze verordening genoemde, instrumenten gericht op arbeidsinschakeling aanmerken als een voorziening.

Hoofdstuk 4 Tegenprestatie

Artikel 15 Tegenprestatie

  • 1.

    Het college kan onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden, die additioneel van aard zijn, op-dragen als tegenprestatie voor zover die werkzaamheden:

    • a.

      naar hun aard niet zijn gericht op toeleiding tot de arbeidsmarkt; en

    • b.

      niet zijn bedoeld als re-integratie instrument; en

    • c.

      worden verricht naast of in aanvulling op reguliere arbeid in de organisatie waarin ze worden verricht; en

    • d.

      niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt.

  • 2.

    Bij het opdragen van een tegenprestatie houdt het college in ieder geval rekening met de volgende factoren:

    • a.

      de tegenprestatie moet naar vermogen kunnen worden verricht door de belanghebbende;

    • b.

      de persoonlijke situatie en individuele omstandigheden van de belanghebbende;

    • c.

      de persoonlijke wensen en kwaliteiten van de belanghebbende;

    • d.

      de werkzaamheden die door belanghebbende in het kader van vrijwilligerswerk reeds door de belang-

      hebbende worden verricht.

  • 3.

    Het college draagt geen tegenprestatie op indien een belanghebbende mantelzorg verricht voor zover het verrichten van mantelzorg naar het oordeel van het college redelijkerwijs noodzakelijk is.

  • 4.

    Het college kan nadere regels stellen ten aanzien van de omvang en de duur van de tegenprestatie.

Hoofdstuk 5 Overige en slotbepalingen

Artikel 16 Nadere regels

  • 1.

    Het college kan nadere regels stellen ten behoeve van de uitvoering van deze verordening.

  • 2.

    Het college kan nadere regels stellen ten aanzien van de inzet van andere dan de in deze verordening genoemde re-integratievoorzieningen.

Artikel 17 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze verordening indien toepassing ervan leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.

Artikel 18 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 19 Intrekken Verordening reïntegratie WWB 2007

De Verordening reïntegratie WWB 2007 vastgesteld bij raadsbesluit van 19 december 2006, nummer (nr) wordt ingetrokken op de achtste dag na die van bekendmaking van de nieuwe verordening.

Artikel 20 Overgangsrecht

  • 1.

    Een persoon die gebruik maakt van een toegekende voorziening op grond van de Verordening reïntegra- tie WWB 2007 van de gemeente Oirschotbehoudt deze voorziening, voor zover wordt voldaan aan de voorwaarden uit die verordening, voor de duur:

    • a.

      van 12 maanden gerekend vanaf de inwerkingtreding van de Re-integratieverordening Participatiewet

      2015 gemeente Oirschot of

    • b

      voor de periode dat deze is verstrekt, als dat korter is dan de periode als bedoeld in het eerste lid, on-

      derdeel a.

  • 2.

    Het college kan na afloop van het eerste lid 1, onderdeel a, bedoelde periode, besluiten of een voor- ziening wordt voortgezet.

  • 3.

    De Verordening reïntegratie WWB 2007 van de gemeente Oirschotblijft van toepassing ten aanzien van een voortgezette voorziening als bedoeld in het eerste lid.

Artikel 21 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na die van bekendmaking en werkt terug tot en met1 juli 2015.

Artikel 22 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Re-integratieverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015”.

Aldus besloten in de vergadering van 23 juni 2015.

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,