Organisatie | Nieuwegein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwegein houdende regels omtrent subsidie Subsidieregeling Nieuwegein 2016 |
Citeertitel | Subsidieregeling Nieuwegein 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Subsidie |
Deze regeling is vervangen door de Subsidieregeling Nieuwegein 2018.
artikel 3 Algemene subsidieverordening Nieuwegein 2015
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-09-2017 | 01-02-2018 | artikel 14, 15, 15a, 15b, hoofdstuk 4.1 | 05-09-2017 | 669524 | |
07-07-2017 | 15-09-2017 | Art 14, 15, 16, 17, 18, 20, 32, 33, 38, 46, bijlage | 27-06-2017 Gemeenteblad, 6 juli 2017 | 594313 | |
01-09-2016 | Onbekend | 16-08-2016 Gemeenteblad, 1 september 2016 | Onbekend |
Het college van burgemeester en wethouders van Nieuwegein,
gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Nieuwegein 2015,
de subsidieregeling houdende regels over de activiteiten die in aanmerking kunnen komen voor subsidie, de aanduiding van subsidieplafonds, gereserveerde begrotingsbudgetten ten behoeve van subsidies, de verdeling van subsidies en de wijze van bevoorschotting.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Hoofdstuk 2 Financiële bepalingen
Hoofdstuk 3 Specificatie Welzijn en Ondersteuning
Hoofdstuk 4 Specificatie Onderwijs
Hoofdstuk 5 Specificatie Bibliotheekwerk
Hoofdstuk 6 Specificatie Theater en Cultuur
Hoofdstuk 7 Specificatie Sport en Bewegen
Hoofdstuk 8 Specificatie Overige Subsidies
Hoofdstuk 9 Stimuleringsregeling Maatschappelijke Initiatieven
Hoofdstuk 10 Overige bepalingen
Bijlage bij Subsidieregeling Nieuwegein 2016: Subsidieplafonds 2018
Hoofdstuk 2 Financiële bepalingen
Op 31 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de subsidie wordt aangevraagd, is de omvang van toegestane reserve die gevormd is uit verkregen middelen voor de activiteit dan wel periodieke activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd, maximaal 30% van de begrote kosten voor deze activiteit.
Wanneer de subsidieaanvrager aantoont dat voor een bestendige uitvoering van de te subsidiëren activiteiten een reserve noodzakelijk is, die hoger is dan de reserve als bedoeld in het tweede lid, stelt het college bij verleningsbeschikking de hoogte van de toegestane reserve vast op de aangetoonde noodzakelijke omvang.
Hoofdstuk 3 Specificatie Welzijn en Ondersteuning
Paragraaf 3.1 Algemene voorzieningen WMO en Jeugdwet
Artikel 10 Subsidiabele activiteiten
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen, zijn:
het bevorderen van de zelfredzaamheid en de participatie van kwetsbare inwoners door:
- het bieden van praktische ondersteuning zoals vervoer en klussen;
- het versterken van de eigen kracht door onder meer netwerkondersteuning, mantelzorgondersteuning, verhuisadviseur;
- het ondersteunen van informele hulpverlening;
- het bieden van participatiemogelijkheden zoals ontmoeting of vrijwilligersplekken voor mensen met een beperking en ondersteuning bij het vinden van betaald en onbetaald werk;
Paragraaf 3.2 Armoedebestrijding
Artikel 12 Subsidiabele activiteiten
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen, zijn:
Hoofdstuk 4 Specificatie Onderwijs
Paragraaf 4.1 Peuteropvang en voorschoolse educatie
Artikel 14 Subsidiabele activiteiten
Als subsidiabele activiteit wordt aangemerkt het deelnemen van (doelgroep)peuters aan peuteropvang van een gecertificeerde voorschoolse voorziening.
Artikel 15 Aanvullende subsidiecriteria
De in lid 1 genoemde aanbieder ontvangt subsidie namens ouders die aan de volgende voorwaarden voldoen:
De doelgroeppeuter vanaf 2,5 jaar één extra dagdeel VVE-peuteropvang van 3,5 uur en vanaf 3 jaar twee extra dagdelen peuteropvang van 3,5 uur bezoekt van de aanbieder.
Deze (VVE)-uren moeten bij dezelfde aanbieder worden afgenomen waar ook de twee dagdelen reguliere peuteropvang worden afgenomen. Waarbij voor de hele dagopvang geldt dat er op het moment van aanvraag maximaal één dag gebruik gemaakt wordt van de dagopvang.
Artikel 15b Aanvullende verplichtingen
Voor mogelijke controle legt de aanbieder dossiers aan met minimaal de volgende informatie en documenten: aanvraagformulier ouder, ondertekende overeenkomst ouder en aanbieder, inkomensverklaring, start-/einddatum en/of wijzigingen, aantal uren peuteropvang per maand, uurtarief en ouderbijdrage, regulier of doelgroepkind, jaarlijkse toetsing van het niet recht hebben op kinderopvangtoeslag, afschrift indicatiestelling van de peuter door de JGZ, evt aanmaningen, bevestiging opzegging.
Paragraaf 4.2 Onderwijsachterstandenbeleid
Artikel 16 Subsidiabele activiteiten
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen, zijn:
Artikel 17 Aanvullende subsidiecriteria
Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt in aanvulling op het in artikel 3 bepaalde, voldaan aan de volgende aanvullende criteria:
Artikel 18 Aanvullende verdeelregels
In aanvulling op het in artikel 4 bepaalde gelden de volgende verdeelregels:
Voor de activiteit als bedoeld in artikel 16c is in 2018 maximaal € 30.000 beschikbaar, waarbij geldt:
b. basisscholen met vroegschoolse educatie: € 2.500 per basisschool met een maximum van € 25.000;
c. wanneer de som van de aanvragen als bedoeld onder artikel 18 lid 3b het maximum overschrijdt, hebben de scholen met het hoogste aantal doelgroepkinderen in groep 1 en 2 voorrang;
d. bovenschoolse voorziening schakelklassen: € 5.000 totaal ongeacht het aantal groepen.
Paragraaf 4.3 Onderwijsvoorzieningen
Artikel 19 Subsidiabele activiteiten
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen, zijn:
Artikel 20 Aanvullende subsidiecriteria
Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt in aanvulling op het in artikel 3 bepaalde, voldaan aan de volgende aanvullende criteria:
Artikel 21 Aanvullende verdeelregels
In aanvulling op het in artikel 4 bepaalde gelden de volgende verdeelregels:
het beschikbare budget voor de activiteit als bedoeld in artikel 19a wordt verdeeld naar rato van het aantal leerlingen per schoolbestuur ten opzichte van het totaal aantal leerlingen in het primair onderwijs, gebaseerd op de 1 oktobertellingen van het kalenderjaar waarin de subsidie wordt verstrekt -2;
Hoofdstuk 5 Specificatie Bibliotheekwerk
Artikel 22 Subsidiabele activiteiten
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen, zijn:
het bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling en de verbetering van de maatschappelijke kansen van de inwoners van Nieuwegein door uitvoering van de vijf wettelijk vastgestelde bibliotheekfuncties:
- het ter beschikking stellen van kennis en informatie;
- het bieden van mogelijkheden tot ontwikkeling en educatie;
- het bevorderen van lezen en het laten kennismaken met literatuur;
Hoofdstuk 6 Specificatie Theater en Cultuur
Hoofdstuk 7 Specificatie Sport en Bewegen
Artikel 28 Subsidiabele activiteiten
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen, zijn:
Artikel 29 Aanvullende subsidiecriteria
Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt in aanvulling op het in artikel 3 bepaalde, voldaan aan de volgende aanvullende criteria:
Hoofdstuk 8 Specificatie Overige Subsidies
Paragraaf 8.1 Maatschappelijk betrokken samenwerkingsverbanden
Artikel 32 Subsidiabele activiteiten
1. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen, zijn:
2. Dranghekken en verkeersmaatregelen, noodzakelijk voor de veiligheid van het evenement, voor de in het eerste lid genoemde activiteiten worden in natura verstrekt.
Artikel 33 Aanvullende verdeelregels
In aanvulling op het in artikel 4 bepaalde gelden de volgende verdeelregels:
in afwijking van a. dan wel b. worden de hierna te noemen activiteiten gesubsidieerd voor het bij de activiteit vermelde bedrag
- dodenherdenking 4 mei tot een bedrag van € 3.000;
- herdenkingsconcerten tot een bedrag van € 7.300;
- openlucht stadsfestival tot een bedrag van € 10.000;
- theaterevenement voor mensen met een beperking tot een bedrag van € 9.000;
Artikel 37 Subsidiabele activiteiten
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen, zijn:
het bevorderen van een veilige en aantrekkelijke omgeving en van sociale contacten tussen buurtbewoners, door of in samenwerking met de Wijkplatforms.
Artikel 38 Aanvullende subsidiecriteria
In afwijking van artikel 8 lid 2 geldt:
op 31 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de subsidie wordt aangevraagd, is de omvang van de toegestane reserve maximaal 100% van het begrotingstotaal voor het jaar waarin de te subsidiëren activiteiten plaatsvinden.
Hoofdstuk 9 Stimuleringsregeling Maatschappelijke Initiatieven
Artikel 41 Subsidiabele activiteiten
Deze regeling is van toepassing op activiteiten die plaatsvinden in de gemeente Nieuwegein. De activiteiten dragen direct en concreet bij aan de ontwikkeling en de versterking van het maatschappelijke klimaat in Nieuwegein.
Artikel 42 Aanvullende subsidiecriteria
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 41 in aanmerking te komen wordt voldaan aan de volgende aanvullende criteria:
Paragraaf 9.2 Specifieke regels
Artikel 44 Specifieke aanvullende subsidiecriteria
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 41 in aanmerking te komen, gelden voor de verschillende werkvelden de volgende specifieke aanvullende criteria.
a. de activiteit levert aantoonbaar een bijdrage aan de participatie van mensen met een inkomen van ten hoogste 125% van het wettelijk sociaal minimum.
b. activiteiten die een bijdrage ontvangen of kunnen ontvangen in het kader van de regeling voor de Nieuwegein Stadspas, komen niet voor subsidie in aanmerking.
de activiteit maakt gebruik van kunstzinnige middelen en een kunstenaar of een projectleider met aantoonbare ervaring in sociaal-culturele projecten.
Artikel 45 Specifieke aanvullende verdeelregels
In aanvulling op het in artikel 43 bepaalde gelden de volgende verdeelregels:
a. een subsidie voor een activiteit bedraagt maximaal € 3.000,00 en is maximaal 50% van de totale subsidiabele kosten van de activiteit
b. een subsidie voor een activiteit kan maximaal tweemaal per jaar door dezelfde organisatie worden aangevraagd tot een maximale hoogte van € 5.000,00 als totaal van beide subsidieverleningen;
c. bij de beoordeling van subsidieaanvragen spelen de volgende aspecten een doorslaggevende rol: bereik publiek (20%); bereik bijzondere doelgroepen (30%); Nieuwegein op de kaart (30%); mate van ondernemendheid waaronder samenwerking met lokale ondernemers en de mate waarin eigen inkomsten worden verworven (20%).
Hoofdstuk 10 Overige bepalingen
Op subsidieaanvragen die zijn ingediend in het kalenderjaar 2017 voor activiteiten die in 2017 plaatsvinden, maar waarop nog niet is beschikt bij de inwerkingtreding van de 1ste wijziging van de Subsidieregeling Nieuwegein 2016, zijn de nadere regels van toepassing die op de aanvraagdatum van kracht waren.
Bijlage bij Subsidieregeling Nieuwegein 2016: Subsidieplafonds 2018
Deze plafonds worden vastgesteld onder het voorbehoud dat de gemeenteraad de middelen in de Programmabegroting voor het jaar 2018 beschikbaar stelt. Wanneer er een verschil ontstaat tussen de subsidieplafonds en de programmabegroting, is de programmabegroting leidend.
Toelichting op de subsidieplafonds:
- Voor subsidieaanvragen binnen het werkveld Algemene voorzieningen WMO en Jeugd geldt dat het beschikbare budget voor subsidies bestaat uit het totaal voor deze werkvelden begrote bedrag verminderd met de bedragen voor inkoop van dienstverlening, voor dienstverlening via een gemeenschappelijke regeling en voor de kosten voor de lokale infrastructuur.
- Het totale subsidieplafond voor armoedebestrijding bedraagt € 230.000. Afhankelijk van de vraag wordt meer of minder geld ingezet voor de Stimuleringsregeling Maatschappelijke Initiatieven. De onder 3.2 en 9.2 genoemde bedragen geven een indicatie voor de inzet.
- De budgetten voor de werkvelden Peuterspeelzaalwerk en Onderwijsachterstandenbeleid worden gepubliceerd wanneer de nadere regels voor deze werkvelden vastgesteld worden. Voor onderwijsachterstandenbeleid zijn nu alleen de bedragen opgenomen voor ouderparticipatie op basisscholen met vroegschoolse educatie en voor (deeltijd)schakelklassen.