Organisatie | Alphen aan den Rijn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatbesluit Gemeente Alphen aan den Rijn 2014 |
Citeertitel | Mandaatbesluit Gemeente Alphen aan den Rijn 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Bijgewerkt tot en met 20 maart 2017
Artikel 10:1 Algemene wet bestuursrecht
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-03-2017 | 02-01-2018 | Actualisering mandaatregeling | 20-03-2017 | ||
23-01-2014 | 01-01-2014 | 30-03-2017 | Nieuwe regeling | 02-01-2014 Week in Beeld huis-aan-huisbladen, 22 januari 2014 | 2014/16220 |
Het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn, alsmede de burgemeester van Alphen aan den Rijn, elk handelend voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;
Overwegende, dat het ten behoeve van het bereiken van de organisatiedoelstellingen gewenst is om zoveel mogelijk bevoegdheden te mandateren aan ambtelijke medewerkers die in staat worden geacht tot een adequate besluitvorming en een kwalitatief goede voorbereiding en uitvoering daarvan;
Dat voornoemd college en de burgemeester in dit kader zoveel mogelijk de aan hen –uit welke hoofde dan ook toekomende bevoegdheden ter zake de uitoefening van routinematige, alsmede eenvoudige zaken door middel van een algemeen mandaat wensen op te dragen aan de directie van de gemeente Alphen aan den Rijn.
Dat genoemde directie wordt opgedragen om- met behoud en inachtneming van haar verantwoordelijkheid- ondermandaat te verlenen aan de afdelingshoofden, alsmede de in bijlage 1 (het mandaatregister 2014) weergegeven bevoegdheden te mandateren aan de in de bijlage vermelde externe partners van de gemeente Alphen aan den Rijn.
Dat genoemde afdelingshoofden, uit oogpunt van integraal management wordt opgedragen om- met behoud en inachtneming van hun verantwoordelijkheid- ondermandaat te verlenen aan de aan hen ondergeschikte medewerkers, overeenkomstig de op de medewerker van toepassing zijnde functiebeschrijving, die naar het oordeel van het genoemd afdelingshoofd blijk geven van een zodanige mate van taakvolwassenheid, dat zij dat ondermandaat op een kwalitatief goede wijze kunnen uitoefenen.
Gelet op de Algemene wet bestuursrecht; de Gemeentewet, en de budgethoudersregeling 2014;
Mandaatbesluit Gemeente Alphen aan den Rijn 2014
aan de directie mandaat te verlenen ter zake de uitoefening van alle bestuursbevoegdheden en het verrichten van alle uitvoeringshandelingen, die –uit welke hoofden dan ook- aan het college van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester toekomen, een en ander met inachtneming van de hierna te noemen beperkingen en aanwijzingen;
Ter zake van het in sub 1 verleende mandaat gelden de volgende beperkingen en aanwijzingen:
a. Het mandaat is beperkt tot routinematige, dan wel eenvoudige zaken en handelingen; daaruit volgt dat het mandaat niet geldt indien:
I. Het gaat om onderwerpen ten aanzien waarvan nog geen beleid door de mandaatgever is vastgesteld, dan wel waarbij in de uitvoering nog geen bestendig beleid is ontstaan.
II. de afdoening van een zaak zou leiden tot strijdigheid met, c.q. afwijking van beleid, richtlijnen, algemene of bijzondere aanwijzingen van de mandaatgever, wettelijke of interne voorschriften, dan wel tot overschrijding van het budget.
b. In incidentele gevallen kan door de mandaatgever worden bepaald dat van het mandaat geen gebruik kan worden gemaakt. Tenzij door de mandaatgever uitdrukkelijk anders aangegeven, geldt het mandaat niet voor afhandelings- en ondertekeningsbevoegdheid ten aanzien van specifieke verzoeken van en correspondentie met bestuursorganen.
c. De directie kan ondermandaat verlenen aan de aan haar ondergeschikte medewerkers ter zake van alle gemandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen mits de mogelijkheid van ondermandaat in de bijlage is opgenomen. Daarbij neemt zij de volgende uitgangspunten in acht;
I. De ondermandaten van de medewerkers worden individueel vastgesteld enschriftelijk vastgelegd door de ondermandaatgever; overname c.q. uitoefening van dat mandaat door anderen is dus niet zomaar mogelijk. In vervanging bij ziekte, afwezigheid of vertrek van een medewerker dient daarom door de ondermandaatgever, eveneens schriftelijk, te worden voorzien.
II. Eenieder dient zich bij voortduring bewust te zijn van hun verantwoordelijkheid voor de tijdige en inhoudelijk kwalitatief goede afhandeling van zaken, inclusief de schriftelijke uitwerking daarvan.
Ter zake het verlenen van ondermandaat gelden alle beperkingen, instructies en aanwijzingen die ten aanzien van mandaat in, dan wel op grond van dit besluit zijn of worden vastgesteld;
Alphen aan den Rijn, 2 januari 2014 .
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd, de burgemeester voornoemd.
de secretaris, de burgemeester, de burgemeester,
De directie van de gemeente Alphen aan den Rijn;
Overwegende, dat het ten behoeve van het bereiken van de organisatiedoelstellingen gewenst is om zoveel mogelijk bevoegdheden te mandateren aan ambtelijke medewerkers die in staat worden geacht tot een adequate besluitvorming en een kwalitatief goede voorbereiding en uitvoering daarvan;
Dat voornoemde directie in dit kader zoveel mogelijk de aan hen –uit welke hoofde dan ook toekomende bevoegdheden ter zake de uitoefening van routinematige, alsmede eenvoudige zaken door middel van een algemeen mandaat wensen op te dragen aan de managers van de gemeente Alphen aan den Rijn.
Dat genoemde managers, uit oogpunt van integraal management wordt opgedragen om- met behoud en inachtneming van hun verantwoordelijkheid- ondermandaat te verlenen aan de aan hen ondergeschikte medewerkers, overeenkomstig de op de medewerker van toepassing zijnde functiebeschrijving, die naar het oordeel van het genoemd afdelingshoofd blijk geven van een zodanige mate van taakvolwassenheid, dat zij dat ondermandaat op een kwalitatief goede wijze kunnen uitoefenen.
Gelet op de Algemene wet bestuursrecht; de Gemeentewet; het mandaatbesluit van de Gemeente Alphen aan den Rijn 2014;
In incidentele gevallen kan door de mandaatgever worden bepaald dat van het mandaat geen gebruik kan worden gemaakt. Tenzij door de mandaatgever uitdrukkelijk anders aangegeven, geldt het mandaat niet voor afhandelings- en ondertekeningsbevoegdheid en ten aanzien van specifieke verzoeken van en correspondentie met bestuursorganen.
De ondermandaten van de medewerkers worden individueel vastgesteld en schriftelijk vastgelegd door de ondermandaatgever; overname c.q. uitoefening van dat mandaat door anderen is dus niet zomaar mogelijk. In vervanging bij ziekte, afwezigheid of vertrek van een medewerker dient daarom door de ondermandaatgever, eveneens schriftelijk, te worden voorzien.
Alphen aan den Rijn, 2 januari 2014
De directie van de gemeente Alphen aan den Rijn,
Inhoudsopgave(mandaatregister per 20 maart 2017)
Algemene mandaten door alle afdelingsmanagers. 3
Specifieke mandaten door de manager Ruimtelijke & Economische Ontwikkeling. 6
Specifieke mandaten door de manager Uitvoering & Service. 7
Specifieke mandaten door de manager Beheer Openbare Ruimte. 9
Specifieke mandaten door de manager Leefbaarheid en Veiligheid. 12
Specifieke mandaten door de manager Maatschappelijke Ontwikkeling. 14
Specifieke mandaten door de manager Financiën. 16
Specifieke mandaten door de manager Personeel & Organisatie. 18
Specifieke mandaten door de manager Informatisering & Automatisering. 20
Specifieke mandaten door de manager Juridische zaken & Inkoop. 25
Specifieke mandaten door de manager Serviceplein. 26
Specifieke mandaten door de manager Publieksdienstverlening. 29
Specifieke mandaten door de manager Bestuur en Concern. 38
Specifieke mandaten door de manager Ingenieursbureau. 38
Specifieke mandaten door de manager Communicatie. 39
Specifieke mandaten door de manager Projectmanagement 39
Specifieke mandaten door de manager Facilitaire zaken. 39
Door het college van burgemeester en wethouders is algemeen mandaat verleend aan de directie van deze gemeente. De directie heeft op basis van dit besluit algemeen mandaat verleend aan de afdelingsmanagers. De door de afdelingsmanagers te verlenen ondermandaten moeten individueel op schrift worden gezet. Met andere woorden, elke medewerker heeft een eigen ondermandaatbesluit.
Het overzicht van alle bevoegdheden, gerangschikt per afdeling, is treft u hierachter aan onder de hoofdstukken B en verder. Onder de A mandaten treft u mandaten aan die voor elke afdelingsmanager gelijk zijn en niet apart per afdeling herhaald hoeven te worden.
Bij de besluitvorming op 2 januari 2014 heeft het college besloten het verlenen van volmacht en de bevoegdheid volmacht te verlenen gelijk te stellen aan mandaat. De Algemene wet bestuursrecht geeft aan dat regels voor mandaat ook voor volmacht van toepassing zijn, zodat geen belemmering aanwezig is deze hierin mee te nemen.
Vastgesteld te Alphen aan den Rijn, d.d. 20 maart 2017
De directie van de gemeente Alphen aan den Rijn,
Mandaatregister behorend bij Mandaatbesluit gemeente Alphen aan den Rijn 2014 per 20 maart 2017
Specifieke mandaten door de manager Ruimtelijke & Economische Ontwikkeling | |||
---|---|---|---|
Specifieke mandaten door de manager Informatisering & Automatisering | |||
---|---|---|---|
Specifieke mandaten door de manager Juridische Zaken & Inkoop | |||
---|---|---|---|