Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alphen aan den Rijn

Mandaatbesluit Gemeente Alphen aan den Rijn 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlphen aan den Rijn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit Gemeente Alphen aan den Rijn 2014
CiteertitelMandaatbesluit Gemeente Alphen aan den Rijn 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Bijgewerkt tot en met 20 maart 2017

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 10:1 Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-03-201702-01-2018Actualisering mandaatregeling

20-03-2017

gmb-2017-71352

23-01-201401-01-201430-03-2017Nieuwe regeling

02-01-2014

Week in Beeld huis-aan-huisbladen, 22 januari 2014

2014/16220

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit Gemeente Alphen aan den Rijn 2014

Het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn, alsmede de burgemeester van Alphen aan den Rijn, elk handelend voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;

 

Overwegende, dat het ten behoeve van het bereiken van de organisatiedoelstellingen gewenst is om zoveel mogelijk bevoegdheden te mandateren aan ambtelijke medewerkers die in staat worden geacht tot een adequate besluitvorming en een kwalitatief goede voorbereiding en uitvoering daarvan;

Dat voornoemd college en de burgemeester in dit kader zoveel mogelijk de aan hen –uit welke hoofde dan ook toekomende bevoegdheden ter zake de uitoefening van routinematige, alsmede eenvoudige zaken door middel van een algemeen mandaat wensen op te dragen aan de directie van de gemeente Alphen aan den Rijn.

Dat genoemde directie wordt opgedragen om- met behoud en inachtneming van haar verantwoordelijkheid- ondermandaat te verlenen aan de afdelingshoofden, alsmede de in bijlage 1 (het mandaatregister 2014) weergegeven bevoegdheden te mandateren aan de in de bijlage vermelde externe partners van de gemeente Alphen aan den Rijn.

Dat genoemde afdelingshoofden, uit oogpunt van integraal management wordt opgedragen om- met behoud en inachtneming van hun verantwoordelijkheid- ondermandaat te verlenen aan de aan hen ondergeschikte medewerkers, overeenkomstig de op de medewerker van toepassing zijnde functiebeschrijving, die naar het oordeel van het genoemd afdelingshoofd blijk geven van een zodanige mate van taakvolwassenheid, dat zij dat ondermandaat op een kwalitatief goede wijze kunnen uitoefenen.

 

Gelet op de Algemene wet bestuursrecht; de Gemeentewet, en de budgethoudersregeling 2014;

 

besluiten vast te stellen het volgende:

Mandaatbesluit Gemeente Alphen aan den Rijn 2014

  • 1.

    aan de directie mandaat te verlenen ter zake de uitoefening van alle bestuursbevoegdheden en het verrichten van alle uitvoeringshandelingen, die –uit welke hoofden dan ook- aan het college van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester toekomen, een en ander met inachtneming van de hierna te noemen beperkingen en aanwijzingen;

  • 2.

    Ter zake van het in sub 1 verleende mandaat gelden de volgende beperkingen en aanwijzingen:

    a. Het mandaat is beperkt tot routinematige, dan wel eenvoudige zaken en handelingen; daaruit volgt dat het mandaat niet geldt indien:

    I. Het gaat om onderwerpen ten aanzien waarvan nog geen beleid door de mandaatgever is vastgesteld, dan wel waarbij in de uitvoering nog geen bestendig beleid is ontstaan.

    II. de afdoening van een zaak zou leiden tot strijdigheid met, c.q. afwijking van beleid, richtlijnen, algemene of bijzondere aanwijzingen van de mandaatgever, wettelijke of interne voorschriften, dan wel tot overschrijding van het budget.

    b. In incidentele gevallen kan door de mandaatgever worden bepaald dat van het mandaat geen gebruik kan worden gemaakt. Tenzij door de mandaatgever uitdrukkelijk anders aangegeven, geldt het mandaat niet voor afhandelings- en ondertekeningsbevoegdheid ten aanzien van specifieke verzoeken van en correspondentie met bestuursorganen.

    c. De directie kan ondermandaat verlenen aan de aan haar ondergeschikte medewerkers ter zake van alle gemandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen mits de mogelijkheid van ondermandaat in de bijlage is opgenomen. Daarbij neemt zij de volgende uitgangspunten in acht;

    I. De ondermandaten van de medewerkers worden individueel vastgesteld enschriftelijk vastgelegd door de ondermandaatgever; overname c.q. uitoefening van dat mandaat door anderen is dus niet zomaar mogelijk. In vervanging bij ziekte, afwezigheid of vertrek van een medewerker dient daarom door de ondermandaatgever, eveneens schriftelijk, te worden voorzien.

    II. Eenieder dient zich bij voortduring bewust te zijn van hun verantwoordelijkheid voor de tijdige en inhoudelijk kwalitatief goede afhandeling van zaken, inclusief de schriftelijke uitwerking daarvan.

    Ter zake het verlenen van ondermandaat gelden alle beperkingen, instructies en aanwijzingen die ten aanzien van mandaat in, dan wel op grond van dit besluit zijn of worden vastgesteld;

  • 3.

    te bepalen dat de mandaatgevers op nader vast te stellen wijze informeren over de uitoefening van het mandaat. Ter zake de uitoefening van dat mandaat kunnen de mandaatgevers te allen tijde per geval, of in het algemeen, instructies en aanwijzingen geven;

  • 4.

    de huidige mandaatregelingen van Alphen aan den Rijn, Boskoop en Rijnwoude komen hiermee te vervallen;

  • 5.

    te bepalen dat dit besluit kan worden aangehaald als het ‘Mandaatbesluit Gemeente Alphen aan den Rijn 2014’; het treedt in werking op de dag na de bekendmaking daarvan.

     

Alphen aan den Rijn, 2 januari 2014 .

Het college van burgemeester en wethouders voornoemd, de burgemeester voornoemd.

de secretaris, de burgemeester, de burgemeester,

DIRECTIEBESLUIT ONDERMANDAAT GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN 2014

 

De directie van de gemeente Alphen aan den Rijn;

 

Overwegende, dat het ten behoeve van het bereiken van de organisatiedoelstellingen gewenst is om zoveel mogelijk bevoegdheden te mandateren aan ambtelijke medewerkers die in staat worden geacht tot een adequate besluitvorming en een kwalitatief goede voorbereiding en uitvoering daarvan;

Dat voornoemde directie in dit kader zoveel mogelijk de aan hen –uit welke hoofde dan ook toekomende bevoegdheden ter zake de uitoefening van routinematige, alsmede eenvoudige zaken door middel van een algemeen mandaat wensen op te dragen aan de managers van de gemeente Alphen aan den Rijn.

Dat genoemde managers, uit oogpunt van integraal management wordt opgedragen om- met behoud en inachtneming van hun verantwoordelijkheid- ondermandaat te verlenen aan de aan hen ondergeschikte medewerkers, overeenkomstig de op de medewerker van toepassing zijnde functiebeschrijving, die naar het oordeel van het genoemd afdelingshoofd blijk geven van een zodanige mate van taakvolwassenheid, dat zij dat ondermandaat op een kwalitatief goede wijze kunnen uitoefenen.

 

Gelet op de Algemene wet bestuursrecht; de Gemeentewet; het mandaatbesluit van de Gemeente Alphen aan den Rijn 2014;

 

Besluit :

  • 1.

    Aan de managers mandaat te verlenen ter zake de uitoefening van alle bestuursbevoegdheden en het verrichten van alle uitvoerings- handelingen, die –uit welke hoofde dan ook- aan de directie toekomen, een en ander met inachtneming van de hierna te noemen beperkingen en aanwijzingen.

  • 2.

    Ter zake van het in sub 1 verleende mandaat gelden de volgende beperkingen en aanwijzingen:

  • a.

    Het mandaat is beperkt tot routinematige, dan wel eenvoudige zaken en handelingen; daaruit volgt dat het mandaat niet geldt indien:

  • I.

    Het gaat om onderwerpen ten aanzien waarvan nog geen beleid door de mandaatgever is vastgesteld, dan wel waarbij in de uitvoering nog geen bestendig beleid is ontstaan.

  • II.

    de afdoening van een zaak zou leiden tot strijdigheid met, c.q. afwijking van beleid, richtlijnen, algemene of bijzondere aanwijzingen van de mandaatgever, wettelijke of interne voorschriften, dan wel tot overschrijding van het budget.

  • b.

    In incidentele gevallen kan door de mandaatgever worden bepaald dat van het mandaat geen gebruik kan worden gemaakt. Tenzij door de mandaatgever uitdrukkelijk anders aangegeven, geldt het mandaat niet voor afhandelings- en ondertekeningsbevoegdheid en ten aanzien van specifieke verzoeken van en correspondentie met bestuursorganen.

  • c.

    De manager kan ondermandaat verlenen aan de aan hem ondergeschikte medewerkers ter zake van alle gemandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen. Daarbij neemt hij of neemt zij (de directie) de volgende uitgangspunten in acht;

  • I.

    De ondermandaten van de medewerkers worden individueel vastgesteld en schriftelijk vastgelegd door de ondermandaatgever; overname c.q. uitoefening van dat mandaat door anderen is dus niet zomaar mogelijk. In vervanging bij ziekte, afwezigheid of vertrek van een medewerker dient daarom door de ondermandaatgever, eveneens schriftelijk, te worden voorzien.

  • II.

    Eenieder dient zich bij voortduring bewust te zijn van de verantwoordelijkheid voor de tijdige en inhoudelijk kwalitatief goede afhandeling van zaken, inclusief de schriftelijke uitwerking daarvan

  • 3.

    Ter zake het verlenen van ondermandaat gelden alle beperkingen, instructies en aanwijzingen die ten aanzien van mandaat in, dan wel op grond van dit besluit zijn of worden vastgesteld.

  • 4.

    Te bepalen dat de mandaatgevers op nader vast te stellen wijze informeren over de uitoefening van het mandaat. Ter zake de uitoefening van dat mandaat kunnen de mandaatgevers te allen tijde per geval, of in het algemeen, instructies en aanwijzingen geven.

  • 5.

    De huidige mandaatregelingen van Alphen aan den Rijn, Boskoop en Rijnwoude komen hiermee te vervallen.

  • 6.

    Te bepalen dat dit besluit kan worden aangehaald als het ‘Directiebesluit ondermandaat Gemeente Alphen aan den Rijn 2014’; Het treedt in werking op de dag na de bekendmaking daarvan.

 

Alphen aan den Rijn, 2 januari 2014

 

De directie van de gemeente Alphen aan den Rijn,

drs. P.W. Jeroense

Algemeen directeur

 

Inhoudsopgave(mandaatregister per 20 maart 2017)

Instructie. 2

Algemene mandaten door alle afdelingsmanagers. 3

Specifieke mandaten door de manager Ruimtelijke & Economische Ontwikkeling. 6

Specifieke mandaten door de manager Uitvoering & Service. 7

Specifieke mandaten door de manager Beheer Openbare Ruimte. 9

Specifieke mandaten door de manager Leefbaarheid en Veiligheid. 12

Specifieke mandaten door de manager Maatschappelijke Ontwikkeling. 14

Specifieke mandaten door de manager Financiën. 16

Specifieke mandaten door de manager Personeel & Organisatie. 18

Specifieke mandaten door de manager Informatisering & Automatisering. 20

Specifieke mandaten door de manager Juridische zaken & Inkoop. 25

Specifieke mandaten door de manager Serviceplein. 26

Specifieke mandaten door de manager Publieksdienstverlening. 29

Specifieke mandaten door de manager Bestuur en Concern. 38

Specifieke mandaten door de manager Ingenieursbureau. 38

Specifieke mandaten door de manager Communicatie. 39

Specifieke mandaten door de manager Projectmanagement 39

Specifieke mandaten door de manager Facilitaire zaken. 39

Vervallen. 39

 

Instructie

Door het college van burgemeester en wethouders is algemeen mandaat verleend aan de directie van deze gemeente. De directie heeft op basis van dit besluit algemeen mandaat verleend aan de afdelingsmanagers. De door de afdelingsmanagers te verlenen ondermandaten moeten individueel op schrift worden gezet. Met andere woorden, elke medewerker heeft een eigen ondermandaatbesluit.

Het overzicht van alle bevoegdheden, gerangschikt per afdeling, is treft u hierachter aan onder de hoofdstukken B en verder. Onder de A mandaten treft u mandaten aan die voor elke afdelingsmanager gelijk zijn en niet apart per afdeling herhaald hoeven te worden.

Bij de besluitvorming op 2 januari 2014 heeft het college besloten het verlenen van volmacht en de bevoegdheid volmacht te verlenen gelijk te stellen aan mandaat. De Algemene wet bestuursrecht geeft aan dat regels voor mandaat ook voor volmacht van toepassing zijn, zodat geen belemmering aanwezig is deze hierin mee te nemen.

   

Vastgesteld te Alphen aan den Rijn, d.d. 20 maart 2017

 

De directie van de gemeente Alphen aan den Rijn,

drs. P.W. Jeroense

(Algemeen Directeur)

    

Mandaatregister behorend bij Mandaatbesluit gemeente Alphen aan den Rijn 2014 per 20 maart 2017

 

A

Algemene mandaten door alle afdelingsmanagers

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

A.1

 

Voeren van correspondentie, waaronder het verstrekken van schriftelijke informatie, over zaken behorende tot het taakveld van de eigen afdeling en die past binnen het bestuurlijk vastgesteld en/of aanvaard beleid.

 

Correspondentie met andere overheidsinstanties

over gemeentelijke standpuntbepaling in bestuurlijke aangelegenheden is van dit mandaat uitgezonderd.

A.2

Opdrachtverstrekking voor leveringen, diensten en werken, een en ander met inachtneming van:

de werkplannen van de afdeling;

de vastgestelde begroting of wijziging daarvan, eea conform de budgethoudersregeling;

het bepaalde in de Europese Richtlijnen voor resp. Leveringen, Diensten, Werken en de Nutssector;

het bepaalde in het Inkoop en Aanbestedingsbeleid van de Gemeente Alphen aan den Rijn.

Art. 160 Gemw

Opdrachten mogen niet worden gesplitst. Tussentijdse aanpassingen van ondergeschikte aard worden geacht te zijn inbegrepen in dit mandaat

 

A.3

Het aangaan en ondertekenen danwel het beëindigen van contracten ter uitvoering van een opdrachtverstrekking als bedoeld in A2.

Art. 171 Gemw

 

A.4

Besluiten met betrekking tot de vaststelling van de selectie bij niet openbare aanbestedingsprocedures.

 

 

 

A.5

Het nemen van beslissingen t.a.v. de medewerkers van de eigen afdeling o.g.v. de Arbeidsvoorwaardenregeling Gemeente Alphen aan den Rijn (AVR), met inbegrip van de vastgestelde uitvoeringsregels en uitvoeringsbesluiten van de AVR en alle overige personele verordeningen/regelingen van Gemeente Alphen aan den Rijn.

 

1. Afdelingsoverstijgende beslissingen en beslissingen waarvoor het mandaat bij de manager P&O ligt, zijn van dit mandaat uitgezonderd;

2. Voor het aangaan van stageovereenkomsten is vooraf afstemming met de budgethouder (manager P&O) noodzakelijk.

3. De benoeming van medewerkers Concenrcontrol is voorbehouden aan de gemeentesecretaris/ algemeen directeur

A.6

Het aangaan (wijzigingen en verlengingen inbegrepen) van personeelsdetacheringen bij Gemeente Alphen aan den Rijn of elders.

 

Na overleg met de afdeling Personeel & Organisatie.

A.7

Het aangaan en ondertekenen van vaststellings­over­een­komsten in het kader van de uitdiensttreding van medewerkers.

 

Na overleg met de afdeling Personeel & Organisatie.

A.8

Het voor bepaalde tijd inhuren van tijdelijke personele capaciteit voor de eigen afdeling of projecten waarvoor de manager als verantwoordelijke is aangewezen, voor zover de duur hiervan en de verwachte duur van de te verrichten werkzaamheden zijn beperkt tot maximaal een half jaar met de mogelijkheid van maximaal 2 maal een half jaar verlenging en hiervoor budget is, alsmede het doen beëindigen van dergelijke arbeidsrelaties.

 

1. Voor de inhuur van uitzendkrachten tot en met schaal 8 geldt de raamovereenkomst met het geselecteerde uitzendbureau.

2. Alle overige inhuur en de inhuur tot en met schaal 8 waarin het geselecteerde uitzendbureau niet kan voorzien, dient plaats te vinden via de inhuurdesk.

A.9

Het wijzigen van de formatie van de eigen afdeling, mits de gewijzigde formatie het budget van de inschaling van de oorspronkelijke/bestaande formatie niet overstijgt. (Bijv. één hoog ingeschaalde functie wordt omgezet in twee lager ingeschaalde parttime functies waarbij het budget van de maximale inschaling van de oorspronkelijke functie niet wordt overschreden).

 

 

A.10

Het nemen van beslissingen op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.

Art. 6, lid 1, Wob

 

A.11

Vaststellen tekst verweerschrift en/of pleitnota’s t.b.v. gemeentelijk verweer in zowel de bezwaarfase, als in de (hoger) beroepsfase, uitgezonderd gemeentelijke belastingen en WOZ.

Hfdst. 7 en 8 Awb

Hoofdregel is dat de afdeling, waar het primaire besluit is genomen, de afdeling is die het verweerschrift vaststelt. In afwijking van deze hoofdregel kan voor de afdeling JZI de specifieke bevoegdheid worden opgenomen.

A.12

Nemen van een beslissing tot het al dan niet volgen van een mediationtraject in het kader van geschillenbeslechting, uitgezonderd gemeentelijke belastingen en WOZ, in zowel de bezwaarfase als in de (hoger) beroepsfase inclusief het vaststellen van de afbakening waarbinnen in het mediationtraject moet worden geopereerd.

 

 

A.13

Nemen van een procesbesluit m.b.t. dagvaarding dan wel het starten van een procedure, of voeren van verweer in rechte, alsmede het nemen van beslissingen om een bezwaarschrift dan wel een verzoekschrift bij de rechtbank of een andere instantie in te dienen.

 

 

A.14

Het nemen van een besluit over het al dan niet verschuldigd zijn en de bepaling van ­de hoogte van een dwangsom bij niet tijdig genomen beslissing op een aanvraag.

Art. 4:18 Awb

 

A.15

Nemen van beslissing op bezwaar conform advies bezwarencommissie ingeval het primaire besluit niet ongewijzigd in stand blijft.

Art. 7:11 Awb

Behoudens primaire besluiten die door het college of de burgemeester zelf genomen zijn.

Behoudens beslissingen om af te wijken van het advies van de commissie bezwaarschriften.

A.16

Behandeling van interne klachten

Ho. 9 Awb

 

A.17

Voeren van verweer tijdens bezwaar- en/of (hoger) beroepsprocedures

Hfdst. 7 en 8 Awb

 

A.18

Hat aangaan en beëindigen van privaatrechtelijke overeenkomsten, anders dan bedoeld in A.2, behorende tot het taakveld van de eigen afdeling en passend binnen het bestuurlijk vastgesteld en/of aanvaard beleid.

Art. 160 Gem. Wet

Eén en ander met inachtneming van de vastgestelde begroting of wijziging daarvan, conform de budgethoudersregeling;

 

 

 

 

 

B

Specifieke mandaten door de manager Ruimtelijke & Economische Ontwikkeling

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

B.1

Het aangaan van verhaalsovereenkomsten m.b.t. aanvragen die zien op projectbesluiten, afwijkingsbesluiten, wijzigings- en uitwerkingsplannen, en/of (postzegel)bestemmingsplannen, alsmede het aangaan van anterieure verhaalsovereenkomsten.

Art. 2.12, lid 1, sub a, onder 3˚ Wabo; art 3.1 Wro, alsmede afdeling 6.4 Wro

 

B.2

vervallen

 

 

B.3

vervallen

 

 

B.4

Volmacht aan een notaris(kantoor) tot vertegenwoordiging van de gemeente bij notariële transacties ter uitvoering van A.18 of een collegebesluit.

BW

 

B.5

Verlenen van toestemming voor verhuur van bedrijfsunits in het bedrijfsverzamelgebouw aan de Europalaan.

 

 

B.6

Verlenen van toestemming voor wijziging van een contractueel omschreven gebruik.

 

Voor zover de privaatrechtelijke bestemmingswijziging past binnen het voor het perceel geldende bestemmingsplan.

B.7

Het niet-ontvankelijk verklaren van een planschadeverzoek wegens niet tijdig voldoen van het legesbedrag.

Art 6.4, lid 2, Wro.

 

 

C

Specifieke mandaten door de manager Uitvoering & Service

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

C.1

Verkopen van oude of overbodige materialen.

 

 

C.2

Aangifte doen van schade aan zaken in het openbaar gebied.

 

 

C.3

Het aanwijzen van locaties voor de ondergrondse containers in de gemeente Alphen aan den Rijn.

Afvalstoffenverordening en Wm

 

C.4

Opmaken van processen-verbaal van opneming en oplevering.

 

 

C.5

Verlenen van toestemming aan particulieren tot onderhoud van openbaar groen of het in gebruik nemen en onderhouden van niet voor verkoop bestemde rest-stroken groen.

 

Voor zover passend binnen de plannen voor het integraal beheer van het openbaar gebied.

C.6

Verlenen van toestemming aan bedrijven tot het snijden van stek van bepaalde in het openbaar gebied voorkomende beplantingen.

 

Voor zover passend binnen de plannen voor het integraal beheer van het openbaar gebied.

C.7

Vervallen

 

 

C.8

Vervallen

 

 

C.9

Vervallen

 

 

C.10

Vervallen

 

 

C.11

Vervallen

 

 

C.12

Beslissen op aanvragen om afwijking in bijzondere gevallen van de tijd van begraven en het bezorgen van as.

Beheerverordening begraaf- plaatsen

 

C.13

Vervallen

 

 

C.14

Vervallen

 

 

C.15

Vervallen

 

 

C.16

Vervallen

 

 

C.17

Vervallen

 

 

C.18

Vervallen

 

 

C.19

Vervallen

 

 

C.20

Vervallen

 

 

C.21

Verlenen van toestemming aan particulieren tot onderhoud van openbaar groen of het in gebruik nemen en onderhouden van percelen openbaar groen.

 

Voor zover passend binnen de vastgestelde plannen voor het integraal beheer van het openbaar gebied.

C.22

Verlenen van toestemming aan particulieren tot het onderhouden van speelplaatsen.

Speelruimteplan

Voor zover passend binnen de vastgestelde plannen voor het integraal beheer van het openbaar gebied.

C.23

Het beschikbaar stellen van bloembakken aan burgers binnen het daarvoor beschikbaar zijnde budget.

 

Voor zover passend binnen de vastgestelde plannen voor het integraal beheer van het openbaar gebied.

C.24

Vervallen

 

 

 

D

Specifieke mandaten door de manager Beheer Openbare Ruimte

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

D.1

Vaststellen van het jaarplan gladheidsbestrijding.

Wegenwet

 

D.2

De afhandeling van aansprakelijkstellingen voor schade opgelopen in het openbaar gebied, uitgezonderd letselschade, tot een maximum van € 12.500 per aansprakelijkstelling.

 

 

D.3

Het aanwijzen van losloopgebieden.

Art. 2.57, lid2, APV

 

D.4

Verkopen van oude of overbodige materialen.

 

 

D.5

Aangifte doen van schade aan zaken in het openbaar gebied.

 

 

D.6

Opmaken van processen-verbaal van opneming en levering van (onderhouds-)bestekken.

 

 

D.7

Verlenen van toestemming aan bedrijven tot het snijden van stek van bepaalde in het openbaar gebied voorkomende beplanting.

 

Voor zover passend binnen de plannen voor het integraal beheer van het openbaar gebied.

D.8

Vervallen

Art. 3 Leidingen-verordening

 

D.9

Het nemen beslissingen op meldingen t.a.v. werkzaamheden i.v.m. de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels ten dienste van een openbaar elektronisch communicatienetwerk in of op openbare gronden..

Artt. 2 en 6 Tele-

communicatie-

verordening

 

D.10

Beslissen op aanvragen voor ontheffing.

Artt. 148 t/m 151 WVW 1994.

 

D.11

Treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen.

Art 34 Babw

 

D.12

Beslissen op aanvragen tot aanleg van een individuele gehandicaptenparkeerplaats, met inbegrip van het nemen van een verkeersbesluit ter zake.

WVW 1994

Art. 12 BABW

Art. 87 RVV

 

D.13

Beslissen op aanvragen voor vergunningen voor het uitwegen op de openbare weg.

Art 2:12 APV

Art 2.2 Wabo

 

D.14

Beslissen op aanvragen voor parkeerontheffingen.

Ho.5, afd 1 APV

 

D.15

Beslissen op schriftelijke verzoeken om een parkeervergunning.

Artt. 4,5 en 6 Parkeerverord.

 

D.16

Beslissen op aanvragen voor ontheffing voor vervoer gevaarlijke stoffen.

WVGS

 

D.17

Toepassen van bestuursdwang (wegsleepregeling).

Art. 125 Gemw, ho. 5, afd 1 APV

 

D.18

Het wegslepen van voertuigen en het opmaken van een proces-verbaal.

Art. 170 WVW

Art 5 Besluit wegslepen van voertuigen.

 

D.19

Beslissen over het aanstellen van verkeersregelaars voor een evenement en evenementen-verkeersregelaars voor bepaalde tijd (in aanstellingsbesluit).

Art. 56, lid 1b BABW

 

D.20

Nemen van verkeersbesluiten.

Art. 15 WVW

 

D.21

Inzake snippergroen de besluiten te nemen inzake de verkoop van gronden, het aangaan van bruikleenovereenkomsten, het vestigen van zakelijke rechten, het erkennen van beroep op verjaring dan wel het terug in openbaar gebruik nemen van de grond, inclusief het ondertekenen van deze overeenkomsten.

Art. 160 Gem. Wet

 

D.22

Het verlenen van volmacht tot het aansprakelijk stellen, verhalen en afwikkelen van schades ten gevolge van vandalisme en aanrijdingen aan het straatmeubilair in de openbare ruimte van de gemeente Alphen aan den Rijn door bekende en onbekende daders.

Bw

 

D.23

Jaarlijkse aanpassing huurtarieven ruimtes stadhuis conform beleid stadhuispromotie d.d. 8 juni 2004.

Bw

 

D.24

Beschikken op aanvragen om vergunning (het leggen en onderhouden van leidingen in het openbaar gebied).

Art. 3 Leidingen-verordening

 

D.25

Beslissen op verzoeken om ontheffingen voor het (ver)leggen van leidingen en daarbij behorende voorzieningen.

Art. 2:10 APV

 

D.26

Uitoefenen van toezicht als bedoeld in op basis van de Telecommunicatieverordening en Leidingverordening en het daarop gebaseerde Handboek ondergrondse infrastructuur.

Titel 5.2 Algemene wet bestuursrecht

 

 

E

Specifieke mandaten door de manager Leefbaarheid en Veiligheid

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

E.1

Intrekking van sloopvergunningen.

Art. 8.1.7 Bv.

 

E.2

Intrekking van aanlegvergunningen.

Art. 3.19 Wro

 

E.3

Ontvangstbevestiging/acceptatie melding voor een niet-vergunningplichtige inrichting, waarvoor (AmvB) standaardvoorwaarden gelden.

Art. 8.41, lid 1, Wm

 

E.4

Het al dan niet intrekken van een omgevingsvergunning.

Artt. 2.33 en 5.19 Wabo

 

E.5

Al dan niet besluiten om tot intrekking van een last over te gaan als aan de last is voldaan.

 

 

E.6

Het stilleggen van de bouw/het gebruik/de sloop, inclusief de bepaling dat het bevel geldt voor de rechtsopvolger.

Artt. 2.1, 2.2, 2.3, 2.3a, 5.17 en 5.18 Wabo, afd 5.3.1 Awb, art 125 Gemw, art. 7b, lid 2 Wonw.

 

E.7

Beslissen over het al dan niet toepassen van (spoedeisende) bestuursdwang dan wel het opleggen van een dwangsom (inclusief het beslissen over de invordering van dwangsommen en het vaststellen en invorderen van kosten van bestuursdwang).

Art 125 Gemw, art 5:22 e.v. Awb

 

Toepassing geldt tenminste:

- Huishoudelijke afvalstoffen: Artikel 1.1 Wet Milieubeheer.

- Wabo

- Woningwet, hoofdstuk VI

- Algemene Plaatselijke Verordening

-Handhavingsbeleid onjuiste wijze aanbieden huishoudelijk afval 2016

- Wegsleepregeling 2015

E.8

Afhandelen gebruiksmelding brandveilig gebruik.

Bouwbesl. 2012

 

E.9

Het nemen van beslissingen in het kader van de uitvoering van de Marktverordening met uitzondering van het vaststellen van inrichtingsplannen.

Marktverordening

Voor het wijzigen van het inrichtingsplan is geen ondermandaat aan marktmeester mogelijk.

E.10

Aanwijzen toezichthoudende ambtenaren.

Art 5:11 Awb.

 

E.11

Ondertekenen Programma van Eisen (PvE).

Bouwbesl. 2012

 

E.12

Het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomen.

Uitvoering Wet Bag

 

E.13

Het opmaken van en proces-verbaal van constatering

Artikel 10, lid 1 sub b, Wet Bag

 

E.14

Het uitoefenen van toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger

Wet BRP, hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5

 

E.15

Besluiten tot het opleggen of het afzien van opleggen van de bestuurlijke boete

Artikel 154b lid 4 Gemeentewet

 

E.16

Aangifte doen van schade aan zaken in het openbaar gebied

 

 

 

 

F

Specifieke mandaten door de manager Maatschappelijke Ontwikkeling

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

F.1

Subsidieverlening, subsidievaststelling en subsidieweigering op aanvragen om een eenmalige subsidie binnen het kader van de tot de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling behorende taakvelden en binnen de begroting.

Algemene subsidie verordening (hierna: ASV)

 

F.2

Het aanwijzen van een arts die medisch advies uitbrengt aan het hoofd van de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling.

Wet Inburgering

 

F.3

Het vragen van advies aan de Onderwijsraad m.b.t. het vaststellen van het programma onderwijshuisvesting.

art. 95, lid 9, WPO; art. 93, lid 9, WEC; art. 76f, lid 9, WVO

 

F.4

Het beslissen op aanvragen met een spoedeisend karakter van schoolbesturen op basis van de geldende onderwijshuisvestingverordening.

art. 98, WPO art. 96, WEC

art. 76i, WVO

De beslissingsbevoegdheid is beperkt tot een uitgave van maximaal € 75.000.

F.5

Het tot stand brengen van voorzieningen door de gemeente (bouwheerschap) binnen het onderwijshuisvestingsprogramma.

art. 101, lid 1, WPO; art. 103, lid 1, WEC; art. 76n, lid 1, WVO

 

F.6

Het instemmen met de bouwplannen en de desbetreffende begroting binnen het onderwijshuisvestingsprogramma.

art. 104, WPO

art. 102, WEC

art. 76o, WVO

 

F.7

Het beslissen op verzoeken van een schoolbestuur om gebouw(delen) of terrein(delen) van een school te mogen verhuren.

art. 108, lid 1, WPO; art. 106, lid 1, WEC; art. 76s lid 1, WVO

 

F.8

Het ondertekenen van de akte waarin gemeente en bevoegd gezag gezamenlijk verklaren dat een gebouw/terrein niet meer door de school voor onderwijsdoeleinden wordt gebruikt (einde gebruik).

art. 110, lid , WPO; art. 108, lid 1, WEC; art. 76u, lid 1, WVO

 

F.9

Het ondertekenen van een akte waarin de gemeente en het bevoegd gezag gezamenlijk verklaren dat een gebouw(deel) blijvend niet meer voor het onderwijs nodig zal zijn (wijziging capaciteit).

art. 110, lid 1, WVO; art. 108, lid 1, WEC; art. 76u, lid 1,WVO

 

F.10

De vaststelling van het voorstel tot inroostering van het onderwijsgebruik (b.a.o en (v).s.o.) in gymnastiekruimten.

Art. 32, lid 3, Verord. Voorz. huisvesting onderwijs gem AadR 2014

 

F.11

Beslissingen over gastouderregistratie.

Wkkp

 

F.12

Beslissing over handhaving ingevolge Wet kinderopvang en kwaliteitseisen Peuterspeelzalen.

Wkkp

 

F.13

Het verlenen van toestemming voor het tijdelijk in gebruik geven of de tijdelijke verhuur van leegstaande ruimten in schoolgebouwen (niet zijnde voor meervoudig gebruik bestemde accommodaties) in eigendom bij de gemeente.

art. 160, lid 1, onder e., Gemw

 

F.14

Het vragen van advies aan de Cliëntenraad Wet Werk en Bijstand in het kader van de voorbereiding van besluitvorming.

 

 

F.15

Het tekenen van de beschikkingen die horen bij de Subsidieverzamelbesluiten van de voorlopige verleningen en van de vaststellingen.

Subsidieverordening

 

F.16

Het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomen.

Uitvoering Wet Bag

 

 

G

Specifieke mandaten door de manager Financiën

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

G.1

Nemen van maatregelen t.b.v. invordering van schulden in of buiten rechte, uitgezonderd gemeentelijke belastingen en WOZ.

 

 

G.2

Het aantrekken van kort geld (< 1 jaar)

 

Gezamenlijk met treasurer of teamleider Financieel beheer conform specificaties nota Treasury

De directie en de portefeuillehouder financiën worden hierover achteraf geïnformeerd.

G.3

Het aantrekken van lang geld (> 1 jaar)

 

Gezamenlijk met treasurer of teamleider Financieel beheer conform specificaties nota Treasury

De directeur en de portefeuillehouder financiën worden hierover achteraf geïnformeerd.

G.4

Het uitzetten van kort geld, zoals kasgeldleningen (< 1 jaar)

 

Gezamenlijk met treasurer of teamleider Financieel beheer conform specificaties nota Treasury.

De directeur en de portefeuillehouder financiën worden hierover achteraf geïnformeerd.

G.5

Het uitzetten van lang geld (> 1 jaar)

 

Gezamenlijk met treasurer of teamleider Financieel beheer conform specificaties nota Treasury. De directeur en de portefeuillehouder financiën worden hierover achteraf geïnformeerd.

G.6

Het verrichten van rechtshandelingen ter uitvoering van het bankbeheer.

 

Gezamenlijk met treasurer of teamleider Financieel beheer conform specificaties nota Treasury.

G.7

Volmacht tot ondertekenen van betaallijsten (eerste en tweede handtekening).

 

Eerste en tweede handtekening mogen niet door dezelfde medewerker worden gezet.

G.8

Het besluiten tot oninbaar verklaren van vorderingen.

 

 

G.9

De beslissing op administratief beroep inzake kwijtschelding gemeentelijke heffingen.

 

Voor zover aangewezen als heffingsambtenaar.

Ondermandaat is hierbij mogelijk.

G.10

Het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomen.

Uitvoering Wet Bag

 

G.11

Toepsssing van de hardheidsclausule t.a.v. gemeentelijke heffingen

 

 

G.12

Instellen van cassatie in gemeentelijke belastingzaken en met betrekking tot WOZ-beschikkingen.

 

 

G.13

Indienen van verweerschrift in cassatie in gemeentelijke belastingzaken en met betrekking tot WOZ-beschikkingen.

 

 

 

 

H

Specifieke mandaten door de manager Personeel & Organisatie

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

H.1

Uitvoering van de navolgende artikelen van de Arbeids­voor­waarden­regeling Gemeente Alphen aan den Rijn, met inbegrip van de hierop gebaseerde uitvoeringsregels en uitvoerings­besluiten, een en ander voor zover niet wordt afgeweken van bestuurlijk vastgesteld en/of aanvaard beleid en binnen het kader van de vastgestelde begroting/budgetten of wijziging daarvan:

  • -

    1:4:2, 2e lid,onder d - beoordeling kosteloze ontvangst rechtspositieregelingen;

  • -

    1:4:3 – verstrekken rechtspositieregelingen;

  • -

    2:1a Aanstelling Algemene Dienst

  • -

    2:2, 2e lid - waarborgmaatregelen gegevens onderzoek bekwaamheid en geschiktheid;

  • -

    2:4 - Duur van de aanstelling

  • -

    2.4.1 - Bericht van de aanstelling

  • -

    3:5:1 – ambtsjubileumgratificatie;

  • -

    Hoofdstuk 4a: uitwisselen van arbeidsvoorwaarden;

  • -

    Hoofdstuk 6: vakantie en verlof (met uitzondering van het overhevelen van verlof);

  • -

    Hoofdstuk 6a: gemeentelijke levensloopregeling;

  • -

    7:3 Recht op bezoldiging;

  • -

    7:7 – vergoeding kosten bij ziekte als gevolg van werkzaamheden;

  • -

    10:14 – verhuiskostenvergoeding wachtgelder;

  • -

    10:16 – opgave/verrekening inkomsten wachtgelder;

  • -

    10:18 – opschorting wachtgeld;

  • -

    11:6, 6e lid – bepalen ingangsdatum uitkering;

  • -

    11:7, 7ede lid - aanwijzing verzorgende persoon t.b.v. uitkering;

  • -

    11:12 – verhuiskostenvergoeding uitkeringsgerechtigde (vervolg);

  • -

    11:13 – vermindering uitkering bij inkomsten;

  • -

    11:14 – opgave/verrekening inkomsten uitkeringsgerechtigde;

  • -

    11:22 – opschorting uitkering;

  • -

    15:1:22, 1e- vergoeding reis- en verblijfkosten;

  • -

    18:1:1 t/m 18:1:13 – verplaatsingskostenregeling, m.u.v. artikel 18:1:10, 1e lid – verlenging termijn vergoeding reis- en pensionkosten

 

Waar sprake is van beoordeling dienstbelang is een positief advies van betrokken afdelingshoofd noodzakelijk.

 

Waar sprake is van een aanstelling is een getekend arbeidsvoorwaardenformulier door de leidinggevende van de aan te stellen functionarris noodzakelijk. Het mandaat betreft in deze gevallen tekenmandaat.

H.2

Het nemen van beslissingen o.g.v. de Regeling vergoeding woon-werkverkeer.

 

 

H.3

Het nemen van beslissingen o.g.v. de Regeling keuzemodel arbeidsvoorwaarden

 

Waar sprake is van beoordeling dienstbelang is een positief advies van betrokken manager noodzakelijk.

H.4

Uitvoeren van het centrale gedeelte van het vormings- en opleidingsplan binnen budget.

 

 

H.5

Het indelen van functies in HR21

 

Overleg met betrokken manager is noodzakelijk.

 

I

Specifieke mandaten door de manager Informatisering & Automatisering

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

I.1

Maken van afspraken binnen het Intergemeentelijk Overlegorgaan Vastgoed (I.O.V.) tussen de gemeente en het Kadaster over het Gemeentekadaster en vastgoedinformatie.

 

 

I.2

Contactlegging en het maken van afspraken voor betaalde dienst­verlening met omliggende gemeenten om te komen tot marktvergroting van het product Landmeten.

 

Opdrachtverstrekking dan wel - opzegging voor afname of levering van producten, diensten e.d. is van dit mandaat uitgezonderd.

I.3

Toekennen van huisnummers aan objecten en het vaststellen van straatnamen.

Art. 2 en 3 Verod. Naamgeving en nummering 2015 Alphen aan den Rijn

 

I.4

Juiste en tijdige inschrijving van de besluiten waarbij een publiekrechtelijke beperking wordt opgelegd, gewijzigd of vervallen verklaard.

Wkpb

 

I.5

Juiste en tijdige verwerking van gerechtelijke uitspraken of in beroep genomen besluiten waarbij een publiekrechtelijke beperking wordt gewijzigd of vernietigd.

Wkpb

 

I.6

Juiste en tijdige inschrijving van de door het Kadaster aangeleverde kadastrale mutaties (splitsingen, vernummeringen, samenvoegingen e.d.).

Wkpb

 

I.7

Controleren van de aangeleverde brondocumenten aan de in de formele wet en beheersregelingen geformuleerde inschrijvingsvereisten.

Wkpb

 

I.8

Het verstrekken van gegevens aan de landelijke voorziening.

Wkpb

 

I.9

Het vaststellen en intrekken van nummeraanduidingen van verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen.

Art. 2 en 3 Verordening naamgeving en nummering 2015 Alphen aan den Rijn 

 

I.10

Het opstellen van ambtelijke verklaringen.

Uitvoering Wet Bag en Wkpb

 

I.11

Het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving.

Artikel 11 Wet bag

 

I.12

Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers.

Uitvoering Wet bag

 

I.13

Het, op grond van het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet bag aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister.

Artikel 10 Wet bag

 

I.14

Het verzorgen van een zodanige opzet van het adressen en gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is.

Artikel 9 Wet bag

 

I.15

Het zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie.

Artikel 14 Wet bag

 

I.16

Het op basis van brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften.

Artikelen 14A en 15 Wet bag

 

I.17

Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen, zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.

Artikelen 31, 37, 38, 40 en 41 Wet bag

 

I.18

Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen.

Artikel 31 Wet bag

 

I.19

Het op verzoek van een ieder verlenen van inzage in het adressenregister, gebouwenregister, de adressenregistratie, de gebouwenregistratie, alsmede het aan een ieder verstrekken van de in de adressenadministratie respectievelijk de gebouwenadministratie opgenomen gegevens.

Artikel 32, eerste lid, onder a Wet bag

 

I.20

Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren overr de nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders.

Uitvoering Wet bag

 

I.21

Vaststellen van de definiteve geometrie van panden en verblijfsobjecten.

Artikel 8 Wet bag

 

I.22

Het opmaken van proces-verbaal van constatering.

Artikel 10, eerste lid, onder b, Wet bag

 

I.23

Het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomen.

Uitvoering Wet bag

 

I.24

Het bepalen van de gebruiksoppervlakte van het Verblijfsobject.

Uitvoering Wet bag

 

I.25

Het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving.

Artikel 7 Wkpb

 

I.26

Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers.

Artikel 5 Wkpb

 

I.27

Het inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie.

Artikelen 5, 6 en 8 Wkpb

 

I.28

Het plaatsen van aantekeningen op het brondocument.

Artikel 7 Wkpb

 

I.29

Het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie.

Artikel 8 Wkpb

 

I.30

Het verstrekkken vann een bewijs van inschrijving.

Artikel 9 Wkpb

 

I.31

Het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd.

Artikel 3 Wkpb

 

I.32

Het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratie.

Artikel 9 Wkpb

 

I.33

Het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperking van toepassing is.

Artikel 9 Wkpb

 

I.34

Het herstellen van fouten en doorvoeren vann correcties.

Artikelen 8 en 11 Wkpb

 

I.35

Het (doen) verstrekken van berichten aan de landelijke voorziening.

Artikel 10 Wkpb

 

 

J

Specifieke mandaten door de manager Juridische Zaken & Inkoop

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

J.1

Wijzigingen, t.g.v. verschuivingen in de organisatie dan wel t.g.v. gewijzigde wet- en regelgeving, in het Mandaatbesluit verwerken.

 

 

J.2

Het verdagen van de beslistermijn met 6 weken voor het nemen van beslissing op bezwaren, die voor advies zijn voorgelegd aan de commissie bezwaarschriften (artikel 7:10 lid 3 Awb)

Art. 7:10, lid 3, Awb

 

J.3

Nemen van beslissing op bezwaar conform advies bezwarencommissie, ingeval het primaire besluit ongewijzigd in stand blijft.

Artikel 7:11 Awb

Behoudens primaire besluiten die door het college of de burgemeester zelf genomen zijn.

Behoudens beslissingen om af te wijken van het advies van de commissie bezwaarschriften.

J.4

Het afwijken van het inhuurkader

 

 

J.5

Beslissingen naar aanleiding van advies door het Klachtenmeldpunt.

 

 

J.6

Het nemen van besluiten tijdens een zitting in een beroepsprocedure over een minnelijke regeling in het kader van de wetten en de regelingen die door Serviceplein worden uitgevoerd, een en ander binnen de daarvoor geldende beleidsregels/ - kaders van de gemeente Alphen aan den Rijn.

 

 

J.7

Het vaststellen van verweeerschriften en pleitnota's in de bezwaar- en/of de (hoger) beroepsfase

Hfdst. 7 en 8 Awb

 

J.8

De afhandeling van aansprakelijkstellingen voor schade opgelopen in het openbaar gebied, uitgezonderd letstelschade.

 

Met ingang van 1-1-2005

J.9

Verrichten van meldingen van geconsateerde datalekken aan de Autoriteit Persoonsgegevens

WBP

 

 

 

 

 

K

Specifieke mandaten door de manager Serviceplein

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

K.1

Beslissingen op schadeclaims gerelateerd aan werkzaamheden van het Serviceplein.

 

 

K.2

Het beslissen op aanvragen die door het Serviceplein Alphen aan den Rijn worden behandeld.

Jeugdwet; Participatiewet; WMO 2015:

Verordening Sociaal Domein Alphen

aan den Rijn; Wwb; IOAW;IOAZ; andere sociale wet- en regelgeving.

 

K.3

Het benoemen van leden en plaatsvervangende leden van de Cliëntenraad.

 

 

K.4

Bevoegdheden met betrekking tot het project Startbaan.

 

 

K.5

Ondermandaat voor de beslissingen die de gemeenten Nieuwkoop en Kaag en Braassem aan het college hebben gemandateerd, als het

gaat om de beslissingen inzake de (wet gemeentelijke) schuldhulpverlening.

 

 

K.6

Beslissen op aanvragen o.g.v. de Verordening Leerlingenvervoer Alphen aan den Rijn.

 

 

K.7

Het vestigen van zekerheden in relatie tot te verstrekken of verstrekte uitkeringen en/of geldleningen.

 

 

K.8

Beslissingen ingevolge de Jeugdwet, Participatiewet, WMO 2015, Verordening Sociaal Domein gemeente Alphen aan den Rijn, PW,

IOAW, IOAZ, andere sociale wet- en regelgeving, re-integratie-premies en –trajecten en de Wet Bescherming Persoonsgegevens m.b.t. klantgegevens en een tegemoetkoming in het kader van de Wkkp.

 

 

K.9

Het geven van opdracht tot bijzonder onderzoek door de Sociale recherche.

 

 

K.10

Beslissingen ingevolge de Wet Inburgering over alle inburgeraars.

 

 

K.11

Het vestigen van zekerheden in relatie tot door team Werk en Bijstand te verstrekken of verstrekte uitkeringen en/of geldleningen.

 

 

K.12

Beslissingen ingevolge de Jeugdwet, Participatiewet, WMO 2015, Verordening Sociaal Domein , IOAW, IOAZ, andere sociale wet- en regelgeving, Awb m.b.t. een dwangbevel en de Wet Bescherming Persoonsgegevens m.b.t. klantgegevens.

 

 

K.13

Beslissingen tot verhaal in rechte m.b.t. de door team Werk en Bijstand uitgevoerde wetten en regelingen.

 

 

K.14

Aanwijzen van toezichthouders ten behooeve van de uitvoering van adresonderzoek

Wet BRP, artikel 4.2 en Awb artikel 5:11

 

K.15

Het uitoefenen vann toezicht op de naleving van verplichtingen van de burger

Wet BRP, hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5

 

K.16

Het voeren van boetegesprekken

 

 

K.17

Subsidieverlening, subsidievaststelling en subsidieweigering op aanvragen om subsidie binnen het kader van het Sociaal Domein, voor zover passend binnen de begroting.

ASV

 

K.18

Verlenen van toestemming voor vervangende leerplicht.

Art. 3a Leerplichtwet

 

K.19

Verlenen van toestemming voor vervangende leerplicht laatste schooljaar.

Art. 3b Leerplichtwet

 

K.20

Verlenen van vrijstelling wegens het volgen van ander onderwijs.

Art. 15 Leerplichtwet

 

 

L

Specifieke mandaten manager Publieksdienstverlening

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

L.1

Aanwijzing locaties verkiezingsborden.

Art. 2:42 APV

 

L.2

Beslissen op verzoeken om ontheffingen inzake het tijdelijk plaatsen van voorwerpen op de openbare weg t.b.v. bouwactiviteiten.

Art. 2:10 APV

 

L.3

Beslissen op aanvragen vergunningen gebruik inrichting.

Art. 2 Brandbe-

veiligingsverord

 

L.4

Nieuwe voorschriften aan bestaande vergunningen verbinden of gestelde voorwaarden wijzigen of intrekken.

Idem L3

 

L.5

Nadere voorwaarden opleggen na gebruiksmelding brandveilig gebruik.

Bouwbesl. 2012

 

L.6

Gewijzigde nadere voorschriften verbinden aan een bestaande gebruiksmelding brandveilig gebruik.

Idem L5

 

L.7

Het afhandelen van sloopmeldingen, daaronder begrepen het opleggen van nadere voorwaarden aan de sloopmelding en het verbinden van gewijzigde nadere voorschriften aan een bestaande sloopmelding.

Idem L5

 

L.8

Aanwijzen toezichthoudende ambtenaren.

Art 5:11 Awb.

 

L.9

Het beslissen op aanvragen om een splitsingsvergunning.

Art. 24 Huisvv

 

L.10

Het beslissen op een aanvraag om huisvestingsvergunning voor een particuliere huurwoning.

Art. 2 Huisvv

 

L.11

Beslissen op verzoeken om ontheffingen voor voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg (of gebruik openbare grond voor bijvoorbeeld een terras of container).

Art. 2:10 APV

 

L.12

Het beslissen op aanvragen om ontheffing voor het tijdelijk in gebruik nemen van openbaar gebied

Art. 149 WVW

Art 87 RVV 1990

 

L.13

Beslissen op aanvragen voor ontheffing inzake het nachtelijk rijverbod, transport gevaarlijke stoffen en toegang tot het afgesloten centrumgebied.

Art. 148 t/m 151WVW

 

L.14

Het afhandelen van een kennisgeving voor een incidentele festiviteit (12 dagen regeling).

Art. 4:3 APV

 

L.15

Het aanwijzen van collectieve festiviteiten.

Art. 4:2 APV

 

L.16

Beslissen op aanvragen voor ontheffingen en vergunningen.

Wtw

Verord. winkeltijden

 

L.17

Beslissen op aanvragen voor standplaatsvergunningen.

Art. 5:18 APV.

 

L.18

Beslissen op aanvragen om vergunning en kennisgevingen voor het houden van evenementen (waaronder beurzen, tentoonstellingen, kermissen, circussen e.d.) en snuffelmarkten.

Art 2:25 APV

Art. 5:23 APV

 

L.19

Beslissen op aanvragen voor meldingen voor de inzameling van geld of goederen.

Art. 5:13 APV

 

L.20

Beslissen op aanvragen voor vergunningen voor het plaatsen van een terras bij een horecabedrijf.

Art. 2:28a APV

 

L.21

Beslissen op aanvragen voor parkeerontheffingen.

Ho.5, afd 1 APV

 

L.22

Beslissen op aanvragen voor vrijstellingen/ ontheffingen (in combinatie met vergunningen voor evenementen).

Art. 4 Zondagswet

 

L.23

Verlenen van drank- en horecavergunningen.

Art. 3 DHW

 

L.24

Verlenen van drank- en horecaontheffingen.

Art 35 DHW

 

L.25

Verlenen van vergunningen voor kansspelen, alsmede uitvoering geven op onderdeel ‘kleine kansspelen’.

Art. 3 Wok

 

L.26

Beslissen op aanvragen verhuur van parkeerplaatsen.

 

 

L.27

Verlenen vergunningen voor speelautomaten.

Titel Va Wok en Speelautomaten- hallenverordening

 

L.28

Verlenen onttrekkingsvergunning.

Art. 21 huisvv of Nota kamerverhuur

 

L.29

Verlenen vergunning rioolaansluiting.

 

 

L.30

Toewijzen woonwagenstandplaatsen.

Art. 33 huisvv

 

L.31

Het niet in behandeling nemen van een aanvraag vanwege onvolledigheid van de aanvraag en het niet tijdig indienen van de gevraagde aanvullende gegevens.

Art 4:5 Awb.

 

L.32

Verstrekken van akkoordverklaringen voor constructietekeningen en –berekeningen.

Bouwbesluit 2012

 

L.33

Afhandelen correspondentie m.b.t. constructiegegevens, statistische gegevens e.d.

 

 

L.34

Opvragen van aanvullende gegevens t.b.v. de ontvankelijkheid van een aanvraag.

Art. 4:5 Awb

 

L.35

Aanvragen van adviezen aan de Welstandscommissie.

Art. 6.2 Besluit omgevingsrecht

 

L.36

Verlenen van vrijstelling voor onderzoeksrapport bodemverontreiniging, indien reeds deugdelijke onderzoeksrapporten aanwezig zijn of uit historisch onderzoek is gebleken dat de locatie onverdacht is.

Art. 1:2.6.1:8e

BIVAB

 

L.37

Stellen van nadere voorwaarden om bodem alsnog geschikt te maken voor bebouwing.

Art. 2.4.2 Bv

 

L.38

Het verbieden van het gebruik van werktuigen bij de bouw, wanneer dit schade of hinder kan opleveren aan de omgeving.

Art. 4.10 Bv

 

L.39

Het stellen van nadere voorwaarden m.b.t. het verwijderen van asbest.

Art. 1.29 Bouwbesluit

 

L.40

Het weigeren van een omgevingsvergunning..

Artikel 2.10 Wabo

 

L.41

Het beslissen op het verzoek om af te wijken van het bestemmingsplan (binnenplans).

Art. 2.12, lid 1 sub a onder 1° Wabo.

 

L.42

Het beslissen op een verzoek om af te wijken van het bestemmingdplan (BOR, buitenplans).

Art. 2.12, lid 1, sub a onder 2° Wabo

 

L.43

Het verlenen van ontheffing van de Bouwverordening.

Bouwverordening A. a.d.R.

 

L.44

Het beslissen op aanvragen over een reguliere omgevingsvergunning en incidenteel geïntegreerde besluiten (aanhakers).

 

Ho. 2 en 3 Wabo

 

L.45

Het beslissen op een uitgebreide omgevingsvergunning en incidenteel geïntegreerde besluiten (aanhakers).

Art. 3.10 Wabo, art 2.19 Wabo

Voor zover geen zienswijzen zijn ingediend

L.46

Wijzigen van een reguliere en van een uitgebreide omgevingsvergunning.

Art. 2.31 Wabo

 

L.47

Aanhouden van een beslissing en het doen van mededelingen omtrent aankondiging beslissing.

Art. 3.4 Wabo

Artt. 3.3, 3.5 en 3.6 Wabo

 

L.48

Verlenen van een omgevingsvergunning in afwijking van de wettelijke aanhoudingsgrond.

Artt. 3.3, lid 3 en 3.5, lid 3 Wabo.

 

L.49

Adviseren over samenhang beslissingen.

Art 3.19 Wabo

Art 6.2 Wtw

 

L.50

Besluiten dat een omgevingsvergunning terstond in werking treedt.

Art. 6.2 Wabo

 

L.51

Inwinnen en verstrekken van adviezen van/aan andere bestuursorganen m.b.t. omgevingsvergunningen.

Art. 2.26 Wabo

 

L.52

Inwinnen verklaring van geen bedenkingen bij andere bestuursorganen m.b.t. omgevingsvergunningen.

Art. 2.27 Wabo

 

L.53

Het aangaan van verhaalsovereenkomsten m.b.t. aanvragen die zien op afwijkingsbesluiten.

Art. 2.12, lid 1, sub a onder 1˚, 2˚ of 3˚ van de Wabo.

 

L.54

Het uitoefenen van aan burgemeester en wethouders en de burgemeester opgedragen taken m.b.t. de verkiezingen met uitzondering van:

a. taken burgemeester als voorzitter hoofdstembureau en centraal stembureau;

b. vaststellen vergoeding voorzitter en leden stembureaus.

Kieswet

 

L.55

Het verstrekken van kiezerspassen en volmachtbewijzen.

K3, lid 1 en L8, lid 1, KW

 

L.56

Het verlenen, wijzigen, intrekken of weigeren van reisdocumenten. Hieronder is ook begrepen de beslissing tot het niet verder in behandeling nemen van de aan­vraag om een reisdocument in verband met het niet voldoen aan de wettelijke voorwaarden die hieraan zijn gesteld.

Artt. 40, lid 1a, 43, 55, 26, lid 1a, 44, lid 1 Ppw

 

L.57

Scannen (m.b.v. het aanvraagstation) van aanvragen reis­documenten.

Art. 42 en 48 P.U.N.

 

L.58

Het in ontvangst nemen van zendingen van waardepapieren.

Artt. 81 P.U.N.

 

L.59

Het uitoefenen van bevoegdheden omtrent rijbewijzen en eigen verklaringen, waaronder het verlenen, verlengen, intrekken, weigeren of ongeldig verklaren van rijbewijzen.

Artt. 115, 116 en 124WVW

Art. 27 RR

 

L.60

Het afgeven van de navolgende verklaringen:

a. attestatie de vita ();

b. verklaring ter legalisatie van hand­tekening;

c. verklaring Nederlanderschap.

Art. 1:19k BW jo art 93 PW;

art. 79, lid 3, art. 101 WGBA

 

L.61

Het uitvoeren van de aan het gemeentebestuur in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens GBA (Stbl. 494, 1994) opgelegde taken.

Art. 1.4 Wbrp

 

L.62

Aanwijzing voor opname burgerlijke staat.

Wbrp

 

L.63

Het beslissen op verzoeken om informatie uit de Basisregistratie personen (verstrekkingtabel).

Wbrp

 

L.64

Afgifte van gewaarmerkte afschriften uit de Basisregistratie personen.

Art. 79, lid 2, WGBA

 

L.65

Het legaliseren van handtekeningen.

 

 

L.66

Verlof tot het doen van lijkbezorging later dan na de 6e werkdag na het overlijden.

Art. 17 Wlb

 

L.67

Verlof tot ontleding van een stoffelijk overschot.

Art. 68 Wlb

 

L.68

Het zorgdragen voor de lijkbezorging bij ontstentenis.

Art 21 Wlb

 

L.69

Afgifte van een laisser-passer voor het vervoer van een overledene naar het buitenland (Overeenkomst van Straatsburg van 26 oktober 1973, inzake het Vervoer van lijken – Trb. 1975, 95).

Art. 11 Blb

 

L.70

Het aanstellen en ontslaan van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand alsmede het benoemen van ambtenaren van de burgerlijke stand voor één dag.

Art. 16 boek 1 BW

 

L.71

Het adviseren van de Minister van Justitie op verzoeken tot naturalisatie (circulaire 24 september 1987, nr. 509/187 Ministerie Van Justitie).

Art. 36 BVVN

 

L.72

Bevestigen van de verkrijging van het Nederlanderschap o.g.v. optieverklaring (Rijkswet op het Nederlanderschap RWN en hierop gebaseerde regelgeving).

Art. 11 BVVN

 

L.73

In ontvangst nemen en in behandeling nemen van optieverklaringen o.g.v. de RWN en hierop gebaseerde regelgeving.

Art. 7 BVVN

 

L.74

Handelingen m.b.t. de inning van verschuldigde leges bij optieverklaringen/ naturalisatieverzoeken (Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap).

Art. 5 Besluit optie en naturalisatiegelden 2002

 

L.75

Beslissen op verzoeken tot aanwijzing vrije trouwlocatie voor 1 dag.

Art. 4 Reglement Burgerlijke stand

 

L.76

Het bepalen van de gebruiksoppervlakte van het Verblijfsobject

Uitvoering Wet bag

L.77

Beschikken op aanvragen om vergunning (het leggen en onderhouden van leidingen in het openbaar gebied).

Art. 3 Leidingenverordening

L.78

Beslissen op verzoeken om ontheffingen voor het (ver)leggen van leidingen en daarbij behorende voorzieningen.

Art. 2:10 APV

L.79

Het toewijzen van een particulier graf anders dan voor directe begraving en buiten de volgorde van uitgifte.

 

L.80

Het bekendmaken van het voornemen om een graf te ruimen.

 

L.81

Het verlenen van toestemming aan steenhouwers, hoveniers en daarmede gelijk te stellen personen om werkzaamheden voor derden aan graf-

bedekkingen op de begraafplaats(en) te verrichten.

Beheerverordening begraafplaatsen

L.82

Vaststellen van de afmetingen en de uitgifteduur van de particuliere graven en de termijnen waarvoor gelegenheid wordt

geboden om overledenen te begraven in algemene graven.

Idem als L81

L.83

Het op aanvraag verlenen van een recht op een particulier graf voor de tijd vanaf tien jaar en het op aanvraag verlengen van het

recht op het particuliere graf telkens met een termijn vanaf vijf jaar.

Idem als L81

L.84

Het alsnog op naam stellen van het uitsluitend recht op een particulier graf aan een nieuwe rechthebbende.

Idem als L81

L.85

Het verlenen, wijzigen of weigeren van een vergunning voor een grafbedekking.

Idem als L81

L.86

Het verwijderen van grafbedekking na het verstrijken van de graftermijn, alsmede de bekendmaking van het voornemen daartoe.

Idem als L81

L.87

Het bekendmaken van het voornemen om een graf te ruimen.

Idem als L81

L.88

Afgifte van vergunning tot opgraven van lijken.

Art. 29 Wlb

L.89

Toestemming verlenen bij het ruimen/opgraven van een graf aanwezig te zijn.

 

L.90

Het o.g.v. bijzondere omstandig­heden verlenen van ontheffing op het verbod tot incidentele asverstrooi­ing in de gemeente.

Art. 5.36 APV

L.91

Aanwijzen van toezichthouders ten behoeve van de uitvoering van adresonderzoek

Wet BRP, artikel4.2 en Awb artikel 5:11

L.92

Het uitoefenen van toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger

Wet BRP, hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5

L.93

Het bepalen van de gebruiksoppervlakte van het Verblijfsobject

Uitvoering Wet bag

L.94

Het opmaken van proces-verbaal van constatering.

Artikel 10, eerste lid, onder b Wet bag

L.95

Het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van

invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

aangewezen brondocument zijn opgenomen.

Uitvoering Wet bag

L.96

Het doen vervallen van het recht op een particulier graf aan de gemeente.

Artikel 16 lid 3 Beheerverordening begraafplaatsen

L.97

Het in behandeling nemen van aanvragen voor reisdocumenten en het uitreiken van reisdocumenten met behulp van

mobiele vingerafdrukapparatuur

artikel 8-b van de PUN 2001

L.98

Het verlenen van vrijstelling en/of ontheffing voor het laden en lossen van gevaarlijke stoffen.

Artikel 28 en 29 WVGS

 

M

Specifieke mandaten door de manager Bestuur en Concern

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

M.1

Subsidieverlening lokale omroep

 

 

M.1

Vervallen

 

 

M.2

Vervallen

 

 

 

 

N

Specifieke mandaten door de manager Ingenieursbureau

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

N.1

Treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen.

Art 34 Babw

 

 

 

O

Specifieke mandaten manager Communicatie

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

O.1

 

Toekennen subsidies in het kader van activiteiten Stadspromotie

 

 

 

P

Specifieke mandaten door de manager Projectmanagement

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

P.1

Het aangaan en ondertekenen van koopovereenkomsten inzake de verkoop van

percelen bouwgrond (fase 1 en 2) ten behoeve van particulier opdrachtgeverschap

in deelgebied KLOP in de wijk Kerk en Zanen.

Artikel 160

Gemeentewet en Bw