Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alphen aan den Rijn

Mandaatbesluit gemeente Alphen aan den Rijn 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlphen aan den Rijn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit gemeente Alphen aan den Rijn 2014
CiteertitelMandaatbesluit Alphen aan den Rijn 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 10:1 Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-01-201401-01-201430-03-2017Nieuwe regeling

02-01-2014

Week in Beeld huis-aan-huisbladen, 22 januari 2014

2014/16220

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit Gemeente Alphen aan den Rijn2014

Het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn, alsmede de burgemeester van Alphen aan den Rijn, elk handelend voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;

 

Overwegende, dat het ten behoeve van het bereiken van de organisatiedoelstellingen gewenst is om zoveel mogelijk bevoegdheden te mandateren aan ambtelijke medewerkers die in staat worden geacht tot een adequate besluitvorming en een kwalitatief goede voorbereiding en uitvoering daarvan;

 

Dat voornoemd college en de burgemeester in dit kader zoveel mogelijk de aan hen –uit welke hoofde dan ook toekomende bevoegdheden ter zake de uitoefening van routinematige, alsmede eenvoudige zaken door middel van een algemeen mandaat wensen op te dragen aan de directie van de gemeente Alphen aan den Rijn.

 

Dat genoemde directie wordt opgedragen om- met behoud en inachtneming van haar verantwoordelijkheid- ondermandaat te verlenen aan de afdelingshoofden, alsmede de in bijlage 1 (het mandaatregister 2014) weergegeven bevoegdheden te mandateren aan de in de bijlage vermelde externe partners van de gemeente Alphen aan den Rijn.

 

Dat genoemde afdelingshoofden, uit oogpunt van integraal management wordt opgedragen om- met behoud en inachtneming van hun verantwoordelijkheid- ondermandaat te verlenen aan de aan hen ondergeschikte medewerkers, overeenkomstig de op de medewerker van toepassing zijnde functiebeschrijving, die naar het oordeel van het genoemd afdelingshoofd blijk geven van een zodanige mate van taakvolwassenheid, dat zij dat ondermandaat op een kwalitatief goede wijze kunnen uitoefenen.

 

Gelet op de Algemene wet bestuursrecht; de Gemeentewet, en de budgethoudersregeling 2014;

 

besluiten vast te stellen het volgende:

MANDAATBESLUIT GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN 2014

 

  • 1.

    aan de directie mandaat te verlenen ter zake de uitoefening van alle bestuursbevoegdheden en het verrichten van alle uitvoeringshandelingen, die –uit welke hoofden dan ook- aan het college van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester toekomen, een en ander met inachtneming van de hierna te noemen beperkingen en aanwijzingen;

  • 2.

    Ter zake van het in sub 1 verleende mandaat gelden de volgende beperkingen en aanwijzingen:

    a. Het mandaat is beperkt tot routinematige, dan wel eenvoudige zaken en handelingen; daaruit volgt dat het mandaat niet geldt indien:

    I. Het gaat om onderwerpen ten aanzien waarvan nog geen beleid door de mandaatgever is vastgesteld, dan wel waarbij in de uitvoering nog geen bestendig beleid is ontstaan.

    II. de afdoening van een zaak zou leiden tot strijdigheid met, c.q. afwijking van beleid, richtlijnen, algemene of bijzondere aanwijzingen van de mandaatgever, wettelijke of interne voorschriften, dan wel tot overschrijding van het budget.

    b. In incidentele gevallen kan door de mandaatgever worden bepaald dat van het mandaat geen gebruik kan worden gemaakt. Tenzij door de mandaatgever uitdrukkelijk anders aangegeven, geldt het mandaat niet voor afhandelings- en ondertekeningsbevoegdheid ten aanzien van specifieke verzoeken van en correspondentie met bestuursorganen.

    c. De directie kan ondermandaat verlenen aan de aan haar ondergeschikte medewerkers ter zake van alle gemandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen mits de mogelijkheid van ondermandaat in de bijlage is opgenomen. Daarbij neemt zij de volgende uitgangspunten in acht;

    I. De ondermandaten van de medewerkers worden individueel vastgesteld enschriftelijk vastgelegd door de ondermandaatgever; overname c.q. uitoefening van dat mandaat door anderen is dus niet zomaar mogelijk. In vervanging bij ziekte, afwezigheid of vertrek van een medewerker dient daarom door de ondermandaatgever, eveneens schriftelijk, te worden voorzien.

    II. Eenieder dient zich bij voortduring bewust te zijn van hun verantwoordelijkheid voor de tijdige en inhoudelijk kwalitatief goede afhandeling van zaken, inclusief de schriftelijke uitwerking daarvan.

    Ter zake het verlenen van ondermandaat gelden alle beperkingen, instructies en aanwijzingen die ten aanzien van mandaat in, dan wel op grond van dit besluit zijn of worden vastgesteld;

  • 3.

    te bepalen dat de mandaatgevers op nader vast te stellen wijze informeren over de uitoefening van het mandaat. Ter zake de uitoefening van dat mandaat kunnen de mandaatgevers te allen tijde per geval, of in het algemeen, instructies en aanwijzingen geven;

  • 4.

    de huidige mandaatregelingen van Alphen aan den Rijn, Boskoop en Rijnwoude komen hiermee te vervallen;

  • 5.

    te bepalen dat dit besluit kan worden aangehaald als het ‘Mandaatbesluit Gemeente Alphen aan den Rijn 2014’; het treedt in werking op de dag na de bekendmaking daarvan.

     

Alphen aan den Rijn, 2 januari 2014 .

Het college van burgemeester en wethouders voornoemd, de burgemeester voornoemd.

de secretaris, de burgemeester, de burgemeester

DIRECTIEBESLUIT ONDERMANDAAT GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN 2014

 

De directie van de gemeente Alphen aan den Rijn;

 

Overwegende, dat het ten behoeve van het bereiken van de organisatiedoelstellingen gewenst is om zoveel mogelijk bevoegdheden te mandateren aan ambtelijke medewerkers die in staat worden geacht tot een adequate besluitvorming en een kwalitatief goede voorbereiding en uitvoering daarvan;

 

Dat voornoemde directie in dit kader zoveel mogelijk de aan hen –uit welke hoofde dan ook toekomende bevoegdheden ter zake de uitoefening van routinematige, alsmede eenvoudige zaken door middel van een algemeen mandaat wensen op te dragen aan de managers van de gemeente Alphen aan den Rijn.

 

Dat genoemde managers, uit oogpunt van integraal management wordt opgedragen om- met behoud en inachtneming van hun verantwoordelijkheid- ondermandaat te verlenen aan de aan hen ondergeschikte medewerkers, overeenkomstig de op de medewerker van toepassing zijnde functiebeschrijving, die naar het oordeel van het genoemd afdelingshoofd blijk geven van een zodanige mate van taakvolwassenheid, dat zij dat ondermandaat op een kwalitatief goede wijze kunnen uitoefenen.

 

Gelet op de Algemene wet bestuursrecht; de Gemeentewet; het mandaatbesluit van de Gemeente Alphen aan den Rijn 2014;

 

Besluit :

  • 1.

    Aan de managers mandaat te verlenen ter zake de uitoefening van alle bestuursbevoegdheden en het verrichten van alle uitvoerings- handelingen, die –uit welke hoofde dan ook- aan de directie toekomen, een en ander met inachtneming van de hierna te noemen beperkingen en aanwijzingen.

  • 2.

    Ter zake van het in sub 1 verleende mandaat gelden de volgende beperkingen en aanwijzingen:

  • a.

    Het mandaat is beperkt tot routinematige, dan wel eenvoudige zaken en handelingen; daaruit volgt dat het mandaat niet geldt indien:

  • I.

    Het gaat om onderwerpen ten aanzien waarvan nog geen beleid door de mandaatgever is vastgesteld, dan wel waarbij in de uitvoering nog geen bestendig beleid is ontstaan.

  • II.

    de afdoening van een zaak zou leiden tot strijdigheid met, c.q. afwijking van beleid, richtlijnen, algemene of bijzondere aanwijzingen van de mandaatgever, wettelijke of interne voorschriften, dan wel tot overschrijding van het budget.

  • b.

    In incidentele gevallen kan door de mandaatgever worden bepaald dat van het mandaat geen gebruik kan worden gemaakt. Tenzij door de mandaatgever uitdrukkelijk anders aangegeven, geldt het mandaat niet voor afhandelings- en ondertekeningsbevoegdheid en ten aanzien van specifieke verzoeken van en correspondentie met bestuursorganen.

  • c.

    De manager kan ondermandaat verlenen aan de aan hem ondergeschikte medewerkers ter zake van alle gemandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen. Daarbij neemt hij of neemt zij (de directie) de volgende uitgangspunten in acht;

  • I.

    De ondermandaten van de medewerkers worden individueel vastgesteld en schriftelijk vastgelegd door de ondermandaatgever; overname c.q. uitoefening van dat mandaat door anderen is dus niet zomaar mogelijk. In vervanging bij ziekte, afwezigheid of vertrek van een medewerker dient daarom door de ondermandaatgever, eveneens schriftelijk, te worden voorzien.

  • II.

    Eenieder dient zich bij voortduring bewust te zijn van de verantwoordelijkheid voor de tijdige en inhoudelijk kwalitatief goede afhandeling van zaken, inclusief de schriftelijke uitwerking daarvan

  • 3.

    Ter zake het verlenen van ondermandaat gelden alle beperkingen, instructies en aanwijzingen die ten aanzien van mandaat in, dan wel op grond van dit besluit zijn of worden vastgesteld.

  • 4.

    Te bepalen dat de mandaatgevers op nader vast te stellen wijze informeren over de uitoefening van het mandaat. Ter zake de uitoefening van dat mandaat kunnen de mandaatgevers te allen tijde per geval, of in het algemeen, instructies en aanwijzingen geven.

  • 5.

    De huidige mandaatregelingen van Alphen aan den Rijn, Boskoop en Rijnwoude komen hiermee te vervallen.

  • 6.

    Te bepalen dat dit besluit kan worden aangehaald als het ‘Directiebesluit ondermandaat Gemeente Alphen aan den Rijn 2014’; Het treedt in werking op de dag na de bekendmaking daarvan.

 

Alphen aan den Rijn, 2 januari 2014

 

De directie van de gemeente Alphen aan den Rijn

 

P.W. Jeroense

Algemeen directeur

 

Mandaatregister behorend bij Mandaatbesluit gemeente Alphen aan den Rijn 2014

 

A

Algemene mandaten afdelingsmanagers

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

A1

 

Voeren van correspondentie, waaronder het verstrekken van schriftelijke informatie, over zaken behorende tot het taakveld van de eigen afdeling en die past binnen het bestuurlijk vastgesteld en/of aanvaard beleid.

 

Correspondentie met andere overheidsinstanties

over gemeentelijke standpuntbepaling in bestuurlijke aangelegenheden is van dit mandaat uitgezonderd.

A2

Opdrachtverstrekking voor leveringen, diensten en werken, een en ander met inachtneming van:

de werkplannen van de afdeling;de vastgestelde begroting of wijziging daarvan, eea conform de budgethoudersregeling;het bepaalde in de Europese Richtlijnen voor resp. Leveringen, Diensten, Werken en de Nutssector; het bepaalde in het Inkoop en Aanbestedingsbeleid van de Gemeente Alphen aan den Rijn.

Art. 160 Gemw

Opdrachten mogen niet worden gesplitst.

 

A3

Het aangaan en ondertekenen van contracten ter uitvoering van een opdrachtverstrekking als bedoeld in A2.

Art. 171 Gemw

 

A4

Besluiten met betrekking tot de vaststelling van de selectie bij niet openbare aanbestedingsprocedures.

 

Altijd vooraf overleg met de portefeuillehouder.

 

A5

Het nemen van beslissingen t.a.v. de medewerkers van de eigen afdeling o.g.v. de Arbeidsvoorwaardenregeling Gemeente Alphen aan den Rijn (AVR), met inbegrip van de vastgestelde uitvoeringsregels en uitvoeringsbesluiten van de AVR en alle overige personele verordeningen/regelingen van Gemeente Alphen aan den Rijn.

 

Afdelingsoverstijgende beslissingen en beslissingen waarvoor het mandaat bij de manager P&O ligt, zijn van dit mandaat uitgezonderd;Voor het aangaan van stageovereenkomsten is vooraf afstemming met de budgethouder (manager P&O) noodzakelijk.

A6

Het aangaan (wijzigingen en verlengingen inbegrepen) van personeelsdetacheringen bij Gemeente Alphen aan den Rijn of elders.

 

Na overleg met de afdeling Personeel & Organisatie.

A7

Het aangaan en ondertekenen van vaststellings­over­een­komsten in het kader van de uitdiensttreding van medewerkers.

 

Na overleg met de afdeling Personeel & Organisatie.

A8

Het voor bepaalde tijd inhuren van tijdelijke personele capaciteit voor de eigen afdeling of projecten waarvoor de manager als verantwoordelijke is aangewezen, voor zover de duur hiervan en de verwachte duur van de te verrichten werkzaamheden zijn beperkt tot maximaal een half jaar met de mogelijkheid van maximaal 2 maal een half jaar verlenging en hiervoor budget is, alsmede het doen beëindigen van dergelijke arbeidsrelaties.

 

Voor de inhuur van uitzendkrachten tot en met schaal 8 geldt de raamovereenkomst met het geselecteerde uitzendbureau.Alle overige inhuur en de inhuur tot en met schaal 8 waarin het geselecteerde uitzendbureau niet kan voorzien, dient plaats te vinden via de inhuurdesk.

A9

Het wijzigen van de formatie van de eigen afdeling, mits de gewijzigde formatie het budget van de inschaling van de oorspronkelijke/bestaande formatie niet overstijgt. (Bijv. één hoog ingeschaalde functie wordt omgezet in twee lager ingeschaalde parttime functies waarbij het budget van de maximale inschaling van de oorspronkelijke functie niet wordt overschreden).

 

 

A10

Het nemen van beslissingen op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.

Art. 6, lid 1, Wob

 

A11

Vaststellen tekst verweerschrift en/of pleitnota’s t.b.v. gemeentelijk verweer in zowel de bezwaarfase, als in de (hoger) beroepsfase.

 

Uitgangspunt is dat de afdeling, waar het primaire besluit is genomen, de afdeling is die het verweerschrift vaststelt.

A12

Nemen van een beslissing tot het al dan niet volgen van een mediationtraject in het kader van geschillenbeslechting in zowel de bezwaarfase als in de (hoger) beroepsfase inclusief het vaststellen van de afbakening waarbinnen in het mediationtraject moet worden geopereerd.

 

 

A13

Nemen van een procesbesluit m.b.t. dagvaarding of voeren van verweer in rechte, alsmede het nemen van beslissingen om een bezwaarschrift dan wel een verzoekschrift bij de rechtbank of een andere instantie in te dienen.

 

 

A14

Het nemen van een besluit over het al dan niet verschuldigd zijn en de bepaling van ­de hoogte van een dwangsom bij niet tijdig genomen beslissing op een aanvraag.

Art. 4:18 Awb

 

A15

Nemen van beslissing op bezwaar als het advies van de bezwarencommissie gegrondverklaring van de bezwaren betreft.

 

 

B

Specifieke mandaten manager Ruimtelijke & Economische Ontwikkeling

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

B1

Het aangaan van verhaalsovereenkomsten m.b.t. aanvragen die zien op projectbesluiten, afwijkingsbesluiten en/of (postzegel)bestemmingsplannen.

Art. 2.12, lid 1, sub a, onder 3˚ Wabo; art 3.1 Wro

 

B2

Het sluiten en beëindigen van huurovereenkomsten met een oppervlakte tot 50 m2 v.w.b. percelen of ingebruikgeving om niet-overeenkomsten (zonder oppervlaktebeperking), beide genoemde overeenkomsten betreffende snippergroen en overige percelen (grond/water/openbaar groen) of voor (delen van) gemeentelijke accommodaties( zonder oppervlaktebeperking), waaronder woningen, bedrijfspanden, woonwagens, voor woonwagens bestemde standplaatsen, sportvelden, visrechten en bij gemeentelijke accommodaties behorende percelen worden begrepen.

 

Contractbeëindiging wegens wanprestatie is van het mandaat uitgesloten.

B3

Het sluiten van koop- of ruilovereenkomsten voor snippergroen en overige percelen (grond/water/openbaar groen) met een oppervlakte tot 50 m2 of verkavelingsrestanten/grenscorrecties (zonder oppervlaktebeperking), anders dan voortvloeiend uit een grondexploitatieovereenkomst en het sluiten van overeenkomsten tot vestiging van rechten van opstal om niet (zonder oppervlaktebeperking) op gemeentegrond dan wel t.b.v. de gemeente.

 

 

B4

Volmacht aan een notaris(kantoor) tot vertegenwoordiging van de gemeente bij notariële transacties ter uitvoering van nr. B3 of ter uitvoering van een collegebesluit.

 

 

B5

Verlenen van toestemming voor verhuur van bedrijfsunits in het bedrijfsverzamelgebouw aan de Europalaan.

 

 

B6

Verlenen van toestemming voor wijziging van een contractueel omschreven gebruik.

 

Voor zover de privaatrechtelijke bestemmingswijziging past binnen het voor het perceel geldende bestemmingsplan.

B7

Het niet-ontvankelijk verklaren van een planschadeverzoek wegens niet tijdig voldoen van het legesbedrag.

Art 6.4, lid 2, Wro.

 

 

C

Specifieke mandaten manager Uitvoering & Service

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

C1

Verkopen van oude of overbodige materialen.

 

 

C2

Aangifte doen van schade aan zaken in het openbaar gebied.

 

 

C3

Het aanwijzen van locaties voor de ondergrondse containers in de gemeente Alphen aan den Rijn.

 

 

C4

Opmaken van processen-verbaal van opneming en oplevering.

 

 

C5

Verlenen van toestemming aan particulieren tot onderhoud van openbaar groen of het in gebruik nemen en onderhouden van niet voor verkoop bestemde rest-stroken groen.

 

Voor zover passend binnen de plannen voor het integraal beheer van het openbaar gebied.

C6

Verlenen van toestemming aan bedrijven tot het snijden van stek van bepaalde in het openbaar gebied voorkomende beplantingen.

 

Voor zover passend binnen de plannen voor het integraal beheer van het openbaar gebied.

C7

Het toewijzen van een particulier graf anders dan voor directe begraving en buiten de volgorde van uitgifte.

 

 

C8

Het bekendmaken van het voornemen om een graf te ruimen.

 

 

C9

Afgifte van vergunning tot opgraven van lijken.

Art. 29 Wlb

 

C10

Toestemming verlenen bij het ruimen/opgraven van een graf aanwezig te zijn.

 

 

C11

Het verlenen van toestemming aan steenhouwers, hoveniers en daarmede gelijk te stellen personen om werkzaamheden voor derden aan grafbedekkingen op de begraafplaats(en) te verrichten.

Beheerverorde- ning begraaf- plaatsen

 

C12

Beslissen op aanvragen om afwijking in bijzondere gevallen van de tijd van begraven en het bezorgen van as.

Idem als C12

 

C13

Vaststellen van de afmetingen en de uitgifteduur van de particuliere graven en de termijnen waarvoor gelegenheid wordt geboden om overledenen te begraven in algemene graven.

Idem als C12

 

C14

Het op aanvraag verlenen van een recht op een particulier graf voor de tijd vanaf tien jaar en het op aanvraag verlengen van het recht op het particuliere graf telkens met een termijn vanaf vijf jaar.

Idem als C12

 

C15

Het alsnog op naam stellen van het uitsluitend recht op een particulier graf aan een nieuwe rechthebbende.

Idem als C12

 

C16

Het verlenen, wijzigen of weigeren van een vergunning voor een grafbedekking.

Idem als C12

 

C17

Het verwijderen van grafbedekking na het verstrijken van de graftermijn, alsmede de bekendmaking van het voornemen daartoe.

Idem als C12

 

C18

Het bekendmaken van het voornemen om een graf te ruimen.

Idem als C12

 

C19

Toestemming verlenen om bij het ruimen/ opgraven van een graf aanwezig te zijn.

Idem als C12

 

C20

Het o.g.v. bijzondere omstandig­heden verlenen van ontheffing op het verbod tot incidentele asverstrooi­ing in de gemeente.

Art. 5.36 APV

 

C21

Verlenen van toestemming aan particulieren tot onderhoud van openbaar groen of het in gebruik nemen en onderhouden van percelen openbaar groen.

 

Voor zover passend binnen de vastgestelde plannen voor het integraal beheer van het openbaar gebied.

C22

Verlenen van toestemming aan particulieren tot het onderhouden van speelplaatsen.

Speelruimte- plan

Voor zover passend binnen de vastgestelde plannen voor het integraal beheer van het openbaar gebied.

C23

Het beschikbaar stellen van bloembakken aan burgers binnen het daarvoor beschikbaar zijnde budget.

 

Voor zover passend binnen de vastgestelde plannen voor het integraal beheer van het openbaar gebied.

C24

Beslissen op verzoeken om ontheffingen voor het (ver)leggen van leidingen en daarbij behorende voorzieningen.

Art. 2:10 APV

 

 

D

Specifieke mandaten manager Beheer Openbare Ruimte

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

D1

Vaststellen van het jaarplan gladheidsbestrijding.

 

 

D2

De afhandeling van aansprakelijkstellingen voor schade opgelopen in het openbaar gebied, uitgezonderd letselschade, tot een maximum van € 12.500 per aansprakelijkstelling.

 

 

D3

Het aanwijzen van losloopgebieden.

Art. 2.57, lid2, APV

 

D4

Verkopen van oude of overbodige materialen.

 

 

D5

Aangifte doen van schade aan zaken in het openbaar gebied.

 

 

D6

Opmaken van processen-verbaal van opneming en levering van (onderhouds-)bestekken.

 

 

D7

Verlenen van toestemming aan bedrijven tot het snijden van stek van bepaalde in het openbaar gebied voorkomende beplanting.

 

Voor zover passend binnen de plannen voor het integraal beheer van het openbaar gebied.

D8

Beschikken op aanvragen om vergunning (het leggen en onderhouden van leidingen in het openbaar gebied).

Art. 3 Leidingen-verordening

 

D9

Het nemen beslissingen op meldingen tav werkzaamheden ivm de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels ten dienste van een openbaar elektronisch communicatienetwerk in of op openbare gronden..

Artt. 2 en 6 Tele-

communicatie-

verordening

 

D10

Beslissen op aanvragen voor ontheffing.

Artt. 148 t/m 151 WVW 1994.

 

D11

Treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen.

Art 34 Babw

 

D12

Beslissen op aanvragen tot aanleg van een individuele gehandicaptenparkeerplaats, met inbegrip van het nemen van een verkeersbesluit ter zake.

WVW 1994

Art. 12 BABW

Art. 87 RVV

 

D13

Beslissen op aanvragen voor vergunningen voor het uitwegen op de openbare weg.

Art 2:12 APV

 

D14

Beslissen op aanvragen voor parkeerontheffingen.

Ho.5, afd 1 APV

 

D15

Beslissen op schriftelijke verzoeken om een parkeervergunning.

Artt. 4,5 en 6 Parkeerverord.

 

D16

Beslissen op aanvragen voor ontheffing voor vervoer gevaarlijke stoffen.

WVGS

 

D17

Toepassen van bestuursdwang (wegsleepregeling).

Art. 125 Gemw, ho. 5, afd 1 APV

 

D18

Het wegslepen van voertuigen en het opmaken van een proces-verbaal.

Art. 170 WVW

Art 5 Besluit wegslepen van voertuigen.

 

D19

Beslissen over het aanstellen van verkeersregelaars voor een evenement en evenementen-verkeersregelaars voor bepaalde tijd (in aanstellingsbesluit).

Art. 56, lid 1b BABW

 

D20

Nemen van verkeersbesluiten.

Art. 15 WVW

 

 

E

Specifieke mandaten manager Veiligheid, Toezicht & Handhaving

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

E1

Intrekking van sloopvergunningen.

Art. 8.1.7 Bv.

 

E2

Intrekking van aanlegvergunningen.

Art. 3.19 Wro

 

E3

Ontvangstbevestiging/acceptatie melding voor een niet-vergunningplichtige inrichting, waarvoor (AmvB) standaardvoorwaarden gelden.

Art. 8.41, lid 1, Wm

 

E4

Het al dan niet intrekken van een omgevingsvergunning.

Artt. 2.33 en 5.19 Wabo

 

E5

Al dan niet besluiten om tot intrekking van een last over te gaan als aan de last is voldaan.

 

 

E6

Het stilleggen van de bouw/het gebruik/de sloop, inclusief de bepaling dat het bevel geldt voor de rechtsopvolger.

Artt. 2.1, 2.2, 2.3, 2.3a, 5.17 en 5.18 Wabo, afd 5.3.1 Awb, art 125 Gemw, art. 7b, lid 2 Wonw.

 

E7

Beslissen over het al dan niet toepassen van (spoedeisende) bestuursdwang dan wel het opleggen van een dwangsom (inclusief het beslissen over de invordering van dwangsommen en het vaststellen en invorderen van kosten van bestuursdwang).

Art 125 Gemw, artt 5:22 e.v. Awb

 

 

E8

Afhandelen gebruiksmelding brandveilig gebruik.

Bouwbesl. 2012

 

E9

Het nemen van beslissingen in het kader van de uitvoering van de Marktverordening met uitzondering van het vaststellen van inrichtingsplannen.

 

Voor het wijzigen van het inrichtingsplan is geen ondermandaat aan marktmeester mogelijk.

E10

Aanwijzen toezichthoudende ambtenaren.

Art 5:11 Awb.

 

E11

Ondertekenen Programma van Eisen (PvE).

Bouwbesl. 2012

 

 

 

F

Specifieke mandaten manager Maatschappelijke Ontwikkeling

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

F1

Subsidieverlening, subsidievaststelling en subsidieweigering op aanvragen om een eenmalige subsidie binnen het kader van de tot de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling behorende taakvelden en binnen de begroting.

Algemene subsidie verordening (hierna: ASV)

 

F2

Het aanwijzen van een arts die medisch advies uitbrengt aan het hoofd van de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling.

Wet Inburgering

 

F3

Het vragen van advies aan de Onderwijsraad m.b.t. het vaststellen van het programma onderwijshuisvesting.

art. 95, lid 9, WPO; art. 93, lid 9, WEC; art. 76f, lid 9, WVO

 

F4

Het beslissen op aanvragen met een spoedeisend karakter van schoolbesturen op basis van de geldende onderwijshuisvestingverordening.

art. 98, WPO art. 96, WEC

art. 76i, WVO

De beslissingsbevoegdheid is beperkt tot een uitgave van maximaal € 75.000.

F5

Het tot stand brengen van voorzieningen door de gemeente (bouwheerschap) binnen het onderwijshuisvestingsprogramma.

art. 101, lid 1, WPO; art. 103, lid 1, WEC; art. 76n,lid 1, WVO

 

F6

Het instemmen met de bouwplannen en de desbetreffende begroting binnen het onderwijshuisvestingsprogramma.

art. 104, WPO

art. 102, WEC

art. 76o, WVO

 

F7

Het beslissen op verzoeken van een schoolbestuur om gebouw(delen) of terrein(delen) van een school te mogen verhuren.

art. 108, lid 1, WPO; art. 106, lid 1, WEC; art. 76s lid 1, WVO

 

F8

Het ondertekenen van de akte waarin gemeente en bevoegd gezag gezamenlijk verklaren dat een gebouw/terrein niet meer door de school voor onderwijsdoeleinden wordt gebruikt (einde gebruik).

art. 110, lid , WPO; art. 108, lid 1, WEC; art. 76u, lid 1, WVO

 

F9

Het ondertekenen van een akte waarin de gemeente en het bevoegd gezag gezamenlijk verklaren dat een gebouw(deel) blijvend niet meer voor het onderwijs nodig zal zijn (wijziging capaciteit).

art. 110, lid 1, WVO; art. 108, lid 1, WEC; art. 76u, lid 1,WVO

 

F10

De vaststelling van het voorstel tot inroostering van het onderwijsgebruik (b.a.o en (v).s.o.) in gymnastiekruimten.

Art. 32, lid 3, Verord. Voorz. huisvesting onderwijs gem AadR 2014

 

F11

Beslissingen over gastouderregistratie.

Wkkp

 

F12

Beslissing over handhaving ingevolge Wet kinderopvang en kwaliteitseisen Peuterspeelzalen..

Wkkp

 

F13

Het verlenen van toestemming voor het tijdelijk in gebruik geven of de tijdelijke verhuur van leegstaande ruimten in schoolgebouwen (niet zijnde voor meervoudig gebruik bestemde accommodaties) in eigendom bij de gemeente.

art. 160, lid 1, onder e., Gemw

 

 

F14

Het vragen van advies aan de Cliëntenraad Wet Werk en Bijstand in het kader van de voorbereiding van besluitvorming.

 

 

 

G

Specifieke mandaten manager Financiën

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

G1

Nemen van maatregelen t.b.v. invordering van schulden in of buiten rechte.

 

 

G2

Het aantrekken van kort geld (< 1 jaar)

 

Gezamenlijk met treasurer of teamleider Financieel beheer conform specificaties regeling Treasury

De directie en de portefeuillehouder financiën worden hierover achteraf geïnformeerd.

G3

Het aantrekken van lang geld (> 1 jaar)

 

Gezamenlijk met treasurer of teamleider Financieel beheer conform specificaties regeling Treasury

De directeur en de portefeuillehouder financiën worden hierover achteraf geïnformeerd.

G4

Het uitzetten van kort geld, zoals kasgeldleningen (< 1 jaar)

 

Gezamenlijk met treasurer of teamleider Financieel beheer conform specificaties regeling Treasury.

De directeur en de portefeuillehouder financiën worden hierover achteraf geïnformeerd.

G5

Het uitzetten van lang geld (> 1 jaar)

 

Gezamenlijk met treasurer of teamleider Financieel beheer conform specificaties regeling Treasury. De directeur en de portefeuillehouder financiën worden hierover achteraf geïnformeerd.

G6

Het verrichten van rechtshandelingen ter uitvoering van het bankbeheer.

 

Gezamenlijk met treasurer of teamleider Financieel beheer conform specificaties Regeling Treasury.

G7

Volmacht tot ondertekenen van betaallijsten (eerste en tweede handtekening).

 

Eerste en tweede handtekening mogen niet door dezelfde medewerker worden gezet.

G8

Het besluiten tot oninbaar verklaren van vorderingen.

 

 

G9

Mandaten gemeentelijke belastingen (heffingsambtenaar etc)

 

Voor zover aangewezen als heffingsambtenaar.

G10

Aan de heffingsambtenaar, inzake de beslissing op administratief beroep kwijtschelding gemeentelijke heffingen. Ondermandaat is hierbij mogelijk

 

Voor zover aangewezen als heffingsambtenaar.

G11

Het beslissen t.a.v. kwijtschelding van gemeentelijke heffingen en belastingen.

 

Voor zover aangewezen als heffingsambtenaar.

G12

Het beslissen t.a.v. verzoeken om herziening in het kader van kwijtschelding gemeentelijke heffingen en belastingen.

 

Voor zover aangewezen als heffingsambtenaar.

 

 

H

Specifieke mandaten manager Personeel & Organisatie

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

H2

Het nemen van beslissingen o.g.v. de Regeling vergoeding woon-werkverkeer.

 

 

H3

Het nemen van beslissingen o.g.v. de Regeling keuzemodel arbeidsvoorwaarden

 

Waar sprake is van beoordeling dienstbelang is een positief advies van betrokken manager noodzakelijk.

H4

Uitvoeren van het centrale gedeelte van het vormings- en opleidingsplan binnen budget.

 

 

H5

Het indelen van functies in HR21

 

Overleg met betrokken manager is noodzakelijk.

H1

Uitvoering van de navolgende artikelen van de Arbeids­voor­waarden­regeling Gemeente Alphen aan den Rijn, met inbegrip van de hierop gebaseerde uitvoeringsregels en uitvoerings­besluiten, een en ander voor zover niet wordt afgeweken van bestuurlijk vastgesteld en/of aanvaard beleid en binnen het kader van de vastgestelde begroting/budgetten of wijziging daarvan:

1:4:2, 2e lid, onder d – beoordeling kosteloze ontvangst rechtspositie-regelingen;1:4:3 – verstrekken rechtspositie-regelingen;2:2, 2e lid – waarborgmaatregelen gegevens onderzoek bekwaamheid en geschiktheid;3:5:1 – ambtsjubileumgratificatie;Hoofdstuk 4a: uitwisselen van arbeidsvoorwaarden;Hoofdstuk 6: vakantie en verlof (met uitzondering van het overhevelen van verlof);Hoofdstuk 6a: gemeentelijke levensloopregeling;7:3 Recht op bezoldiging;7:7 – vergoeding kosten bij ziekte als gevolg van werkzaamheden;10:14 – verhuiskostenvergoeding wachtgelder;10:16 – opgave/verrekening inkomsten wachtgelder;10:18 – opschorting wachtgeld;11:6, 6e lid – bepalen ingangsdatum uitkering;11:7, 7e lid – aanwijzing verzorgende persoon t.b.v. uitkering;11:12 – verhuiskostenvergoeding uitkeringsgerechtigde (vervolg);11:13 – vermindering uitkering bij inkomsten;11:14 – opgave/verrekening inkomsten uitkeringsgerechtigde;11:22 – opschorting uitkering;15:1:22, 1e lid – vergoeding reis- en verblijfskosten;18:1:1 t/m 18:1:13 – verplaatsingskostenregeling, m.u.v. artikel 18:1:10, 1e lid – verlenging termijn vergoeding reis- en pensionkosten.

 

Waar sprake is van beoordeling dienstbelang is een positief advies van betrokken afdelingshoofd noodzakelijk.

 

I

Specifieke mandaten manager Informatisering & Automatisering

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

I1

Maken van afspraken binnen het Intergemeentelijk Overlegorgaan Vastgoed (I.O.V.) tussen de gemeente en het Kadaster over het Gemeentekadaster en vastgoedinformatie.

 

 

I2

Contactlegging en het maken van afspraken voor betaalde dienst­verlening met omliggende gemeenten om te komen tot marktvergroting van het product Landmeten.

 

Opdrachtverstrekking voor afname of levering van producten, diensten e.d. is van dit mandaat uitgezonderd.

I3

Toekennen van huisnummers aan objecten en het vaststellen van straatnamen.

Art. 3 Verod. Naamgeving

 

I4

Juiste en tijdige inschrijving van de besluiten waarbij een publiekrechtelijke beperking wordt opgelegd, gewijzigd of vervallen verklaard.

Wkpb

 

I5

Juiste en tijdige verwerking van gerechtelijke uitspraken of in beroep genomen besluiten waarbij een publiekrechtelijke beperking wordt gewijzigd of vernietigd.

Wkpb

 

I6

Juiste en tijdige inschrijving van de door het Kadaster aangeleverde kadastrale mutaties (splitsingen, vernummeringen, samenvoegingen e.d.).

Wkpb

 

I7

Controleren van de aangeleverde brondocumenten aan de in de formele wet en beheersregelingen geformuleerde inschrijvingsvereisten.

Wkpb

 

I8

Het verstrekken van gegevens aan de landelijke voorziening.

Wkpb

 

 

J

Specifieke mandaten manager Juridische zaken & Inkoop

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

J1

Wijzigingen, t.g.v. verschuivingen in de organisatie dan wel t.g.v. gewijzigde wet- en regelgeving, in het Mandaatbesluit verwerken.

 

 

J2

Het verdagen van de beslistermijn met 6 weken voor het nemen van beslissing op bezwaren, die voor advies zijn voorgelegd aan de commissie bezwaarschriften (artikel 7:10 lid 3 Awb)

Art. 7:10, lid 3, Awb

 

J3

Nemen van beslissing op bezwaar conform advies bezwarencommissie, tenzij het primaire besluit op collegeniveau is genomen.

 

Uitgezonderd is de beslissing om contrair te gaan aan het advies van de commissie bezwaarschriften. Dit blijft voorbehouden aan het college. Tweede uitzondering betreft gegrondverklaring (zie A15).

J4

Het afwijken van het inhuurkader

 

 

J5

Beslissingen naar aanleiding van advies door het Klachtenmeldpunt.

 

 

K

Specifieke mandaten manager Serviceplein

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

K1

Beslissingen op schadeclaims gerelateerd aan werkzaamheden van het team Werk en Bijstand.

 

 

K2

Het beslissen op aanvragen die door het Serviceplein Alphen aan den Rijn worden behandeld.

Wwb; andere sociale wet- en regelgeving.

 

K3

Het benoemen van leden en plaatsvervangende leden van de Cliëntenraad.

 

 

K4

Bevoegdheden met betrekking tot het project Startbaan.

 

 

K5

Ondermandaat voor de beslissingen die de gemeenten Nieuwkoop en Kaag en Braassem aan het college hebben gemandateerd, als het gaat om de beslissingen inzake de (wet gemeentelijke) schuldhulpverlening.

 

 

K6

Beslissen op aanvragen o.g.v. de Verordening Leerlingenvervoer Alphen aan den Rijn.

 

 

K7

Het vestigen van zekerheden in relatie tot te verstrekken of verstrekte uitkeringen en/of geldleningen.

 

 

K8

Beslissingen ingevolge de Wwb, re-integratie-premies en –trajecten en de Wet Bescherming Persoonsgegevens m.b.t. klantgegevens en een tegemoetkoming in het kader van de Wkkp.

 

 

K9

Het geven van opdracht tot bijzonder onderzoek door de Sociale recherche.

 

 

K10

Beslissingen ingevolge de Wet Inburgering over alle inburgeraars.

 

 

K11

Het vestigen van zekerheden in relatie tot door team Werk en Bijstand te verstrekken of verstrekte uitkeringen en/of geldleningen.

 

 

K12

Beslissingen ingevolge de Wwb, IOAW, IOAZ, Awb m.b.t. een dwangbevel en de Wet Bescherming Persoonsgegevens m.b.t. klantgegevens.

 

 

K13

Beslissingen tot verhaal in rechte m.b.t. de door team Werk en Bijstand uitgevoerde wetten en regelingen.

 

 

 

L

Specifieke mandaten manager Publieksdienstverlening

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

L1

Aanwijzing locaties verkiezingsborden.

Art. 2:42 APV

 

L2

Beslissen op verzoeken om ontheffingen inzake het tijdelijk plaatsen van voorwerpen op de openbare weg t.b.v. bouwactiviteiten.

Art. 2:10 APV

 

L3

Beslissen op aanvragen vergunningen gebruik inrichting.

Art. 2 Brandbe-

veiligingsverord

 

L4

Nieuwe voorschriften aan bestaande vergunningen verbinden of gestelde voorwaarden wijzigen of intrekken.

Idem L3

 

L5

Nadere voorwaarden opleggen na gebruiksmelding brandveilig gebruik.

Bouwbesl. 2012

 

L6

Gewijzigde nadere voorschriften verbinden aan een bestaande gebruiksmelding brandveilig gebruik.

Idem L5

 

L7

Het afhandelen van sloopmeldingen, daaronder begrepen het opleggen van nadere voorwaarden aan de sloopmelding en het verbinden van gewijzigde nadere voorschriften aan een bestaande sloopmelding.

Idem L5

 

L8

Aanwijzen toezichthoudende ambtenaren.

Art 5:11 Awb.

 

L9

Het beslissen op aanvragen om een splitsingsvergunning.

Art. 24 Huisvv

 

L10

Het beslissen op een aanvraag om huisvestingsvergunning voor een particuliere huurwoning.

Art. 2 Huisvv

 

L11

Beslissen op verzoeken om ontheffingen voor voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg (of gebruik openbare grond voor bijvoorbeeld een terras of container).

Art. 2:10 APV

 

L12

Het beslissen op aanvragen om ontheffing voor het tijdelijk in gebruik nemen van openbaar gebied

Art. 149 WVW

Art 87 RVV 1990

 

L13

Beslissen op aanvragen voor ontheffing inzake het nachtelijk rijverbod, transport gevaarlijke stoffen en toegang tot het afgesloten centrumgebied.

Art. 148 t/m 151WVW

 

L14

Het afhandelen van een kennisgeving voor een incidentele festiviteit (12 dagen regeling).

Art. 4:3 APV

 

L15

Het aanwijzen van collectieve festiviteiten.

Art. 4:2 APV

 

L16

Beslissen op aanvragen voor ontheffingen en vergunningen.

Wtw

Verord. winkeltijden

 

L17

Beslissen op aanvragen voor standplaatsvergunningen.

Art. 5:18 APV.

 

L18

Beslissen op aanvragen om vergunning en kennisgevingen voor het houden van evenementen (waaronder beurzen, tentoonstellingen, kermissen, circussen e.d.) en snuffelmarkten.

Art 2:25 APV

Art. 5:23 APV

 

L19

Beslissen op aanvragen voor meldingen voor de inzameling van geld of goederen.

Art. 5:13 APV

 

L20

Beslissen op aanvragen voor vergunningen voor het plaatsen van een terras bij een horecabedrijf.

Art. 2:28a APV

 

L21

Beslissen op aanvragen voor parkeerontheffingen.

Ho.5, afd 1 APV

 

L22

Beslissen op aanvragen voor vrijstellingen/ ontheffingen (in combinatie met vergunningen voor evenementen).

Art. 4 Zondagswet

 

L23

Verlenen van drank- en horecavergunningen.

Art. 3 DHW

 

L24

Verlenen van drank- en horecaontheffingen.

Art 35 DHW

 

L25

Verlenen van vergunningen voor kansspelen, alsmede uitvoering geven op onderdeel ‘kleine kansspelen’.

Art. 3 Wok

 

L26

Beslissen op aanvragen verhuur van parkeerplaatsen.

 

 

L27

Verlenen vergunningen voor speelautomaten.

Titel Va Wok

 

L28

Verlenen onttrekkingsvergunning.

Art. 21 huisvv of Nota kamerverhuur

 

L29

Verlenen vergunning rioolaansluiting.

 

 

L30

Toewijzen woonwagenstandplaatsen.

Art. 33 huisvv

 

L31

Het niet in behandeling nemen van een aanvraag vanwege onvolledigheid van de aanvraag en het niet tijdig indienen van de gevraagde aanvullende gegevens.

Art 4:5 Awb.

 

L32

Verstrekken van akkoordverklaringen voor constructietekeningen en –berekeningen.

Bouwbesluit 2012

 

L33

Afhandelen correspondentie m.b.t. constructiegegevens, statistische gegevens e.d.

 

 

L34

Opvragen van aanvullende gegevens t.b.v. de ontvankelijkheid van een aanvraag.

Art. 4:5 Awb

 

L35

Aanvragen van adviezen aan de Welstandscommissie.

Art. 6.2 Besluit omgevingsrecht

 

L36

Verlenen van vrijstelling voor onderzoeksrapport bodemverontreiniging, indien reeds deugdelijke onderzoeksrapporten aanwezig zijn of uit historisch onderzoek is gebleken dat de locatie onverdacht is.

Art. 1:2.6.1:8e

BIVAB

 

L37

Stellen van nadere voorwaarden om bodem alsnog geschikt te maken voor bebouwing.

Art. 2.4.2 Bv

 

L38

Het verbieden van het gebruik van werktuigen bij de bouw, wanneer dit schade of hinder kan opleveren aan de omgeving.

Art. 4.10 Bv

 

L39

Het stellen van nadere voorwaarden m.b.t. het verwijderen van asbest.

Art. 1.29 Bouwbesluit

 

L40

Het weigeren van een omgevingsvergunning..

Artikel 2.10 Wabo

 

L41

Het beslissen op het verzoek om af te wijken van het bestemmingsplan (binnenplans).

Art. 2.12, lid 1 sub a onder 1° Wabo.

 

L42

Het beslissen op een verzoek om af te wijken van het bestemmingdplan (BOR, buitenplans).

Art. 2.12, lid 1, sub a onder 2° Wabo

 

L43

Het verlenen van ontheffing van de Bouwverordening.

 

 

L44

Het beslissen op aanvragen over een reguliere omgevingsvergunning en incidenteel geïntegreerde besluiten (aanhakers).

 

Ho. 2 en 3 Wabo

 

L45

Het beslissen op een uitgebreide omgevingsvergunning en incidenteel geïntegreerde besluiten (aanhakers).

Art. 3.10 Wabo, art 2.19 Wabo

Voor zover geen zienswijzen zijn ingediend

L46

Wijzigen van een reguliere en van een uitgebreide omgevingsvergunning.

Art. 2.31 Wabo

 

L47

Aanhouden van een beslissing en het doen van mededelingen omtrent aankondiging beslissing.

Art. 3.4 Wabo

Artt. 3.3, 3.5 en 3.6 Wabo

 

L48

Verlenen van een omgevingsvergunning in afwijking van de wettelijke aanhoudingsgrond.

Artt. 3.3, lid 3 en 3.5, lid 3 Wabo.

 

L49

Adviseren over samenhang beslissingen.

Art 3.19 Wabo

Art 6.2 Wtw

 

L50

Besluiten dat een omgevingsvergunning terstond in werking treedt..

Art. 6.2 Wabo

 

L51

Inwinnen en verstrekken van adviezen van/aan andere bestuursorganen m.b.t. omgevingsvergunningen.

Art. 2.26 Wabo

 

L52

Inwinnen verklaring van geen bedenkingen bij andere bestuursorganen m.b.t. omgevingsvergunningen.

Art. 2.27 Wabo

 

L53

Het aangaan van verhaalsovereenkomsten m.b.t. aanvragen die zien op afwijkingsbesluiten.

Art. 2.12, lid 1, sub a onder 1˚, 2˚ of 3˚ van de Wabo.

 

L54

Het uitoefenen van aan burgemeester en wethouders en de burgemeester opgedragen taken m.b.t. de verkiezingen met uitzondering van:

taken burgemeester als voorzitter hoofdstembureau en centraal stembureau;vaststellen vergoeding voorzitter en leden stembureaus.

Kieswet

 

L55

Het verstrekken van kiezerspassen en volmachtbewijzen.

K3, lid 1 en L8, lid 1, KW

 

L56

Het verlenen, wijzigen, intrekken of weigeren van reisdocumenten. Hieronder is ook begrepen de beslissing tot het niet verder in behandeling nemen van de aan­vraag om een reisdocument in verband met het niet voldoen aan de wettelijke voorwaarden die hieraan zijn gesteld.

Artt. 40, lid 1a, 43, 55, 26, lid 1a, 44, lid 1 Ppw

 

L57

Scannen (m.b.v. het aanvraagstation) van aanvragen reis­documenten.

Art. 42 en 48 P.U.N.

 

L58

Het in ontvangst nemen van zendingen van waardepapieren.

Artt. 81 P.U.N.

 

L59

Het uitoefenen van bevoegdheden omtrent rijbewijzen en eigen verklaringen, waaronder het verlenen, verlengen, intrekken, weigeren of ongeldig verklaren van rijbewijzen.

Artt. 115, 116 en 124WVW

Art. 27 RR

 

L60

Het afgeven van de navolgende verklaringen:

attestatie de vita ();verklaring ter legalisatie van hand­tekening;verklaring Nederlanderschap.

Art. 1:19k BW jo art 93 PW; art. 79, lid 3, art. 101 WGBA

 

L61

Het uitvoeren van de aan het gemeentebestuur in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens GBA (Stbl. 494, 1994) opgelegde taken.

Art. 2 WGBA

 

L62

Aanwijzing voor opname burgerlijke staat.

Art. 36, lid 2, onder e, WGBA

 

L63

Het beslissen op verzoeken om informatie uit de GBA (verstrekkingtabel).

WGBA, besluit en verord. GBA

 

L64

Afgifte van gewaarmerkte afschriften uit de GBA.

Art. 79, lid 2, WGBA

 

L65

Het legaliseren van handtekeningen.

 

 

L66

Verlof tot het doen van lijkbezorging later dan na de 6e werkdag na het overlijden.

Art. 17 Wlb

 

L67

Verlof tot ontleding van een stoffelijk overschot.

Art. 68 Wlb

 

L68

Het zorgdragen voor de lijkbezorging bij ontstentenis.

Art 21 Wlb

 

L69

Afgifte van een laisser-passer voor het vervoer van een overledene naar het buitenland (Overeenkomst van Straatsburg van 26 oktober 1973, inzake het Vervoer van lijken – Trb. 1975, 95).

Art. 11 Blb

 

L70

Het aanstellen en ontslaan van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand alsmede het benoemen van ambtenaren van de burgerlijke stand voor één dag.

Art. 16 boek 1 BW

 

L71

Het adviseren van de Minister van Justitie op verzoeken tot naturalisatie (circulaire 24 september 1987, nr. 509/187 Ministerie Van Justitie).

Art. 36 BVVN

 

L72

Bevestigen van de verkrijging van het Nederlanderschap o.g.v. optieverklaring (Rijkswet op het Nederlanderschap RWN en hierop gebaseerde regelgeving).

Art. 11 BVVN

 

L73

In ontvangst nemen en in behandeling nemen van optiever-klaringen o.g.v. de RWN en hierop gebaseerde regelgeving.

Art. 7 BVVN

 

L74

Handelingen m.b.t. de inning van verschuldigde leges bij optieverklaringen/ naturalisatieverzoeken (Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap).

Art. 5 Besluit optie en naturalisatiegelden 2002

 

L75

Beslissen op verzoeken tot aanwijzing vrije trouwlocatie voor 1 dag.

Art. 4 Reglement Burgerlijke stand

 

 

M

Specifieke mandaten manager Bestuur en Concern

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

M1

Jaarlijkse aanpassing huurtarieven ruimtes stadhuis conform beleid stadhuispromotie d.d. 8 juni 2004.

 

 

M2

Vaststelling programma nieuwjaarsreceptie.

 

 

 

 

N

Specifieke mandaten manager Ingenieursbureau

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

N1

Treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen.

Art 34 Babw

 

 

 

O

Specifieke mandaten manager Communicatie

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

 

O1

 

Toekennen subsidies in het kader van activiteiten Stadspromotie

 

 

 

P

Specifieke mandaten manager Projectmanagement

 

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bijzondere voorschriften

R1

Het aangaan en ondertekenen van koopovereenkomsten inzake de verkoop van percelen bouwgrond (fase 1 en 2) ten behoeve van particulier opdrachtgeverschap in deelgebied KLOP in de wijk Kerk en Zanen.