Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Druten

Reglement basisregistratie personen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Druten
Officiële naam regelingReglement basisregistratie personen
CiteertitelReglement basisregistratie personen (reglement BRP)
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpBestuur en organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Met ingang van inwerkingtreding van dit reglement is het oude reglement, het Reglement BRP van 4 maart 2014, komen te vervallen.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Artikel 3.8 Wet basisregistratie personen

De Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen van Druten

De Wet bescherming persoonsgegevens

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-07-201630-03-2017Nieuwe regeling

28-06-2016

Publicatie elektronisch Gemeenteblad op 27 juli 2016

Onbekend

Tekst van de regeling

Burgemeester en wethouders van de gemeente Druten

Gelet op

  • 1.

    Artikel 3.8 Wet basisregistratie personen

  • 2.

    de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen van

  • 3.

    de Wet bescherming persoonsgegevens 

    Besluiten vast te stellen:

     

    Het Reglement voor de basisregistratie personen gemeente Druten 2016

Artikel 1 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen voor de gemeente Druten, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente

  • 2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen;

  • 3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden versterkt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn gemeld in bijlage 1

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na publicatie

  • 2. Het Reglement BRP, vastgesteld door het college op 4 maart 2014, wordt ingetrokken

  • 3. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen gemeente

Ondertekening

De secretaris, mr. drs. A.J.E.M. Buise-Jansen

De burgemeester, drs. L.J.E.M. van Riswijk

Bijlage 1, tabel 1

OrganisatieonderdeelTaakDoelomschrijvingRechtmatige grondslagRAP = Ad hoc raadpleging persoon in BRP/GBA applicatieAd hoc raadpleging persoon in CMGMutatieberichten via datadistributiesysteemMB = mutatieberichtenS = SelectieverstrekkingVerstrekking via kanalen mail/telefonie/balie
          
Gemeentewinkel frontofficeBurgerlijke Stand Verklaring omtrent gedrag Reisdocumenten Rijbewijzen Mutaties in BRP Verloren voorwerpen Gevonden voorwerpen Registreren meldingen (melddesk)Dienstverlening aan burgersWet BRP, Reglement BRP, Burgerlijke Wetboek 1, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Nationaliteitswetgeving, Wet justitiële documentatie, Paspoortwet, Rijksdienst voor het Wegverkeer, Regelgeving rijbewijzen, Wet op de lijkbezorging, Besluit gevonden voorwerpen Lokaal beleid mbt Melddesk1       1  19 
Gemeentewinkel backofficeBurgerlijke Stand Mutaties in BRP Naturalisatie Verkiezingen Controlewerkzaamheden (kwaliteit) BRP Administratie begraafplaatsDienstverlening aan burgers Benoeming leden stembureaus; instructie;indeling;uitbetaling vergoedingen Op peil houden van de kwaliteit in de BRP Mutaties mbt rechthebbende verwerken in administratie algemene begraafplaats  Wet BRP, Reglement BRP, Burgerlijke Wetboek 1, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging1    1 1  1 
Samenleving Maatschappelijke ondersteuning en jeugd Participatiewet Inburgering Leerplicht Leerlingenvervoer Gehandicaptenparkeerkaarten  Verstrekken van uitkeringen Dienstverlening aan cq ondersteuning van burgers Controle naleving wet Vergoedingen, kosten en organiseren van vervoer (leerlingenvervoer) Behandelen aanvragen   gehandicaptenparkeerkaarten    WMO AWBZ Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer Participatiewet    Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen Besluit vangnetregeling Wet kinderopvang Wet inburgering Leerplichtwet Leerplichtregeling 1995 Wet op primair onderwijs Gehandicapten parkeerregeling     11  1  
InformatievoorzieningRegistratie postEenduidige registratie Lokaal beleid   88   
InformatievoorzieningSysteembeheerHet waarborgen van een juiste werking van de computer, het netwerk en de applicaties 1  1    
InformatievoorzieningFunctioneel applicatiebeheer CMG/CMLWaarborgen kwaliteit gegevensmakelaar Beheer gegevensstromenLokaal beleid1   1  1 
InformatievoorzieningBeheer kadastrale gegevens tbv verwerken grondtransacties Toekenning huisnummersTransacties verwerken in systeemBasisregistratie Kadaster GIS    66   
BestuurssecretariaatJubileaoverzichten: 50, 60, 65, 70 en 75-jarige huwelijken 100 en 100+jarigen OnderscheidingenFelicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek    Waardering richting burgers     Lokale taak   Wet orde Nederlandse leeuw Wet orde Oranje Nassau     2  2 
Vergunningen, toezicht en handhavingChecken correspondentie in basisregistratieEenduidig gebruik van gegevensWet ruimtelijke ordening Woningwet WABO Burgerlijk Wetboek Wet Milieubeheer Waterwet    3     
Vergunningen, toezicht en handhaving Verstrekken van omgevingsvergunningenDienstverlening aan burgers en bedrijvenWoningwet APV Wet ruimtelijke ordening Monumentenwet WABO    3    
Vergunningen, toezicht en handhavingalle wetten m.b.t. Vergunningen, toezicht en handhaving toezichthouder BRP  Controle naleving wettenalle wetten m.b.t. Vergunningen, toezicht, handhaving en BRP   8    
Vergunningen, toezicht en handhavingVergunningen drank-en horecawet Controle naleving wetWet op de kansspelen Drank-en horecawet   3    
Openbare RuimteBeheer openbare ruimte Buitendienst Algemene begraafplaatsEenduidig gebruik van gegevensWet milieubeheer Woningwet Wet verontreiniging oppervlaktewater APV Wet ruimtelijke ordening Beheersverordening algemene begraafplaats     2    
Advies en ondersteuning OZB Afvalstoffenheffing Rioolheffing Hondenbelasting LijkbezorgingsrechtenHeffen van leges Terugbetalen van leges Opleggen aanslagen gemeentelijke belastingen Behandeling bezwaarschriften mbt leges cq belastingArtikel 216 Gemeentewet Invorderingswet Wet WOZ Gemeentelijke Belastingverordening Verordening lijkbezorgingsrechten legesverordening     33     
Advies en ondersteuning Strategie en beleidAanschrijven burger Juiste tenaamstelling en adresseringLokaal beleid 1  8 
Advies en ondersteuningIB verklaring opmakenJuiste opmaak verklaringbelasting   3    
Advies en ondersteuningAanschrijven burger ihkv bepaalde activiteiten Gemeente Druten Checken juistheid adresJuiste tenaamstelling en adressering Verzenden gepersonaliseerde brieven ihkv informeren burger inzake bepaalde activiteiten gemeenteLokaal beleid   8  8 
Advies en ondersteuningBehandeling bezwaarschriften en overige binnenkomende correspondentieEenduidig gebruik van gegevens Doen van onderzoek naar juistheid opgave.  Lokaal beleid    7    
Strategie en beleidBehandeling dossiersJuiste tenaamstelling en adressering Dossiers opvoeren in zaaksysteem     8    
Personeel en OrganisatieBehandelen binnenkomende correspondentieJuiste tenaamstelling en adressering  Lokaal beleid   8    

    

Bijlage 1, tabel 2

OmschrijvingProfiel 1Profiel 2Profiel 3Profiel 4Profiel 5Profiel 6Profiel 7Profiel 8Profiel 9
Persoonsgegevens x x x x x x x  
Naamsgegevens        x x
Oudergegevens x   x x x   
Nationaliteitsgegevens x        
Huwelijksgegevens xx   x x x  
Overlijdensgegevens x xx  x x  x  
Geheimhouding x xx  x x  x  
Verblijfplaatsgegevens x x x x x x x  
adresgegevens        x x
Kindgegevens x    x x x  
Verblijfstitelgegevens x    x    
Verwijsgegevens x  x  x x x  
Reisdocumentgegevens         x

      

Reglement BRP

 

Algemeen

Dit reglement vloeit voort uit de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen 2014 (Verordening gegevensverstrekking BRP). Deze Verordening is op 20 februari 2014 door de Raad vastgesteld.

De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.

 

Begripsbepalingen

De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.

 

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

 

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Druten.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Druten woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Druten op grond van artikel 3.2 Wbrp.

 

Zolang de Wbrp door de gemeente Druten wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Druten beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

 

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Druten woonachtig zijn, dient de gemeente Druten het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

   

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

Het Reglement BRP, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt in werking daags na publicatie.