Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Subsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen
CiteertitelSubsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpFinanciën

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Gemeenteblad 2016, afd. 3B, nr. 114

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-201616-02-2017nieuwe regeling

05-04-2016

Gemeenteblad 2016, afd. 3B, nr. 114

Gemeenteblad 2016, afd. 3B, nr. 114

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen

 

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Adviescommissie:

  • Commissie bestaande uit ambtenaren en medewerkers van die het college adviseert over de besluitvorming betreffende de aanvragen op grond van deze subsidieregeling en de financiële bijdragen op grond van de binnengemeentelijke regeling;

  • b.

    Binnengemeentelijke regeling:

  • Binnengemeentelijke regeling Amsterdamse Impuls;

  • c.

    College:

  • College van burgemeester en wethouders;

  • d.

    duurzaam groen schoolplein:

  • Een duurzaam vergroende, leerrijke speel- en beweegplek die ook bij diverse lessen kan worden ingezet als ‘groen leslokaal';

  • e.

    educatieve visie:

  • document waarin de visie wordt aangegeven die een school heeft bij de (her-)inrichting van het schoolplein voor het onderwijs, waarbij het gaat om het stimuleren van bewegen en spelen, het gebruik als buitenlokaal,  groen en duurzaamheid;

  • f.

    focusscholen:

  • Door de gemeente Amsterdam benoemde scholen die de komende jaren extra ondersteuning en inzet ontvangen;

  • g.

    Groene elementen:

  • Educatief groen waarop en/of waarmee gespeeld kan worden en/of gegeten kan worden;

  • h.

    indicatoren sport en bewegen;

  • indicatoren sporten en bewegen  zoals opgenomen in de Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht  en Actieplan Bewegen;

  • i.

    kwalitatief groen:

  • Groen dat goed wordt gebruikt en dat duurzaam is ingericht voor intensief gebruik;

  • j.

    openbaar schoolplein:

  • Plein eigendom van de gemeente, dat door omliggende scholen gebruikt wordt als schoolplein en waarvoor de bestuurscommissies zorg dragen voor onderhoud en inrichting;

  • k.

    programma van eisen:

  • De basis voor het ontwerp, waarin het schoolbestuur of de bestuurscommissie nauwkeurig omschrijft waaraan de  (her-)inrichting van het schoolplein dient te voldoen;

  • l.

    schoolbestuur:

  • Bevoegd gezag van een in Amsterdam gelegen openbare of bijzondere school voor (speciaal) basisonderwijs, of van een nevenvestiging van een school waarvan de hoofdvestiging is gelegen in een andere gemeente;

  • m.

    schoolplein:

  • Openbaar schoolplein, schoolplein van een schoolbestuur of  een combinatie van  deze genoemde schoolpleinen;

  • n.

    schoolplein van schoolbestuur:

  • Plein in erfpacht of eigendom van schoolbestuur  dat tevens verantwoordelijk is voor onderhoud en inrichting van het plein;  

  • o.

    speelplek :

  • Speeltuin, park of openbaar toegankelijk groen;

  • p.

    versteend schoolplein:

  • Schoolplein dat voor minimaal 75% of is bestraat.

Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013

De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3 Doel subsidieregeling

Het doel van deze subsidieregeling is het stimuleren tot meer en veilig buitenspelen in de eigen buurt van Amsterdamse kinderen door het creëren van extra en aantrekkelijke vergroende speelplekken in de stad door middel van het (her-)inrichten van schoolpleinen.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Het college kan een eenmalige subsidie verlenen van maximaal € 70.000,- als tegemoetkoming in de kosten verbonden aan de (her-)inrichting en het vergroenen van een schoolplein.

  • 2.

    Van het bedrag genoemd in het eerste lid is maximaal € 4.000,- bedoeld als bijdrage voor het opstellen van een op uitvoeringsniveau uitgewerkt ontwerp voor de (her-)inrichting van een duurzaam en groen schoolplein.

Hoofdstuk 2 Subsidieplafond

Artikel 5 Subsidieplafond

  • 1.

    Het college stelt voor de activiteiten die volgens deze subsidieregeling voor subsidie, en voor de activiteiten die volgens de Binnengemeentelijke regeling voor een financiële bijdrage in aanmerking komen een gemeenschappelijk subsidieplafond vast van telkens € 650.000,- voor de volgende tijdvakken:

    • a.

      15 juli 2016 tot en met 15 november 2017;

    • b.

      1 december 2016 tot en met 31 maart 2018.

  • 2.

    Indien de gemeenteraad besluit om in de begroting 2017 en 2018 extra middelen beschikbaar te stellen voor de uitvoering van deze subsidieregeling en de Binnengemeentelijk regeling stelt het college telkens voor een tijdvak van 16 maanden een of meerdere gemeenschappelijke subsidieplafonds vast.

Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond

  • 1.

    Indien het subsidieplafond onvoldoende is om alle aanvragen die voor subsidie of een financiële bijdrage als bedoeld in artikel 5 van deze regeling in aanmerking komen te honoreren, rangschikt het college de aanvragen op een prioriteitenlijst met inachtneming van het advies van de adviescommissie als bedoeld in artikel 10 van deze subsidieregeling.,

  • 2.

    Indien meerdere aanvragen op dezelfde plaats op de prioriteitenlijst worden gerangschikt en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, komen voor zover er nog budget resteert achtereenvolgend in aanmerking:

    • a.

      de aanvragen betreffende schoolpleinen van scholen uit de Aanpak focusscholen;

    • b.

      de aanvragen betreffende schoolpleinen liggend in een gebied waar kinderen laag scoren op de indicatoren sporten en bewegen;

    • c.

      de aanvragen met de laagste uitvoeringskosten.

Hoofdstuk 3 Subsidieaanvraag

Artikel 7 De aanvrager

Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een schoolbestuur voor een schoolplein dat behoort bij een onder zijn gezag vallende school. De directeur van de school of zijn  plaatsvervanger ondertekent de aanvraag mede voor akkoord.

Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

  • In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:       

  • a.

    Een educatieve visie voor het gebruik van het schoolplein als onderdeel van het onderwijs;

  • b.

    Een analyse van het huidige schoolplein en omgeving, waarbij tevens aandacht is voor de bereikbaarheid vanuit school van het dichtstbijzijnde groen door middel van foto's;

  • c.

    Een plattegrond waarop is aangegeven welk percentage van het schoolplein verhard/bestraat is.

  • d.

    Een ( her-)inrichtingsplan bestaande uit:

    • -

      een programma van eisen, waarin in ieder geval wordt ingegaan op de gewenste speeltoestellen en het extra op het schoolplein te realiseren m2 kwalitatief groen, en de afname van het aantal m2 verharding;

    • -

      een minimaal op hoofdlijnen uitgewerkt ontwerp voor de (her-)inrichting van het schoolplein;

    • -

      een begroting;

    • -

      een planning van de uitvoering:

    • -

      een onderhoudsplan inclusief begroting voor de eerste tien jaar nadat het (her-)ingerichte plein is opgeleverd;

  • e.

    Een beschrijving van de beoogde openingstijden van het (her-)ingerichte schoolplein en het daarbij benodigde toezicht;

  • f.

    Een beschrijving van de wijze waarop ouders, leerlingen, omwonenden en mogelijke andere gebruikers zoals de Voor- en vroegschoolse educatie en de Buitenschoolse opvang betrokken zijn of worden bij het ontwerp van de (her-)inrichting van het schoolplein;

  • g.

    een beschrijving van de (beoogde) samenwerking tussen de bestuurscommissie op wiens grondgebied het schoolplein is gevestigd en de school of scholen bij de totstandkoming van het (her-)inrichtingsplan van een (semi-)openbaar schoolplein.

Artikel 9 Aanvraagtermijn eenmalige subsidies

  • In afwijking van artikel 6 van de ASA 2013 gelden voor de subsidietijdvakken zoals bedoeld in artikel 5 van deze subsidieregeling de volgende aanvraagtermijnen:

  • a.

    1 april tot 15 mei;

  • b.

    1 september tot 1 november.

Artikel 10  Beslistermijn

In afwijking van artikel 8, tweede lid, van de ASA 2013, beslist het college op aanvragen om een subsidie op grond van deze subsidieregeling binnen acht weken na sluiting van  een aanvraagtermijn, zoals bedoeld  in artikel 9.

Hoofdstuk 4 Weigering van de subsidie

Artikel 11  Weigeringsgronden

  • In aanvulling op artikel 9, eerste lid, van de ASA 2013 weigert het college een subsidie te verlenen als:

  • a.

    het convenant Amsterdamse Impuls Schoolpleinen niet ondertekend is door de aanvrager;

  • b.

    het schoolplein minder dan vijf jaar geleden voorafgaand aan de aanvraag is ingericht of gerenoveerd en geen sprake is van een waterbergingssprobleem;

  • c.

    op grond van deze regeling al eerder een subsidie is verstrekt voor een andere bij de betreffende school behorend schoolplein dat eigendom is van het aanvragend schoolbestuur;

  • d.

    geen instemming heeft van de directeur van de school of zijn plaatsvervanger;

  • e.

    de aanvrager draagt minder dan 20% van het aangevraagde subsidiebedrag bij tot maximaal € 50.000,-.

Hoofdstuk 5 Subsidieaanvraag

Artikel 12         Advies

  • 1.

    De adviescommissie beoordeelt de aanvragen op basis van de volgende criteria:

    • a.

      de uitvoerbaarheid van het (her-)inrichtingsplan.

    • Voor dit onderdeel kan 10 punten worden behaald.

    • b.

      de mate waarin er sprake is op het moment van de aanvraag van:

    • -

      een versteend schoolplein;

    • -

      weinig uitdagende speelplekken in een straal van 250 meter rond de school;

    • -

      een schoolplein dat zelf een waterbergingsprobleem heeft of aantoonbaar ligt in een gebied met een waterbergingsprobleem.

    • Per onderdeel kan maximaal vijf punten worden behaald.

    • c.

      Of in het (her-)inrichtingsplan rekening is gehouden met

    • -

      meer en kwalitatief beter groen;

    • -

      groene elementen

    • Per onderdeel kan maximaal drie punten worden behaald

    • d.

      Of in de educatieve visie rekening is gehouden met de volgende criteria:

    • -

      het stimuleren van bewegen en spelen;

    • -

      gebruik van het schoolplein als buitenlokaal.

    • Per onderdeel kan maximaal drie punten worden behaald

  • 2.

    De adviescommissie adviseert het college over:

    • a.

      de mate waarin een aanvraag voldoet aan de criteria genoemd in het eerste lid van dit artikel;

    • b.

      de plaats die een aanvraag inneemt in de rangorde op de prioriteitenlijst ;

    • c.

      welke aanvragen dienen te worden toegekend en welke dienen te worden afgewezen;

    • d.

      over de hoogte van de subsidieverlening.

Hoofdstuk 6 Verplichtingen van de subsidieaanvrager

Artikel 13 Aanvullende verplichtingen

  • Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden dat:

  • a.

    de subsidieontvanger voldoet met betrekking tot de aan te schaffen en aangeschafte speeltoestellen aan de wettelijk hiervoor gestelde veiligheidseisen betreffende certificering en onderhoud, zoals voorgeschreven in de Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen (Was);

  • b.

    de subsidieontvanger draagt er voor zorg dat na oplevering van het schoolplein, het plein rookvrij is en blijft.

Hoofdstuk 7 Verantwoording en vaststelling van de subsidie

Artikel 14 Verantwoording subsidies

In aanvulling op artikel 14, tweede lid, van de ASA 2013 bevat de aanvraag tot subsidievaststelling een foto van het schoolplein. 

Hoofstuk 7 Slotbepalingen

Artikel 15 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen

Toelichting

1.        Inleiding

Op 9 maart 2016 heeft de gemeenteraad het Beleidskader Amsterdamse Impuls Schoolpleinen vastgesteld. Voor de uitvoering van het beleidskader heeft het college twee regelingen vastgesteld. De Subsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen op grond waarvan schoolbesturen een aanvraag in kunnen dienen  voor een subsidie voor het opknappen van een schoolplein dat zij in eigendom of erfpacht  hebben.  En de binnengemeentelijke regeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen op grond waarvan bestuurscommissies in aanmerking komen voor een extra geoormerkt bedrag  bovenop het jaarlijks voor het stadsdeel beschikbare bedrag op  de gemeente begroting voor het onderhoud van de openbare ruimte. De extra financiële middelen zijn bedoeld voor het (her-)inrichten van openbare speelpleinen die door omliggende scholen tijdens de pauzes worden gebruikt als schoolplein. Het bijzondere aan deze regelingen is dat zij de zelfde toekenningscriteria hebben en hetzelfde budget of te wel subsidieplafond delen.

 Voor deze constructie is gekozen, omdat  het hierdoor mogelijk wordt om ongeacht het eigendom van het plein (schoolbestuur of gemeente) de aanvragen volgens dezelfde maatstaf te beoordelen.

Voor de uitvoering van beide regelingen is voor de periode 2016 tot en met 2019 in principe  een budget beschikbaar van € 4.000.000,-.  Daarvan is € 3.000.000,- afkomstig uit de coalitiemiddelen onderwijs en € 1.000.000,- van de Groengelden (bedrag dat het college beschikbaar heeft gesteld ter realisatie van de doelen uit de Agenda Groen).  De bedoeling is dat hiermee in ieder geval  60 schoolpleinen zullen worden opgeknapt.

Het doel van beide regelingen is het stimuleren tot  meer en veilig buitenspelen in de eigen buurt van Amsterdamse kinderen. Dit doel wil de gemeente bereiken door  het creëren van extra en aantrekkelijke vergroende speelplekken in de stad  mede door middel van  het (her-)inrichten van zowel (semi-)openbare als besloten schoolpleinen.

Het schoolplein staat bij kinderen in de top 3 van favoriete speelplekken en vervult een belangrijke functie als speelplein waar kinderen kunnen worden uitgedaagd om te bewegen.

In Amsterdam zijn echter veel schoolpleinen nog na schooltijd gesloten. Verder vinden veel kinderen het schoolplein niet uitdagend genoeg. De inrichting van de pleinen sluit niet aan bij hun wensen of behoeften.  Dat is ook niet gek, slechts 8% van de kinderen wordt betrokken bij planvorming en de inrichting van het schoolplein. De wensen van kinderen variëren per leeftijdscategorie en hangen ook af van andere faciliteiten in de omgeving, hierdoor is er altijd maatwerk nodig. Daarnaast zijn schoolpleinen vaak versteend en weinig groen ingericht.

Mooi ingerichte schoolpleinen bieden  kinderen meer mogelijkheden om vrij en avontuurlijk buiten te kunnen spelen en te bewegen tijdens en na schooltijd in hun eigen buurt. Spelen en bewegen draagt bij aan een gezonde ontwikkeling van het kind. Kennis van en zorg voor de natuur leert een kind om later te werken aan een duurzame samenleving. Schoolpleinen kunnen duurzaam en groen ontwikkeld worden en zo bijdragen aan een beter milieu in de stad. Groen op pleinen dempt geluid, maakt het in de zomer koeler, verminderd water overlast op riolering bij heftige regenval en heeft een positief effect op het welzijn van mensen. Ook kan onder het plein gedacht worden  aan waterberging.

Daarbij is het belangrijk dat er wordt gekozen voor materialen die goed hergebruikt (kunnen) worden, materialen die lang meegaan en een schoner productieproces kennen en FSC hout.  Het kan ook gaan om de integratie van het opwekken van duurzame stroom in bijvoorbeeld speeltoestellen met geïntegreerde zonnepanelen. 

Er zijn bij het (her)inrichten van schoolpleinen vele factoren waarnaar gekeken moet worden: wettelijke eisen speeltoestellen en inrichting van schoolpleinen, wettelijke aansprakelijkheid, de speelbaarheid, omgevingsvergunningen, beheer en onderhoud, afvoer van water, groen, visie van de school en het schoolbestuur op de schoolpleinen, wettelijke eis op beschikbaarheid van speelpleinen in de buurt, ligging van de schoolpleinen, afstemmen met omwonende en gebruikers van het plein enzovoorts. Deze factoren in combinatie met de verschillende juridische verantwoordelijkheden van de diverse schoolpleinen maken de opgave, en daarmee deze subsidieregeling complex. Naast de subsidieregeling en de binnengemeentelijke regeling  is daarom ook een convenant afgesloten, waarin door de schoolbesturen, de bestuurscommissies en de gemeente de handen in elkaar geslagen worden om de ambitie van de gemeente gezamenlijk te realiseren. 

De schoolbesturen hebben daarbij de mogelijkheid om gebruik te maken van het advies en de ondersteuning van een gemeentelijk adviesteam. Dit team bestaat uit een ontwerper, een duurzaamheids- en groenexpert, een medewerker NME, , expert op het gebruik van het schoolplein, experts die vanuit kinderen denken. Indien nodig kan externe expertise ingezet worden.

2.       Artikelsgewijze toelichting subsidieregeling

Artikel 1 tot en met 3

Geen toelichting

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

In het eerste lid wordt bepaald dat het college een subsidie kan verstrekken voor de (her-)inrichting van schoolpleinen.

Het subsidiebedrag waarvoor een aanvrager in aanmerking komt bedraagt maximaal € 70.000, waarvan € 4.000,-  gebruikt kan worden voor het op stellen van het ontwerp voor de (her-)inrichting van het schoolplein. €20.000,- hiervan is specifiek  bestemd voor het vergroenen van de schoolpleinen.

Artikel 5 Subsidieplafond

In principe is er, mits de gemeenteraad voldoende middelen hiervoor in de begroting beschikbaar stelt,  voor de verlening van de subsidie en de financiële bijdrage over de jaren 2016 tot en met 2018 €4.000.000 beschikbaar. Dit is overigens wel afhankelijk of de gemeenteraad dit bedrag  de komende jaren in de begroting beschikbaar zal stellen.  In dat kader is  de eerste evaluatie van het project Amsterdamse schoolpleinen die voor 1 maart 2017 zal plaatsvinden van belang. Deze  evaluatie kan reden zijn om de verdere voortzetting van het project en daarmee de subsidieregeling en de Binnengemeentelijke regeling te wijzigen.

Voor  2016  zijn twee subsidieplafonds van telkens € 650.000 in artikel 5 van de subsidieregeling opgenomen. Een voor het tijdvak dat loopt van 1 september 2016 tot en met 31 december 2017 en de ander voor het tijdvak 1 december 2016 tot en met 31 maart 2018. Voor deze twee tijdvakken is gekozen, om de aanvragen en de behandeling hiervan  te kunnen spreiden. Er is sprake van overlap, omdat de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten 16 maanden  in beslag kan nemen. De aanvraagtermijnen (artikel 9) in de eerste periode en daarmee ook de gesubsidieerde tijdvakken liggen dicht bij elkaar, vanwege de vertraagde start van het project. In de volgende subsidieperiode zal er mogelijk sprake zijn van een langere tussenperiode.

Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond

Wanneer het subsidieplafond te kort schiet om alle voor de subsidie  in aanmerking komende aanvragen te honoreren, rangschikt het college de aanvragen op een prioriteitenlijst. Daarbij laat het college zich adviseren door een daarvoor speciaal ingestelde  adviescommissie (artikel 12).  Daarbij komt de aanvraag  het eerst in aanmerking die het hoogste scoort op de criteria genoemd in artikel 12, eerste lid.  Vervolgens worden de subsidies toegekend op basis van de volgorde van de prioriteitenlijst totdat het subsidieplafond is bereikt.

Eindigen aanvragen op dezelfde plaats en wordt door de honorering van deze aanvragen het subsidieplafond overschreden, dan heeft de aanvraag van een school uit de Aanpak focusscholen voorrang.   Resteert vervolgens nog budget dan komen het eerst in aanmerking de aanvragen betreffende een  schoolplein dat  ligt in een gebied waar kinderen weinig doen aan sport en bewegen. Tot slot  volgen die aanvragen die met de minste kosten kunnen worden gerealiseerd.

Artikel 7 De aanvrager

Een aanvraag voor een subsidie kan uitsluitend worden ingediend door een schoolbestuur voor een onder zijn gezag vallende school. In alle gevallen dient een aanvraag mede te worden ondertekend door de directeur of zijn vervanger van de school waarbij het schoolplein hoort.

Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

In dit artikel staat voorgeschreven welke stukken aanvullend op artikel 5, tweede van de ASA 2013 dienen te worden overgelegd. Het ontwerp van het schoolplein hoeft daarbij nog niet in de finesses te zijn uitgewerkt. 

In de begroting kan een schoolbestuur daarom een bedrag van maximaal € 4.000,- opnemen voor de kosten (die hij voorafgaand aan de subsidieaanvraag) heeft gemaakt voor het opstellen van een op uitvoeringsniveau uitgewerkt ontwerp voor de (her-)inrichting van een duurzaam en groen  schoolplein.

 Artikel 9 Aanvraagtermijn eenmalige subsidies

Voor deze subsidieregeling gelden twee  aanvraagtermijnen per  jaar. Hiervoor is gekozen om zoveel mogelijk spreiding van de aanvragen mogelijk te maken. Slechts een aanvraagtermijn per jaar maakt dat enerzijds l de schoolbesturen onder hoge druk hun plannen moeten opstellen en anderzijds het adviesteam van de gemeente haar werkzaamheden niet kan spreiden.

Artikel 10 Beslistermijn

Zie  toelichting artikel 5.

Artikel 11 Weigeringsgronden

In artikel 11 zijn aanvullend op artikel 9, eerste lid van de ASA 2013 weigeringsgronden opgenomen.  Omdat de aanpak van de schoolpleinen een collectieve verantwoordelijkheid is van de schoolbesturen, de bestuurscommissies en de gemeente, hecht het college veel waarde aan de ondertekening van het Convenant. Als het Convenant niet is ondertekend door een schoolbestuur weigert het college de subsidie te verlenen. Dit zelfde geldt voor schoolpleinen die minder dan vijf jaar voor het eerst zijn ingericht dan wel minder dan vijf jaar voor de aanvraag volledig zijn gerenoveerd. Indien er sprake is van een waterbergingsprobleem, dan komt een aanvrager in laatstgenoemde gevallen overigens wel in aanmerking voor subsidie.  Verder wordt een subsidie geweigerd als het aanvraagformulier niet mede ondertekend is door de betrokken schooldirecteur, dan wel zijn vervanger. Tot slot wordt de subsidie geweigerd als uit de aanvraag blijkt dat de aanvrager minder dan 20% zal bijdragen bovenop het aangevraagde subsidiebedrag tot maximaal € 50.000,-.

Artikel 12 Advies

  • Afgevaardigden van de gemeente en het  Breed bestuurlijk overleg (vereniging van schoolbesturen van het Primair Onderwijs en het Speciaal Onderwijs) vormen samen een ter zake kundige adviescommissie. Zij beoordelen  de  subsidieaanvragen van schoolbesturen op basis van deze subsidieregeling en de aanvragen van bestuurscommissies om een financiële bijdrage op grond van de Binnengemeentelijke regeling. De adviescommissie adviseert het college over welke  plannen in aanmerking komen voor een subsidie of een financiële bijdrage aan de hand van de volgende criteria:

  • a.

    De uitvoerbaarheid van het (her-)inrichtingsplan van het schoolplein;

  • b.

    op de mate waarin er sprake is van:

    • -

      van een versteend schoolplein;

    • -

      weinig uitdagende speelplekken in een straal van 250 meter rond de school;

    • -

      dat het schoolplein zelf een afwateringsprobleem heeft of aantoonbaar ligt in een gebied met een waterbergingsprobleem(blijkend uit de door de gemeente opgestelde kaart X) .

  • c.

    Of in het (her-)inrichtingsplan rekening is gehouden met

    • -

      meer en kwalitatief beter groen;

    • -

      groene elementen (speel-, educatief en eetbaar groen).

  • d.

    Of in de educatieve visie rekening is gehouden met de volgende criteria:

    • -

      het stimuleren van bewegen en spelen;

    • -

      gebruik van het schoolplein als buitenlokaal.

    Uitgangspunt bij kwalitatief groen is Groen dat goed wordt gebruikt en dat duurzaam is ingericht voor intensief gebruik.

    Op basis van de behaalde punten op deze criteria geeft de adviescommissie tevens advies over de plaats die een aanvraag inneemt in de rangorde van de te honoreren aanvragen Daarbij geldt in ieder geval dat aanvragers hun eigen plannen niet mogen beoordelen. In een nog op te stellen reglement zal de werkwijze van de adviescommissie worden uitgewerkt.

Artikel 13  Aanvullende verplichtingen

In punt a. is een verplichting op genomen die tevens geldt nadat de subsidie is vastgesteld. De subsidieontvanger moet namelijk ten aanzien van de aangeschafte speeltoestellen voldoen  aan de hiervoor wettelijk gestelde veiligheidseisen betreffende certificering en onderhoud. Tevens dient het schoolbestuur na oplevering van het schoolplein te zorgen dat het schoolplein rookvrij blijft. Dit is overigens nog niet als verbod opgenomen in de tabakswet, maar hoort wel bij de politieke ambities van de gemeente  Amsterdam.

Artikel 15 Verantwoording en vaststelling subsidies

Naast de normale verantwoordingseisen dient de subsidieontvanger een foto van het heringerichte schoolplein te verstrekken.