Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen |
Citeertitel | Subsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Financiën |
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Gemeenteblad 2016, afd. 3B, nr. 114
Onbekend.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2016 | 16-02-2017 | nieuwe regeling | 05-04-2016 Gemeenteblad 2016, afd. 3B, nr. 114 | Gemeenteblad 2016, afd. 3B, nr. 114 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Het doel van deze subsidieregeling is het stimuleren tot meer en veilig buitenspelen in de eigen buurt van Amsterdamse kinderen door het creëren van extra en aantrekkelijke vergroende speelplekken in de stad door middel van het (her-)inrichten van schoolpleinen.
Het college stelt voor de activiteiten die volgens deze subsidieregeling voor subsidie, en voor de activiteiten die volgens de Binnengemeentelijke regeling voor een financiële bijdrage in aanmerking komen een gemeenschappelijk subsidieplafond vast van telkens € 650.000,- voor de volgende tijdvakken:
Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond
Indien het subsidieplafond onvoldoende is om alle aanvragen die voor subsidie of een financiële bijdrage als bedoeld in artikel 5 van deze regeling in aanmerking komen te honoreren, rangschikt het college de aanvragen op een prioriteitenlijst met inachtneming van het advies van de adviescommissie als bedoeld in artikel 10 van deze subsidieregeling.,
Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een schoolbestuur voor een schoolplein dat behoort bij een onder zijn gezag vallende school. De directeur van de school of zijn plaatsvervanger ondertekent de aanvraag mede voor akkoord.
Op 9 maart 2016 heeft de gemeenteraad het Beleidskader Amsterdamse Impuls Schoolpleinen vastgesteld. Voor de uitvoering van het beleidskader heeft het college twee regelingen vastgesteld. De Subsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen op grond waarvan schoolbesturen een aanvraag in kunnen dienen voor een subsidie voor het opknappen van een schoolplein dat zij in eigendom of erfpacht hebben. En de binnengemeentelijke regeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen op grond waarvan bestuurscommissies in aanmerking komen voor een extra geoormerkt bedrag bovenop het jaarlijks voor het stadsdeel beschikbare bedrag op de gemeente begroting voor het onderhoud van de openbare ruimte. De extra financiële middelen zijn bedoeld voor het (her-)inrichten van openbare speelpleinen die door omliggende scholen tijdens de pauzes worden gebruikt als schoolplein. Het bijzondere aan deze regelingen is dat zij de zelfde toekenningscriteria hebben en hetzelfde budget of te wel subsidieplafond delen.
Voor deze constructie is gekozen, omdat het hierdoor mogelijk wordt om ongeacht het eigendom van het plein (schoolbestuur of gemeente) de aanvragen volgens dezelfde maatstaf te beoordelen.
Voor de uitvoering van beide regelingen is voor de periode 2016 tot en met 2019 in principe een budget beschikbaar van € 4.000.000,-. Daarvan is € 3.000.000,- afkomstig uit de coalitiemiddelen onderwijs en € 1.000.000,- van de Groengelden (bedrag dat het college beschikbaar heeft gesteld ter realisatie van de doelen uit de Agenda Groen). De bedoeling is dat hiermee in ieder geval 60 schoolpleinen zullen worden opgeknapt.
Het doel van beide regelingen is het stimuleren tot meer en veilig buitenspelen in de eigen buurt van Amsterdamse kinderen. Dit doel wil de gemeente bereiken door het creëren van extra en aantrekkelijke vergroende speelplekken in de stad mede door middel van het (her-)inrichten van zowel (semi-)openbare als besloten schoolpleinen.
Het schoolplein staat bij kinderen in de top 3 van favoriete speelplekken en vervult een belangrijke functie als speelplein waar kinderen kunnen worden uitgedaagd om te bewegen.
In Amsterdam zijn echter veel schoolpleinen nog na schooltijd gesloten. Verder vinden veel kinderen het schoolplein niet uitdagend genoeg. De inrichting van de pleinen sluit niet aan bij hun wensen of behoeften. Dat is ook niet gek, slechts 8% van de kinderen wordt betrokken bij planvorming en de inrichting van het schoolplein. De wensen van kinderen variëren per leeftijdscategorie en hangen ook af van andere faciliteiten in de omgeving, hierdoor is er altijd maatwerk nodig. Daarnaast zijn schoolpleinen vaak versteend en weinig groen ingericht.
Mooi ingerichte schoolpleinen bieden kinderen meer mogelijkheden om vrij en avontuurlijk buiten te kunnen spelen en te bewegen tijdens en na schooltijd in hun eigen buurt. Spelen en bewegen draagt bij aan een gezonde ontwikkeling van het kind. Kennis van en zorg voor de natuur leert een kind om later te werken aan een duurzame samenleving. Schoolpleinen kunnen duurzaam en groen ontwikkeld worden en zo bijdragen aan een beter milieu in de stad. Groen op pleinen dempt geluid, maakt het in de zomer koeler, verminderd water overlast op riolering bij heftige regenval en heeft een positief effect op het welzijn van mensen. Ook kan onder het plein gedacht worden aan waterberging.
Daarbij is het belangrijk dat er wordt gekozen voor materialen die goed hergebruikt (kunnen) worden, materialen die lang meegaan en een schoner productieproces kennen en FSC hout. Het kan ook gaan om de integratie van het opwekken van duurzame stroom in bijvoorbeeld speeltoestellen met geïntegreerde zonnepanelen.
Er zijn bij het (her)inrichten van schoolpleinen vele factoren waarnaar gekeken moet worden: wettelijke eisen speeltoestellen en inrichting van schoolpleinen, wettelijke aansprakelijkheid, de speelbaarheid, omgevingsvergunningen, beheer en onderhoud, afvoer van water, groen, visie van de school en het schoolbestuur op de schoolpleinen, wettelijke eis op beschikbaarheid van speelpleinen in de buurt, ligging van de schoolpleinen, afstemmen met omwonende en gebruikers van het plein enzovoorts. Deze factoren in combinatie met de verschillende juridische verantwoordelijkheden van de diverse schoolpleinen maken de opgave, en daarmee deze subsidieregeling complex. Naast de subsidieregeling en de binnengemeentelijke regeling is daarom ook een convenant afgesloten, waarin door de schoolbesturen, de bestuurscommissies en de gemeente de handen in elkaar geslagen worden om de ambitie van de gemeente gezamenlijk te realiseren.
De schoolbesturen hebben daarbij de mogelijkheid om gebruik te maken van het advies en de ondersteuning van een gemeentelijk adviesteam. Dit team bestaat uit een ontwerper, een duurzaamheids- en groenexpert, een medewerker NME, , expert op het gebruik van het schoolplein, experts die vanuit kinderen denken. Indien nodig kan externe expertise ingezet worden.
2. Artikelsgewijze toelichting subsidieregeling
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
In het eerste lid wordt bepaald dat het college een subsidie kan verstrekken voor de (her-)inrichting van schoolpleinen.
Het subsidiebedrag waarvoor een aanvrager in aanmerking komt bedraagt maximaal € 70.000, waarvan € 4.000,- gebruikt kan worden voor het op stellen van het ontwerp voor de (her-)inrichting van het schoolplein. €20.000,- hiervan is specifiek bestemd voor het vergroenen van de schoolpleinen.
In principe is er, mits de gemeenteraad voldoende middelen hiervoor in de begroting beschikbaar stelt, voor de verlening van de subsidie en de financiële bijdrage over de jaren 2016 tot en met 2018 €4.000.000 beschikbaar. Dit is overigens wel afhankelijk of de gemeenteraad dit bedrag de komende jaren in de begroting beschikbaar zal stellen. In dat kader is de eerste evaluatie van het project Amsterdamse schoolpleinen die voor 1 maart 2017 zal plaatsvinden van belang. Deze evaluatie kan reden zijn om de verdere voortzetting van het project en daarmee de subsidieregeling en de Binnengemeentelijke regeling te wijzigen.
Voor 2016 zijn twee subsidieplafonds van telkens € 650.000 in artikel 5 van de subsidieregeling opgenomen. Een voor het tijdvak dat loopt van 1 september 2016 tot en met 31 december 2017 en de ander voor het tijdvak 1 december 2016 tot en met 31 maart 2018. Voor deze twee tijdvakken is gekozen, om de aanvragen en de behandeling hiervan te kunnen spreiden. Er is sprake van overlap, omdat de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten 16 maanden in beslag kan nemen. De aanvraagtermijnen (artikel 9) in de eerste periode en daarmee ook de gesubsidieerde tijdvakken liggen dicht bij elkaar, vanwege de vertraagde start van het project. In de volgende subsidieperiode zal er mogelijk sprake zijn van een langere tussenperiode.
Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond
Wanneer het subsidieplafond te kort schiet om alle voor de subsidie in aanmerking komende aanvragen te honoreren, rangschikt het college de aanvragen op een prioriteitenlijst. Daarbij laat het college zich adviseren door een daarvoor speciaal ingestelde adviescommissie (artikel 12). Daarbij komt de aanvraag het eerst in aanmerking die het hoogste scoort op de criteria genoemd in artikel 12, eerste lid. Vervolgens worden de subsidies toegekend op basis van de volgorde van de prioriteitenlijst totdat het subsidieplafond is bereikt.
Eindigen aanvragen op dezelfde plaats en wordt door de honorering van deze aanvragen het subsidieplafond overschreden, dan heeft de aanvraag van een school uit de Aanpak focusscholen voorrang. Resteert vervolgens nog budget dan komen het eerst in aanmerking de aanvragen betreffende een schoolplein dat ligt in een gebied waar kinderen weinig doen aan sport en bewegen. Tot slot volgen die aanvragen die met de minste kosten kunnen worden gerealiseerd.
Een aanvraag voor een subsidie kan uitsluitend worden ingediend door een schoolbestuur voor een onder zijn gezag vallende school. In alle gevallen dient een aanvraag mede te worden ondertekend door de directeur of zijn vervanger van de school waarbij het schoolplein hoort.
Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In dit artikel staat voorgeschreven welke stukken aanvullend op artikel 5, tweede van de ASA 2013 dienen te worden overgelegd. Het ontwerp van het schoolplein hoeft daarbij nog niet in de finesses te zijn uitgewerkt.
In de begroting kan een schoolbestuur daarom een bedrag van maximaal € 4.000,- opnemen voor de kosten (die hij voorafgaand aan de subsidieaanvraag) heeft gemaakt voor het opstellen van een op uitvoeringsniveau uitgewerkt ontwerp voor de (her-)inrichting van een duurzaam en groen schoolplein.
Artikel 9 Aanvraagtermijn eenmalige subsidies
Voor deze subsidieregeling gelden twee aanvraagtermijnen per jaar. Hiervoor is gekozen om zoveel mogelijk spreiding van de aanvragen mogelijk te maken. Slechts een aanvraagtermijn per jaar maakt dat enerzijds l de schoolbesturen onder hoge druk hun plannen moeten opstellen en anderzijds het adviesteam van de gemeente haar werkzaamheden niet kan spreiden.
In artikel 11 zijn aanvullend op artikel 9, eerste lid van de ASA 2013 weigeringsgronden opgenomen. Omdat de aanpak van de schoolpleinen een collectieve verantwoordelijkheid is van de schoolbesturen, de bestuurscommissies en de gemeente, hecht het college veel waarde aan de ondertekening van het Convenant. Als het Convenant niet is ondertekend door een schoolbestuur weigert het college de subsidie te verlenen. Dit zelfde geldt voor schoolpleinen die minder dan vijf jaar voor het eerst zijn ingericht dan wel minder dan vijf jaar voor de aanvraag volledig zijn gerenoveerd. Indien er sprake is van een waterbergingsprobleem, dan komt een aanvrager in laatstgenoemde gevallen overigens wel in aanmerking voor subsidie. Verder wordt een subsidie geweigerd als het aanvraagformulier niet mede ondertekend is door de betrokken schooldirecteur, dan wel zijn vervanger. Tot slot wordt de subsidie geweigerd als uit de aanvraag blijkt dat de aanvrager minder dan 20% zal bijdragen bovenop het aangevraagde subsidiebedrag tot maximaal € 50.000,-.
Afgevaardigden van de gemeente en het Breed bestuurlijk overleg (vereniging van schoolbesturen van het Primair Onderwijs en het Speciaal Onderwijs) vormen samen een ter zake kundige adviescommissie. Zij beoordelen de subsidieaanvragen van schoolbesturen op basis van deze subsidieregeling en de aanvragen van bestuurscommissies om een financiële bijdrage op grond van de Binnengemeentelijke regeling. De adviescommissie adviseert het college over welke plannen in aanmerking komen voor een subsidie of een financiële bijdrage aan de hand van de volgende criteria:
Of in de educatieve visie rekening is gehouden met de volgende criteria:
Uitgangspunt bij kwalitatief groen is Groen dat goed wordt gebruikt en dat duurzaam is ingericht voor intensief gebruik.
Op basis van de behaalde punten op deze criteria geeft de adviescommissie tevens advies over de plaats die een aanvraag inneemt in de rangorde van de te honoreren aanvragen Daarbij geldt in ieder geval dat aanvragers hun eigen plannen niet mogen beoordelen. In een nog op te stellen reglement zal de werkwijze van de adviescommissie worden uitgewerkt.
Artikel 13 Aanvullende verplichtingen
In punt a. is een verplichting op genomen die tevens geldt nadat de subsidie is vastgesteld. De subsidieontvanger moet namelijk ten aanzien van de aangeschafte speeltoestellen voldoen aan de hiervoor wettelijk gestelde veiligheidseisen betreffende certificering en onderhoud. Tevens dient het schoolbestuur na oplevering van het schoolplein te zorgen dat het schoolplein rookvrij blijft. Dit is overigens nog niet als verbod opgenomen in de tabakswet, maar hoort wel bij de politieke ambities van de gemeente Amsterdam.