Organisatie | Binnenmaas |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Stageregeling gemeente Binnenmaas |
Citeertitel | Stageregeling gemeente Binnenmaas |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 1:2a Car-Uwo
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 01-01-2021 | nieuw | 19-01-2016 Samen@Work/Gemeenteblad | Onbekend |
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Binnenmaas.
De mogelijkheid om werkervaring op te doen in overeenstemming met de doelstellingen van de onderwijsinstelling waar de stagiair onderwijs volgt of van een medewerker van een andere organisatie om werkzaamheden te verrichten in het kader van een re-integratietraject. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat onze medewerkers zich blijven ontwikkelen. Continue verruiming van kennis en vaardigheden stimuleren wij bij onze medewerkers. Medewerkers moeten de regie over de eigen loopbaan behouden. Het opdoen van werkervaring is in allerlei opzichten nuttig en daarom bieden wij deze mogelijkheid.
Een student van een onderwijsinstelling of een medewerker vanuit een andere organisatie die om diverse redenen werkervaring op wil doen binnen de organisatie van de werkgever.
Een stagiair heeft geen dienstverband met de werkgever en kan geen rechten ontlenen aan de rechtspositieregeling die van toepassing is op medewerkers van de werkgever, tenzij dit nadrukkelijk wordt vermeld in de stageovereenkomst.
Gemeente Binnenmaas biedt de mogelijkheid aan studenten en medewerkers van andere organisaties om een bepaalde periode van één week tot een jaar praktijkervaring op te doen middels het bieden van een stageplaats. In de huidige praktijk komt deze beslissing neer op de situatie van het moment. Op het moment van een ingediend stageverzoek worden de eventuele mogelijkheden bekeken tot plaatsing van de stagiair op basis van de korte termijn voorhanden zijnde werkzaamheden c.q. projecten en natuurlijk ook of er tijd genoeg is om de stagiair goed te kunnen begeleiden Niet alle aanvragen worden gehonoreerd omdat er soms geen ruimte is om een stageplaats te bieden en geen tijd is om een goede begeleiding te kunnen geven.
Een stageregeling, waarin onder andere de verschillen per werkniveau en daarbij horende vergoeding, de begeleiding van de stage en de evaluatie zijn opgenomen, dient de basis te zijn van een goede praktijkbegeleiding. Reden genoeg om enkele spelregels voor gemeente Binnenmaas vast te stellen. Doelstelling van deze stageregeling is gemeente Binnenmaas richtlijnen te bieden bij het behandelen van en tegemoetkomen aan stageverzoeken binnen de organisatie. In artikel 5 worden aanbevelingen gedaan voor de te voeren stageregeling en in de bijlage wordt een voorbeeld stageovereenkomst, voor gebruik binnen de gehele organisatie, gepresenteerd.
Samenhang overige personeelsinstrumenten
De stageregeling kan gezien worden als onderdeel van het gehele personeelsbeleid binnen gemeente Binnenmaas. Het heeft bijvoorbeeld een direct verband met het werving en selectiebeleid: mensen moeten mede door een goede opleiding en begeleiding gestimuleerd worden om bij een gemeente te gaan werken of erin werkzaam te blijven. Ook is een wisselwerking tussen theorie en praktijk belangrijk zodat deze goed op elkaar afgestemd kunnen worden en zorgen stagiairs voor een frisse blik op de organisatie c.q. de betreffende afdeling. Wellicht zal de student na het afstuderen willen solliciteren binnen onze of een andere gemeente. Naast werving en selectie ligt er dus ook een duidelijk relatie met het onderdeel ‘imago’. Er is sprake van een win-win situatie; de student werkt doelgericht aan zijn opleiding en aan zijn positie op de arbeidsmarkt, de gemeente werkt aan haar eigen ontwikkeling en kwaliteitsverbetering.
Een stage is een middel om doelen te realiseren van het onderwijs, van stagiair en van de gemeente:
Als een stageverzoek binnenkomt, wordt door het secretariaat bekeken op welke afdeling de stagiair mogelijk past. De leidinggevende van de desbetreffende afdeling bekijkt of er een stageplaats aanwezig is. Met de volgende punten wordt rekening gehouden:
De leidinggevende neemt de uiteindelijke beslissing over het aangaan van een stageovereenkomst. Eventueel kan er advies ingewonnen worden bij de P&O adviseur.
Een beslissing over een stageverzoek wordt genomen op basis van de volgende criteria:
Artikel 5 Stageprogramma en begeleiding
Indien bovenstaande vragen positief beantwoord kunnen worden, wordt het belangrijk goede afspraken te maken, voordat de stage wordt uitgevoerd. Zeker in het kader van de begeleiding. Van te voren moet helder zijn hoeveel tijd de begeleiding in beslag neemt. Ook heeft een stagiair veel vragen tijdens zijn stageperiode. De stagedagen dienen daarom zoveel mogelijk afgestemd te worden op de dagen dat de begeleiding aanwezig is. Wat zijn de wensen c.q. eisen van de stagiair en van de werkgever? Wat gaat de stagiair doen, in welke tijd en wie is verantwoordelijk? Zo kan er sprake zijn van een ‘snuffelstage’, waarbij de stagiair enkele weken meeloopt. Ook kan er sprake zijn van een ‘projectstage’: de stagiair loopt gedurende enkele maanden binnen één afdeling/team stage en voert hiervoor een vastgelegde opdracht uit.
De gemaakte afspraken worden vastgelegd in een stageovereenkomst. Stageovereenkomsten worden over het algemeen aangeleverd door het opleidingsinstituut van de stagiair. Wanneer dit niet gehanteerd wordt, zal er een stageovereenkomst worden gemaakt door P&O met een standaard overeenkomst van gemeente Binnenmaas. Door hierin de opdrachtformulering duidelijk te omschrijven, evenals de rechten en plichten van een stagiair, stageverlener en opleidingsinstituut, ontstaat er duidelijkheid voor alle betrokkenen. Het formulier ‘integriteits- en geheimhoudingsverklaring’ dient in alle gevallen door de stagiair ondertekend te worden. P&O kan overigens behulpzaam zijn bij de formulering van de stageopdracht. Met de stagiair en de onderwijsinstelling worden afspraken gemaakt over de duur en de inhoud van de stage. Deze afspraken worden schriftelijk vastgelegd in de stageovereenkomst. Gemeente Binnenmaas is een erkend opleidingsbedrijf bij de stichting ECABO voor het middelbaar beroepsonderwijs.
Onder gezamenlijke verantwoordelijkheid van de stagebegeleider van de onderwijsinstelling, de stagebegeleider van de werkgever en de stagiair wordt een stageplan opgesteld. Hierin worden afspraken gemaakt over de aard van de activiteiten c.q. leerdoelen van de stagiair, de begeleiding, rapportage/evaluatie en de wijze van contact tussen de werkgever en de onderwijsinstelling. Naast de begeleiding vanuit de onderwijsinstelling zorgt ook de werkgever voor een goede begeleiding van de stagiair, opdat de stagiair zo goed mogelijk de stageopdracht kan vervullen. Zo nodig vindt er gedurende de stage bijsturing plaats.
Het is niet meer dan redelijk, dat de stagiair voor de werkzaamheden een vergoeding ontvangt. Deze vergoeding is enerzijds bedoeld als tegemoetkoming in de extra kosten voortvloeiend uit de stage en anderzijds als beloning in de vorm van zakgeld, dus geheel losstaand van de door de stagiair in het kader van de praktijkopleiding te verrichten werk¬¬zaamheden. Stagiairs hebben géén arbeidsovereenkomst in de zin van de CAR/UWO of het Burgerlijk Wetboek en vallen niet onder een CAO.
De stagiair ontvangt een bruto vergoeding voor de stage, afhankelijk van de duur van de stageperiode en het niveau van de stage (vmbo, mbo, hbo en wo). Over stages korter dan een maand zal geen bruto vergoeding worden toegekend.
De vergoedingen zien er dan aan de hand van het niveauverschil als volgt uit:
€ 150,- bruto per maand (vmbo niveau of lager)
€ 250,- bruto per maand (mbo niveau)
€ 350,- bruto per maand (hbo/wo niveau)
Deze bedragen worden naar rato berekend: een stagiair die 24 uur per week werkt, ontvangt 24/36 deel van de vergoeding. Indien men afwijkende afspraken wenst te maken, wordt hiertoe altijd een beslissing gemaakt door de leidinggevende. Is er sprake van een onderbreking van de stage (vakantie- of ziekte¬periode) langer dan twee weken, dan wordt de bruto vergoeding stopgezet.
De gegevens van de stagiair worden voor de duur van de stage ingevoerd in het salarissysteem van de werkgever t.b.v. de betaling van de stagevergoeding. Over deze stagevergoeding is inhouding van loonheffing verplicht. Alle stagiairs moeten een loonbelastingverklaring in vullen. De vergoeding conform de salarisbetaling wordt maandelijks uitbetaald.
Een stagiair die alleen werkt om vakbekwaamheid op te doen en geen loon ontvangt, is niet verzekerd voor de ZW, de WAO en de ZFW. Als een stagiair wél een beloning in geld of in natura ontvangt, is hij/zij verzekerd voor de ZW en ZFW. Een stagiair is nooit verzekerd voor de WW.
Belangrijk aandachtspunt is dat de eigen inkomsten van een kind (dus ook de ver¬goe¬ding aan een stagiair) worden geacht te zijn besteed aan het onderhoud van dat kind. Hierdoor vermindert de ouderlijke bijdrage in dat onderhoud, wat van invloed kan zijn op het al dan niet verkrijgen van enkel- of meervoudige kinderbijslag, wanneer geen basisbeurs wordt ont¬vangen. Het bedrag van vrijlating is momenteel € 1.175,- per kwartaal. Met bovenstaande vergoedingen blijft gemeente Binnenmaas onder deze vrijlating. De kosten worden gedekt uit de personeelskosten van de betreffende afdeling waar de stagiair de stage loopt/heeft gelopen.
Artikel 7 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen.
In verband met het karakter van de leersituatie heeft de stagiair geen recht op betaalde vakantie- en snipperdagen. Op deze regel kan een uitzondering worden gemaakt wanneer het gaat om persoonlijke omstandigheden van de stagiair. Dit wordt beoordeeld door de leidinggevende. Het is wel gebruikelijk dat een stagiair vrijaf met behoud van de vergoeding krijgt tijdens de algemeen binnen de werkgever erkende landelijke en plaatselijke feestdagen en bij eventueel voorkomende bedrijfssluiting.
Wel kan er bij een stage van minimaal een half jaar, per maand 1 dag verlof, naar rato, worden toegekend. Deze dagen moeten dan in overleg met de leidinggevende worden opgenomen.
INTEGRITEITS- EN GEHEIMHOUDINGSVERKLARING
Naam :……………………………………………………………………….
Telefoonnummer :……………………………………………………………………….
E-mailadres :……………………………………………………………………….
Ik, ondergetekende, verklaar hierbij dat zaken, waarvan ik door mijn functie kennis draag en die mij als geheim zijn toevertrouwd of waarvan ik het vertrouwelijk karakter moet begrijpen, niet zal openbaren aan anderen, dan aan hen, aan wie ik volgens de wet of functie halve tot mededeling verplicht ben.
Ik verklaar mij bereid gedurende een half jaar na het beëindigen van de werkzaamheden voor gemeente Binnenmaas, volledig (schriftelijk en mondeling) mee te werken aan toelichtingen en nadere verklaringen die verband houden met hetgeen ik voor de gemeente heb verricht. Daartoe zal ik gedurende deze periode mijn contactgegevens bij gemeente Binnenmaas beschikbaar houden. Indien de medewerking een tijdsinvestering vraagt van meer dan twee uur, zal de gemeente deze vergoeden op basis van het honorarium voor de verrichte werkzaamheden.
Getekend te ……………………………………………, d.d…………………………………..
De stage verlenende instantie wijst een stagebegeleider aan. De stagebegeleider is verantwoordelijk voor een goede begeleiding van de stagiair en is er in die zin ook verantwoordelijk voor dat de stagiair voldoende praktijkervaring op kan doen. Ook is de stagebegeleider belast met de contacten met de onderwijsinstelling.
Aldus overeengekomen te Binnenmaas op *** (datum):
Namens de stageverlenende instantie, functioneel leidinggevende: