Organisatie | Oostzaan |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de raadscommissies 2015 |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | raad |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-05-2015 | 13-04-2015 | 26-07-2018 | nieuwe regeling | 13-04-2015 Gemeenteblad 2015, 36320 | * |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling
Artikel 2 Instelling raadscommissies
Indien een onderwerp meerdere raadscommissies aangaat, wordt het onderwerp in de afzonderlijke raadscommissies besproken, tenzij het presidium beslist dat een gezamenlijke vergadering van de raadscommissies wordt belegd of de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat, het onderwerp behandelt.
Indien in overleg met presidium en voorzitter een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 9, tweede lid, worden deze agenda en de daarop vermelde voorstellen of onderwerpen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering digitaal aan de raadsleden en fractieassistenten gezonden.
Van de publicatie op de website en de ter inzage legging wordt melding gemaakt in het huis-aan-huis blad Kompas. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken worden gepubliceerd respectievelijk ter inzage gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de raadsleden en fractieassistenten.
Bij de raad ingekomen stukken, waaronder schriftelijke mededelingen van het college aan de raad, worden op de website geplaatst. Hiervan wordt een lijst opgesteld. De lijst wordt per mail aan de leden van de raad toegezonden, en op de website geplaatst. Daarnaast wordt de lijst tezamen met de ingekomen stukken ter inzage gelegd in de fractiekamer.
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent iedere deelnemer de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en griffier door ondertekening vastgesteld.
De beantwoording van mondelinge en schriftelijke vragen bij de onderwerpen op een aanhangig voorstel in de raadscommissie die vooraf, tijdens of na afloop van de bespreking uiterlijk op de dinsdag na de raadscommissieavond worden gesteld en die niet direct kunnen worden beantwoord, vindt uiterlijk op donderdag voor de raadsvergadering plaats.
De voorzitter of een deelnemer doet, meteen of na de behandeling van het betreffende agendapunt, een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger. Dit kan zijn dat een voorstel wordt gedaan, het onderwerp te plaatsen op de extra raadscommissie een week later van de betreffende raadscyclus of op een raadscommissie van de eerstvolgende cyclus.
Indien de inspreker vragen aan de deelnemers van de raadscommissie stelt, zal de voorzitter daarop antwoorden of een deelnemer uitnodigen te antwoorden. Over de vragen en antwoorden wordt geen discussie gevoerd. Indien de voorzitter van oordeel is, dat de vraag niet onmiddellijk kan worden beantwoord, zal hij een deelnemer uitnodigen de vraag, via de griffier, schriftelijk te beantwoorden. Een afschrift van dit antwoord wordt door de griffier verzonden aan alle raadsleden en fractieassistenten aanwezig bij de bespreking van het agendapunt.
Een lid van de raad, een beëdigd fractieassistent, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van :
kan, uit eigen beweging of op verzoek van een of meer deelnemers, in de raadscommissie, bij de mededelingen, verslag doen over zaken die aan de orde zijn in het orgaan waarin hij zitting heeft, of bij de rechtspersoon of het bestuursorgaan waartoe dat orgaan behoort.
Op een besloten deel van een vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
De besluitenlijst van een besloten deel van een vergadering wordt niet rondgedeeld, maar ligt uitsluitend voor raadsleden en fractieassistenten in het postvak geheime stukken op de fractiekamer en is in te zien middels het Bestuur Informatie Systeem (BIS).
Tijdens het besloten deel van de vergadering neemt de commissie een besluit over het al dan niet openbaar maken van de besluitenlijst en het videoverslag van deze vergadering. De vastgestelde (besloten) besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk in een besloten/openbare raadsvergadering vastgesteld.
Voor de afloop van een besloten gedeelte van een vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen. Een besluit hierover maakt vast deel uit van de agenda van een besloten deel van de vergadering.
Indien de raad op grond van het bepaalde in artikel 25, derde en vierde lid, 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid van de Gemeentewet, voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd, in een openbare vergadering met het betreffende orgaan overleg gevoerd.
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het standby houden van mobiele telefoons of andere communicatie-middelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.
Indien een spreker zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaat, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin zulks plaats heeft over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.