Organisatie | Heemstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsprogramma “integrale handhaving” gemeente Heemstede 2016 |
Citeertitel | Uitvoeringsprogramma "integrale handhaving" gemeente Heemstede 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Dit uitvoeringsprogramma vervangt het Uitvoeringsprogramma "integrale handhaving" gemeente Heemstede 2015
Onbekend
Niet van toepassing
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-09-2016 | 01-01-2016 | 09-08-2017 | Nieuwe regeling | 19-04-2016 | 671476 |
Voor u ligt het vijfde uitvoeringsprogramma “integrale handhaving” gebaseerd op de 17 april 2012 vastgestelde beleidsnota “integrale handhaving” gemeente Heemstede. De beleidsnota geeft de kaders weer van het toezicht en de handhaving in de gemeente Heemstede en in dit uitvoeringsprogramma wordt weergegeven wat op het gebied van toezicht en handhaving wordt uitgevoerd. Het opstellen van een uitvoeringsprogramma vloeit voort uit de kwaliteitseisen voor handhaving, zoals deze in het Besluit omgevingsrecht (Bor) zijn gesteld.
Dit uitvoeringsprogramma is tevens een aanzet om te komen tot een kwaliteitsverbetering op het gebied van toezicht en handhaving in de organisatie. Dit moet worden bereikt door gecoördineerd toezicht te organiseren en waar mogelijk integraal handhavend op te treden.
Het college heeft daarom twee specifieke doelen voor ogen:
Zoals in de beleidsnota is aangegeven zal het optimaliseren en verder ontwikkelen van de integrale handhaving zich toespitsen op het “controleren voor elkaar op basis van checklisten”, “controleren met elkaar door middel van een handhavingsteam” en het “signaleren voor elkaar op basis van oog- en oor functie”.
Hiervoor zijn werkafspraken worden gemaakt met de desbetreffende afdelingen.
Door monitoring en evaluatie wordt aangegeven in hoeverre de voorgenomen werkzaamheden zijn bereikt. De uitkomst van deze evaluatie dient als input voor het uitvoeringsprogramma van 2017.
Het uitvoeringsprogramma behandelt de toezicht- en handhavingstaken (omschrijving + geraamde uren) op het gebied van:
Voor het berekenen van de beschikbare capaciteit is uitgegaan van het gegeven dat per fte op jaarbasis 1350 uur beschikbaar is voor de werkzaamheden die direct zijn gerelateerd aan het houden van toezicht. Voor de medewerkers van bureau handhaving (BOA’s) geldt dat op jaarbasis 1480 uur beschikbaar is.
In hoofdstuk 2 wordt het uitvoeringsprogramma 2015 geëvalueerd op basis van monitoring.
In hoofdstuk 3 en 4 worden conclusies getrokken ten aanzien van de beschikbare en de benodigde capaciteit.
In hoofdstuk 5 vindt u de financiële verantwoording voor de uitvoeringstaken
2. Evaluatie 2015 (periode 1 januari 2015 – 31 december 2015)
In de inleiding is aangegeven dat naast de wettelijke verplichting om een uitvoeringsprogramma op te stellen, dit programma tevens een aanzet is om te komen tot een kwaliteitsverbetering op het gebied van toezicht en handhaving in de organisatie.
Dit moet worden bereikt door gecoördineerd toezicht te organiseren en waar mogelijk integraal handhavend op te treden.
Het college heeft daarmee twee specifieke doelen voor ogen:
1. Het optimaliseren en verder ontwikkelen van integrale handhaving.
Net als in de voorgaande jaren is bij het controleren van de complexe gebruiksvergunningen en – meldingen gebruik gemaakt van een handhavingsteam, bestaande uit een medewerker van de VRK en een medewerker van de afdeling bouw- en woningtoezicht. De ervaringen, zowel bij de VRK als het bouwtoezicht, zijn nog steeds positief. Het samen uitvoeren van controles heeft als voordeel dat de lijnen kort gehouden kunnen worden en dat er geen “storingen” zijn op het communicatieve vlak, zowel onderling als naar de gecontroleerde instelling toe.
Het signaleren voor elkaar op basis van oog- en oor functie is in de periode 2012-2013 goed van de grond gekomen en functioneert nog steeds goed. Zo zijn er heldere afspraken gemaakt over het controleren van het “illegaal” gebruiken van gemeentegrond door het plaatsen van containers, bouwketen, bouwmaterialen, etc. op de openbare weg en/of het openbare groen. Door de Boa’s worden wijkgewijze controles uitgevoerd, waar het controleren op het “illegaal” gebruik van gemeente grond vast onderdeel van is.
De constateringen van het illegale gebruik worden door de Boa’s vastgelegd in een korte rapportage met foto’s. Deze wordt doorgestuurd naar de afdeling bouw- en woningtoezicht met de mededeling dat de gebruiker van de grond verzocht is om een “aanvraag gebruik gemeentegrond” in te dienen. Na ontvangst van de aanvraag worden de Boa’s hierover geïnformeerd. Bij uitblijven van de gevraagde aanvraag wordt door de Boa’s een proces-verbaal opgemaakt.
2. het verbeteren van de kwaliteit van handhaving en toezicht door monitoren en evalueren
Met het vaststellen van het uitvoeringsplan 2012 op 29 mei 2012 is een start gemaakt met monitoren van het vergunninggericht-, het objectgericht- en het gebiedsgericht toezicht.
Door de buitendienstinspecteur wordt het aantal toezichtmomenten vastgelegd in excelbestand, dat als basis dient voor het monitoren en aansluitend het evalueren. In het uitvoeringsprogramma voor 2016 zijn ook de gegevens van het uitvoeringsprogramma 2015 opgenomen. Hiermee is het verschil tussen beide jaren inzichtelijk gemaakt.
2.2 Vergelijk aanvragen omgevingsvergunning 2014 en 2015
In de tabel is een vergelijk gemaakt met het aantal aanvragen onder de Wabo in 2014 en 2015. Met betrekking tot de tabel dient te worden opgemerkt dat een aantal activiteiten is gecombineerd in één aanvraag voor een omgevingsvergunning.
In de periode 1 januari 2015 t/m 31 december 2015 zijn 288 aanvragen om een omgevingsvergunning ingediend, die 292 activiteiten omvatten. Hiermee ligt het aantal aanvragen 13% lager dan 2014. Dit valt toe te wijzen aan het feit dat per april 2015 geen omgevingsvergunning meer nodig is voor het kappen of ingrijpend snoeien van bomen, tenzij het gaat om bomen die zijn opgenomen op de gemeentelijke Bomenkaart. Opvallend is dat het aantal aanvragen voor de activiteit bouwen met bijna 15 % is gestegen ten opzichte van 2014. Een mogelijke verklaring is dat de economie langzaam uit het dal aan het klimmen is.
Nadere toelichting op deze tabel:
Het is verboden om een bouwwerk te bouwen zonder omgevingsvergunning, tenzij vergunningvrij zoals bedoeld in Bijlage II van het Besluit omgevingsrecht. Voor het realiseren van niet vergunningvrije bouwwerken is dus een omgevingsvergunning vereist.
Deze aanvragen kunnen zowel in samenhang met de activiteit bouwen zijn aangevraagd, als zelfstandig. Per definitie zijn bijna alle (onderhouds)werkzaamheden aan een monument, die het normale onderhoud overstijgen, vergunningplichtig. Voorbeeld: het schilderen van kozijnen is vergunningvrij, als deze (over)geschilderd worden in de bestaande kleuren. Is het de wens van de eigenaar om een ander kleurstelling toe te passen, dan is hiervoor alleen een omgevingsvergunning nodig voor de activiteit wijzigen monument. Er is dan geen omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen nodig. Voor het vervangen van een kozijn is zowel een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen als wijzigen monument vereist.
Voor het brandveilig gebruiken van een gebouw is een omgevingsvergunning brandveilig gebruik vereist als;
In onze bestemmingsplannen is, voor een aantal bestemmingen, bepaald dat het verboden is om zonder omgevingsvergunning werkzaamheden uit te voeren die geen bouwwerk betreffen. Hierbij valt te denken aan het graven en dempen van sloten, het verhogen of verlagen van het grondwaterpeil, het aanleggen van ondergrondse leidingen, etc.
Hierbij valt te denken aan het slopen van een monument (Monumentenwet) of als dit bepaald is in een bestemmingsplan (Wet op de Ruimtelijke Ordening).
Deze aanvragen kunnen zowel in samenhang met de activiteit bouwen zijn aangevraagd, als zelfstandig. Met het inwerking treden van het vergunningvrij bouwen is het mogelijk om bouwwerken vergunningvrij te bouwen die voldoen aan de voorschriften van het bestemmingsplan. Is er sprake van strijd met het bestemmingsplan dan kan hiervoor vrijstelling worden verleend, al dan niet in samenhang met het bouwen.
In artikel 4.10a van de APV is bepaald dat het verboden is zonder vergunning van het college houtopstand te vellen of te doen vellen. Met ingang van april 2015 is geen omgevingsvergunning meer nodig voor het kappen of ingrijpend snoeien van bomen, tenzij het gaat om bomen die zijn opgenomen op de gemeentelijke Bomenkaart. Op deze Bomenkaart staan de bomen en boomzones die zó belangrijk zijn voor het groene karakter van Heemstede, dat ze een beschermde status hebben.
Activiteiten reclame en inrit:
Medio 2011 zijn de inritvergunning op gemeentewegen en de reclamevergunning op basis van de APV komen te vervallen. Voor het maken van een inrit op de gemeentelijke openbare weg geldt alleen nog maar een meldingsplicht, die door de afdeling VOR wordt afgewikkeld.
Aanvragen voor een in – en of uitritvergunning op een provinciale weg maken nog wel onderdeel uit van de omgevingsvergunning.
Aanvragen brandveilig gebruik op basis van de brandbeveiligingsverordening
Dit zijn aanvragen die betrekking hebben op evenementen die buiten de gebruiksvergunning vallen, zoals jaarmarkten, muziekfestivals en soortgelijke bijeenkomsten in de openbare ruimte.
Nadere toelichting op deze tabel:
2.3 Vergunninggericht toezicht
De in de tabellen voor 2015 opgenomen resultaten zijn het product over de periode 1 januari 2015 t/m 31 december 2015. De ter vergelijking opgenomen tabellen uit 2013 bestrijken de periode 1 november 2013 t/m 31 oktober 2014.
Aantal = het aantal gecontroleerde vergunningen.
Uren = het totaal aan uren besteed aan de gecontroleerde vergunningen.
Toezichtmomenten = zie bladzijde 14 (bijlage 1).
Uitgevoerd = gemiddeld aantal keren dat een toezichtmoment is uitgevoerd.
2.3.1 Toezicht op de activiteit bouwen
Momenteel is er nog één bouwprojecten met een bouwsom van meer dan € 1.000.000,00 in uitvoering.
2.3.2 Toezicht op de activiteit sloop
2.3.3 Toezicht op de activiteit wijzigen monument
3,0 * |
|||||
4 * |
|||||
2.3.4 Toezicht op de activiteit aanleggen
In 2015 zijn 2 aanlegvergunningen gecontroleerd.
Het aantal toezichtmomenten van 3,5 ligt weliswaar boven het maximaal aantal toezichtmomenten van 2 , maar ten opzichte van 2014 is hier minder tijd aan besteed. Dit komt voort uit het feit dat het relatief eenvoudige werkzaamheden betrof.
2.3.5 Toezicht op de activiteit kappen
Het toezicht op de activiteit kappen wordt verzorgd door de afdeling Voorbereiding Openbare Ruimte. Door het afschaffen van de vergunningplicht per 15 april 2015 is aantal verleende vergunningen substantieel afgenomen. Alleen voor bomen die op de gemeentelijke Bomenkaart staan is na 15 april 2015 nog een vergunning afgegeven.
In de periode 1 januari 2015 t/m 31 december 2015 zijn 6 omgevingsvergunningen voor het kappen verleend waarbij een herplant plicht was opgenomen. Deze vergunningen zijn gecontroleerd op de herplant plicht.
2.3.6 Conclusie vergunninggericht toezicht
Uit de bovenstaande tabellen blijkt dat het aantal toezichtmomenten in 2015 nagenoeg gelijk is aan die van 2014, met over de gehele linie een kleine toename van het aantal toezichtmomenten. Uitzondering hierop is het aantal toezichtmomenten bij de grote kapitaalwerken met een bouwsom van meer dan € 1.000.000,00. Hier is aantal toezichtmomenten substantieel toegenomen van 7 naar 10. Hetgeen ook tot uitdrukking komt in de besteedde uren aan toezicht dat 100 uur bedraagt voor twee projecten, namelijk de nieuwbouw op het terrein van de Hartekamp en Nieuw Overbos.
Bij bouwwerken met een Bouwsom van € 100.000,-- tot € 1.000.000,-- is het aantal toezichtmomenten wederom licht toegenomen, maar ligt nog wel -net als in 2014- onder het minimale aantal.
Het aantal vergunning dat gecontroleerd is in 2015 ligt 36 lager dan in 2014 (130 om 166), de reden hiervoor ligt mogelijk in het feit dat door de economische recessie er minder vergunningen in uitvoering zijn genomen.
Ondanks het feit dat het aantal gecontroleerde vergunning is afgenomen ten opzichte van 2014 en de toezichtmomenten nagenoeg gelijk zijn gebleven (met uitzondering van de bouwprojecten met een bouwsom van € 1.000.000,00 en meer) is de tijdsbesteding per controle voor de activiteit bouwen toegenomen van 2,3 uur (383:166) in 2014 naar 6,0 uur in 2015 (790:130).
Deze toename is te verklaren door de toename van het aantal uren op de volgende onderdelen:
Brengen we de (uitzonderlijke) uren van deze 12 projecten in mindering op het totaal dan komen we uit op 3,75 uur (443:118). Dit is nog wel een toename ten opzichte van 2014, maar is verklaarbaar in relatie tot de toename van het aantal toezichtmomenten.
2.4.1 Toezicht op de activiteit brandveilig gebruik
Regulier/enkelvoudig* |
Controle naar aanleiding gebruiksmeldingen en gebruiksvergunningen |
||
Intensief/meervoudig* |
Het betreft hier een controle op zowel gebruik als bouwkundige staat i.r.t. brandveiligheid. |
||
Het betreft hier een controle of hercontrole tijdens opbouw of activiteiten bij evenementen. |
|||
Steekproefsgewijze rond de feestdagen (kerstversiering) en het wk voetbal i.r.t. brandveiligheid . |
|||
De gemeente en de VRK spreken af in welke objecten de meervoudige controles gaan plaatsvinden. Voor 2014 heeft de VRK bepaald in welke gebouwen een meervoudige of enkelvoudige controle plaats vindt. Afwijkingen blijven in goed overleg mogelijk.
De gemeente heeft zorg gedragen voor een lijst met te controleren objecten (prio 1 t/m 4). Hierbij zet de VRK zijn controlecapaciteit vooral in, bij de cat.1 en 2 objecten. Dit zijn de gebouwen met de grootste risico’s. Indien er controle capaciteit overblijft, zal deze worden ingezet op de cat. 3 en 4 objecten.
De VRK stuurt alle controle rapportages naar de gemeente. Hierdoor is de gemeente geïnformeerd over alle controle resultaten en kan de gemeente de nodige actie ondernemen. Bij bijzondere afwijkingen wordt de gemeente zo spoedig mogelijk (mondeling) in kennis gesteld.
Controles kunnen verspreid over het jaar worden gepland. Dus niet altijd in de dezelfde periode of maand van het jaar voor één en hetzelfde object, gedurende meerdere jaren.
De VRK zal op basis van de PREVAP* een controle planning voor de gemeente Heemstede opstellen en deze met de Gemeente bespreken.
De Gemeente en VRK bepalen gezamenlijk welke evenementen door de VRK ,afdeling preventie, bezocht worden.
Enkelvoudige- en meervoudige controles
Deze controles worden uitgevoerd op basis van de gemaakte afspraken.
Controles Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en Brand Beveiligings Verordening (BBV)
In 2015 zijn 3 evenementen gecontroleerd door de VRK. In haar eigen jaarverslag zal de VRK hierover nader rapporteren.
Tussen de afdeling bouw- en woningtoezicht en de VRK zijn over de zwaarte en de frequentie (voor de controles op basis van de APV en de BBV) nader afspraken gemaakt.
Inzet bouw- en woningtoezicht voor brandveiligheid
Op jaarbasis zijn ruim 350 uren ingezet voor:
Dat het aantal uren t.o.v. 2014 met ca. 50 uur is verminderd, wat valt toe te schrijven aan het feit dat de aanvragen in Mozard sneller kunnen worden afgehandeld.
2.4.2 Toezicht op de activiteit Milieu
De milieudienst IJmond legt jaarlijks verantwoording af aan de Raad middels een milieujaarverslag en is om die reden niet opgenomen in de evaluatie van dit uitvoeringsprogramma.
2.4.3 Controles in het kader van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)
In 2015 zijn door de buitendienstinspecteur 19 adressen bezocht op verzoek van de collega’s van de afdeling BAG en Burgerzaken. De aanleiding tot het verzoek was vrij divers, variërend van een verzoek tot inschrijven op een niet bestaand adres tot het controleren van (vergunningvrij) gerealiseerde (bouw)werkzaamheden die op basis van de BAG een eigen huisnummer dienen te krijgen.
Aan deze controles is door de buitendienstinspecteur 119 uur besteed, wat neerkomt op 6,3 uur per adres.
2.4.4 Conclusie object gericht toezicht, brandveilig gebruik.
Met de uitgevoerde controles en de daarop volgende aanschrijvingen, met her-controles, kan worden gesteld dat de brandveiligheid in Heemstede op orde is.
2.4.5 Conclusie object gericht toezicht,BAG.
Opvallend is dat wederom, net zoals in de voorgaande jaren, relatief veel tijd is besteed aan de BAG controles. Het aantal controles is weliswaar afgenomen, maar het aantal besteedde uren is bijna verdubbeld. In het uitvoeringsprogramma van 2015 was al aangegeven dat bekeken zou worden of aan de BAG-controles een efficiëntere invulling kan worden gegeven. Dit zal voor 2016 dus opnieuw een speerpunt zijn.
De afdeling bouw- en woningtoezicht heeft in de periode van 1 januari 2015 t/m 31 december 2015 in 31 gevallen een vooraanschrijving uitgevaardigd voor het bouwen zonder vergunning of strijdig gebruik met de voorschriften van het bestemmingsplan. Dit is een afname van 7 vooraanschrijvingen ten opzicht van 2014.
Hierbij zijn 30 gevallen door de afdeling bouw- en woningtoezicht zelf geconstateerd en in 1 geval is de afdeling bouw- en woningtoezicht via het “piepsignaal” geattendeerd op een illegale situatie.
Aan deze vooraanschrijvingen is ongeveer 45 uur besteed (exclusief de interne juridische afhandeling).
Buiten de deze vooraanschrijvingen zijn door de buitendienstinspecteur nog 39 adressen bezocht en gecontroleerd waar (bouw)werkzaamheden werden uitgevoerd die achteraf vergunningvrij bleken te zijn of zonder vooraanschrijving zijn opgelost.
De controles in 2015 hebben, in tegenstelling tot 2014 hoofdzakelijk betrekking gehad op het controleren van vergunningvrije bouwwerken op aangeven van buren. Waarbij de vraag beantwoord diende te worden of datgene wat gebouwd werd daadwerkelijk vergunningvrij was. Hier gaat verhoudingsgewijs veel tijd inzitten, gemiddeld zo’n 5 uur per adres, wat hoofzakelijk is toe te schrijven aan het inwinnen van gegevens, het controleren van de gegevens en het vervolgens informeren van alle betrokken partijen.
In de evaluatie over het jaar 2014 werd in het uitvoeringsprogramma van 2015 de conclusie getrokken dat het merendeel van de zonder vergunning uitgevoerde werkzaamheden door ons zelf geconstateerd zijn en nog maar weinig op basis van het “piepsignaal”. Deze tendens heeft zich in 2015 voortgezet.
2.6 Inzet specifieke acties van bureau Handhaving in 2015
Door de langdurige afwezigheid van een BOA gedurende nagenoeg heel 2015 is er minder capaciteit beschikbaar geweest dan in 2014. Omdat het aanwijzen van een (tijdelijke) BOA niet op een korte termijn te regelen is vanwege de langdurige procedure (benodigde goedkeuring parket en het ministerie van Justitie), was het pas sinds het laatste kwartaal van 2015 mogelijk bij capaciteitsuitval externe inhuur in te zetten. De inzet van een tijdelijke Boa is nu structureel geregeld.
Het gehele jaar door is er inzet gepleegd rond de scholen, dus zowel na de vakanties als tussendoor. De inzet van 200 uur is daarmee waargemaakt. Naast de BOA’s is ook de politie veelvuldig aanwezig geweest.
Rond de scholen zijn tijdens de acties in totaal 19 bekeuringen uitgeschreven. Vorig jaar waren dit 17 waarschuwingen en 8 bekeuringen.
Op de Valkenburgerlaan is een maand lang tijdens (en na) de weekmarkt opgetreden. Hieraan voorafgaand zijn publicaties geplaatst in De Heemsteder en zijn scholieren via de scholen. Totaal zijn er in de eerste drie weken van de actie 211 waarschuwingen uitgedeeld. In de vierde week zijn er 4 bekeuringen op de Valkenburgerlaan uitgeschreven.
Vragen om handhaving vanuit de marktondernemers zijn er sinds dien niet meer geweest. Ook het inrijden van motorvoertuigen tijdens de afbouw van de markt is minimaal geworden na aanpassing van de afzetting.
Het totaal aantal contactmomenten is meer dan in 2013, maar het aantal boetes is lager. In 2014 waren er 28 boetes uitgeschreven op de Binnendoor (met daarnaast twee waarschuwingen) en 19 bekeuringen op de Valkenburgerlaan.
Net als in 2014 is de controle op hondenpoep in 2015 meegenomen met de reguliere rondes en de wijkgerichte aanpak. Daarbij wordt specifieke aandacht gegeven aan de locaties die d.m.v. meldingen binnenkomen. Er is 1 boete uitgedeeld voor het niet aangelijnd hebben van een hond en er zijn 5 boetes uitgedeeld voor het laten lopen van honden op daarvoor verboden gebied zoals speelplaatsen. Tijdens de reguliere surveillance zijn wel mensen aangesproken op het naleven van de regels, maar deze meldingen zijn niet vastgelegd in de handhelds. Een aantal is daarom niet te noemen. Het aantal boetes is daarmee lager dan in 2014 (11 boetes en 6 waarschuwingen voor het niet aangelijnd hebben van een hond en 6 boetes en 6 waarschuwingen voor het laten lopen van honden op daarvoor verboden gebied zoals speelplaatsen). Deels heeft dit ook te maken gehad met de uitval van een BOA die hier in het verleden veel op ingezet is.
Tijdens de weekend- en avonddiensten (ook de diensten samen met de (politie) worden de bekende locaties meegenomen, zoals de Ringvaartlaan/Sportparklaan, de Cruquiusweg ventweg (HBC) en de wijk naast de Binnenweg. In totaal zijn 325 bekende parkeerfeiten bekeurd, waaronder:
Illegaal gebruik gemeentegrond
In het uitvoeringsprogramma is bij de doelstellingen, onderdeel handhaving openbare ruimte, opgenomen dat er 4 keer in dat jaar wijkgewijs gecontroleerd zou worden op het illegaal gebruik van gemeentegroen. Het betreft hier met name het bij de tuin voegen van gemeentegrond. In 2014 is dit onderwerp meegenomen in de structurele wijkgerichte handhavingsrondes, zo ook in 2015.
In 2014 zijn door de BOA’s 97 kaarten uitgedeeld voor het in gebruik hebben van gemeentegrond voor bijvoorbeeld containers zonder dat daarvoor een vergunning is aangevraagd. Het aantal is toen bijgehouden om inzicht te krijgen in gebruik van gemeentegrond zonder aanvraag en de tijd die daar mee gemoeid zou zijn. De controle van gebruik op gemeentegrond maakt nu structureel onderdeel uit van de wijkgerichte rondes (oog- en oorfunctie). Gezien het aantal niet gemelde containers blijft de noodzaak aanwezig om hierop te controleren.
In 2015 zijn 161fietswrakken uit de openbare ruimte verwijderd. Daarvan zijn er 88 verwijderd rond het station en 73 in de winkelgebieden en in de woonwijken. Het aantal wrakken is iets lager dan in 2014. Toen waren het er 187. Daartegenover staat dat er nu vaker tijdens de wijkgerichte rondes acties worden aangekondigd en zonodig fietsen worden verwijderd.
Overhangend groen is onderdeel van de structurele wijkgerichte handhaving. Gebleken is dat drastisch snoeien in het najaar grote gevolgen kan hebben voor bepaalde plantensoorten. Daarom is per locatie gekeken wat de beste snoeiperiode is. Hierover worden dan afspraken gemaakt met de eigenaar. In de aansluitende handhavingsrondes wordt hierop gecontroleerd en wordt zo nodig verder opgetreden. Over het algemeen is de bereidheid na een eerste gesprek groot. Op 1 locatie heeft dit niet geleid tot voldoende maatregelen door de eigenaar en is een aanschrijvingstraject gestart.
Op initiatief van de politie (wijkagenten) is een actie uitgevoerd om aandacht te vragen voor inbraakrisico’s, hierbij is de politie ondersteund door onze Boa’s.
Ook is op dezelfde manier tijdens de donkere dagen aandacht gegeven aan veilige fietsverlichting en is in de dagen voor Oud en Nieuw, n.a.v. gezamenlijke afspraken met de politie, tijdens de reguliere rondes opgetreden tegen vuurwerkoverlast.
3.1 Grondslag voor capaciteitsberekening
In hoofdstuk 3 van de beleidsnota “integrale handhaving” Gemeente Heemstede zijn vier toezichtvormen omschreven;
Bepalend voor het toezicht zijn niet alleen de vormen van toezicht, maar ook de intensiteit waarmee het toezicht wordt uitgevoerd.
Op basis van de vastgestelde prioriteiten, in combinatie met de van toepassing zijnde toezichtsvorm, wordt de noodzakelijke intensiteit van het toezicht bepaald.
3.2 Vergunninggericht toezicht
Het vergunninggericht toezicht is gekoppeld aan het aantal verleende omgevings-vergunningen. De mate van toezicht op deze vergunningen wordt bepaald door het aantal afgegeven vergunningen en de daaraan gekoppeld toezichtmomenten. Op basis hiervan wordt een planning gemaakt van de benodigde toezichtcapaciteit.
Het toezicht op de verleende omgevingsvergunning is gericht op de volgende activiteiten:
Toezicht op de activiteit bouwen
Een bouwwerk dient tijdens de uitvoeringsfase op een aantal belangrijke onderdelen te worden gecontroleerd. In de uitvoeringsfase wordt de bouw opgedeeld in de volgende (vijf) bouwfases en de daarbij behorende (12) toezichtmomenten:
De prioriteit en de complexheid van het bouwwerk (gerelateerd aan de bouwsom) is uiteindelijk bepalend voor het aantal toezichtmomenten.
Zo zal bij een eenvoudige uitbreiding van een woning volstaan kunnen worden met 3 toezichtmomenten en zullen bij een complex woningbouwproject alle toezichtmomenten aan bod komen. Waarbij een toezichtmoment, bijvoorbeeld het controleren van de wapening van de fundering, uit meerdere controles kan bestaan.
Als uitgangspunt voor het bepalen van de benodigde capaciteit, is het aantal toezicht-momenten voor de activiteit bouwen in de onderstaande tabel. Deze tabel is op basis van ervaringsgegevens en kengetallen samengesteld.
Het benodigde aantal fte’s op basis van de toezichtmomenten voor de activiteit bouwen is nader uitgewerkt in bijlage 1
Toezicht op de activiteit slopen bij monument
Toezicht op de activiteit wijzigen monument
In de regel maakt het wijzigen van een monument tevens onderdeel uit van de activiteit bouwen en zullen de toetsmomenten samenvallen. Vandaar dat de toetsmomenten in combinatie met bouwen lager liggen dan bij een omgevingsvergunning voor wijzigen van een monument zonder de activiteit bouwen.
Toezicht op de activiteit aanleggen
Toezicht op de activiteit kappen
In een omgevingsvergunning voor de activiteit kappen kan een voorwaarde zijn opgenomen die verplicht tot herplanten na de kap.
Het toezicht hierop wordt uitgevoerd door medewerkers van de afdeling Voorbereiding Openbare Ruimte.
Toezicht op de activiteit brandveilig gebruik.
Op 1 januari 2008 is een Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) i.o. van kracht geworden, waaraan de gemeente Heemstede deelneemt.
Tussen de Gemeente Heemstede en de VRK zijn bestuursafspraken gemaakt met betrekking tot de uitvoering van bepaalde taken.
Jaarlijks wordt door de VRK een activiteitenplan opgesteld, waarmee invulling wordt gegeven aan deze afspraken voor de onderdelen proactie en preventie. Dit activiteitenplan sluit aan op het jaarwerkplan brandweer Kennemerland en het gemeentelijke handhavingsbeleid. De enkelvoudige controles die worden uitgevoerd door de VRK, op basis van het activiteiten-plan, komen (in de regel) niet ten laste van de beschikbare capaciteit tijd van de Heemsteedse organisatie. De meervoudige controles worden in de regel uitgevoerd samen met een medewerker van de afdeling bouw- en woningtoezicht. De volledige administratieve afhandelingen van enkel- en meervoudige controles ligt bij de afdeling bouw- en woningtoezicht.
De geïntensiveerde controles op de zorginstellingen, n.a.v. het rapport van de Inspectie leefomgeving en Transport en de brand bij Rivierduinen in Oegstgeest heeft extra werk opgeleverd voor de afdeling bouw- en woningtoezicht. Dit in de vorm van extra rapporten, hercontroles en locatiebezoeken.
Toezicht op de activiteit milieu.
De gemeente Heemstede heeft de uitvoering van de gemeentelijke milieutaken onder-gebracht bij de Milieudienst IJmond. De Milieudienst IJmond is een openbaar lichaam en rechtspersoon. In 2013 is het gemeentelijk milieubeleidsplan vastgesteld, dit beleid is opgenomen in de Duurzaamheidsnota 2012-2016 "Samenwerken en verbinden".
De milieudienst IJmond legt jaarlijks verantwoording af aan de Raad middels een jaarverslag, de doelstellingen voor het jaar 2016 zijn om die reden niet opgenomen in dit uitvoeringsprogramma.
Als uitgangspunt voor het bepalen van de benodigde capaciteit, is de frequentie per jaar in dagdelen in de onderstaande tabel aangehouden. Deze tabel is op basis van ervaringsgegevens en kengetallen samengesteld.
4. Capaciteitsbepaling handhaving en toezicht
Beschikbare uren voor vergunningverlening, handhaving en toezicht.
Voor vergunningverlening, handhaving en toezicht zijn netto de volgende uren beschikbaar:
Het hoofd bouw- en woningtoezicht is voor onbepaalde tijd op non actief gesteld. Zijn werkzaamheden worden waargenomen door het hoofd Ruimtelijk Beleid en de senior medewerker bouw- en woningtoezicht.
De capaciteitsberekening op basis van prioriteiten geeft aan dat een optimaal functionerend toezicht vraagt om een bezetting van ruim 1,3 fte.
Uit het monitoren van de werkzaamheden over een periode van 17 weken in het jaar 2010 (zoals opgenomen in het uitvoeringsprogramma van 2012) bleek dat op jaarbasis slechts 0,17 fte (226,5 uur) aan toezicht en handhaving werd besteed. Door het aanstellen van een fulltime inspecteur is nu op jaarbasis 1,17 fte beschikbaar (0,17 + 1,0) voor toezicht en handhaving.
Gewijzigde werkzaamheden/Nieuwe taken.
De verwachting is dat per 1 januari 2017 de privatisering van het bouwtoezicht (private kwaliteitsborging) een feit zal zijn. Voor een nadere toelichting zie artikel 3.6 “nieuwe ontwikkeling”, De uren die dan “vrijkomen” zullen worden ingezet voor het uitbreiden van het gebiedsgericht toezicht, zoals het vergunningvrije bouwen en bouwen zonder vergunning.
Zoals aangegeven in artikel 1.3 is de overdracht van taken van de gemeente Heemstede aan de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) vastgelegd in de zogeheten bestuurs-afspraken. Hierin is opgenomen dat ten aanzien van de uitvoering van de taken een door partijen gezamenlijk op te stellen werkplan wordt vastgesteld. Om verwarring met interne werkplannen van Gemeente en VRK te voorkomen wordt dit werkplan ‘activiteitenplan’ genoemd.
Met het activiteitenplan 2014 wordt invulling gegeven aan deze afspraak voor de onderdelen proactie en preventie. De intensieve samenwerking met tijdsgebonden producten tussen de VRK en de gemeente, maakt het noodzakelijk de wederzijdse verwachtingen en verplichtingen helder en tot in redelijk detail vast te leggen. Dit activiteitenplan sluit aan op het jaarwerkplan brandweer Kennemerland en het gemeentelijke handhavingsbeleid.
De gemeente Heemstede verleent de VRK opdracht om, binnen de gestelde wettelijke, financiële en personele kaders zoals vastgelegd in de bestuursafspraken, uitvoering te geven aan de in het activiteitenplan vastgelegde taken en activiteiten. Tenzij anders vermeld vallen deze binnen de kaders zoals verwoord in artikel 2 van de bestuursafspraken en de hier uit voortvloeiende wederzijdse verplichtingen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.
Controles veilig gebruik bouwwerken
De brandweer controleert gebruiksvergunning- en meldingplichtige panden, binnen de aangegeven capaciteit, op grond van de Prevap lijst.
De gemeente en brandweer spreken af in welke objecten de meervoudige controles gaan plaatsvinden.
De gemeente levert een lijst met te controleren objecten (prio 1 t/m 4).
De brandweer stuurt alle controle rapportages naar de gemeente. Hierdoor is de gemeente geïnformeerd over alle controleresultaten en kan de gemeente de nodige actie ondernemen. Bij bijzondere afwijkingen wordt de gemeente zo spoedig mogelijk in kennis gesteld en vindt overleg met alle betrokkenen plaats.
De brandweer gaat alle objecten in een database (Registar) zetten. Hiermee beschikt de brandweer over een geautomatiseerd beheersprogramma.
De brandweer gaat de te controleren objecten in een controleplan opnemen. Hierbij wordt de richtlijn Prevap 2009 gevolgd. Dit plan is aan de gemeente beschikbaar gesteld.
Naar aanleiding van het rapport “Brandveiligheid van zorginstellingen” (december 2011) van de Inspectie leefomgeving en Transport en de brand bij Rivierduinen in Oegstgeest (rapport onderzoeksraad voor de veiligheid april 2012) zullen de meervoudige controles bij zorginstellingen worden geïntensiveerd.
Uitbesteding aan de Omgevingsdienst IJmond
Zoals aangegeven in artikel 1.3 heeft de gemeente Heemstede de uitvoering van de gemeentelijke milieutaken ondergebracht bij de Omgevingsdienst IJmond.
Toezicht, controle en handhaving
Het programmatisch controleren van bedrijven en instellingen is een van de kerntaken van de gemeente. Door periodieke bedrijfsbezoeken wordt onderzocht of het betreffende bedrijf of instelling aan de voorschriften van de milieuvergunning of de Algemene Maatregel van Bestuur voldoet.
De zwaarte van de milieubelasting, de lokaal gekozen accenten voor externe veiligheid en verruimde reikwijdte (energiebesparingspotentieel), integrale gebiedsgerichte benadering (lokale omgevingsaspecten), klachtenpatronen en gehanteerde kengetallen zijn een filter om het uiteindelijke uitvoeringsprogramma in te vullen en de individuele inrichtingen te bepalen die bezocht gaan worden. Hieronder is het uiteindelijke aantal geplande controles voor 2015 weergegeven.
4.4 Handhaving Openbare Ruimte.
Beschikbare uren voor handhaving Openbare Ruimte
Voor handhaving Openbare Ruimte zijn netto de volgende uren beschikbaar:
Netto beschikbare uren* |
Voor de handhaving van de openbare ruimte en de aansturing van het bureau handhaving zijn 4,34 fte’s beschikbaar. Naast de eigen BOA’s voor handhaving van de openbare ruimte, worden parkeercontroleurs ingehuurd bij een externe partij. In 2015 werd voor gemiddeld 60 uur per week ingehuurd. Hierdoor kan de inzet van de Boa’s en controle op betaald parkeren los van elkaar worden gepland. Dit is positief voor de effectiviteit. Met de huidige formatie, aangevuld met de externe inhuur kan het handhavingsprogramma worden uitgevoerd.
Door pensionering (eerste kwartaal 2016) en vertrek van een BOA (eind 2015) worden begin 2016 twee vacatures opengesteld. Daarmee wordt het team weer op volle capaciteit gebracht. Daarnaast wordt samen met het team in Bloemendaal gedurende totaal 40 weken een stageplaats aangeboden. Om de stagiaire goed te kunnen begeleiden, beschikt het team over een certificaat “Leerbedrijf HTV” van ECABO.
Regulier zijn de taken die altijd moeten worden uitgevoerd volgens een min of meer vast schema of na melding. Vaak worden diverse taken in combinatie met elkaar uitgevoerd. Zo worden elke dag controles uitgevoerd op het gebied van fiscaal parkeren. Vanaf 2015 wordt de parkeercontroleur geleverd door Traffic Support. Sinds eind 2015 zijn de parkeercontroleurs ook bevoegd om op te treden bij eenvoudige parkeerovertredingen als bijvoorbeeld parkeren op de stoep, op laad- en losplaatsen en gehandicaptenparkeerplaatsen. De inzet op dit vlak beperkt zich tot de fiscale gebieden (Binnenweg, Raadhuisstraat en Zandvoortselaan)
Door de omschakeling naar wijkgerichte handhaving en actieve samenwerking met de politie (wijkagenten) en de wijk coördinator van Elan Wonen, kunnen een aantal zaken die voorheen als speciale actie werd opgenomen, nu binnen reguliere rondes worden meegenomen. Daaronder vallen bijvoorbeeld de parkeeroverlast (o.a. Sportpark, Cruquiusweg), hondenpoep en overhangend groen. Een aantal zaken wordt, ondanks dat deze ook worden meegenomen in de wijkgerichte rondes, ook opgenomen als speciale actie (zie verder bij 3. prioriteiten). Als voorbeeld kan worden genoemd het verwijderen van fietswrakken.
Naast het handelen na eigen constateringen, wordt direct gereageerd op meldingen van burgers. Dat geldt voor bijvoorbeeld milieu- en afvalklachten. De meldingen komen binnen op het Meldpunt Overlast, rechtstreeks per telefoon of schriftelijk. Op elke melding volgt een reactie. Als de melder heeft aangegeven hier prijs op te stellen, wordt een terugkoppeling gegeven.
Ook de politie treedt handhavend op in de openbare ruimte. Er vindt maandelijks afstemmingsoverleg plaats om elkaar te informeren. Bovendien dient dit overleg om de samenwerking met de politie in het algemeen en met de wijkagenten in het bijzonder verder te optimaliseren. Gezamenlijk worden al avonddiensten gelopen. Het doel is om dit verder uit te bouwen naar een volle dag/avond dienst, zodat gezamenlijk, maar ook tijdens de betreffende wijkgerichte ronde gericht kan worden gesurveilleerd.
Gewijzigde of nieuwe taken 2016
In 2015 is het ligplaatsbeleid geëvalueerd. Op basis van de evaluatie is besloten de handhaving breder uit te voeren. Ook het gebruik van de ligplaatsen wordt nu bekeken, zodat ongebruikte ligplaatsen in beeld komen. Zo nodig wordt daarop actie ondernomen.
Rond het station wordt de overlast van verkeerd gestalde fietsen weer aangepakt. Dit is een tijd niet mogelijk geweest in verband met het beperkte aantal plaatsen. Inmiddels is de overdekte fietsenstalling (deels) gratis en zijn een aantal fietsklemmen bijgeplaatst aan de kant van het Vogelpark. Door zones aan te wijzen waar fietsen niet hinderlijk staan, wordt ook nog enige ruimte gegeven om een fiets buiten de fietsrekken te plaatsen, mits deze niet hinderlijk staan.
De financiering van de werkzaamheden die voortvloeien uit het uitvoeringsprogramma en het handhavingsbeleidsplan zijn gekoppeld aan de gemeentelijke begrotingscyclus. Met de vaststelling van de gemeentelijke begroting medio november van het jaar voorafgaand aan de uitvoering van de desbetreffende jaarprogrammering autoriseert de gemeenteraad de benodigde financiële middelen.
De basis van de financiering ligt in de begrotingsprogramma’s 2 (Veiligheid), 8 (Groen en openbare ruimte) en 9 (Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting ). In de begroting is budget voor ambtelijke capaciteit opgenomen voor vergunningverlening, toezicht en handhaving.
De gemeente Heemstede heeft zijn takenpakket voor milieu door middel van een dienstverleningsovereenkomst uitbesteed aan de Omgevingsdienst IJmond. Heemstede neemt grofweg 2800 uur af van de Omgevingsdienst. Daarin zit behalve het basistakenpakket (wettelijke taken) ook het milieu- en duurzaamheidsbeleid en de uitvoering daarvan.
Met de vaststelling van de begroting 2016 (en de meerjarenbegroting 2017- 2019) is de financiële uitvoerbaarheid van de jaarprogrammering 2016 gegarandeerd.
TABEL 1 : CAPACITEITSBEREKENING BOUW- EN WONINGTOEZICHT OP BASIS VAN OPTIMAAL TOEZICHT |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
gebruik kantoor/detailhandel/ horeca, etc. in strijd met bestemming |
||||||
TABEL 2 : CAPACITEITSBEREKENING BOUW- EN WONINGTOEZICHT OP BASIS VAN MINIMAAL TOEZICHT |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
gebruik kantoor/detailhandel/ horeca, etc. in strijd met bestemming |
||||||
PREVAP staat voor preventie-activiteitenplan. De handleiding gaat vooral in op de preventieactiviteiten in het kader van meldingen, vergunningverlening en controle en handhaving. Zo worden aanbevelingen gedaan voor de brandpreventieve prioriteit van verschillende situaties (gebruiksfuncties/gebouwtypen). De handleiding doet geen uitspraken over de wijze waarop de preventiewerkzaamheden door gemeenten (kunnen) worden georganiseerd. Hiervoor is het gemeentebestuur verantwoordelijk. Het wordt aanbevolen om de systematiek van PREVAP vanaf het begin in samenspraak met de betrokken bestuurder(s) te gebruiken.