Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heemstede

Uitvoeringsprogramma “integrale handhaving” gemeente Heemstede 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeemstede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsprogramma “integrale handhaving” gemeente Heemstede 2016
CiteertitelUitvoeringsprogramma "integrale handhaving" gemeente Heemstede 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Dit uitvoeringsprogramma vervangt het Uitvoeringsprogramma "integrale handhaving" gemeente Heemstede 2015

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Niet van toepassing

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-09-201601-01-201609-08-2017Nieuwe regeling

19-04-2016

Gemeenteblad 2016, 120002

671476

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsprogramma “integrale handhaving” gemeente Heemstede 2016

(vastgesteld bij collegebesluit van 19 april 2016)

1. ALGEMEEN

1.1 Inleiding

Voor u ligt het vijfde uitvoeringsprogramma “integrale handhaving” gebaseerd op de 17 april 2012 vastgestelde beleidsnota “integrale handhaving” gemeente Heemstede. De beleidsnota geeft de kaders weer van het toezicht en de handhaving in de gemeente Heemstede en in dit uitvoeringsprogramma wordt weergegeven wat op het gebied van toezicht en handhaving wordt uitgevoerd. Het opstellen van een uitvoeringsprogramma vloeit voort uit de kwaliteitseisen voor handhaving, zoals deze in het Besluit omgevingsrecht (Bor) zijn gesteld.

Dit uitvoeringsprogramma is tevens een aanzet om te komen tot een kwaliteitsverbetering op het gebied van toezicht en handhaving in de organisatie. Dit moet worden bereikt door gecoördineerd toezicht te organiseren en waar mogelijk integraal handhavend op te treden.

Het college heeft daarom twee specifieke doelen voor ogen:

  • 1.

    Het optimaliseren en verder ontwikkelen van integrale handhaving.

  • 2.

    het verbeteren van de kwaliteit van handhaving door monitoren en evalueren.

Zoals in de beleidsnota is aangegeven zal het optimaliseren en verder ontwikkelen van de integrale handhaving zich toespitsen op het “controleren voor elkaar op basis van checklisten”, “controleren met elkaar door middel van een handhavingsteam” en het “signaleren voor elkaar op basis van oog- en oor functie”.

Hiervoor zijn werkafspraken worden gemaakt met de desbetreffende afdelingen.

Door monitoring en evaluatie wordt aangegeven in hoeverre de voorgenomen werkzaamheden zijn bereikt. De uitkomst van deze evaluatie dient als input voor het uitvoeringsprogramma van 2017.

1.2 Uitgangspunten

Het uitvoeringsprogramma behandelt de toezicht- en handhavingstaken (omschrijving + geraamde uren) op het gebied van:

  • -

    Bouwen;

  • -

    Ruimtelijke Ordening;

  • -

    Milieu;

  • -

    APV en bijzondere wetten (handhaving openbare ruimte).

Voor het berekenen van de beschikbare capaciteit is uitgegaan van het gegeven dat per fte op jaarbasis 1350 uur beschikbaar is voor de werkzaamheden die direct zijn gerelateerd aan het houden van toezicht. Voor de medewerkers van bureau handhaving (BOA’s) geldt dat op jaarbasis 1480 uur beschikbaar is.

1.3 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 wordt het uitvoeringsprogramma 2015 geëvalueerd op basis van monitoring.

In hoofdstuk 3 en 4 worden conclusies getrokken ten aanzien van de beschikbare en de benodigde capaciteit.

In hoofdstuk 5 vindt u de financiële verantwoording voor de uitvoeringstaken

2. Evaluatie 2015 (periode 1 januari 2015 – 31 december 2015)

2.1 Algemene doelstelling

In de inleiding is aangegeven dat naast de wettelijke verplichting om een uitvoeringsprogramma op te stellen, dit programma tevens een aanzet is om te komen tot een kwaliteitsverbetering op het gebied van toezicht en handhaving in de organisatie.

Dit moet worden bereikt door gecoördineerd toezicht te organiseren en waar mogelijk integraal handhavend op te treden.

Het college heeft daarmee twee specifieke doelen voor ogen:

  • 1.

    Het optimaliseren en verder ontwikkelen van integrale handhaving.

  • 2.

    het verbeteren van de kwaliteit van handhaving door monitoren en evalueren

1. Het optimaliseren en verder ontwikkelen van integrale handhaving.

Net als in de voorgaande jaren is bij het controleren van de complexe gebruiksvergunningen en – meldingen gebruik gemaakt van een handhavingsteam, bestaande uit een medewerker van de VRK en een medewerker van de afdeling bouw- en woningtoezicht. De ervaringen, zowel bij de VRK als het bouwtoezicht, zijn nog steeds positief. Het samen uitvoeren van controles heeft als voordeel dat de lijnen kort gehouden kunnen worden en dat er geen “storingen” zijn op het communicatieve vlak, zowel onderling als naar de gecontroleerde instelling toe.

Het signaleren voor elkaar op basis van oog- en oor functie is in de periode 2012-2013 goed van de grond gekomen en functioneert nog steeds goed. Zo zijn er heldere afspraken gemaakt over het controleren van het “illegaal” gebruiken van gemeentegrond door het plaatsen van containers, bouwketen, bouwmaterialen, etc. op de openbare weg en/of het openbare groen. Door de Boa’s worden wijkgewijze controles uitgevoerd, waar het controleren op het “illegaal” gebruik van gemeente grond vast onderdeel van is.

De constateringen van het illegale gebruik worden door de Boa’s vastgelegd in een korte rapportage met foto’s. Deze wordt doorgestuurd naar de afdeling bouw- en woningtoezicht met de mededeling dat de gebruiker van de grond verzocht is om een “aanvraag gebruik gemeentegrond” in te dienen. Na ontvangst van de aanvraag worden de Boa’s hierover geïnformeerd. Bij uitblijven van de gevraagde aanvraag wordt door de Boa’s een proces-verbaal opgemaakt.

2. het verbeteren van de kwaliteit van handhaving en toezicht door monitoren en evalueren

Met het vaststellen van het uitvoeringsplan 2012 op 29 mei 2012 is een start gemaakt met monitoren van het vergunninggericht-, het objectgericht- en het gebiedsgericht toezicht.

Door de buitendienstinspecteur wordt het aantal toezichtmomenten vastgelegd in excelbestand, dat als basis dient voor het monitoren en aansluitend het evalueren. In het uitvoeringsprogramma voor 2016 zijn ook de gegevens van het uitvoeringsprogramma 2015 opgenomen. Hiermee is het verschil tussen beide jaren inzichtelijk gemaakt.

2.2 Vergelijk aanvragen omgevingsvergunning 2014 en 2015

Aanvragen omgevingsvergunning

In de tabel is een vergelijk gemaakt met het aantal aanvragen onder de Wabo in 2014 en 2015. Met betrekking tot de tabel dient te worden opgemerkt dat een aantal activiteiten is gecombineerd in één aanvraag voor een omgevingsvergunning.

In de periode 1 januari 2015 t/m 31 december 2015 zijn 288 aanvragen om een omgevingsvergunning ingediend, die 292 activiteiten omvatten. Hiermee ligt het aantal aanvragen 13% lager dan 2014. Dit valt toe te wijzen aan het feit dat per april 2015 geen omgevingsvergunning meer nodig is voor het kappen of ingrijpend snoeien van bomen, tenzij het gaat om bomen die zijn opgenomen op de gemeentelijke Bomenkaart. Opvallend is dat het aantal aanvragen voor de activiteit bouwen met bijna 15 % is gestegen ten opzichte van 2014. Een mogelijke verklaring is dat de economie langzaam uit het dal aan het klimmen is.

Wabo activiteiten

2014

(1-11-‘13 t/m 31-10-‘14)

326 aanvragen

2015

(1-01-‘15 t/m 31-12-‘15)

288 aanvragen

bouwen

150

172

monument

7

11

sloop

1

0

gebruik

5

2

aanleggen

2

4

afwijken RO

44

51

kappen

127

52

milieu

0

0

inrit

0

0

 

 

 

totaal

336

292

Nadere toelichting op deze tabel:

Activiteit bouwen:

Het is verboden om een bouwwerk te bouwen zonder omgevingsvergunning, tenzij vergunningvrij zoals bedoeld in Bijlage II van het Besluit omgevingsrecht. Voor het realiseren van niet vergunningvrije bouwwerken is dus een omgevingsvergunning vereist.

Activiteit monument:

Deze aanvragen kunnen zowel in samenhang met de activiteit bouwen zijn aangevraagd, als zelfstandig. Per definitie zijn bijna alle (onderhouds)werkzaamheden aan een monument, die het normale onderhoud overstijgen, vergunningplichtig. Voorbeeld: het schilderen van kozijnen is vergunningvrij, als deze (over)geschilderd worden in de bestaande kleuren. Is het de wens van de eigenaar om een ander kleurstelling toe te passen, dan is hiervoor alleen een omgevingsvergunning nodig voor de activiteit wijzigen monument. Er is dan geen omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen nodig. Voor het vervangen van een kozijn is zowel een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen als wijzigen monument vereist.

Activiteit gebruik:

Voor het brandveilig gebruiken van een gebouw is een omgevingsvergunning brandveilig gebruik vereist als;

  • -

    er bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 50 personen;

  • -

    er dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar

  • -

    er dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen met een lichamelijke of verstandelijke handicap

Activiteit aanleggen:

In onze bestemmingsplannen is, voor een aantal bestemmingen, bepaald dat het verboden is om zonder omgevingsvergunning werkzaamheden uit te voeren die geen bouwwerk betreffen. Hierbij valt te denken aan het graven en dempen van sloten, het verhogen of verlagen van het grondwaterpeil, het aanleggen van ondergrondse leidingen, etc.

Activiteit sloop:

Hierbij valt te denken aan het slopen van een monument (Monumentenwet) of als dit bepaald is in een bestemmingsplan (Wet op de Ruimtelijke Ordening).

Activiteit afwijken RO:

Deze aanvragen kunnen zowel in samenhang met de activiteit bouwen zijn aangevraagd, als zelfstandig. Met het inwerking treden van het vergunningvrij bouwen is het mogelijk om bouwwerken vergunningvrij te bouwen die voldoen aan de voorschriften van het bestemmingsplan. Is er sprake van strijd met het bestemmingsplan dan kan hiervoor vrijstelling worden verleend, al dan niet in samenhang met het bouwen.

Activiteit kappen:

In artikel 4.10a van de APV is bepaald dat het verboden is zonder vergunning van het college houtopstand te vellen of te doen vellen. Met ingang van april 2015 is geen omgevingsvergunning meer nodig voor het kappen of ingrijpend snoeien van bomen, tenzij het gaat om bomen die zijn opgenomen op de gemeentelijke Bomenkaart. Op deze Bomenkaart staan de bomen en boomzones die zó belangrijk zijn voor het groene karakter van Heemstede, dat ze een beschermde status hebben.

Activiteiten reclame en inrit:

Medio 2011 zijn de inritvergunning op gemeentewegen en de reclamevergunning op basis van de APV komen te vervallen. Voor het maken van een inrit op de gemeentelijke openbare weg geldt alleen nog maar een meldingsplicht, die door de afdeling VOR wordt afgewikkeld.

Aanvragen voor een in – en of uitritvergunning op een provinciale weg maken nog wel onderdeel uit van de omgevingsvergunning.

Aanvragen brandveilig gebruik op basis van de brandbeveiligingsverordening

 

2014

(1-11-’13 t/m 31-10-‘14)

2015

Aanvragen

12

16

Dit zijn aanvragen die betrekking hebben op evenementen die buiten de gebruiksvergunning vallen, zoals jaarmarkten, muziekfestivals en soortgelijke bijeenkomsten in de openbare ruimte.

Meldingen brandveilig gebruik

 

2014

(1-11-’13 t/m 31-10-‘14)

2015

Meldingen

5

2

Nadere toelichting op deze tabel:

Melding brandveilig gebruik;

Een melding is in de volgende gevallen verplicht:

  • -

    het gebouw is bedoeld voor het verblijf van meer dan 50 personen

  • -

    er is sprake van kamergewijze verhuur aan 5 of meer personen

  • -

    er wordt met behulp van een gelijkwaardige oplossing aan de rechtstreeks werkende voorschriften van het Gebruiksbesluit voldaan

2.3 Vergunninggericht toezicht

De in de tabellen voor 2015 opgenomen resultaten zijn het product over de periode 1 januari 2015 t/m 31 december 2015. De ter vergelijking opgenomen tabellen uit 2013 bestrijken de periode 1 november 2013 t/m 31 oktober 2014.

Uitleg tabellen:

Aantal = het aantal gecontroleerde vergunningen.

Uren = het totaal aan uren besteed aan de gecontroleerde vergunningen.

Toezichtmomenten = zie bladzijde 14 (bijlage 1).

Uitgevoerd = gemiddeld aantal keren dat een toezichtmoment is uitgevoerd.

2.3.1 Toezicht op de activiteit bouwen

Activiteit bouwen 2014

Aantal

Uren

Aantal toezichtmomenten

 

 

 

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Bouwsom tot € 100.000,--

45

97

2

8

3,5

Bouwsom van € 100.000,-- tot € 1.000.000,--

1

6

8

12

6

Bouwsom van meer dan € 1.000.000,--

2

14

10

12

7

Uitbouw, aanbouw, bijgebouw, dakkapel, gevelwij4ziging

60

150

1

4

3,5

Bouwwerken geen gebouw zijnde

55

110

1

3

3,6

Tijdelijke bouwwerken

3

6

2

7

3,7

 

 

 

 

 

 

Totaal

166

383

 

 

 

Activiteit bouwen 2015

Aantal

Uren

Aantal toezichtmomenten

 

 

 

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Bouwsom tot € 100.000,--

41

231

2

8

4,3

Bouwsom van € 100.000,-- tot € 1.000.000,--

7

103

8

12

6,3

Bouwsom van meer dan € 1.000.000,--

2

100

10

12

10

Uitbouw, aanbouw, bijgebouw, dakkapel, gevelwijziging

42

222

1

4

4

Bouwwerken geen gebouw zijnde

36

134

1

3

3,8

Tijdelijke bouwwerken

0

0

2

7

-

 

 

 

 

 

 

Totaal

130

790

 

 

 

Momenteel is er nog één bouwprojecten met een bouwsom van meer dan € 1.000.000,00 in uitvoering.

2.3.2 Toezicht op de activiteit sloop

Activiteit slopen 2014 en 2015

Aantal

Uren

Aantal toezichtmomenten

 

 

 

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Controle op slopen ingevolge monumentwet

0

 

 

 

 

2.3.3 Toezicht op de activiteit wijzigen monument

Activiteit wijzigen monument 2014

Aantal

Uren

Aantal toezichtmomenten

 

 

 

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Controle op voorschriften wijzigen monument i.c.m. bouwen

2

3

1

3

3,0 *

Controle op voorschriften wijzigen monument zonder bouwen

0

 

2

6

 

Activiteit wijzigen monument 2015

Aantal

Uren

Aantal toezichtmomenten

 

 

 

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Controle op voorschriften wijzigen monument i.c.m. bouwen

6

27

1

3

4 *

Controle op voorschriften wijzigen monument zonder bouwen

0

 

2

6

 

2.3.4 Toezicht op de activiteit aanleggen

Activiteit aanleggen 2014

Aantal

Uren

Aantal toezichtmomenten

 

 

 

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Controle op voorschriften van de aanlegvergunning

2

4.5

1

2

3,5

Activiteit aanleggen 2015

Aantal

Uren

Aantal toezichtmomenten

 

 

 

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Controle op voorschriften van de aanlegvergunning

2

3

1

2

3,5

In 2015 zijn 2 aanlegvergunningen gecontroleerd.

Het aantal toezichtmomenten van 3,5 ligt weliswaar boven het maximaal aantal toezichtmomenten van 2 , maar ten opzichte van 2014 is hier minder tijd aan besteed. Dit komt voort uit het feit dat het relatief eenvoudige werkzaamheden betrof.

2.3.5 Toezicht op de activiteit kappen

Activiteit kappen 2014

Aantal

Uren

Aantal toezichtmomenten

 

 

 

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Controle op voorschriften herplant

7

3,5

5

10

10

Activiteit kappen 2015

Aantal

Uren

Aantal toezichtmomenten

 

 

 

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Controle op voorschriften herplant

6

5

5

10

10

Het toezicht op de activiteit kappen wordt verzorgd door de afdeling Voorbereiding Openbare Ruimte. Door het afschaffen van de vergunningplicht per 15 april 2015 is aantal verleende vergunningen substantieel afgenomen. Alleen voor bomen die op de gemeentelijke Bomenkaart staan is na 15 april 2015 nog een vergunning afgegeven.

In de periode 1 januari 2015 t/m 31 december 2015 zijn 6 omgevingsvergunningen voor het kappen verleend waarbij een herplant plicht was opgenomen. Deze vergunningen zijn gecontroleerd op de herplant plicht.

2.3.6 Conclusie vergunninggericht toezicht

Uit de bovenstaande tabellen blijkt dat het aantal toezichtmomenten in 2015 nagenoeg gelijk is aan die van 2014, met over de gehele linie een kleine toename van het aantal toezichtmomenten. Uitzondering hierop is het aantal toezichtmomenten bij de grote kapitaalwerken met een bouwsom van meer dan € 1.000.000,00. Hier is aantal toezichtmomenten substantieel toegenomen van 7 naar 10. Hetgeen ook tot uitdrukking komt in de besteedde uren aan toezicht dat 100 uur bedraagt voor twee projecten, namelijk de nieuwbouw op het terrein van de Hartekamp en Nieuw Overbos.

Bij bouwwerken met een Bouwsom van € 100.000,-- tot € 1.000.000,-- is het aantal toezichtmomenten wederom licht toegenomen, maar ligt nog wel -net als in 2014- onder het minimale aantal.

Het aantal vergunning dat gecontroleerd is in 2015 ligt 36 lager dan in 2014 (130 om 166), de reden hiervoor ligt mogelijk in het feit dat door de economische recessie er minder vergunningen in uitvoering zijn genomen.

Ondanks het feit dat het aantal gecontroleerde vergunning is afgenomen ten opzichte van 2014 en de toezichtmomenten nagenoeg gelijk zijn gebleven (met uitzondering van de bouwprojecten met een bouwsom van € 1.000.000,00 en meer) is de tijdsbesteding per controle voor de activiteit bouwen toegenomen van 2,3 uur (383:166) in 2014 naar 6,0 uur in 2015 (790:130).

Deze toename is te verklaren door de toename van het aantal uren op de volgende onderdelen:

  • ·

    Bouwsom tot € 100.000,00 => 7 projecten met een gemiddelde uurbesteding van 15.6 uur (totaal 109 uur), veroorzaakt door complexe handhaving/toezicht;

  • ·

    Bouwsom van meer dan €1.000.000,00 toename als gevolg van het aantal uitgevoerde controles (totaal 100 uur).

  • ·

    uitbouwen, bijgebouwen, etc. => 3 projecten met een gemiddelde uurbesteding van 19 uur (totaal 57 uur), veroorzaakt door complexe handhaving/toezicht;

Brengen we de (uitzonderlijke) uren van deze 12 projecten in mindering op het totaal dan komen we uit op 3,75 uur (443:118). Dit is nog wel een toename ten opzichte van 2014, maar is verklaarbaar in relatie tot de toename van het aantal toezichtmomenten.

2.4 Objectgericht toezicht

2.4.1 Toezicht op de activiteit brandveilig gebruik

Controles veilig gebruik bouwwerken 2014

doelstelling

uitgevoerd

Toelichting

aantal

aantal

Regulier/enkelvoudig*

75

50

Controle naar aanleiding gebruiksmeldingen en gebruiksvergunningen

Intensief/meervoudig*

25

16

Het betreft hier een controle op zowel gebruik als bouwkundige staat i.r.t. brandveiligheid.

Hercontroles enkelvoudig en meervoudig

 

46

Hercontroles enkelvoudig en meervoudig

Totaal

100

112

 

Controles APV / BBV (evenementen)

10

13

Het betreft hier een controle of hercontrole tijdens opbouw of activiteiten bij evenementen.

Themacontroles

2

2

Steekproefsgewijze rond de feestdagen (kerstversiering) en het wk voetbal i.r.t. brandveiligheid .

Incidentele controles op verzoek bwt

0

1

Bezoek restaurant Sabra i.v.m. brandveilig gebruik.

Controles veilig gebruik bouwwerken 2015

doelstelling

uitgevoerd

Toelichting

aantal

aantal

Regulier/enkelvoudig

75

55

Controle naar aanleiding gebruiksmeldingen en gebruiksvergunningen

Intensief/meervoudig

25

23

Het betreft hier een controle op zowel gebruik als bouwkundige staat i.r.t. brandveiligheid.

Hercontroles enkelvoudig en meervoudig

 

37

Hercontroles enkelvoudig en meervoudig

Totaal

100

115

 

Controles APV / BBV (evenementen)

10

3

Het betreft hier een controle of hercontrole tijdens opbouw of activiteiten bij evenementen.

Themacontroles

1

0

Controles rond de feestdagen. Steekproefs-gewijs - kerstversiering i.r.t. brandveiligheid

Incidentele controles op verzoek bwt

0

2

Deze controles zijn uitgevoerd naar aanleiding van klachten. Betreft Thorbeckelaan 53, gevaarzetting door bewoner en brand Meijerslaan 238.

De gemeente en de VRK spreken af in welke objecten de meervoudige controles gaan plaatsvinden. Voor 2014 heeft de VRK bepaald in welke gebouwen een meervoudige of enkelvoudige controle plaats vindt. Afwijkingen blijven in goed overleg mogelijk.

De gemeente heeft zorg gedragen voor een lijst met te controleren objecten (prio 1 t/m 4). Hierbij zet de VRK zijn controlecapaciteit vooral in, bij de cat.1 en 2 objecten. Dit zijn de gebouwen met de grootste risico’s. Indien er controle capaciteit overblijft, zal deze worden ingezet op de cat. 3 en 4 objecten.

De VRK stuurt alle controle rapportages naar de gemeente. Hierdoor is de gemeente geïnformeerd over alle controle resultaten en kan de gemeente de nodige actie ondernemen. Bij bijzondere afwijkingen wordt de gemeente zo spoedig mogelijk (mondeling) in kennis gesteld.

Controles kunnen verspreid over het jaar worden gepland. Dus niet altijd in de dezelfde periode of maand van het jaar voor één en hetzelfde object, gedurende meerdere jaren.

De VRK zal op basis van de PREVAP* een controle planning voor de gemeente Heemstede opstellen en deze met de Gemeente bespreken.

Evenementen

De Gemeente en VRK bepalen gezamenlijk welke evenementen door de VRK ,afdeling preventie, bezocht worden.

Enkelvoudige- en meervoudige controles

Deze controles worden uitgevoerd op basis van de gemaakte afspraken.

Controles Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en Brand Beveiligings Verordening (BBV)

In 2015 zijn 3 evenementen gecontroleerd door de VRK. In haar eigen jaarverslag zal de VRK hierover nader rapporteren.

Tussen de afdeling bouw- en woningtoezicht en de VRK zijn over de zwaarte en de frequentie (voor de controles op basis van de APV en de BBV) nader afspraken gemaakt.

Themacontroles

In 2015 zijn geen themacontroles uitgevoerd.

Incidentele controles

In 2015 zijn twee controles zijn uitgevoerd naar aanleiding van klachten:

  • -

    gevaarzetting door de bewoner als gevolg van het ondeskundig/foutief stoken van een kolenkachel,

  • -

    een brand in een appartement in een flatgebouw.

Inzet bouw- en woningtoezicht voor brandveiligheid

Op jaarbasis zijn ruim 350 uren ingezet voor:

  • -

    het administratief afhandelen van de door de VRK uitgebrachte adviezen;

  • -

    het deelnemen aan overleggen;

  • -

    het in samenwerking met de VRK uitvoeren van (meervoudige) controles;

Dat het aantal uren t.o.v. 2014 met ca. 50 uur is verminderd, wat valt toe te schrijven aan het feit dat de aanvragen in Mozard sneller kunnen worden afgehandeld.

2.4.2 Toezicht op de activiteit Milieu

De milieudienst IJmond legt jaarlijks verantwoording af aan de Raad middels een milieujaarverslag en is om die reden niet opgenomen in de evaluatie van dit uitvoeringsprogramma.

2.4.3 Controles in het kader van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)

BAG-controles 2014

Aantal

Uren

 

 

 

Controles

40

145

BAG-controles 2015

Aantal

Uren

 

 

 

Controles

19

119

In 2015 zijn door de buitendienstinspecteur 19 adressen bezocht op verzoek van de collega’s van de afdeling BAG en Burgerzaken. De aanleiding tot het verzoek was vrij divers, variërend van een verzoek tot inschrijven op een niet bestaand adres tot het controleren van (vergunningvrij) gerealiseerde (bouw)werkzaamheden die op basis van de BAG een eigen huisnummer dienen te krijgen.

Aan deze controles is door de buitendienstinspecteur 119 uur besteed, wat neerkomt op 6,3 uur per adres.

2.4.4 Conclusie object gericht toezicht, brandveilig gebruik.

Met de uitgevoerde controles en de daarop volgende aanschrijvingen, met her-controles, kan worden gesteld dat de brandveiligheid in Heemstede op orde is.

2.4.5 Conclusie object gericht toezicht,BAG.

Opvallend is dat wederom, net zoals in de voorgaande jaren, relatief veel tijd is besteed aan de BAG controles. Het aantal controles is weliswaar afgenomen, maar het aantal besteedde uren is bijna verdubbeld. In het uitvoeringsprogramma van 2015 was al aangegeven dat bekeken zou worden of aan de BAG-controles een efficiëntere invulling kan worden gegeven. Dit zal voor 2016 dus opnieuw een speerpunt zijn.

2.5 Gebiedsgericht toezicht

Bouwen zonder vergunning.

Bouwen zonder vergunning 2014

Aantal

Uren

 

 

 

Vooraanschrijvingen

38

50

Bouwen zonder vergunning 2015

Aantal

Uren

 

 

 

Vooraanschrijvingen

31

45

De afdeling bouw- en woningtoezicht heeft in de periode van 1 januari 2015 t/m 31 december 2015 in 31 gevallen een vooraanschrijving uitgevaardigd voor het bouwen zonder vergunning of strijdig gebruik met de voorschriften van het bestemmingsplan. Dit is een afname van 7 vooraanschrijvingen ten opzicht van 2014.

Hierbij zijn 30 gevallen door de afdeling bouw- en woningtoezicht zelf geconstateerd en in 1 geval is de afdeling bouw- en woningtoezicht via het “piepsignaal” geattendeerd op een illegale situatie.

Aan deze vooraanschrijvingen is ongeveer 45 uur besteed (exclusief de interne juridische afhandeling).

Buiten de deze vooraanschrijvingen zijn door de buitendienstinspecteur nog 39 adressen bezocht en gecontroleerd waar (bouw)werkzaamheden werden uitgevoerd die achteraf vergunningvrij bleken te zijn of zonder vooraanschrijving zijn opgelost.

Vergunningvrij bouwen.

Vergunningvrij bouwen 2014

Aantal

Uren

Aantal toezichtmomenten

 

 

 

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Controles

34

64

1

2

3,5

Vergunningvrij bouwen 2015

Aantal

Uren

Aantal toezichtmomenten

 

 

 

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Controles

24

111

1

2

3,6

De controles in 2015 hebben, in tegenstelling tot 2014 hoofdzakelijk betrekking gehad op het controleren van vergunningvrije bouwwerken op aangeven van buren. Waarbij de vraag beantwoord diende te worden of datgene wat gebouwd werd daadwerkelijk vergunningvrij was. Hier gaat verhoudingsgewijs veel tijd inzitten, gemiddeld zo’n 5 uur per adres, wat hoofzakelijk is toe te schrijven aan het inwinnen van gegevens, het controleren van de gegevens en het vervolgens informeren van alle betrokken partijen.

2.5.1 Conclusie

In de evaluatie over het jaar 2014 werd in het uitvoeringsprogramma van 2015 de conclusie getrokken dat het merendeel van de zonder vergunning uitgevoerde werkzaamheden door ons zelf geconstateerd zijn en nog maar weinig op basis van het “piepsignaal”. Deze tendens heeft zich in 2015 voortgezet.

2.6 Inzet specifieke acties van bureau Handhaving in 2015

Algemeen

Door de langdurige afwezigheid van een BOA gedurende nagenoeg heel 2015 is er minder capaciteit beschikbaar geweest dan in 2014. Omdat het aanwijzen van een (tijdelijke) BOA niet op een korte termijn te regelen is vanwege de langdurige procedure (benodigde goedkeuring parket en het ministerie van Justitie), was het pas sinds het laatste kwartaal van 2015 mogelijk bij capaciteitsuitval externe inhuur in te zetten. De inzet van een tijdelijke Boa is nu structureel geregeld.

Veiligheid rond school

Het gehele jaar door is er inzet gepleegd rond de scholen, dus zowel na de vakanties als tussendoor. De inzet van 200 uur is daarmee waargemaakt. Naast de BOA’s is ook de politie veelvuldig aanwezig geweest.

Rond de scholen zijn tijdens de acties in totaal 19 bekeuringen uitgeschreven. Vorig jaar waren dit 17 waarschuwingen en 8 bekeuringen.

Veiligheid op trottoirs

Op de Valkenburgerlaan is een maand lang tijdens (en na) de weekmarkt opgetreden. Hieraan voorafgaand zijn publicaties geplaatst in De Heemsteder en zijn scholieren via de scholen. Totaal zijn er in de eerste drie weken van de actie 211 waarschuwingen uitgedeeld. In de vierde week zijn er 4 bekeuringen op de Valkenburgerlaan uitgeschreven.

Vragen om handhaving vanuit de marktondernemers zijn er sinds dien niet meer geweest. Ook het inrijden van motorvoertuigen tijdens de afbouw van de markt is minimaal geworden na aanpassing van de afzetting.

Het totaal aantal contactmomenten is meer dan in 2013, maar het aantal boetes is lager. In 2014 waren er 28 boetes uitgeschreven op de Binnendoor (met daarnaast twee waarschuwingen) en 19 bekeuringen op de Valkenburgerlaan.

Hondenpoep

Net als in 2014 is de controle op hondenpoep in 2015 meegenomen met de reguliere rondes en de wijkgerichte aanpak. Daarbij wordt specifieke aandacht gegeven aan de locaties die d.m.v. meldingen binnenkomen. Er is 1 boete uitgedeeld voor het niet aangelijnd hebben van een hond en er zijn 5 boetes uitgedeeld voor het laten lopen van honden op daarvoor verboden gebied zoals speelplaatsen. Tijdens de reguliere surveillance zijn wel mensen aangesproken op het naleven van de regels, maar deze meldingen zijn niet vastgelegd in de handhelds. Een aantal is daarom niet te noemen. Het aantal boetes is daarmee lager dan in 2014 (11 boetes en 6 waarschuwingen voor het niet aangelijnd hebben van een hond en 6 boetes en 6 waarschuwingen voor het laten lopen van honden op daarvoor verboden gebied zoals speelplaatsen). Deels heeft dit ook te maken gehad met de uitval van een BOA die hier in het verleden veel op ingezet is.

Parkeeroverlast en –excessen

Tijdens de weekend- en avonddiensten (ook de diensten samen met de (politie) worden de bekende locaties meegenomen, zoals de Ringvaartlaan/Sportparklaan, de Cruquiusweg ventweg (HBC) en de wijk naast de Binnenweg. In totaal zijn 325 bekende parkeerfeiten bekeurd, waaronder:

  • -

    Sportpark: 85

  • -

    blauwe zone Jan van Goyenstraat: 29

  • -

    laad- en losplaatsen: 18

  • -

    parkeren op gehandicaptenparkeerplaats: 34

Illegaal gebruik gemeentegrond

In het uitvoeringsprogramma is bij de doelstellingen, onderdeel handhaving openbare ruimte, opgenomen dat er 4 keer in dat jaar wijkgewijs gecontroleerd zou worden op het illegaal gebruik van gemeentegroen. Het betreft hier met name het bij de tuin voegen van gemeentegrond. In 2014 is dit onderwerp meegenomen in de structurele wijkgerichte handhavingsrondes, zo ook in 2015.

In 2014 zijn door de BOA’s 97 kaarten uitgedeeld voor het in gebruik hebben van gemeentegrond voor bijvoorbeeld containers zonder dat daarvoor een vergunning is aangevraagd. Het aantal is toen bijgehouden om inzicht te krijgen in gebruik van gemeentegrond zonder aanvraag en de tijd die daar mee gemoeid zou zijn. De controle van gebruik op gemeentegrond maakt nu structureel onderdeel uit van de wijkgerichte rondes (oog- en oorfunctie). Gezien het aantal niet gemelde containers blijft de noodzaak aanwezig om hierop te controleren.

Fietswrakken

In 2015 zijn 161fietswrakken uit de openbare ruimte verwijderd. Daarvan zijn er 88 verwijderd rond het station en 73 in de winkelgebieden en in de woonwijken. Het aantal wrakken is iets lager dan in 2014. Toen waren het er 187. Daartegenover staat dat er nu vaker tijdens de wijkgerichte rondes acties worden aangekondigd en zonodig fietsen worden verwijderd.

Overhangend groen

Overhangend groen is onderdeel van de structurele wijkgerichte handhaving. Gebleken is dat drastisch snoeien in het najaar grote gevolgen kan hebben voor bepaalde plantensoorten. Daarom is per locatie gekeken wat de beste snoeiperiode is. Hierover worden dan afspraken gemaakt met de eigenaar. In de aansluitende handhavingsrondes wordt hierop gecontroleerd en wordt zo nodig verder opgetreden. Over het algemeen is de bereidheid na een eerste gesprek groot. Op 1 locatie heeft dit niet geleid tot voldoende maatregelen door de eigenaar en is een aanschrijvingstraject gestart.

Ondersteuning politie

Op initiatief van de politie (wijkagenten) is een actie uitgevoerd om aandacht te vragen voor inbraakrisico’s, hierbij is de politie ondersteund door onze Boa’s.

Ook is op dezelfde manier tijdens de donkere dagen aandacht gegeven aan veilige fietsverlichting en is in de dagen voor Oud en Nieuw, n.a.v. gezamenlijke afspraken met de politie, tijdens de reguliere rondes opgetreden tegen vuurwerkoverlast.

3. Benodigde capaciteit

3.1 Grondslag voor capaciteitsberekening

In hoofdstuk 3 van de beleidsnota “integrale handhaving” Gemeente Heemstede zijn vier toezichtvormen omschreven;

  • -

    vergunninggericht toezicht,

  • -

    objectgericht toezicht,

  • -

    gebiedsgericht toezicht,

  • -

    signaal toezicht.

Bepalend voor het toezicht zijn niet alleen de vormen van toezicht, maar ook de intensiteit waarmee het toezicht wordt uitgevoerd.

Op basis van de vastgestelde prioriteiten, in combinatie met de van toepassing zijnde toezichtsvorm, wordt de noodzakelijke intensiteit van het toezicht bepaald.

3.2 Vergunninggericht toezicht

Het vergunninggericht toezicht is gekoppeld aan het aantal verleende omgevings-vergunningen. De mate van toezicht op deze vergunningen wordt bepaald door het aantal afgegeven vergunningen en de daaraan gekoppeld toezichtmomenten. Op basis hiervan wordt een planning gemaakt van de benodigde toezichtcapaciteit.

Het toezicht op de verleende omgevingsvergunning is gericht op de volgende activiteiten:

  • 1.

    bouwen

  • 2.

    slopen (alleen op basis van Monumentenwet of bestemmingsplan)

  • 3.

    gebruiksveiligheid

  • 4.

    aanleggen

  • 5.

    wijzigen monument

Toezicht op de activiteit bouwen

Een bouwwerk dient tijdens de uitvoeringsfase op een aantal belangrijke onderdelen te worden gecontroleerd. In de uitvoeringsfase wordt de bouw opgedeeld in de volgende (vijf) bouwfases en de daarbij behorende (12) toezichtmomenten:

Voorbereiding van de bouw

  • 1

    check bouwdossier op volledigheid

  • 2

    verificatie van gegevens over de bouwplaats

  • 3

    bevestiging werkafspraken met de bouwer

    Onderbouw

  • 4

    uitzetten van de bouw

  • 5

    heien

  • 6

    controleren van de wapening van de fundering

  • 7

    begane grondvloeren

    Bovenbouw

  • 8

    verdiepingsvloeren

  • 9

    eventuele staalconstructies

    Gevel/dak

  • 10

    kap

    Afbouw/ oplevering

  • 11

    afbouw en installaties

  • 12

    eindoplevering

De prioriteit en de complexheid van het bouwwerk (gerelateerd aan de bouwsom) is uiteindelijk bepalend voor het aantal toezichtmomenten.

Zo zal bij een eenvoudige uitbreiding van een woning volstaan kunnen worden met 3 toezichtmomenten en zullen bij een complex woningbouwproject alle toezichtmomenten aan bod komen. Waarbij een toezichtmoment, bijvoorbeeld het controleren van de wapening van de fundering, uit meerdere controles kan bestaan.

Als uitgangspunt voor het bepalen van de benodigde capaciteit, is het aantal toezicht-momenten voor de activiteit bouwen in de onderstaande tabel. Deze tabel is op basis van ervaringsgegevens en kengetallen samengesteld.

Activiteit bouwen

Prioriteit

Aantal toezichtmomenten

constructieve- en brandveiligheid, gezondheid, energie en bruikbaarheid

 

Minimaal

Maximaal

Bouwsom tot € 100.000,--

Groot

2

8

Bouwsom van € 100.000,-- tot € 1.000.000,--

Groot

8

12

Bouwsom van meer dan € 1.000.000,--

Groot

10

12

Uitbouw, aanbouw, bijgebouw, dakkapel, gevelwijziging

Gemiddeld

1

4

Bouwwerken geen gebouw zijnde

Gemiddeld

1

3

Tijdelijke bouwwerken

Gemiddeld

2

7

Het benodigde aantal fte’s op basis van de toezichtmomenten voor de activiteit bouwen is nader uitgewerkt in bijlage 1

Toezicht op de activiteit slopen bij monument

Activiteit slopen

Prioriteit

Aantal toezichtmomenten

 

 

Minimaal

Maximaal

Controle op slopen

Gemiddeld

1

2

Toezicht op de activiteit wijzigen monument

In de regel maakt het wijzigen van een monument tevens onderdeel uit van de activiteit bouwen en zullen de toetsmomenten samenvallen. Vandaar dat de toetsmomenten in combinatie met bouwen lager liggen dan bij een omgevingsvergunning voor wijzigen van een monument zonder de activiteit bouwen.

Activiteit wijzigen monument

Prioriteit

Aantal toezichtmomenten

 

 

Minimaal

Maximaal

Controle op voorschriften wijzigen monument i.c.m. bouwen

Gemiddeld

1

3

Controle op voorschriften wijzigen monument zonder bouwen

Gemiddeld

2

6

Toezicht op de activiteit aanleggen

Activiteit aanleggen

Prioriteit

Aantal toezichtmomenten

 

 

Minimaal

Maximaal

Controle op voorschriften van de aanlegvergunning

Klein

1

2

Toezicht op de activiteit kappen

In een omgevingsvergunning voor de activiteit kappen kan een voorwaarde zijn opgenomen die verplicht tot herplanten na de kap.

Het toezicht hierop wordt uitgevoerd door medewerkers van de afdeling Voorbereiding Openbare Ruimte.

Actviteit kappen

Prioriteit

Aantal toezichtmomenten

 

 

Minimaal

Maximaal

Controle op voorschriften herplant

n.b. niet opgenomen in prioriteitenlijst

5

10

3.3 Objectgericht toezicht

Toezicht op de activiteit brandveilig gebruik.

Op 1 januari 2008 is een Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) i.o. van kracht geworden, waaraan de gemeente Heemstede deelneemt.

Tussen de Gemeente Heemstede en de VRK zijn bestuursafspraken gemaakt met betrekking tot de uitvoering van bepaalde taken.

Jaarlijks wordt door de VRK een activiteitenplan opgesteld, waarmee invulling wordt gegeven aan deze afspraken voor de onderdelen proactie en preventie. Dit activiteitenplan sluit aan op het jaarwerkplan brandweer Kennemerland en het gemeentelijke handhavingsbeleid. De enkelvoudige controles die worden uitgevoerd door de VRK, op basis van het activiteiten-plan, komen (in de regel) niet ten laste van de beschikbare capaciteit tijd van de Heemsteedse organisatie. De meervoudige controles worden in de regel uitgevoerd samen met een medewerker van de afdeling bouw- en woningtoezicht. De volledige administratieve afhandelingen van enkel- en meervoudige controles ligt bij de afdeling bouw- en woningtoezicht.

De geïntensiveerde controles op de zorginstellingen, n.a.v. het rapport van de Inspectie leefomgeving en Transport en de brand bij Rivierduinen in Oegstgeest heeft extra werk opgeleverd voor de afdeling bouw- en woningtoezicht. Dit in de vorm van extra rapporten, hercontroles en locatiebezoeken.

Toezicht op de activiteit milieu.

De gemeente Heemstede heeft de uitvoering van de gemeentelijke milieutaken onder-gebracht bij de Milieudienst IJmond. De Milieudienst IJmond is een openbaar lichaam en rechtspersoon. In 2013 is het gemeentelijk milieubeleidsplan vastgesteld, dit beleid is opgenomen in de Duurzaamheidsnota 2012-2016 "Samenwerken en verbinden".

De milieudienst IJmond legt jaarlijks verantwoording af aan de Raad middels een jaarverslag, de doelstellingen voor het jaar 2016 zijn om die reden niet opgenomen in dit uitvoeringsprogramma.

3.4 Gebiedsgericht toezicht

Als uitgangspunt voor het bepalen van de benodigde capaciteit, is de frequentie per jaar in dagdelen in de onderstaande tabel aangehouden. Deze tabel is op basis van ervaringsgegevens en kengetallen samengesteld.

Prioriteit

Intensiteit

Frequentie per jaar in dagdelen ( 1 dagdeel = 4 uur)

 

 

Minimaal

maximaal

Zeer klein

Nagenoeg geen toezicht

1

2

Klein

Minder toezicht

2

4

Gemiddeld

Actief toezicht

3

6

Groot

Actief en intensief

4

12

Zeer groot

Zeer actief en intensief toezicht

8

> 12

Illegale bouw

Prioriteit

Frequentie per jaar

 

 

 

 

Woningen

Groot

continu

 

Woongebouwen, appartementen, kamerverhuur

Groot

continu

 

Logiesgebouwen, restaurant, café, horeca, bedrijf, kantoor, winkel

Groot

continu

 

Maatschappelijke gebouwen, (kinder)dagverblijven, scholen, zorg, ziekenhuis, sport

Zeer groot

continu

 

Aan-/uit-/bijgebouw, dakkapel, gevelwijziging voorzijde

Groot

continu

 

Aan-/uit-/bijgebouw, dakkapel, gevelwijziging achter-/zijkant

Groot

continu

 

Bouwwerken geen gebouw zijnde (airco's, schotels, reclame)

Gemiddeld

continu

 

Bouwen zonder vergunning overig

Klein

continu

 

Bouwen zonder monumentenvergunning

Groot

continu

 

Strijd met welstandsbeleid/advies

Klein

continu

 

Illegale sloop

Prioriteit

Frequentie per jaar

 

 

 

 

Slopen zonder asbest

Gemiddeld

continu

 

Slopen met asbest

Zeer hoog

continu

 

Sloopmelding

Prioriteit

Aantal toezichtmomenten

 

 

Minimaal

Maximaal

Slopen zonder asbest VERVALLEN

Gemiddeld

 

 

Slopen met asbest VERVALLEN

Zeer hoog

 

 

Vergunningvrij bouwen

prioriteit

Aantal toezichtmomenten

 

 

Minimaal

Maximaal

Vergunningvrij bouwen volgens artikel 2 van de BOR (bijlage II)

Groot

1

2

Vergunningvrij bouwen volgens artikel 3 van de BOR (bijlage II)

Groot

1

3

Ruimtelijke ordening

Prioriteit

Frequentie per jaar

 

 

Minimaal

Maximaal

Wonen in strijd met de bestemming

Groot

1

4

Gebruik kantoor/detailhandel/horeca/maatschappelijke in strijd met bestemming

Klein

1

4

APV/ bijzondere wetten

Prioriteit

Frequentie per jaar

 

 

Minimaal

Maximaal

Dumpingen

Klein

1

10

Zwerfafval

Groot

continu

 

Drank- en horecawet

Klein

1

4

Hinderlijk gedrag

Groot

continu

 

Aanbiedgedrag bedrijfs-en huisafval

Klein

continu

 

Plakken en Kladden

Klein

continu

 

Collecteren

Klein

continu

 

Betaald parkeren

Groot

520

624

Vuur stoken

Klein

continu

 

Natuurlijke behoefte doen

Klein

continu

 

Parkeervergunningen

Groot

520

624

Terrassen

Groot

25

50

Verspreiden van gedrukte stukken

Klein

continu

 

Rijden over bermen

Klein

continu

 

Wet op de kansspelen

Klein

1

12

Veiligheid op de weg

Zeer groot

continu

 

Veiligheid op de weg (acties)

Zeer groot

4

10

Evenementen

Groot

4

10

APV/ beheer openbare ruimte

Prioriteit

Frequentie per jaar

 

 

Minimaal

Maximaal

Plaatsen objecten op en langs de openbare weg

Gemiddeld

continu

 

Reclameborden en spandoeken

Gemiddeld

40

50

Illegaal gebruik (openbare) gemeentegrond

Groot

continu

 

Illegaal gebruik (openbare) gemeentegrond (acties)

Groot

4

6

Straatartiesten

Klein

continu

 

Hondenpoep

Groot

continu

 

Hondenpoep (acties)

Groot

20

30

Loslopende honden

Groot

continu

 

Verbod op honden

Gemiddeld

continu

 

Overhangend groen

Groot

continu

 

Overhangend groen (acties)

Groot

1

1

Standplaatsen

Groot

20

30

Verkeerd parkeren

Gemiddeld

continu

 

Verkeerd parkeren (acties)

Gemiddeld

4

4

Parkeerexcessen

Groot

continu

 

Parkeerexcessen (acties)

Groot

40

50

Uitstalling

Gemiddeld

40

50

Zonder toestemming uitrit realiseren

Gemiddeld

1

4

Zonder vergunning kappen

Gemiddeld

1

10

BAG

Prioriteit

Frequentie per jaar

 

 

Minimaal

Maximaal

Aanbrengen huisnummerbordjes na toewijzing huisnummer

Zeer klein

1

2

Illegale huisnummering

Zeer klein

1

2

intensiteit

Vorm van toezicht

Continu toezicht

surveillance door de Boa’s, toezicht door bouw- en woningtoezicht

Periodiek toezicht

gericht toezicht, toegespitst op het beheer van de openbare ruimte, bijvoorbeeld parkeerexcessen

Projectmatig toezicht

gericht toezicht, waaraan beleid ten grondslag ligt, bijvoorbeeld terrassenbeleid

4. Capaciteitsbepaling handhaving en toezicht

4.1 Bouw- en woningtoezicht.

Beschikbare uren voor vergunningverlening, handhaving en toezicht.

Voor vergunningverlening, handhaving en toezicht zijn netto de volgende uren beschikbaar:

hoofd bouw- en woningtoezicht (op non actief gesteld)

0 fte = 0000 uur

senior medewerker bouw- en woningtoezicht

1 fte = 1350 uur

medewerker bouw- en woningtoezicht

1 fte = 1350 uur

medewerker bouw- en woningtoezicht

0,88 fte = 1200 uur

inspecteur bouw- en woningtoezicht

1 fte = 1350uur

juridisch medewerker

1 fte = 1350 uur

administratief medewerkster

0,69 fte = 938 uur

 

 

Netto beschikbaar uren

5,57 fte = 7538 uur

Het hoofd bouw- en woningtoezicht is voor onbepaalde tijd op non actief gesteld. Zijn werkzaamheden worden waargenomen door het hoofd Ruimtelijk Beleid en de senior medewerker bouw- en woningtoezicht.

De capaciteitsberekening op basis van prioriteiten geeft aan dat een optimaal functionerend toezicht vraagt om een bezetting van ruim 1,3 fte.

Uit het monitoren van de werkzaamheden over een periode van 17 weken in het jaar 2010 (zoals opgenomen in het uitvoeringsprogramma van 2012) bleek dat op jaarbasis slechts 0,17 fte (226,5 uur) aan toezicht en handhaving werd besteed. Door het aanstellen van een fulltime inspecteur is nu op jaarbasis 1,17 fte beschikbaar (0,17 + 1,0) voor toezicht en handhaving.

Gewijzigde werkzaamheden/Nieuwe taken.

De verwachting is dat per 1 januari 2017 de privatisering van het bouwtoezicht (private kwaliteitsborging) een feit zal zijn. Voor een nadere toelichting zie artikel 3.6 “nieuwe ontwikkeling”, De uren die dan “vrijkomen” zullen worden ingezet voor het uitbreiden van het gebiedsgericht toezicht, zoals het vergunningvrije bouwen en bouwen zonder vergunning.

4.2 VRK (brandweer).

Zoals aangegeven in artikel 1.3 is de overdracht van taken van de gemeente Heemstede aan de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) vastgelegd in de zogeheten bestuurs-afspraken. Hierin is opgenomen dat ten aanzien van de uitvoering van de taken een door partijen gezamenlijk op te stellen werkplan wordt vastgesteld. Om verwarring met interne werkplannen van Gemeente en VRK te voorkomen wordt dit werkplan ‘activiteitenplan’ genoemd.

Met het activiteitenplan 2014 wordt invulling gegeven aan deze afspraak voor de onderdelen proactie en preventie. De intensieve samenwerking met tijdsgebonden producten tussen de VRK en de gemeente, maakt het noodzakelijk de wederzijdse verwachtingen en verplichtingen helder en tot in redelijk detail vast te leggen. Dit activiteitenplan sluit aan op het jaarwerkplan brandweer Kennemerland en het gemeentelijke handhavingsbeleid.

Opdracht

De gemeente Heemstede verleent de VRK opdracht om, binnen de gestelde wettelijke, financiële en personele kaders zoals vastgelegd in de bestuursafspraken, uitvoering te geven aan de in het activiteitenplan vastgelegde taken en activiteiten. Tenzij anders vermeld vallen deze binnen de kaders zoals verwoord in artikel 2 van de bestuursafspraken en de hier uit voortvloeiende wederzijdse verplichtingen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.

Preventie Controle

Controles veilig gebruik bouwwerken

De brandweer controleert gebruiksvergunning- en meldingplichtige panden, binnen de aangegeven capaciteit, op grond van de Prevap lijst.

Controles veilig gebruik bouwwerken

Doelstelling

Toelichting

aantal

Regulier/enkelvoudig

75

Het betreft hier (gebruiks)controles of hercontroles.

Intensief/meervoudig

25

Het betreft hier een controle of hercontrole op zowel gebruik als bouwkundige staat irt brandveiligheid.

Controles APV / BBV (evenementen)

10

Het betreft hier een controle of hercontrole tijdens opbouw of activiteiten bij evenementen.

Themacontroles

1

Controles rond de feestdagen. Steekproefsgewijs - kerstversiering irt. brandveiligheid

Aanvullende werkafspraken

De gemeente en brandweer spreken af in welke objecten de meervoudige controles gaan plaatsvinden.

De gemeente levert een lijst met te controleren objecten (prio 1 t/m 4).

De brandweer stuurt alle controle rapportages naar de gemeente. Hierdoor is de gemeente geïnformeerd over alle controleresultaten en kan de gemeente de nodige actie ondernemen. Bij bijzondere afwijkingen wordt de gemeente zo spoedig mogelijk in kennis gesteld en vindt overleg met alle betrokkenen plaats.

De brandweer gaat alle objecten in een database (Registar) zetten. Hiermee beschikt de brandweer over een geautomatiseerd beheersprogramma.

De brandweer gaat de te controleren objecten in een controleplan opnemen. Hierbij wordt de richtlijn Prevap 2009 gevolgd. Dit plan is aan de gemeente beschikbaar gesteld.

Naar aanleiding van het rapport “Brandveiligheid van zorginstellingen” (december 2011) van de Inspectie leefomgeving en Transport en de brand bij Rivierduinen in Oegstgeest (rapport onderzoeksraad voor de veiligheid april 2012) zullen de meervoudige controles bij zorginstellingen worden geïntensiveerd.

4.3 Milieu.

Uitbesteding aan de Omgevingsdienst IJmond

Zoals aangegeven in artikel 1.3 heeft de gemeente Heemstede de uitvoering van de gemeentelijke milieutaken ondergebracht bij de Omgevingsdienst IJmond.

Toezicht, controle en handhaving

Het programmatisch controleren van bedrijven en instellingen is een van de kerntaken van de gemeente. Door periodieke bedrijfsbezoeken wordt onderzocht of het betreffende bedrijf of instelling aan de voorschriften van de milieuvergunning of de Algemene Maatregel van Bestuur voldoet.

De zwaarte van de milieubelasting, de lokaal gekozen accenten voor externe veiligheid en verruimde reikwijdte (energiebesparingspotentieel), integrale gebiedsgerichte benadering (lokale omgevingsaspecten), klachtenpatronen en gehanteerde kengetallen zijn een filter om het uiteindelijke uitvoeringsprogramma in te vullen en de individuele inrichtingen te bepalen die bezocht gaan worden. Hieronder is het uiteindelijke aantal geplande controles voor 2015 weergegeven.

Planning controlebezoeken:

2015

80 controles en hercontroles

(960)

4.4 Handhaving Openbare Ruimte.

Beschikbare uren voor handhaving Openbare Ruimte

Voor handhaving Openbare Ruimte zijn netto de volgende uren beschikbaar:

Boa’s

3,14 fte = 4647 uur

Marktmeester

0,7 fte = 1036 uur

Coördinator bureau handhaving

0,5 fte = 775 uur

Netto beschikbare uren*

4,34 fte = 6458 uur

Voor de handhaving van de openbare ruimte en de aansturing van het bureau handhaving zijn 4,34 fte’s beschikbaar. Naast de eigen BOA’s voor handhaving van de openbare ruimte, worden parkeercontroleurs ingehuurd bij een externe partij. In 2015 werd voor gemiddeld 60 uur per week ingehuurd. Hierdoor kan de inzet van de Boa’s en controle op betaald parkeren los van elkaar worden gepland. Dit is positief voor de effectiviteit. Met de huidige formatie, aangevuld met de externe inhuur kan het handhavingsprogramma worden uitgevoerd.

Door pensionering (eerste kwartaal 2016) en vertrek van een BOA (eind 2015) worden begin 2016 twee vacatures opengesteld. Daarmee wordt het team weer op volle capaciteit gebracht. Daarnaast wordt samen met het team in Bloemendaal gedurende totaal 40 weken een stageplaats aangeboden. Om de stagiaire goed te kunnen begeleiden, beschikt het team over een certificaat “Leerbedrijf HTV” van ECABO.

Reguliere taken

Regulier zijn de taken die altijd moeten worden uitgevoerd volgens een min of meer vast schema of na melding. Vaak worden diverse taken in combinatie met elkaar uitgevoerd. Zo worden elke dag controles uitgevoerd op het gebied van fiscaal parkeren. Vanaf 2015 wordt de parkeercontroleur geleverd door Traffic Support. Sinds eind 2015 zijn de parkeercontroleurs ook bevoegd om op te treden bij eenvoudige parkeerovertredingen als bijvoorbeeld parkeren op de stoep, op laad- en losplaatsen en gehandicaptenparkeerplaatsen. De inzet op dit vlak beperkt zich tot de fiscale gebieden (Binnenweg, Raadhuisstraat en Zandvoortselaan)

Door de omschakeling naar wijkgerichte handhaving en actieve samenwerking met de politie (wijkagenten) en de wijk coördinator van Elan Wonen, kunnen een aantal zaken die voorheen als speciale actie werd opgenomen, nu binnen reguliere rondes worden meegenomen. Daaronder vallen bijvoorbeeld de parkeeroverlast (o.a. Sportpark, Cruquiusweg), hondenpoep en overhangend groen. Een aantal zaken wordt, ondanks dat deze ook worden meegenomen in de wijkgerichte rondes, ook opgenomen als speciale actie (zie verder bij 3. prioriteiten). Als voorbeeld kan worden genoemd het verwijderen van fietswrakken.

Naast het handelen na eigen constateringen, wordt direct gereageerd op meldingen van burgers. Dat geldt voor bijvoorbeeld milieu- en afvalklachten. De meldingen komen binnen op het Meldpunt Overlast, rechtstreeks per telefoon of schriftelijk. Op elke melding volgt een reactie. Als de melder heeft aangegeven hier prijs op te stellen, wordt een terugkoppeling gegeven.

Ook de politie treedt handhavend op in de openbare ruimte. Er vindt maandelijks afstemmingsoverleg plaats om elkaar te informeren. Bovendien dient dit overleg om de samenwerking met de politie in het algemeen en met de wijkagenten in het bijzonder verder te optimaliseren. Gezamenlijk worden al avonddiensten gelopen. Het doel is om dit verder uit te bouwen naar een volle dag/avond dienst, zodat gezamenlijk, maar ook tijdens de betreffende wijkgerichte ronde gericht kan worden gesurveilleerd.

GEBIEDSGERICHT TOEZICHT

PRIORITEIT

GRONDSLAG

SANCTIE

 

 

 

 

Verkeer

 

 

 

Betaald parkeren

GROOT

parkeerverordening

naheffingsaanslag

Parkeervergunningen

GROOT

parkeerverordening

Strafbeschikking

Parkeerexcessen en parkeerovertredingen overig

GROOT

Wegenverkeerswet (WVW)

Strafbeschikking

Verkeerd parkeren (fietsen rond station)

GEMIDDELD

APV

Bestuursdwang

Plaatsen objecten op of langs de weg (containers)

GEMIDDELD

APV

Bestuursdwang of dwangsom

 

 

 

 

Leefomgeving en recreatie

 

 

 

Haven en andere openbare wateren

n.b.

Verordening openbare havens en binnenwateren

Bestuursdwang of dwangsom

Ligplaatsen

n.b.*

Verordening openbaar water Heemstede

Bestuursdwang of dwangsom

Loslopende honden

GROOT

APV

Strafbeschikking

Honden overig (Groenendaal, Meerrmond)

GROOT

APV

Strafbeschikking

Illegaal gebruik gemeentegrond

GROOT

APV

Bestuursdwang of dwangsom

 

 

 

 

Winkelgebied

 

 

 

Weekmarkt

n.b.

APV

Bestuursdwang of dwangsom

Terrassen

GROOT

APV

Bestuursdwang of dwangsom

Uitstallingen

GEMIDDELD

APV

Bestuursdwang of dwangsom

 

 

 

 

Milieu en afval

 

 

 

Zwerfafval

GROOT

Afvalstoffenverordening en APV

Bestuursdwang of dwangsom

Aanbiedgedrag bedrijfs- en huishoudelijk afval

KLEIN

Afvalstoffenverordening en APV

Bestuursdwang of dwangsom

Gewijzigde of nieuwe taken 2016

In 2015 is het ligplaatsbeleid geëvalueerd. Op basis van de evaluatie is besloten de handhaving breder uit te voeren. Ook het gebruik van de ligplaatsen wordt nu bekeken, zodat ongebruikte ligplaatsen in beeld komen. Zo nodig wordt daarop actie ondernomen.

Rond het station wordt de overlast van verkeerd gestalde fietsen weer aangepakt. Dit is een tijd niet mogelijk geweest in verband met het beperkte aantal plaatsen. Inmiddels is de overdekte fietsenstalling (deels) gratis en zijn een aantal fietsklemmen bijgeplaatst aan de kant van het Vogelpark. Door zones aan te wijzen waar fietsen niet hinderlijk staan, wordt ook nog enige ruimte gegeven om een fiets buiten de fietsrekken te plaatsen, mits deze niet hinderlijk staan.

5. Financiële paragraaf

De financiering van de werkzaamheden die voortvloeien uit het uitvoeringsprogramma en het handhavingsbeleidsplan zijn gekoppeld aan de gemeentelijke begrotingscyclus. Met de vaststelling van de gemeentelijke begroting medio november van het jaar voorafgaand aan de uitvoering van de desbetreffende jaarprogrammering autoriseert de gemeenteraad de benodigde financiële middelen.

De basis van de financiering ligt in de begrotingsprogramma’s 2 (Veiligheid), 8 (Groen en openbare ruimte) en 9 (Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting ). In de begroting is budget voor ambtelijke capaciteit opgenomen voor vergunningverlening, toezicht en handhaving.

De gemeente Heemstede heeft zijn takenpakket voor milieu door middel van een dienstverleningsovereenkomst uitbesteed aan de Omgevingsdienst IJmond. Heemstede neemt grofweg 2800 uur af van de Omgevingsdienst. Daarin zit behalve het basistakenpakket (wettelijke taken) ook het milieu- en duurzaamheidsbeleid en de uitvoering daarvan.

Met de vaststelling van de begroting 2016 (en de meerjarenbegroting 2017- 2019) is de financiële uitvoerbaarheid van de jaarprogrammering 2016 gegarandeerd.

BIJLAGE 1
  • -

    Tabel 1: capaciteitsberekening bouw- en woningtoezicht op basis van optimaal toezicht

  • -

    Tabel 2: capaciteitsberekening bouw- en woningtoezicht op basis van minimaal toezicht

  • -

    Tabel 3: benodigde fte’s voor toezicht op de activiteit bouwen op basis van toezichtmomenten

TABEL 1 : CAPACITEITSBEREKENING BOUW- EN WONINGTOEZICHT OP BASIS VAN OPTIMAAL TOEZICHT

 

PRIORITEIT

AANTAL FREQUENTIE HANDHAVINGSZAKEN VERGUNNINGEN

GRONDSLAG CAPACITEISBEREKENING

BEREKENING VAN DE GRONDSLAG

BENODIGDE CAPACITEIT IN UREN

BENODIGDE CAPACITEIT IN FTE

 

 

 

 

 

 

 

VERGUNNINGGERICHT TOEZICHT

 

 

 

 

 

 

Omgevingsvergunning activiteit bouwen

 

 

 

 

 

 

bouwsom tot € 100.000,--

GROOT

36

aantal x toezichtmoment x uren

36 X 8 X 1,25

360

0,27

bouwsom van € 100.000,-- tot € 1.000.000,--

GROOT

18

aantal x toezichtmoment x uren

18 X 12 x 2,5

432

0,32

bouwsom van meer dan € 1.000.000,--

GROOT

5

aantal x toezichtmoment x uren

5 x 12 x 3,5

210

0,155

uitbouw, aanbouw, bijgebouw, dakkapel, gevelwijziging

GROOT

75

aantal x toezichtmoment x uren

75 x 4 x 1,25

375

0,28

bouwwerk geen gebouw zijnde

GEMIDDELD

3

aantal x toezichtmoment x uren

3 x 3 x 1

9

0,007

tijdelijke bouwwerken

GEMIDDELD

2

aantal x toezichtmoment x uren

2 x 7 x 1,15

16

0,011

 

 

 

 

 

 

 

Omgevingsvergunning activiteit slopen (VERVALLEN)

 

 

 

 

 

 

controle op sloop zonder asbest

GEMIDDELD

(VERVALLEN)

 

 

 

 

controle op sloop met asbest

ZEER GROOT

(VERVALLEN)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omgevingsvergunning activiteit monument

 

 

 

 

 

 

Rijksmonumenten en gemeentelijke monumenten

GROOT

5

aantal x toezichtmoment x uren

5 x 6 x 1,75

53

0,035

 

 

 

 

 

 

 

OBJECTGERICHT TOEZICHT

 

 

 

 

 

 

brandveilig gebruik

 

PM

PM

 

 

brandweer

Milieu

 

PM

PM

 

 

milieudienst IJmond

GEBIEDSGERICHT TOEZICHT

 

 

 

 

 

 

Bouwen

 

 

 

 

 

 

vergunningvrij bouwen

GROOT

50

aantal controles per jaar x uren

50 x 3

150

0,11

illegale bouw

GROOT

continu

aantal controles per jaar x uren

12x 4

48

0,035

 

 

 

 

 

 

 

slopen

 

 

 

 

 

 

illegale sloop zonder asbest

GEMIDDELD

continu

aantal controles per jaar x uren

12 x 4

48

0,035

illegale sloop met asbest

ZEER GROOT

continu

aantal controles per jaar x uren

12 x 4

48

0,035 

 

 

 

 

 

 

 

ruimtelijke ordening

 

 

 

 

 

 

wonen in strijd met bestemming

GROOT

continu

aantal controles per jaar x uren

4x 4

16

0,012

gebruik kantoor/detailhandel/ horeca, etc. in strijd met bestemming

KLEIN

continu

aantal controles per jaar x uren

4x4

16

0,012

 

 

 

 

 

 

 

bag

 

 

 

 

 

 

niet aanbrengen huisnummerbordjes na toewijzing huisnummer

ZEER KLEIN

periodiek

aantal controles per jaar x uren

2 x 4

8

0,005

illegaal aanbrengen huisnummerbordjes

ZEER KLEIN

periodiek

aantal controles per jaar x uren

2 x 4

8

0,005

 

 

 

 

 

 

 

Totaal fte

 

 

 

 

 

1,327

 

 

 

 

 

 

 

TABEL 2 : CAPACITEITSBEREKENING BOUW- EN WONINGTOEZICHT OP BASIS VAN MINIMAAL TOEZICHT

 

PRIORITEIT

AANTAL FREQUENTIE HANDHAVINGSZAKEN VERGUNNINGEN

GRONDSLAG CAPACITEISBEREKENING

BEREKENING VAN DE GRONDSLAG

BENODIGDE CAPACITEIT IN UREN

BENODIGDE CAPACITEIT IN FTE

VERGUNNINGGERICHT TOEZICHT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omgevingsvergunning activiteit bouwen

 

 

 

 

 

 

bouwsom tot € 100.000,--

GROOT

36

aantal x toezichtmoment x uren

36 X 2 X 1,25

90

0,06

bouwsom van € 100.000,-- tot € 1.000.000,--

GROOT

18

aantal x toezichtmoment x uren

18 X 8 x 2,5

360

0,26

bouwsom van meer dan € 1.000.000,--

GROOT

5

aantal x toezichtmoment x uren

5 x 10 x 3,5

175

0,13

uitbouw, aanbouw, bijgebouw, dakkapel, gevelwijziging

GROOT

75

aantal x toezichtmoment x uren

75 x 1 x 1,25

94

0,07

bouwwerk geen gebouw zijnde

GEMIDDELD

3

aantal x toezichtmoment x uren

3 x 1 x 1

3

0,003

tijdelijke bouwwerken

GEMIDDELD

2

aantal x toezichtmoment x uren

2 x 2 x 1,15

5

0,004

Omgevingsvergunning activiteit slopen (VERVALLEN)

 

 

 

 

 

 

controle op sloop zonder asbest

GEMIDDELD

(VERVALLEN)

 

 

 

 

controle op sloop met asbest

ZEER GROOT

(VERVALLEN)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omgevingsvergunning activiteit monument

 

 

 

 

 

 

Rijksmonumenten en gemeentelijke monumenten

GROOT

5

aantal x toezichtmoment x uren

5 x 1 x 1,75

9

0,035

 

 

 

 

 

 

 

OBJECTGERICHT TOEZICHT

 

 

 

 

 

 

brandveilig gebruik

 

PM

PM

 

 

brandweer

milieu

 

PM

PM

 

 

milieudienst IJmond

GEBIEDSGERICHT TOEZICHT

 

 

 

 

 

 

bouwen

 

 

 

 

 

 

vergunningvrij bouwen

GROOT

50

aantal controles per jaar x uren

50 x 1

50

0,037

illegale bouw

GROOT

continu

aantal controles per jaar x uren

12x 1

12

0,035

 

 

 

 

 

 

 

slopen

 

 

 

 

 

 

illegale sloop zonder asbest

GEMIDDELD

continu

aantal controles per jaar x uren

12 x 1

12

0,009

illegale sloop met asbest

ZEER GROOT

continu

aantal controles per jaar x uren

12 x 1

12

0,009

 

 

 

 

 

 

 

ruimtelijke ordening

 

 

 

 

 

 

wonen in strijd met bestemming

GROOT

continu

aantal controles per jaar x uren

4x 1

4

0,003

gebruik kantoor/detailhandel/ horeca, etc. in strijd met bestemming

KLEIN

continu

aantal controles per jaar x uren

4x1

4

0,003

 

 

 

 

 

 

 

bag

 

 

 

 

 

 

niet aanbrengen huisnummerbordjes na toewijzing huisnummer

ZEER KLEIN

periodiek

aantal controles per jaar x uren

1 x 4

4

0,003

illegaal aanbrengen huisnummerbordjes

ZEER KLEIN

periodiek

aantal controles per jaar x uren

1 x 4

4

0,003

 

 

 

 

 

 

 

Totaal fte

 

 

 

 

 

0,664

 

 

 

 

 

 

 

TABEL 3 : BENODIGDE FTE'S VOOR TOEZICHT OP DE ACTIVITEIT BOUWEN OP BASIS VAN TOEZICHTMOMENTEN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

type bouwwerk

uren per

aantal

toezichtmomenten

aantal

uurbesteding per toezichtmoment

totaal

gem.

grondslag

capaciteit

fte

 

controle

vergunningen

minimaal

maximaal

controles

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

uren

uren

aantal x

in uren

obv

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

uren

 

1350 uur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bouwsom tot € 100.000,--

 

36

2

8

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

36 x 10

360

0,27

 

1 uur

 

 

 

 

1

 

 

1

 

 

1

1

1

 

 

1

6

1,25

 

 

 

 

2 uur

 

 

 

 

 

 

 

 

1

1

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

bouwsom van € 100.000,-- tot € 1.000.000,--

18

8

12

20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24

 

18 x 24

432

0,32

 

1 uur

 

 

 

 

1

1

1

2

2

 

2

3

 

2

2

 

16

2

 

 

 

 

2 uur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

1

8

 

 

 

bouwsom van meer dan € 1.000.000,--

5

10

12

37

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

46

 

5 x 46

210

0,155

 

1 uur

 

 

 

 

1

1

1

3

3

5

5

5

1

5

 

 

30

3,8

 

 

 

 

2 uur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

3

16

 

 

 

uitbouw, aanbouw, bijgebouw, dakkapel, gevelwijziging

75

2

4

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

75 x 5

375

0,28

 

1 uur

 

 

 

 

1

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

1

3

1,25

 

 

 

 

2 uur

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

bouwwerken geen gebouw zijnde

3

1

3

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

3 x 4

12

0,008

 

1 uur

 

 

 

 

1

 

 

1

 

1

 

 

 

 

 

1

4

1

 

 

 

 

2 uur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

tijdelijke bouwwerken

5

2

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

5 x 8

40

0,011

 

1 uur

 

 

 

 

1

 

1

 

1

1

1

 

2

 

 

1

8

1,15

 

 

 

 

2 uur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vergunningvrij bouwen

50

1

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

50 x 3

150

0,11

 

1 uur

 

 

 

 

 

 

 

 

1

1

 

 

 

 

 

1

3

1

 

 

 

 

2 uur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal fte's

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1,154

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


*

Toelichting op het werkelijke aantal toetsmomenten:

Omdat de controle op het monument gelijktijdig wordt uitgevoerd met een controle op de activiteit bouwen kan het totaal aantal toezichtmomenten hoger liggen dan het maximale.

*

Toelichting op het werkelijke aantal toetsmomenten:

Omdat de controle op het monument gelijktijdig wordt uitgevoerd met een controle op de activiteit bouwen kan het totaal aantal toezichtmomenten hoger liggen dan het maximale.

*

Voor een toelichting zie “Enkelvoudige- en meervoudige controles”

*

Voor een toelichting zie “Enkelvoudige- en meervoudige controles”

*

PREVAP staat voor preventie-activiteitenplan. De handleiding gaat vooral in op de preventieactiviteiten in het kader van meldingen, vergunningverlening en controle en handhaving. Zo worden aanbevelingen gedaan voor de brandpreventieve prioriteit van verschillende situaties (gebruiksfuncties/gebouwtypen). De handleiding doet geen uitspraken over de wijze waarop de preventiewerkzaamheden door gemeenten (kunnen) worden georganiseerd. Hiervoor is het gemeentebestuur verantwoordelijk. Het wordt aanbevolen om de systematiek van PREVAP vanaf het begin in samenspraak met de betrokken bestuurder(s) te gebruiken.

*

o.b.v. 1480 uur voor 1 fte.