Organisatie | Dronten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Toegankelijkheidsbijdrage 2005 |
Citeertitel | Verordening toegankelijkheidsbijdrage 2005 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-04-2005 | 24-02-2005 | 01-01-2006 | nieuwe regeling | 24-02-2005 Gemeenteblad 2005, nr. 4 | B04.001622 |
Aan personen die hun woonplaats als bedoeld in de artikelen 10, eerste lid, en 11 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek hebben in de gemeente Dronten wordt volgens de bepalingen van deze verordening een toegankelijkheidsbijdrage verstrekt.
De bijdrage wordt verstrekt aan:
personen die in het jaar van verstrekking het hele jaar een uitkering ontvangen op grond van de Wet werk en bijstand (Wwb), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz);
personen die deel uitmaken van een huishouden dat in het jaar van verstrekking gemiddeld over het hele jaar een inkomen van ten hoogste 110% van de daarvoor geldende bijstandsnorm heeft genoten, uitgezonderd personen die duurzaam verblijven in een inrichting of een toelage of beurs ontvangen op grond van de Wet op de studiefinanciering;
Het college van burgemeester en wethouders kan in bijzondere gevallen bepalingen van deze verordening buiten toepassing laten, indien deze gelet op het doel ervan tot onbillijkheden van overwegende aard kunnen leiden.
Toelichting bij de Verordening toegankelijkheidsbijdrage 2005
De gemeente Dronten voert Lokaal Sociaal Beleid. Dit beleid is gericht op het ontwikkelen en instandhouden van een sociale infrastructuur die gericht is op het bevorderen van leefbaarheid, participatie en zelfredzaamheid. Een belangrijk uitgangspunt van de gemeente Dronten in het kader van Lokaal Sociaal Beleid, is dat iedere burger van Dronten deel moet kunnen nemen aan sociaal culturele activiteiten. Een laag inkomen mag hiervoor geen belemmering vormen. Daarom kent de gemeente de toegankelijkheidsbijdrage.
De toegankelijkheidsbijdrage wordt uitsluitend verleend voor gemaakte kosten voor sociaal culturele, recreatieve en sportieve activiteiten, inclusief de aanschaf c.q. huur van de voor de activiteit benodigde materialen.
In artikel 1 wordt tevens verklaard wat onder het inkomen van het huishouden wordt verstaan en onder het inkomen ter hoogte van de voor betrokkenen geldende bijstandsnorm.
De toegankelijkheidsbijdrage is bedoeld voor de inwoners van de gemeente Dronten. Bestaat er twijfel omtrent de toepassing van dit artikel, dan kan worden aangesloten bij de bepalingen omtrent het domicilie, zoals opgenomen in de Wet werk en bijstand.
Het is de verantwoordelijkheid van de aanvrager om aan te tonen dat er gedurende de gestelde periode op het minimumniveau of maximaal 10% hoger is geleefd. Zelfstandigen kunnen pas een jaar later hun inkomen aantonen. Daarom is er voor hen een uitzondering gemaakt en kunnen zij met de inkomensgegevens voorafgaand aan het jaar van aanvraag een aanvraag indienen.
Er is voor gekozen om een maximumbedrag te verbinden aan de toegankelijkheidsbijdrage. Aangenomen mag worden dat een inkomen tot de grens van 110% van het sociaal minimum in beginsel toereikend moet zijn om tenminste voor een deel in de kosten voor sociaal culturele activiteiten te kunnen voorzien.
De toegankelijkheidsbijdrage wordt beschikbaar gesteld indien de belanghebbende de gemaakte kosten kan aantonen. Ook gemaakte kosten voor voorzieningen waar geen op naam gestelde betalingsbewijzen (bijvoorbeeld entreebewijzen) voor worden afgegeven, worden tot het gestelde maximum vergoed. Wel moeten altijd bewijsstukken worden gevoegd bij de aanvraag, ook al zijn deze niet op naam gesteld.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de uitvoering van deze verordening. Aanvragen kunnen worden gedaan met behulp van een door burgemeester en wethouders vastgesteld formulier.
Als afhandelingtermijn wordt op voorhand een termijn van acht weken gehanteerd (conform de Algemene wet bestuursrecht). De aanvraag dient uiterlijk voor 1 april van het volgende kalenderjaar ingediend te worden. Aanvragen die zijn ingediend na 1 april en betrekking hebben op het voorafgaande kalenderjaar worden niet meer in behandeling genomen.
Indien er sprake is van onterechte betaling wordt de bijdrage teruggevorderd.
Hierin wordt de zogenoemde hardheidsclausule geformuleerd.
De verordening heeft een looptijd van een jaar. De achtergrond hiervan is dat op deze wijze voorkomen wordt dat de belastingdienst de bijdrage aanmerkt als periodiek (en dus belast). Gevolg is wel dat de verordening jaarlijks opnieuw vastgesteld moet worden.