Organisatie | Middelburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening gemeente Middelburg 2016 |
Citeertitel | Organisatieverordening 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | ambtelijke organisatie |
Geen
Gemeentewet; art. 103, lid 2 en art. 160, aanhef en lid 1 onder c
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 01-01-2016 | Nieuwe regeling | 02-08-2016 De Faam, 24-08-2016 | B&W-voorstel 158129 |
Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Middelburg;
gelezen het ambtelijk voorstel van 26 juli 2016;
gelet op artikel 103, tweede lid en artikel 160, aanhef en eerste lid, onder c van de Gemeentewet;
gelet op de wijziging in de structuur van de organisatie per 1 januari 2016;
de “Organisatieverordening gemeente Middelburg 2016” vast te stellen.
Paragraaf 1 Gemeentesecretaris
Artikel 5 Verantwoordelijkheden gemeentesecretaris
Voor zover de gemeentesecretaris bij de uitoefening van zijn taken behoefte heeft aan ambtelijke bijstand, kan hij daarvoor een beroep doen op de afdelingen. Hij heeft het recht ten behoeve van de uitoefening van zijn taken op grond van deze paragraaf bij alle aan het college van burgemeester en wethouders ondergeschikte medewerkers de inlichtingen in te winnen die daartoe nodig zijn.
Artikel 12 Verantwoordelijkheden afdelingshoofd
Het afdelingshoofd is als integraal manager verantwoordelijk voor het opstellen van het afdelingsplan en het realiseren van de daarin opgenomen doelstellingen en activiteiten. Daarbij is hij bevoegd tot het inzetten van middelen op het vlak van personeel, informatie, organisatie, financiën, automatisering, huisvesting en materieel binnen de centraal vastgestelde kaders.
Het afdelingshoofd is integraal verantwoordelijk voor de uitvoering van de activiteiten uit het afdelingsplan en de afstemming in en tussen afdelingen. Hieronder worden tevens specifiek aangewezen projecten verstaan, waarbij het afdelingshoofd verantwoordelijk is voor het bewaken van het tijdig opstellen c.q. actualiseren van de projectplannen en voor het aanwijzen van aspecten van samenhang.
Tenminste vier keer per jaar worden werkbesprekingen georganiseerd tussen de directie en het college van burgemeester en wethouders. In dit gestructureerde overleg komen met name beleidsontwikkelingen en bezinning op problemen die een beleidsrelevantie op lange termijn hebben aan de orde. Indien in deze besprekingen afspraken worden gemaakt, worden deze in een verslag vastgelegd.
Het college van burgemeester en wethouders alsook de directie kan besluiten tot het instellenvan (tijdelijke) organisatorische verbanden tussen afdelingen, ter voorbereiding en/of uitvoering van projecten die afdelingsoverstijgend zijn. Tot het instellen van projecten door het
college van burgemeester en wethouders wordt niet besloten dan nadat de directie is gehoord.
Het college van burgemeester en wethouders kan besluiten tot het instellen van (tijdelijke) organisatorische verbanden tussen organisatieonderdelen van de gemeente en andere organisaties (derden). Tot het instellen van zo’n verband wordt niet besloten dan nadat de directie is gehoord.
HOOFDSTUK 5 UITOEFENING VAN BESTUURSBEVOEGDHEID
Artikel 21 Bevoegdheden college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan ter zake van de uitoefening van een of meervan zijn bevoegdheden mandaat verlenen. Dit is geregeld in het Mandateringsbesluit 2004.
Artikel 22 Verstrekken gegevens
Het college van burgemeester en wethouders stelt vast welke gegevens ten behoeve van een goed beheer van de gemeentelijke organisatie als geheel door de afdelingen moeten worden verstrekt. De aard, inhoud en vorm ervan en de frequentie van de gegevensverstrekking wordt daartoe per categorie nader bepaald.
HOOFDSTUK 6 WERKWIJZE VAN DE AMBTELIJKE ORGANISATIE
Indien een product zich over het taakgebied van meer dan een afdeling uitstrekt, en ten aanzien van dat product geen project is ingesteld, wijst de directie een afdeling aan die primair verantwoordelijk is voor de voorbereiding of de uitvoering, alsmede voor de tijdsplanning en de bewaking van de voortgang.
Artikel 25 Overleg met college van burgemeester en wethouders
Overleg door de leden van het college van burgemeester en wethouders over routinematige kwesties en kwesties die niet onmiddellijk consequenties voor de hoofdlijnen van beleid hebben vindt rechtstreeks plaats met medewerkers van de afdelingen. Deze medewerkers leggen via de reguliere ambtelijke lijnen verantwoording af.
De gemeentearchivaris heeft als hoofdtaken het in overeenstemming met het bepaalde in artikel 32, lid 1 en 2 van de Archiefwet en het bepaalde in de Gemeenschappelijke Regeling Het Zeeuws Archief uitoefenen van het beheer over de naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden en historisch-documentaire verzamelingen evenals het toezicht op het beheer van archiefbescheiden van de afdelingen als bedoeld in het eerste lid, voor zover deze bescheiden niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.