Organisatie | IJsselstein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit Informatiebeheer gemeente IJsselstein 2008 |
Citeertitel | Besluit Informatiebeheer gemeente IJsselstein 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Archiefverordening gemeente IJsselstein 2008, art. 7
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-12-2010 | 01-04-2008 | 22-02-2012 | Nieuwe regeling | 03-06-2008 Zenderstreeknieuws, 16-12-2010 | collegebesluit 2008-9815 |
Besluit Informatiebeheer gemeente IJsselstein 2008
Burgemeester en wethouders van de gemeente IJsselstein;
Gelet op Artikel 7 van de Archiefverordening gemeente IJsselstein 2008;
Voorschriften betreffende het beheer van documenten van de gemeente IJsselstein, voor zover deze documenten niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats (Besluit Informatiebeheer gemeente IJsselstein)
Hoofdstuk II Verantwoordelijkheid
Als beheerseenheid wordt in verband met dit besluit het volgende organisatieonderdeel aangemerkt: Interne Dienstverlening
Hoofdstuk III Archiefvorming en -ordening
Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat de vervaardiging van documenten op
zodanige wijze en met zodanige materialen geschiedt dat hun houdbaarheid tenminste in
overeenstemming is met de bij of krachtens de wet gestelde eisen.
Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor dat bij het wijzigen, verwijderen of vernietigen
van documenten, of onderdelen daarvan, de bij of krachtens de wet gegeven regels betreffende
Van documenten, waarvan een exemplaar wordt verzonden, wordt een vastgestelde versie (kopie)
Het hoofd van de beheerseenheid draagt - voor zover van toepassing - zorg voor de opstelling van
procedures voor documentenverkeer en de behandeling van ingekomen, uitgaande en interne
documenten, rekening houdend met de bij en krachtens de wet gestelde eisen.
1.Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat uit ieder document, dan wel uit
daarbij behorende informatie, blijkt wanneer het document is ontvangen of opgemaakt, wie de
afzender of vervaardiger is, op welke taak het document betrekking heeft, wat de status en het
ontwikkelingsstadium van het document is, en wanneer en aan wie een exemplaar ervan is
2.Ten aanzien van documenten dienen kenmerken zodanig te worden vastgelegd, dat ze met
behulp daarvan op eenvoudige wijze kunnen worden teruggevonden.
3.Het vorige lid heeft geen betrekking op documenten, die niet benodigd zijn in het kader van
uitvoering van taken en de verantwoording daarover, of die niet in verband met enig wettelijk
voorschrift worden opgemaakt, ontvangen of bewaard, dan wel geen verband houden met de
Het hoofd van de beheerseenheid draagt zorg voor het opstellen van procedures, waarmee de
registratie van documenten en hun afdoeningtermijnen worden bewaakt.
Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat de onder zijn beheer staande documenten
in goede, geordende en toegankelijke staat worden gebracht en dat de ordening van de documenten
geschiedt volgens een doelmatige en doeltreffende systematiek op grond van Artikel 3van dit
1.Het hoofd van de beheerseenheid ziet erop toe, dat van informatiebestanden overeenkomstig Artikel3 van dit besluit een inventaris wordt aangelegd en bijgehouden, waarin de
informatiebestanden worden beschreven en in verband kunnen worden gebracht met de
verschillende werkprocessen en taken.
2.In afwijking van ;de regeling worden van op termijn vernietigbare digitale documenten op zijn
2. minst de volgende gegevens vastgelegd: een beschrijving van het bestand, van het
overheidsorgaan dat het heeft opgemaakt en ontvangen, het betreffende werkproces, beginnen einddatum en indien van toepassing de relatie met voor blijvende bewaring in aanmerking komende bestanden.
van de afdeling Interne Dienstverlening onverwijld in kennis van het ontvangen of opmaken van een digitaal document of informatiebestand dat uitsluitend op digitale wijze raadpleegbaar is.
Tenminste eenmaal per jaar verricht de sectie documentaire informatievoorziening een
inventarisatie binnen de organisatie betreffende documenten en informatiebestanden die
Hoofdstuk IV Beheer van documenten
Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat de onder zijn beheer staande documenten
Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat ten aanzien van het beheer van de
archiefruimten, wordt voldaan aan de bij of krachtens de wet gestelde eisen.
Plannen betreffende bouw, verbouwing, inrichting, verandering of ingebruikneming van ruimten,
bestemd voor het bewaren van documenten behoeven de goedkeuring van Burgemeester en
Het hoofd van de beheerseenheid draagt zorg voor de nodige informatiebeveiliging, welke mede
omvat de nodige procedurele en technische voorzieningen voor het tegengaan van wijziging,
verwijdering, kopiëring of vernietiging van documenten die daarvoor gezien hun aard en status niet
Het hoofd van de beheerseenheid laat bijhouden welke documenten uit de onder zijn beheer staande
archieven worden uitgeleend en laat controle uitoefenen op de tijdige terugbezorging ervan.
Uitlening van documenten is slechts toegestaan aan functionarissen van de beheerseenheid, die
ambtelijk zijn belast met behandeling van de betreffende aangelegenheid, en aan andere
functionarissen na verkregen toestemming van het hoofd van de beheerseenheid.
Het is verboden documenten uit informatiebestanden te verwijderen, tenzij ingevolge bij of
functionarissen aan degenen aan wie op grond van Artikel 4 van dit besluit de uitvoering van dit besluit is opgedragen, meedelen welke documenten aan enige bijzondere vorm van
geheimhouding zijn onderworpen. Zij bepalen tenminste eenmaal per jaar gezamenlijk of
verlenging van geheimhouding van de betreffende documenten noodzakelijk is.
4.Aan het verlenen van toestemming als bedoeld in het tweede lid kunnen Burgemeester en
Ten aanzien van besluiten tot vervanging van documenten door reproducties als bedoeld in
Artikel 6, eerste lid, van het Archiefbesluit 1995, wordt vooraf het advies van gemeentearchivaris
Ten aanzien van besluiten tot vervreemding van documenten als bedoeld in Artikel 7, eerste lid, van
het Archiefbesluit 1995, wordt vooraf het advies van gemeentearchivaris ingewonnen.
Overdracht van documenten aan andere beheerseenheden, waarbij het bepaalde in Artikel 26van dit
besluit niet van toepassing is, behoeft de goedkeuring van Burgemeester en Wethouders, de
Het hoofd van de beheerseenheid stelt alvorens tot vernietiging van documenten over te gaan voor
zijn beheerseenheid een lijst op van vernietigbare documenten met inachtneming van de geldende
selectielijst. De lijst van vernietigbare documenten behoeft de goedkeuring van de
gemeentearchivaris, welke goedkeuring geldt als een machtiging tot vernietiging.