Organisatie | Eemsmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening werkgeverscommissie griffier en griffie |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie griffier en griffie |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-08-2016 | Wijziging regeling | 14-07-2016 | 08-13.2016 | ||
25-05-2016 | 17-08-2016 | Nieuwe regeling | 12-05-2016 | 08-08.2016 |
Artikel 4. Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde en draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over de ondersteuning.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Eemsmond, gehouden op 12 mei 2016.
griffier,
voorzitter,
Toelichting verordening werkgeverscommissie griffie
Zoals het college de werkgever is van de ambtenaren in de gemeentelijke organisatie, is de raad de werkgever van de griffie.
Rekening houdend met de publieke taak, de grootte en de samenstelling van de raad is het wenselijk dat voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap aan de griffie een commissie wordt ingesteld waaraan deze werkgeverstaak wordt gedelegeerd (zie artikel 83, lid 1 en artikel 156, lid 1 van de gemeentewet).
Daarin voorziet deze verordening.
Artikel 1 Bevoegdheden en taken werkgeverscommissie
In dit artikel wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap behorende taken en bevoegdheden vervult. Naast de personele besluiten heeft de commissie bevoegdheden en verantwoordelijkheden over bijvoorbeeld het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed e.d.), de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier. Daarnaast kan zij voorstellen doen over de inrichting van de griffie. Uitgesloten van delegatie aan de werkgeverscommissie zijn besluiten over benoeming, schorsing en ontslag en de vaststelling van de instructie van de griffier.
Artikel 2 samenstelling werkgeverscommissie
Artikel 83 van de Gemeentewet bepaalt dat de burgemeester en wethouders geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie, de raad is het bevoegde gezag.
De burgemeester heeft als voorzitter van de raad veel contact met de griffier. Het kan daarom zinvol zijn om de burgemeester als adviseur/informant in te zetten in de werkgeverscommissie.
Gezien de werkgeverstaken van de voorzitter maar ook van de overige leden van de commissie is het wenselijk om scholing aan te bieden gericht op deze taken.
Artikel 4 ondersteuning van de commissie
Vaak zal daadwerkelijke ondersteuning niet nodig zijn maar wanneer dat nodig is kan er een beroep gedaan worden op een P&O adviseur/consulent.
Artikel 7 beslotenheid van vergaderingen
In vergaderingen van de werkgeverscommissie kunnen personele aangelegenheden aan bod komen waarvan hetgeen besproken wordt niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken. Het ligt daarom voor de hand dat er in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel ervan geheimhouding wordt gelegd. De werkgeverscommissie is op grond van artikel 7, tweede lid van deze verordening en in lijn met artikel 86 van de gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.
Met de dualisering heeft de raad werkgeversverantwoordelijkheid gekregen betreffende de griffier en griffiemedewerkers. Door deze verantwoordelijkheid te delegeren aan de werkgevercommissie geeft de voltallige raad deze uit handen. Door de verantwoording door de werkgeverscommissie behoudt de raad inzicht in de stand van zaken rond het werkgeverschap aan de griffie.