Organisatie | Beverwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2016 gemeente Beverwijk |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2016 gemeente Beverwijk |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Participatieverordening Wet werk en bijstand gemeente Beverwijk.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-08-2016 | 05-06-2019 | nieuwe regeling | 30-06-2016 Gemeenteblad 2016, 103904 | R-16-00027 |
De raad van de gemeente Beverwijk;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 maart 2016, nummer R-16-00027;
gelet op artikel 47 van de Participatiewet;
gezien het advies van de IJmondcommissie;
overwegende dat bij verordening regels dienen te worden gesteld over de wijze waarop de cliëntparticipatie is geregeld;
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Het doel van cliëntenparticipatie is dat de doelgroep invloed kan uitoefenen op het gemeentelijke beleid in de uitvoering van de Participatiewet , daarbij de belangen van de doelgroep behartigt en bijdraagt aan de kwaliteit van de dienstverlening in de uitvoering van de Participatiewet.
Artikel 5. Ondersteuning cliëntenraad
Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de cliëntenraad. Hiertoe:
Hoofdstuk 3 IJmondiale cliëntenraad Participatiewet
Artikel 8. Doel IJmondiale cliëntenraad Participatiewet
Het doel van IJmondiale cliëntenparticipatie is dat de doelgroep invloed kan uitoefenen op het gemeentelijk beleid in de uitvoering van de Participatiewet dat IJmondiaal wordt opgesteld , daarbij IJmondiaal de belangen van de doelgroep behartigt en bijdraagt aan de kwaliteit van de dienstverlening in de IJmondiale uitvoering van de Participatiewet.
Jaarlijks wordt tussen de cliëntenraad en een ambtelijk vertegenwoordiger geëvalueerd of de gekozen opzet van de cliëntenparticipatie voldoet. De cliëntenraad brengt verslag uit van deze evaluatie aan de gemeenteraad.
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid.
Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:
als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;
en, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.
Om een goede werking van de cliëntenraad te waarborgen worden de leden van de cliëntenraad ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet te maken krijgen.
Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.
Artikel 3. Samenstelling en vergaderorde cliëntenraad
Dit artikel bepaalt hoe de cliëntenparticipatie concreet wordt vorm gegeven.
Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid ligt het voor de hand een cliëntenraad samen te stellen die bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties. De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college. Voor de huidige leden geldt dat zij niet opnieuw hoeven te worden benoemd. Het college zal een afgewezen voordracht moeten motiveren.
Om de actieve betrokkenheid van alle personen goed tot zijn recht te kunnen laten komen, is het van belang dat de cliëntenraad een afspiegeling is van alle in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de Participatiewet genoemde doelgroepen. Een evenredige vertegenwoordiging van bovengenoemde groepen in de cliëntenraad is daarom het uitgangspunt van deze verordening. Dit voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is. Dit uitgangspunt is in overeenstemming met het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. De doelstelling van dit verdrag is het bevorderen, beschermen en waarborgen van het volledige genot door alle personen met een handicap van alle mensenrechten en fundamentele vrijheden op voet van gelijkheid en het bevorderen van de eerbiediging van hun inherente waardigheid (zie het Tractatenblad van het Koninkrijk der Nederlanden, 2007, nummer 169).
Er is uitdrukkelijk voor gekozen om de cliëntenraad uit zijn midden de voorzitter, secretaris en penningmeester te benoemen. Daarmee wordt gewaarborgd dat deze personen voor en namens de benoemde doelgroep handelen. De termijn is analoog aan de termijn van het college.
Bij een reden voor intrekking kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het verrichten van frauduleuze handelingen.
Ieder lid van de cliëntenraad is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit moet uiterlijk één week voorafgaand aan toezending van de agenda gebeuren. De agendapunten moeten worden gezonden aan de secretaris.
Artikel 4. Taken van het college
Het gemeentebestuur zal over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de ambtelijk secretaris advies vragen aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.
Indien de cliëntenraad daar prijs op stelt zal zij in de gelegenheid worden gesteld tijdens de commissie in te spreken. Dit om te waarborgen dat inspraak nog in de concept-fase plaatsvindt.
Als de adviesaanvraag uiterlijk zes weken voorafgaand aan de datum waarop het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen, wordt toegezonden aan de cliëntenraad, dan kan het advies van de cliëntenraad van wezenlijke invloed zijn op het door de gemeenteraad of het college te nemen besluit.
Het wordt belangrijk geacht dat de cliëntenraad tijdig wordt betrokken bij de totstandkoming van beleid zodat het uitoefenen van invloed op het beleid op die wijze mogelijk is. Daarom is in het vierde lid bepaald dat het college er via themabijeenkomsten interactief voor zorgt dat de cliëntenraad wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling.
Artikel 5. Ondersteuning cliëntenraad
Om zijn taken effectief te kunnen vervullen is het van belang dat de cliëntenraad wordt gefaciliteerd, onder andere door het beschikbaar stellen van vergaderruimte. Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de cliëntenraad. Bijvoorbeeld door het faciliteren van lidmaatschap van de stichting cliëntenperspectief (Clip) die de cliëntenraden landelijk ondersteund bij de invulling van hun taak. Daarnaast kan gedacht worden aan het organiseren van kennismakings- en trainingsbijeenkomsten.
Artikel 6. Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad
De gemeente hecht aan het belang van cliëntparticipatie. Goed beleid komt mede tot stand in samenspraak met belanghebbenden. Communicatie, tijdige informatievoorziening e de mogelijkheid invloed uit te kunnen oefenen zijn daarom van groot belang. Wat de cliëntenraad zich daarbij wel moet realiseren dat het advies uiteindelijk onderdeel wordt van een brede bestuurlijke en/of politieke afweging
De cliëntenraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven over het te ontwikkelen beleid. Het advies wordt uiterlijk twee weken voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen uitgebracht door toezending aan de betreffende beleidsafdeling.
Dit artikel regelt tevens uitdrukkelijk dat de cliëntenraad geen bevoegdheid heeft in individuele- en uitvoeringsvraagstukken.
Artikel 7. Budget cliëntenraad
In nadere regels wordt vastgelegd op welke wijze de clientenraad financiëel ondersteund wordt bij het uitoefenen van haar taak.
Artikel 8. Doel IJmondiale cliëntenraad Participatiewet
De leden van de cliëntenraden van gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen nemen periodiek deel aan een overleg in IJmondiaal verband. Aan dit overleg nemen tevens enkele leden van de cliëntenraad Sociale Werkvoorziening deel. In IJmondiaal verband worden de beleidsonderwerpen en ontwikkelingen besproken, die in alle gemeenten gelijk zijn.
Artikel 9. Samenstelling en vergaderorde IJmondiale cliëntenraad Participatiewet
In dit artikel is opgenomen dat vanuit de lokale cliëntenraden maximaal twee leden deel mogen nemen aan de IJmondiale raadscommissie. Dit om een evenredige inbreng te waarborgen. Deze bepaling gaat niet op voor de voorzitter en de secretaris, maar enkel voor de leden.
In dit artikel is opgenomen dat voor de vergoeding van de onkosten wordt aangesloten bij de wijze waarop dit voor de lokale cliëntenraad is geregeld.
Artikel 10. Taken en bevoegdheden van het college en de IJmondiale cliëntenraad Participatiewet
De bepalingen in dit artikel komen overeen met de bepalingen voor de lokale clientenraad Participatiewet in artikel 6. Binnen de IJmondiale cliëntenraad vindt overleg plaats met de vertegenwoordigers vanuit de sociale werkvoorziening.