Organisatie | Bergen (L) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling budgethouderschap 2016 |
Citeertitel | Regeling budgethouderschap 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Regeling budgethouderschap 2011 gemeente Bergen
Financiële verordening gemeente Bergen 2015
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2016 | nieuwe regeling | 26-07-2016 interne werking | 26-07-2016 |
In deze regeling wordt verstaan onder:
Budget: Een taakstelling op basis van de vastgestelde productenbegroting, tot uitdrukking komend in het bedrag dat verbonden is aan een deelproduct.
Productenbegroting: Een verzameling van kosten en opbrengsten inclusief bijbehorende taakstelling, ontleend aan de door de gemeenteraad vastgestelde programmabegroting.
Een taakstelling: De opdracht om met een daarvoor toegekend budget een afgesproken prestatie te leveren.
Budgethouder: Een lid van het managementteam die op grond van gegeven mandaat door het college belast is met activiteiten zoals deze in de productenmatrix inclusief kostenplaatsen en investeringen is opgenomen.
Budgetbeheerder: Een functionaris die door de budgethouder is aangewezen om te assisteren bij de uitvoering van de activiteiten.
Financieel controller: Beleidsmedewerker van het team financiën die onder andere belast is het de interne controle.
De budgethouder is bevoegd tot het aangaan van overeenkomsten inzake leveringen, diensten en werken ten behoeve van de gemeente. Hierbij wordt rekening gehouden met interne en externe richtlijnen (bijvoorbeeld regels met betrekking tot aanbesteding en inkoop, regels met betrekking tot planning- en controlcyclus);
De budgethouder legt verantwoording af over de voortgang en realisatie van beleidsvoornemens en het verloop van budgetten. Maandelijks wordt door de financieel beleidsmedewerkers een overzicht samengesteld van de werkelijke resultaten van het budget. Eventuele afwijkingen worden voorzien van een toelichting. De overzichten worden maandelijks besproken en voorzien van een schriftelijke goedkeuring door de budgethouder;
Alle opdrachten voor het verstrekken van opdrachten tot leveringen, diensten en werken geschieden schriftelijk, waarbij uit praktische overwegingen een ondergrensbedrag mag worden aangehouden van € 500,--.
De budgetbeheerder zorgt ervoor dat afschriften van opdrachten tot leveringen diensten en werken geregistreerd worden en laat deze op nader te duiden wijze archiveren.
Afwijking van het inkoopbeleid is slechts mogelijk voor situaties zoals omschreven in de “Nota Inkoopbeleid” of bij een goedkeurend besluit van college van burgemeester en wethouders op een daaraan voorafgaand gemotiveerd advies. Een dergelijk advies dient voorzien te zijn van het standpunt van de concerninkoper.
De budgetbeheerder legt vast bij welke leveranciers offertes zijn gevraagd. De ontvangen offertes worden op een nog nader te duiden wijze door de budgetbeheerder systematisch in een dossier gearchiveerd en de motivering van de uiteindelijke keuze van de leverancier wordt door de budgetbeheerder aangetekend.
Tot het budgethouderschap behoort ook het beheer van risico's. Hiertoe wordt o.a. gerekend het benoemen van risico's, het waar mogelijk bepalen van de omvang van het risico en het nemen van maatregelen ter beperking van de risico's.
De budgethouder c.q. budgetbeheerder dient zich tevens te houden aan het Besluit begroting en verantwoording en alle verordeningen en procedures die betrekking hebben op de organisatie van de financiële administratie en het beheer van geldmiddelen, en alle overige interne en externe voorschriften.
De regeling budgethouderschap 2011 gemeente Bergen wordt ingetrokken.
Dit besluit wordt aangehaald als: Regeling budgethouderschap 2016.