Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Pijnacker-Nootdorp

Instellingsbesluit Commissie Naamgeving 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePijnacker-Nootdorp
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInstellingsbesluit Commissie Naamgeving 2016
CiteertitelInstellingsbesluit Commissie Naamgeving 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het instellingsbesluit commissie naamgeving, vastgesteld op 11 mei 2010 (kenmerk 2010.06208) wordt per 18-08-2016 ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 84
  2. Verordening naamgeving en nummering 2010

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-08-2016Nieuwe regeling

09-08-2016

gmb-2016-112062

16INT07153

Tekst van de regeling

Intitulé

Instellingsbesluit Commissie Naamgeving 2016

Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

gezien het advies van de afdeling Wijkzaken d.d. 9 augustus 2016;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet en de Verordening naamgeving en nummering 2010;

besluit:

vast te stellen het ‘Instellingsbesluit Commissie Naamgeving 2016’:

Artikel 1 - De commissie

Er is een Commissie Naamgeving die adviseert aan het college van burgemeester en wethouders over de naamgeving van de openbare ruimte, hierna te noemen: de Commissie.

Artikel 2 - Taak

De Commissie brengt, gevraagd en ongevraagd, schriftelijk advies uit over:

  • a.

    het vaststellen van grenzen van woonplaatsen en het daaraan toekennen van namen;

  • b.

    de verdeling van de woonplaatsen in wijken en buurten en zo nodig aangevuld met nummers, letters of namen;

  • c.

    het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en zo nodig aan gemeentelijke bouwwerken.

Artikel 3 - Samenstelling en lidmaatschap

  • 1.

    De Commissie bestaat uit:

    • a.

      een lid van het college van burgemeester en wethouders;

    • b.

      minimaal twee en maximaal vier leden met een (lokaal) geschiedkundige, cultuurhistorische, aardrijkskundige en/of stedenbouwkundige affiniteit.

  • 2.

    De leden worden door het college benoemd.

  • 3.

    De onder het eerste lid, sub b bedoelde leden:

    • a.

      worden benoemd voor een periode van vier jaar;

    • b.

      zijn daarna maximaal één keer herbenoembaar;

    • c.

      kunnen tussentijds ontslag nemen door daarvan schriftelijk mededeling te doen aan de voorzitter.

Artikel 4 - Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter is het lid dat door het college van burgemeester en wethouders uit zijn midden is benoemd.

  • 2.

    De Commissie benoemt uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 5 - Secretaris

  • 1.

    Het college wijst een ambtelijk secretaris van de Commissie aan.

  • 2.

    De secretaris is geen lid van de Commissie.

  • 3.

    De secretaris dient de Commissie desgevraagd van advies.

Artikel 6 - Tekenen van stukken

De adviezen van de Commissie worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 7 - Deskundigen

De voorzitter is bevoegd ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de Commissie.

Artikel 8 - Werkwijze

  • 1.

    De Commissie komt bijeen:

    • a.

      wanneer de voorzitter dit nodig acht;

    • b.

      op verzoek van het college.

  • 2.

    De voorzitter roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en vergaderstukken worden twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 3.

    De Commissie vergadert slechts als ten minste drie leden, onder wie de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen adviezen worden uitgebracht ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 4.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing. Voor zover relevant bevat het advies de zienswijze van de leden.

Artikel 9 - Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin dit besluit niet voorziet, beslist de voorzitter van de Commissie.

  • 2.

    Het Instellingsbesluit commissie naamgeving, vastgesteld op 11 mei 2010 (kenmerk 2010.06208), wordt ingetrokken.

  • 3.

    Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking en wordt aangehaald als 'Instellingsbesluit Commissie Naamgeving 2016'.

Vastgesteld in de vergadering van

9 augustus 2016

de secretaris,

drs. J.P.R. Woudstra

de burgemeester,

mw. F. Ravestein

Algemene toelichting op het instellingsbesluit Commissie Naamgeving

Adressen vervullen een essentiële functie in het maatschappelijk verkeer. Niet alleen voor dienstverlenende instanties als politie, brandweer, posterijen en ambulancebedrijven, maar ook voor bijvoorbeeld de makelaardij, de advocatuur, het notariaat en het bedrijfsleven. Zij kunnen veelal hun werkzaamheden niet uitvoeren zonder goed sluitende informatie over adressen. Ook de burger heeft belang bij goede adressering van zijn woonverblijf. Hij wenst in brede zin vindbaar te zijn.

Adressen vervullen binnen het openbaar bestuur eveneens een wezenlijke functie. Enerzijds is een groot deel van de overheidsregistraties geordend (toegankelijk) op alfanumerieke volgorde van adressen. Anderzijds zijn adressen van wezenlijke betekenis voor het koppelen en maken van selecties uit deze registraties.

Het benoemen van delen van de openbare ruimte (voorheen straatnamen) en het toekennen van nummers aan verblijfsobjecten (voorheen huisnummers) is een taak die de gemeente met zorg moet omgeven.

Namen voor de openbare ruimte ontstaan echter niet zomaar. Namen moeten immers worden toegekend; er moeten namen worden bedacht. Daarbij dienen deze namen aan allerlei eisen te voldoen. Zo moeten de namen bijvoorbeeld bruikbaar zijn in de spreektaal en uniek in de desbetreffende gemeente. Ook is een bepaalde systematiek bij het geven van namen onontbeerlijk.

Gelet op het belang van goede naamgeving en de ingewikkeldheid daarvan verdient het aanbeveling om voor de naamgeving een Commissie Naamgeving in te stellen.

De Commissie adviseert niet alleen over straatnamen, maar over alle namen in de openbare ruimte en voor zover nodig ook voor openbare gebouwen. In artikel 2 is beschreven welke taken de Commissie heeft.

Het totale grondgebied van de gemeente moet in een of meer woonplaatsen worden opgedeeld. Verder verdeelt het college de woonplaatsen in wijken en buurten in ten behoeve van de gebiedsindeling voor het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Per woonplaats worden delen van de van openbare ruimte benoemd. Het vastleggen van begrenzingen van benoemde delen van de openbare ruimte (straatnaamgeving) is al dagelijkse praktijk. Minimaal voor alle wegen en paden waaraan verblijfsobjecten staan die van een huisnummer moeten zijn voorzien moet een straatnaam worden vastgesteld. Verder worden straatnamen ten behoeve van de openbare veiligheid vastgesteld voor verharde fietspaden in het buitengebied.

Tenslotte kan de Commissie op verzoek van het college adviseren over de naamgeving van bouwwerken in de openbare ruimte en van (openbare) gebouwen.

De Commissie is gehouden aan de eventuele beleidsregels die het college ten aanzien van de naamgeving en nummering heeft vastgesteld.

De Commissie dient tevens rekening te houden met de afspraken die de VNG heeft gemaakt met de

PTT Post BV (is eerst opgegaan in TPG Post en later in PostNL]. Deze zijn vastgelegd in circulairenummer 91/30, kenmerk AJZ/102328, d.d. 5 april 1991. Verder moet rekenschap worden gegeven aan de aanbevelingen in het VNG-handboek ‘Benoemen, nummeren en begrenzen’ en het algemeen deel van de toelichting op de Modelverordening naamgeving en nummering).

De bevoegdheid tot het toekennen van namen aan de openbare ruimte berust op grond van de door de raad vastgestelde Verordening naamgeving en nummering 2010 bij het college van burgemeester en wethouders. Op basis van artikel 84 van de Gemeentewet kan het college de Commissie Naamgeving instellen, die het college ten behoeve van deze taak adviseert.

De Commissie Naamgeving kan naar eigen inzicht en (voor zover van toepassing op basis van eerder door het college vastgestelde beleidsregels) namen bedenken voor delen van de openbare ruimte. Op dit gebied bestaan verder geen voorschriften of richtlijnen van hogere overheden.

Het toekennen van een naam of nummer (adressen) op grond van de verordening is een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Het besluit zal aan de formele en materiele eisen van de Awb moeten voldoen. Op grond van de Awb is het mogelijk om tegen een besluit bezwaarschrift in te dienen bij het besluitende bestuursorgaan. Tevens staat de mogelijkheid open om een beroepsschrift in te dienen bij de sector bestuursrecht van de arrondissementsrechtbank.