Organisatie | Oosterhout |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere Regels AVOI 2012 Oosterhout |
Citeertitel | Nadere Regels AVOI 2012 Oosterhout |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-08-2016 | 01-04-2017 | Nieuwe regeling | 26-06-2016 | Onbekend |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oosterhout;
gelet op artikel 3 van de AVOI 2012 gemeente Oosterhout waarin het college de bevoegdheid krijgt nadere regels te stellen, de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat het wenselijk is dergelijke nadere regels te stellen;
vast te stellen de volgende Nadere regels inzake de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren 2012 van de gemeente Oosterhout
Het college stelt hiermee vast de voorwaarden die conform de artikelen 6 en 8 van de verordening van toepassing zijn op een melding of aanvraag voor werkzaamheden, respectievelijk voorschriften en beperkingen voor een vergunning of instemmingsbesluit, op grond van de AVOI 2012 gemeente Oosterhout.
Het college stelt hiermee vast de formulieren, als bedoeld in artikel 6, tweede lid, van de verordening, voor de melding of aanvraag:
Het Aanvraag-/Meldingsformulier kabel- en leidingwerkzaamheden voor de aanvragen en meldingen conform artikel 4, eerste lid, van de verordening.
Het Meldingsformulier niet ingrijpende of spoedeisende kabel- en leidingwerkzaamheden (bestemd voor de melding of aanvraag voor instemming of vergunning voor werkzaamheden van niet ingrijpende aard conform artikel 4, tweede lid, van de verordening).
Artikel 3. Te verstrekken gegevens (reguliere melding of aanvraag)
Bij de melding of aanvraag als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de verordening verstrekt de aanvrager in elk geval de volgende gegevens:
een opgave van hetgeen ondernomen is om te voldoen aan de verplichting van artikel 12 van de verordening inzake het (mede)gebruik van voorzieningen;
een opgave van alle overige van belang zijnde feiten en omstandigheden gelet op de in artikel 8, eerste lid, van de verordening genoemde belangen:
Artikel 4. Te verstrekken gegevens (uitzonderingen)
Bij de melding als bedoeld in artikel 5, derde tot en met vijfde lid, van de verordening verstrekt de netbeheerder in elk geval de volgende gegevens:
Voor de volgende delen van het gemeentelijk veiligheid risico grondgebied, te weten A: Centrumgebied gelegen tussen de tangentenwegen, winkelcentra Oosterhout, Arkendonk en Zuiderhout, B: Wijkontsluitingswegen Hoofseweg, Bredaseweg Slotlaan en Burgemeester Elkhuizenlaan, is het gestelde in het eerste lid en in artikel 5, derde lid, niet van toepassing.
Gegevens die digitaal beschikbaar zijn, worden door of namens de netbeheerder op het door de gemeente bekend te maken e-mailadres digitaal ingediend.
Ter bescherming van de belangen als genoemd in artikel 8, eerste lid, van de verordening kan het college aan de instemming/vergunning het voorschrift verbinden van zekerheidsstelling voor nakoming van voorschriften en beperkingen.
De netbeheerder moet omwonenden (inclusief bedrijven en instellingen) ter plaatse van de uit te voeren werkzaamheden minimaal vijf werkdagen voor de start van de werkzaamheden schriftelijk informeren over aanvang, duur, aard en plaats.
Artikel 8. Uitvoering en herstelwerk
Op de wijze van uitvoering bij aanleg, onderhoud, verplaatsing en opruiming van kabels en leidingen en medegebruik van voorzieningen zijn van toepassing de lokale voorschriften (zoals vermeld in het instemmingsbesluit of vergunning), de Leidraad voor gemeenten en nutsbedrijven inzake (her)straatwerkzaamheden (uitgave 1990; hoofdstuk I tot en met III) en – voor zover van toepassing – de specifiek met de netbeheerders overeengekomen herstraat afspraken.
De ondergrond en de verharding worden, met in acht name van in of krachtens het eerste lid gestelde uitvoeringsvoorwaarden, na voltooiing van werkzaamheden minimaal teruggebracht in de oude staat, zijnde de hoedanigheid en kwaliteit zoals deze bestond voor aanvang van de werkzaamheden. Indien de gemeente dit wenst wordt een nulmeting uitgevoerd om vooraf een gezamenlijk beeld te hebben van de uitgangssituatie.
Het college zal een verbod op grondroering op en of het breken van (half)verharde terreinen instellen:
Het college kan een verbod op grondroering op en of het breken van (half)verharde terreinen instellen:
Indien de situatie naar mening van het college het weer toelaat om werkzaamheden in de grond uit te voeren, zal het college de volgende maatregelen nemen:
De berekening van de vergoeding van de schaden is gebaseerd op vijf optredende kostensoorten: herstel-, onderhouds, beheers en degeneratiekosten of werkelijke kosten, met als uitgangspunt kostendekkendheid voor de gemeente. Voor de berekening van de schadevergoeding wordt als basis gehanteerd de herstraattarieven conform de landelijke ‘Richtlijn Tarieven Graafwerkzaamheden (Telecom): Richtlijn voor gemeenten ten behoeve van het berekenen van tarieven voor herstel-, onderhouds-, beheer- en degeneratiekosten bij (graaf)werkzaamheden door aanbieders in openbare gronden die in eigendom of beheer zijn van gemeenten’ uit 2004 en volgens de laatst vastgestelde landelijke tarieven.
Artikel 10. Toezicht en handhaving
Gelet op afdeling 5.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 16, eerste lid, van de verordening, worden personen aangewezen die belast zijn met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de verordening bepaalde voor het gehele grondgebied van de gemeente. De toezichthoudende bevoegdheden die uit de Algemene wet bestuursrecht voortvloeien gelden onverkort.
In het geval door de gemeente ter plaatse geconstateerd wordt dat een werk in uitvoering is zonder dat de vereiste instemming of vergunning is verleend, en het werk valt niet onder spoedeisend werk/calamiteit, kan de gemeentelijk vertegenwoordiger een beschikking uitreiken aan de grondroerder, waarbij de grondroerder direct het opbreek-, graaf- en legwerk moet staken dan wel kan deze grondroerder de verplichting opgelegd krijgen om de ondergrond, verharding en openbare ruimte in het werkingsgebied van de betreffende instemming of vergunning weer in de oorspronkelijke staat terug tebrengen.
Indien de netbeheerder bij de in het tweede en derde lid genoemde vorderingen op eerste aanzegging in gebreke blijft zal de gemeente de benodigde werkzaamheden (laten) uitvoeren. Alle kosten en gevolgen terzake, alsmede de kosten voortvloeiend uit de opschorting en eventuele verdere herstelverplichtingen worden verhaald op de netbeheerder.