Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Barneveld

Uitvoeringsbesluit afvalstoffenverordening Barneveld

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBarneveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsbesluit afvalstoffenverordening Barneveld
CiteertitelUitvoeringsbesluit afvalstoffenverordening Barneveld
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Afvalstoffenverordening gemeente Barneveld, artt. 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 15,16, 17,18, 19 en 20

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-200608-03-200629-12-2017Nieuwe regeling

15-12-2005

Onbekend.

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsbesluit afvalstoffenverordening Barneveld

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld;

gelet op de artikelen 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 15,16, 17,18, 19 en 20 van de Afvalstoffenverordening gemeente Barneveld;

besluit:

vast te stellen het Uitvoeringsbesluit afvalstoffenverordening Barneveld

Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen

Artikel 1

De afdeling Milieu en Reiniging van de gemeente Barneveld is belast met de inzameling van huishoudelijkeafvalstoffen.

Artikel 2

De in artikel 7 van de Afvalstoffenverordening gemeente Barneveld genoemde categorieën huishoude-lijke afvalstoffen worden afzonderlijk ingezameld.

Artikel 3
  • 1.

    De dagen en tijden voor het overdragen of ter inzameling aanbieden van huishoudelijk afvalstoffen aan de inzameldienst, als bedoeld in artikel 1 van dit besluit, worden jaarlijks vastgesteld en bekend gemaakt.

  • 2.

    Op de volgende dagen worden geen huishoudelijke afvalstoffen ingezameld: zondagen, tweede paasdag, hemelvaartsdag, tweede pinksterdag, eerste en tweede kerstdag, nieuwjaarsdag ' en de dag waarop de verjaardag van de koning(in) wordt gevierd.

  • 3.

    Incidentele afwijkingen van het bepaalde in het eerste en tweede lid worden tijdig bekend gemaakt.

Artikel 4
  • 1.

    Door de gemeente worden bij laagbouwwoningen een grijze restafvalcontainer (van 240 liter) en een groene minicontainer voor groente-, fruit- en tuinafval in bruikleen ter beschikking gesteld. Een aansluiting kan éénmalig kiezen voor een 140 of 240 liter groene minicontainer.

  • 2.

    De door de gemeente in bruikleen ter beschikking gestelde middelen zijn adresgebonden. Bij verhuizing moeten de minicontainers worden achtergelaten.

Artikel 5
  • 1.

    Bij het college kan een met redenen omkleed verzoek worden ingediend om een extra grijze minicontainer in bruikleen ter besChikking te stellen en/of een in bruikleen ter beschikking gestelde groene minicontainer om te wisselen voor de kleinere dan wel grotere uitvoering, overeenkomstig het gestelde in artikel 4 van dit besluit.

  • 2.

    Aan een extra grijze minicontainer of aan het omwisselen van een groene minicontainer zijn kosten verbonden die de gebruiker in rekening worden gebracht. Indien de extra grijze minicontainer wordt aangevraagd in verband met lichamelijke omstandigheden waardoor extra huishoudelijke afvalstoffen ontstaan, worden er geen kosten in rekening gebracht.

  • 3.

    Het college kan een verzoek als bedoeld in het eerste lid afwijzen, indien het college van mening is dat het verzoek onvoldoende gegrond is om af te wijken van de ten behoeve van een doelmatige inzameling door de gemeente in bruikleen ter beschikking gestelde inzamelmiddelen.

Artikel 6
  • 1.

    Bij uitgifte worden alle minicontainers voorzien van een sticker waarop gegevens zijn vermeld over de container en het postadres van de gebruiker.

  • 2.

    Diefstal of vermissing van, alsmede schade door of aan de door de gemeente in bruikleen beschikbaar gestelde minicontainers, dient door de gebruiker bij de politie te worden aangegeven. Met het aangiftebewijs dient de gemeente op de hoogte te worden gesteld.

Hoofdstuk 2: Minicontainers

Artikel 7

Groente-, fruit- en tuinafval en huishoudelijk restafval dienen aan de inzameldienst ter inzameling te worden aangeboden in de daarvoor bestemde, door de gemeente in bruikleen beschikbaar gestelde, groene en grijze minicontainers, dan wel in daartoe door de gemeente op of nabij de percelen geplaatste verzamelcontainers, met dien verstande dat:

  • a.

    groente-, fruit- en tuinafval wordt ingezameld in de groene minicontainer;

  • b.

    overige huishoudelijke afvalstoffen (restafval) worden ingezameld in de grijze minicontainer, dan wel in de daartoe bestemde verzamelcontainer;

  • c.

    het inzamelen van groente-, fruit- en tuinafval onderscheidenlijk de overige afvalstoffen in minicontainers plaats dient te vinden op de betreffende dagen en tijden zoals vermeld in artikel 3, eerste lid van dit besluit.

Artikel 8
  • 1.

    Plaatsen die krachtens de Afvalstoffenverordening van de gemeente Barneveld worden aangewezen voor het overdragen van minicontainers, worden gemarkeerd.

  • 2.

    Het is verboden om, zonder toestemming van het hoofd van de afdeling Milieu enReiniging, nabij verzamelcontainers en op of nabij als huisafvalaanbiedplaats duidelijk herkenbaar gemarkeerde plaatsen, activiteiten te bezigen die een doelmatige inzameling van afvalstoffen belemmeren.

Artikel 9

Op de inzameldag moeten de minicontainers voor 7.30 uur aan de openbare weg worden aangeboden. Zo mogelijk direct na de inzameling en uiterlijk om 20.00 uur op de inzameldag, moeten de containers van de openbare weg zijn verwijderd.

Hoofdstuk 3: Milieustraat Otelaar

Artikel 10
  • 1.

    De Milieustraat Otelaar is aangewezen als plaats voor het gescheiden achterlaten van huishoudelijke afvalstoffen.

  • 2.

    De in het eerste lid genoemde plaats is in ieder geval toegankelijk op dinsdag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur en tussen 13.00 en 16.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 12.00 uur, met uitzondering van tweede paasdag, hemelvaartsdag, tweede pinksterdag, eerste en tweede kerstdag, nieuwjaarsdag en de dag waarop de verjaardag van de koning(in) wordt gevierd.

  • 3.

    Incidentele afwijkingen van het bepaalde in het tweede lid worden tijdig bekend gemaakt.

  • 4.

    Het achterlaten van afvalstoffen op de Milieustraat Otelaar dient te geschieden volgens de aanwijzingen van de beheerder.

  • 5.

    Degene die bepaalde huishoudelijke afvalstoffen op de Milieustraat Otelaar aanbiedt, een aansluiting, dient een stortpas te overleggen. Iedere inwoner van Barneveld die afvalstoffen'' heffing betaalt, kan tegen betaling een stortpas afhalen bij de gemeentewerf aan de Kallenbroeker weg 121 in Barneveld. Zowel bij gebruik als bij de aankoop van een stortpas dient men in het bezit te zijn van een geldig legitimatiebewijs.

Artikel 11
  • 1.

    De inzameling van grof huishoudelijk afval door de inzameldienst vindt plaats op telefonische' afspraak of het grof huishoudelijk afval kan ter inzameling worden aangeboden op Milieustraat Otelaar aan de Otelaarseweg in Barneveld.

  • 2.

    In het belang van een doelmatige inzameling van het grof huishoudelijk afval kan het college bepalen dat het grof huishoudelijk afval overgedragen dient te worden op een door hen nader te bepalen plaats nabij de percelen.

  • 3.

    Artikel 3 van dit besluit is voor het aanbieden en overdragen van grof huishoudelijk afval van' overeenkomstige toepassing.

Artikel 12

Het college stelt de tarieven vast voor het op afroep inzamelen van grof huishoudelijk afval, gróf tuinaf-

val en de stortpas.

Artikel 13
  • 1.

    De in artikel 7 van de Afvalstoffenverordening gemeente Barneveld genoemde categorieën huishoudelijke afvalstoffen kunnen incidenteel worden achtergelaten op de Milieustraat Otelaar. Artikel 10 van dit besluit is hierbij van toepassing.

  • 2.

    Voor de hierna genoemde categorieën afvalstoffen gelden bij het aanbieden op Milieustraat Otelaar de volgende regels:

    • -

      asbesthoudende producten kunnen slechts verpakt worden aangeboden. Per aansluiting mag per jaar maximaal 100 kg asbest worden aangeboden;

    • -

      per aansluiting mogen per jaar slechts vijf autobanden worden aangeboden;

    • -

      per aansluiting mag per jaar maximaal een kubieke meter bouw- en sloopafval worden aangeboden;

    • -

      voor het aanbieden van asbesthoudende producten, autobanden en bouw- en sloopafval is een stortpas benodigd.

  • 3.

    Voor het ophalen van klein chemisch afval kan een afspraak gemaakt worden met de gemeentewerf. Daarnaast kan het klein chemisch afval worden ingeleverd op Milieustraat Otelaar. Hiervoor is geen stortpas benodigd.

Hoofdstuk 4: Inzamelen oud papier en karton

Artikel 14
  • 1.

    Voor het inzamelen van oud papier en karton kan het college een doorlopende vergunning verlenen.

  • 2.

    De in het eerste lid bedoelde vergunning wordt uitsluitend verleend aan in de gemeente gevestigde kerkgenootschappen, scholen, verenigingen en instellingen.

  • 3.

    Aan de in het eerste lid bedoelde vergunning kunnen voorschriften worden verbonden.

Artikel 15

Voor het inzamelen van oud papier en karton wordt aan de vergunninghouder een financiële bijdrageverleend. Het college stelt de hoogte van de bijdrage vast.

Artikel 16

De vergunninghouder moet het ingezamelde oud papier af (laten) voeren naar door het college aan te wijzenbedrijven.

Artikel 17

Indien een vergunninghouder de aan de vergunning verbonden voorschriften niet naleeft, kan de vergunningmet onmiddellijke ingang door het college worden ingetrokken.

Hoofdstuk 5: Slotbepalingen

Artikel 18
  • 1.

    Dit uitvoeringsbesluit kan worden aangehaald als "Uitvoeringsbesluit afvalstoffenverordening Barneveld".

  • 2.

    Dit uitvoeringsbesluit treedt in werking op 1 april 2006 en werkt terug tot en met 8 maart 2006. Op dat tijdstip wordt het Uitvoeringsbesluit afvalstoffenverordening Barneveld, vastgesteld op 2 januari 2001, en de daarop gebaseerde wijzigingen, ingetrokken.

 

Aldus vastgesteld op 15 december 2005.

Burgemeester en wethouders voornoemd,

drs. D. Bakhuizen

Secretaris

Mr J.A.M.L. Houben

Burgemeester