Artikel 1. Algemeen
- 1
De Inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen,
opdrachten en maken deel uit van alle overeenkomsten tot levering van
roerende zaken, aanneming van werk en het verrichten van diensten. De
opdrachtnemer wordt geacht de toepasselijkheid van de Inkoopvoorwaarden
ook te aanvaarden bij (latere) orders en vervolgovereenkomsten met de
gemeente Leiderdorp.
- 2
Afwijkingen van de Inkoopvoorwaarden kunnen uitsluitend schriftelijk
tussen partijen worden overeengekomen.
- 3
De toepasselijkheid van voorwaarden van de opdrachtnemer en/of derden
wordt uitdrukkelijk verworpen.
- 4
Indien enige bepaling van de Inkoopvoorwaarden en/of de overeenkomst
nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen volledig
van kracht. De gemeente Leiderdorp en de opdrachtnemer treden in overleg
om nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde
bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de
strekking van de nietige of vernietigde bepalingen in acht worden
genomen.
- 5
Indien onderdelen van de overeenkomst en de daarbij behorende bijlage(n)
in strijd zijn met de Inkoopvoorwaarden, is de hiërarchie als volgt
tenzij anders is overeengekomen: ten eerste de overeenkomst, ten tweede
de bijlage(n) en ten derde de Inkoopvoorwaarden.
Artikel 2. Totstandkoming van de overeenkomst
- 1
Een overeenkomst komt tot stand door schriftelijke aanvaarding door de
gemeente Leiderdorp van een schriftelijke aanbieding van de
opdrachtnemer of doordat hetgeen partijen zijn overeengekomen
schriftelijk is bevestigd.
- 2
Partijen kunnen het bestaan van de in lid 1 bedoelde overeenkomst en
eventueel daarin aangebrachte wijzigingen met andere middelen bewijzen.
Artikel 3. Vergoeding
- 1
De overeengekomen prijs is exclusief omzetbelasting (hierna: BTW), maar
inclusief alle kosten en rechten, zoals voor transport (verzekering),
verpakking, reisen verblijfkosten, keuringen, beproevingen, certificaten
etc.
- 2
De kosten van (derden)deskundigen zijn slechts declarabel indien dit met
de gemeente vooraf schriftelijk is overeengekomen.
- 3
De overeengekomen prijs is vast voor de duur van de overeenkomst en
luidt in Euro's. Indien tariefswijzigingen en/of indexeringen worden
toegepast moet dit uitdrukkelijk in de overeenkomst worden opgenomen.
Artikel 4. Uitvoering van de overeenkomst
- 1
De opdrachtnemer voert de overeenkomst uit in overeenstemming met de
eisen van goed vakmanschap en op grond van de op dat moment bekende
stand van de wetenschap.
- 2
De gemeente zorgt ervoor dat alle haar beschikbare gegevens die
volgens de opdrachtnemer noodzakelijk zijn voor de goede uitvoering
van de overeenkomst tijdig aan de opdrachtnemer worden verstrekt,
tenzij verstrekking in strijd is met privacywetgeving.
- 3
De opdrachtnemer is zonder voorafgaande schriftelijke toestemming
van de gemeente niet gerechtigd personen, die zijn belast met de
uitvoering van diensten, tijdelijk of definitief te vervangen,
tenzij anders is overeengekomen in de overeenkomst. De gemeente
weigert haar toestemming niet op onredelijke gronden, maar is wel
gerechtigd aan deze toestemming voorwaarden te verbinden.
De voor de oorspronkelijke personen geldende tarieven worden bij
vervanging niet verhoogd. De inwerkkosten zijn voor rekening van de
opdrachtnemer.
- 1
Bij vervanging van personen, bedoeld in lid 3, dienen personen
beschikbaar te worden gesteld die qua deskundigheid, opleiding en
ervaring in ieder geval gelijkwaardig zijn aan de oorspronkelijk
ingezette personen.
- 2
Indien de gemeente Leiderdorp andere personen wenst voor de
uitvoering van de overeenkomst, deelt zij dit onder opgave van
redenen schriftelijk mee aan de opdrachtnemer, onverminderd het
recht om vergoeding te eisen voor schade die door fouten van het
oorspronkelijk personeel mogelijkerwijs is ontstaan. De
opdrachtnemer zorgt voor vervanging.
- 3
De gemeente Leiderdorp kan de opdrachtnemer gelasten de verrichting
van de prestaties te onderbreken. De gemeente deelt dit de
opdrachtnemer schriftelijk en gemotiveerd mee. Tenzij de
onderbreking aan de opdrachtnemer is te wijten, is de gemeente
verplicht de opdrachtnemer te vergoeden:
de honorering naar de stand van de werkzaamheden; de gemaakte kosten; de
kosten die voortvloeien uit de eventueel door de opdrachtnemer voor de
uitvoering van de opdracht al in redelijkheid aangegane verbintenissen met
derden.
Artikel 5. Wijziging van de overeenkomst
- 1
De gemeente is met inachtneming van de eisen van redelijkheid en
billijkheid gerechtigd wijzigingen in de overeenkomst (waaronder
inkrimping of uitbreiding van de opdracht) aan te brengen.
- 2
Wijzigingen in de overeenkomst komen tot stand zodra de gemeente deze
schriftelijk aan de opdrachtnemer kenbaar maakt en de opdrachtnemer deze
schriftelijk bevestigt.
- 3
Indien volgens de opdrachtnemer een wijziging gevolgen heeft voor de
overeengekomen prijs en/of levertijd, stelt de opdrachtnemer de gemeente
hiervan binnen acht dagen na kennisgeving van de (verlangde) wijziging
schriftelijk op de hoogte.
- 4
Het is de opdrachtnemer, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming
van de gemeente, niet toegestaan wijzigingen in de overeenkomst aan te
brengen.
Artikel 6. Levering
- 1
De levering van zaken vindt plaats op de overeengekomen plaats van
bestemming.
- 2
De levering van zaken geschiedt 'Delivered Duty Paid' volgens de laatste
versie van de Incoterms uitgegeven door de Internationale Kamer van
Koophandel in Parijs.
- 3
De zaken worden niet geleverd in verpakkingen die ten tijde van de
levering milieubelastend (vermoed worden te) zijn of op andere wijze een
bedreiging kunnen vormen voor de veiligheid, welzijn of gezondheid.
- 4
De te leveren zaken worden geleverd met alle documentatie, inclusief
keurmerken of certificaten, die bestemd is om de zaken naar behoren te
kunnen gebruiken.
- 5
De opdrachtnemer herstelt of vervangt (naar keuze van de gemeente) voor
eigen rekening de zaken die door of tijdens het vervoer beschadigd zijn
of verloren zijn gegaan.
Artikel 7. Tijdstip van levering van zaken of diensten
- 1
De levering van zaken of diensten vindt plaats op het overeengekomen
tijdstip. De in de overeenkomst vermelde levertijd (of tijdstip) is
bindend en geldt als fatale termijn.
- 2
Zodra de opdrachtnemer weet of behoort te weten dat zaken of diensten
niet, of niet tijdig, geleverd kunnen worden, stelt hij de gemeente
daarvan direct schriftelijk in kennis. Hij geeft aan welke maatregelen
hij gaat treffen om de eventuele schade voor de gemeente (die
voortvloeit uit niet~nakoming) te voorkomen of te beperken.
- 3
Bij overschrijding van de levertijd is de gemeente bevoegd, zonder dat
enige ingebrekestelling is vereist, de overeenkomst door middel van een
aangetekend schrijven buiten rechte te ontbinden.
- 4
De gemeente heeft met inachtneming van de eisen van redelijkheid en
billijkheid het recht de levering uit te stenen. De opdrachtnemer moet
in dit geval de zaken deugdelijk verpakken, afgescheiden en herkenbaar
opslaan, conserveren, beveiligen en verzekeren. Uitstel geeft de
opdrachtnemer in beginsel geen recht tot verhoging van de prijs.
- 5
De overschrijding van de levertijd vanwege buiten de macht van de
opdrachtnemer gelegen omstandigheden of als gevolg van het niet tijdig
geven van gegevens aan de zijde van de gemeente (zoals bedoeld in
artikel 4 lid 2) geeft geen recht tot annulering van de opdracht dan wel
ontbinding van de overeenkomst, noch tot weigering van uitvoering van
werken of het eisen van een schadevergoeding, mits de gemeente
schriftelijk verklaart hiermee akkoord te zijn.
Artikel 8, Betaling
- 1
Na acceptatie van de resultaten van de verrichte prestaties door de
gemeente Leiderdorp ontstaat het recht van de opdrachtnemer op betaling.
De opdrachtnemer factureert binnen 30 dagen na acceptatie.
- 2
De opdrachtnemer zendt de factu(u)r(en) toe aan de gemeente onder
vermelding van datum en nummer van de overeenkomst, BTW~bedrag en andere
door de gemeente verlangde gegevens. De factu(u)r(en) kan/kunnen worden
geweigerd, indien aan deze vereisten niet is voldaan.
- 3
De gemeente betaalt binnen 30 dagen nadat zij de factuur heeft
ontvangen.
- 4
Betaling van de gemeente houdt op geen enkele wijze afstand van enig
recht in.
- 5
De gemeente Leiderdorp is te allen tijde gerechtigd de door de
opdrachtnemer verzonden factu(u)r(en) door een door de gemeente aan te
wijzen accountant (als bedoeld in artikel 2:393, lid 2 van het
Burgerlijk Wetboek) op juistheid te laten controleren. De opdrachtnemer
verleent de accountant inzage in boeken en bescheiden en verstrekt hem
alle gegevens en informatie die deze voor de controle verlangt.
- 6
De kosten van het accountantsonderzoek komen voor rekening van de
gemeente Leiderdorp, tenzij uit het onderzoek blijkt dat de verzonden
factu(u)r(en) niet juist of onvolledig is/zijn.
Artikel 9. Inschakeling van derden
- 1
Het is de opdrachtnemer niet toegestaan zonder voorafgaande
schriftelijke toestemming van de gemeente de uitvoering van de
overeenkomst geheel of gedeeltelijk aan derden over te dragen of uit te
besteden, dan wel gebruik te maken van ter beschikking gestelde of
ingeleende arbeidskrachten.
- 2
De gemeente heeft het recht aan de inschakeling van derden voorwaarden
te verbinden.
- 3
De opdrachtnemer blijft volledig verantwoordelijk en aansprakelijk met
betrekking tot door derden in verband met opdrachtnemers te verrichten
werkzaamheden en vrijwaart de gemeente tegen de financiële gevolgen van
elke aansprakelijkheid.
Artikel 10. Risico- en eigendomsovergang
- 1
De eigendom gaat over op de gemeente op het moment van overgang van het
risico bepaald volgens de toepasselijke bepalingen van de laatste versie
van de incoterms, tenzij anders schriftelijk is overeengekomen.
- 2
Indien de gemeente deelbetalingen verricht, verschaft de opdrachtnemer
de gemeente de eigendom van elke afzonderlijke zaak, inclusief
onderdelen en materialen, op het moment dat dit in het bedrijf van de
opdrachtnemer aanwezig is. Het risico met betrekking tot deze goederen
gaat op de gemeente over op het tijdstip zoals bepaald in de laatste
versie van de Incoterms.
- 3
De opdrachtnemer moet de eigendommen van de gemeente als zodanig
markeren en veilig bewaren tot het moment van aflevering aan de
gemeente. De opdrachtnemer verleent derden geen toegang tot deze zaken
en stelt de zaken ook niet ter beschikking aan derden zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente.
Artikel 11. Geheimhouding
- 1
De opdrachtnemer heeft kennisgenomen van het bepaalde in artikel 2:5 van
de Algemene wet bestuursrecht. De opdrachtnemer informeert de personen
die zijn belast met de uitvoering van de opdracht over de
geheimhoudingsplicht en zorgt ervoor dat deze verplichting (voor,
tijdens en na uitvoering van de opdracht) nauwkeurig wordt nageleefd.
- 2
Partijen maken, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de
andere partij, informatie niet aan derden kenbaar.
- 3
Geen van beide partijen maakt zonder schriftelijke toestemming van de
andere partij in publicaties of reclame-uitingen melding van de
prestaties of uitvoering van de opdracht al dan niet met gebruikmaking
van informatie~ en gegevensdragers.
Artikel 12. Hulpmiddelen
- 1
De opdrachtnemer zorgt zelf voor de hulpmaterialen en gereedschappen die
vereist zijn voor de goede uitvoering van de overeenkomst.
- 2
Indien de gemeente middelen, zoals tekeningen, middelen, instructies,
specificaties en overige hulpmiddelen ter beschikking stelt, blijven
deze eigendom van de gemeente. De gemeente verkrijgt de eigendom voor
materialen die voor rekening van de gemeente worden aangeschaft op het
moment van aanschaf of vervaardiging.
- 3
Het is opdrachtnemer niet toegestaan, zonder voorafgaande schriftelijke
goedkeuring van de gemeente, veranderingen aan hulpmiddelen (van de
gemeente) aan te brengen of hulpmiddelen aan te schaffen met een ander
doel dan de levering aan de gemeente.
Artikel 13. Garantie
- 1
De opdrachtnemer garandeert dat de door of namens hem te verrichten
prestaties voldoen aan de in de overeenkomst vastgelegde voorwaarden
en specificaties. Daarbij moeten de verrichte prestaties voldoen aan
in Nederland geldende wetten of andere van overheidswege gegeven
voorschriften.
- 2
De opdrachtnemer neemt voor zijn rekening en risico alle voorkomende
zichtbare en verborgen gebreken, die zich aan de geleverde zaken
voordoen na op~ of aflevering of voltooiing.
- 3
Afhankelijk van de soort zaken moet na op~ of aflevering een
garantietermijn worden overeengekomen van tenminste twaalf maanden.
- 4
De gemeente Leiderdorp is te allen tijde gerechtigd tot keuring van
de zaken. Bij afkeuring na de levering wordt de levering geacht niet
te hebben plaatsgevonden. De gemeente stelt de
opdrachtnemer zo spoedig mogelijk schriftelijk gemotiveerd in kennis indien
de prestaties niet worden geaccepteerd. De eigendom en het risico blijven
bij de opdrachtnemer.
- 1
De opdrachtnemer staat in voor de kwaliteit en integriteit van
degene die namens de opdrachtnemer belast is met de uitvoering van
de opdracht.
- 2
De opdrachtnemer rapporteert over de voortgang van de werkzaamheden
aan de gemeente zo vaak als in de overeenkomst is bepaald, dan wel
zo vaak als de gemeente dit nodig acht. De gemeente kan, met
inachtneming van de eisen van redelijkheid en billijkheid, nadere
voorwaarden stellen aan de rapportage.
Artikel 14. Aansprakelijkheid
- 1
Indien de opdrachtnemer tekortschiet in de nakoming van zijn
verplichtingen, dan is hij tegenover de gemeente aansprakelijk voor
vergoeding van aUe geleden en nog te lijden schade.
- 2
De opdrachtnemer vrijwaart de gemeente tegen eisen van derden op
vergoeding van schade op grond van aansprakelijkheid als bedoeld in het
eerste lid.
- 3
Het gestelde in lid 1 en 2 van dit artikel geldt ook tegenover personeel
van de gemeente en door de gemeente ingeschakelde hulppersonen en
vennootschappen.
Artikel 15. Intellectuele eigendomsrechten
- 1
De opdrachtnemer garandeert dat de geleverde prestaties vrij zijn van
alle bijzondere lasten en beperkingen, zoals octrooirechten,
merkenrechten, modelrechten, auteursrechten of andere rechten van
derden.
- 2
De opdrachtnemer vrijwaart de gemeente tegen alle aanspraken van derden,
die verband houden met enige schending van de opdrachtnemer van het in
lid 1 gestelde en vergoedt de gemeente alle schade die daarvan het
gevolg is.
- 3
Ten aanzien van alle door de gemeente verstrekte gegevens, zoals
tekeningen, ramingen, schema's, ontwerpen, behoudt de gemeente zich het
eigendoms- en auteursrecht voor. Deze mogen zonder voorafgaande
schriftelijke toestemming van de gemeente niet worden gekopieerd en/of
aan derden worden getoond of ter hand gesteld, of door de opdrachtnemer
worden gebruikt ter vervaardiging van zaken of uitvoering van werken.
Artikel 16. Cessieverbod en verrekening
- 1
Het is opdrachtnemer, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van
de gemeente, niet toegestaan zijn vorderingen over te dragen aan derden.
- 2
De gemeente is bevoegd, al hetgeen de gemeente aan de opdrachtnemer
schuldig is te verrekenen met hetgeen de opdrachtnemer aan de gemeente
schuldig is.
- 3
De opdrachtnemer is slechts na schriftelijke toestemming van de gemeente
bevoegd te verrekenen.
Artikel 17. Veiligheids- en milieuvoorschriften
De opdrachtnemer en zijn werknemers (of door hem ingeschakelde derden) zijn
verplicht van overheidswege vastgestelde veiligheids~ en milieuvoorschriften
in acht te nemen. Zij moeten zjch daarnaast houden aan de geldende
plaatselijke regels, instructies en aanwijzingen met betrekking tot
veiligheid en mWeu.
Artikel 18. Ontbinding van de overeenkomst
1.De opdrachtnemer is in verzuim indien hij een verplichting uit hoofde van
de overeenkomst of van andere daaruit voortvloeiende overeenkomsten niet,
niet tijdig of niet naar behoren nakomt. Dit geldt ook in het geval dat
opdrachtnemer in staat van faillissement of surseance van betaling verkeert
en in geval van stillegging, liquidatie of overname of enige daarmee
vergelijkende toestand.
- 1
De gemeente heeft in deze gevallen het recht de overeenkomst zonder
ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst eenzijdig
geheel of gedeeltelijk te beëindigen door middel van een
schriftelijke kennisgeving aan de opdrachtnemer. De gemeente kan
daarnaast haar betalingsverplichtingen opschorten en/of uitvoering
van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk door derden laten
uitvoeren, De gemeente behoudt het recht op volledige
schadevergoeding door de opdrachtnemer.
- 2
Indien blijkt dat door de opdrachtnemer of een van zijn werknemers
enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon
die deel uitmaakt van een orgaan van de gemeente of aan een van haar
ondergeschikten of vertegenwoordigers, heeft de gemeente het recht
om de overeenkomst te ontbinden. De gemeente kan de overeenkomst
ontbinden zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst en
onverminderd het recht van de gemeente om vergoeding van de kosten
te eisen.
- 3
Alle vorderingen die de gemeente in deze gevallen op de
opdrachtnemer heeft, zijn direct en volledig opeisbaar.
- 4
De informatiedragers van de gemeente die in hel kader van de
uitvoering van de opdracht aan de opdrachtnemer ter beschikking zijn
gesteld, worden in geval van tussentijdse beëindiging direct aan de
gemeente geretourneerd.
- 5
Ingeval de gemeente of de opdrachtnemer door overmacht langer dan 30
dagen verhinderd is een overeenkomst na te komen kan zowel de
gemeente als de opdrachtnemer door een schriftelijke verklaring de
overeenkomst ontbinden tegen vergoeding van de pro rata prijs voor
de al geleverde prestaties.
Artikel 19. Vervolgovereenkomsten
De opdrachtnemer kan aan de overeenkomst geen enkel recht ontlenen voor het
aangaan van een vervolgovereenkomst De opdrachtnemer is verplicht zorg te
dragen dat de rechten van de gemeente Leiderdorp ten aanzien van het aangaan
van vervolgovereenkomsten op generlei wijze worden beperkt door de
toepasselijkheid van rechten van de opdrachtnemer of derden, zoals -niet
zijnde limitatief bedoeld -octrooirecht, intellectuele eigendomsrechten en
verplichte protocollen, anders dan voor aanvang van de overeenkomst door de
opdrachtnemer aan de gemeente Leiderdorp kenbaar is gemaakt.
Artikel 20. Boete
- 1
De gemeente kan in de overeenkomst een boetebeding opnemen. De
opdrachtnemer is, zonder rechterlijke tussenkomst, een boete
verschuldigd indien hij niet binnen de overeengekomen termijn naar
behoren zijn prestatie heeft verricht De boete is een nader te
bepalen percentage van de totale of maximale prijs die met de
overeenkomst is gemoeid, minimaal EUR 2.250,~ voor elke dag dat de
tekortkoming voortduurt, tot een maximum van tien procent van de
totale prijs.
- 2
Indien nakoming anders dan door overmacht blijvend onmogelijk is
geworden, is de boete direct en volledig verschuldigd.
- 3
De boete komt de gemeente toe onverminderd alle andere rechten of
vorderingen (tot schadevergoeding).
- 4
De boete wordt verrekend met de door de gemeente verschuldigde
betalingen, ongeacht of de vordering tot betaling aan een derde is
overgegaan.
Artikel 21. Verzekering
De opdrachtnemer verklaart dat hij voldoende is verzekerd en zich verzekerd
houdt voor de uitvoering van de opdracht voor beroepsaansprakelijkheid en
andere aansprakelijkheden die van toepassing zijn.
Artikel 22. Toepasselijk recht
Op de overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.
Artikel 23. Bevoegde rechter
- 1
Verschillen van mening tussen de gemeente en de opdrachtnemer worden
zoveel mogelijk langs minnelijke weg opgelost. Indien een verschil van
mening niet langs minnelijke weg is opgelost, wordt er geacht een
geschil te bestaan.
- 2
Alle geschillen die tussen de gemeente en de opdrachtnemer bestaan
worden uitsluitend berecht door de bevoegde rechter te 's-Gravenhage.
Artikel 24. Slotbepaling
- 1
De gemeente behoudt bij de nakoming van het in de overeenkomst bepaalde
volledig haar publiekrechtelijke verantwoordelijkheid en bevoegdheden.
De gemeente kan nadere voorwaarden stellen aan de uitvoering van de
opdracht. De opdrachtnemer is zich bewust van deze bijzondere positie
van de gemeente als overheid.
- 2
De communicatie tijdens de uitvoering van de opdracht geschiedt in de
Nederlandse taal, tenzij anders schriftelijk is overeengekomen.
- 3
De inkoopvoorwaarden worden aangehaald als: de Inkoopvoorwaarden van de
gemeente Leiderdorp 2008.