Artikel 1. De Monumentencommissie
- 1.
Er is een Monumentencommissie.
- 2.
De leden van de Monumentencommissie worden door burgemeester en
wethouders benoemd voor een periode van vier jaar, met de mogelijkheid
van herbenoeming. Zij treden af volgens een door de commissie op te
stellen rooster.
- 3.
Een lid van de Monumentencommissie kan te allen tijde ontslag nemen. Hij
geeft daarvan schriftelijk kennis aan burgemeester en wethouders.
- 4.
Burgemeester en wethouders kunnen een lid van de Monumentencommissie
tussentijds benoemen en ontslaan.
- 5.
In een in de Monumentencommissie opengevallen plaats wordt zo spoedig
mogelijk voorzien.
- 6.
Leden van het college van Burgemeester en wethouders en raadsleden maken
geen deel uit van de monumentencommissie.
Artikel 2. Benoeming van leden
- 1.
De Monumentencommissie telt tenminste 5 leden, die door burgemeester
en wethouders worden benoemd.
- 2.
Bij het benoemen houden burgemeester en wethouders rekening met de
binding van de kandidaten met het op het terrein van de
monumentenzorg actieve particuliere instellingen en met hun
deskundigheid, waarbij in ieder geval wordt gestreefd naar een
vertegenwoordiging van:
- a.
bouwkundige deskundigheid en kennis van restauraties;
- b.
kennis van architectuur/bouwhistorie;
- c.
kennis van lokale(bouw)historie.
- 3.
Burgemeester en Wethouders benoemen op voorstel van de
Monumentencommissie uit de leden van de commissie een voorzitter en
een plaatsvervangend voorzitter.
- 4.
Burgemeester en Wethouders wijzen een gemeenteambtenaar, belast met
demonumentenzorg, aan als adviseur van de commissie.
- 5.
Burgemeester en wethouders benoemen een secretaris/notulist van de
commissie. De secretaris en de ambtelijk adviseur bezitten geen
stemrecht.
Artikel 3. Taak van de Monumentencommissie
De Monumentencommissie heeft tot taak het gemeentebestuur te adviseren met
betrekking tot:
- a.
aanvragen om vergunning betreffende het afbreken, verplaatsen,
wijzigen, herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd
gemeentelijk-en rijksmonument;
- b.
de aanwijzing van gemeentelijke- en rijksmonumenten
- c.
hetgeen het algemeen monumentenbeleid van de gemeente aangaat.
Artikel 4. Vergadering
- 1.
De commissie vergadert zo dikwijls haar voorzitter dit nodig oordeelt of
dit door tenminste twee leden aan de voorzitter wordt verzocht.
- 2.
De vergaderingen van de commissie vinden in het openbaar plaats. De
deuren worden gesloten wanneer de voorzitter of ten minste twee leden
dit nodig oordelen. De vergadering beslist vervolgens of zij over een of
meerdere punten met gesloten deuren zal vergaderen. In geval van staken
van stemmen beslist de stem van de voorzitter.
- 3.
Indien de aanvrager van een vergunning bij het indienen van de aanvraag
heeft verzocht om een toelichting te mogen geven op de aanvraag, wordt
deze door de commissie tijdens de vergadering hiertoe in staat
gesteld.
Artikel 5. Adviseurs
- 1.
De commissie kan zich laten bijstaan door adviseurs.
- 2.
Indien de voorzitter, dan wel de commissie, raadpleging van een externe
adviseur in de commissie nodig oordeelt en indien hieraan kosten zijn
verbonden, wordt vooraf machtiging van burgemeester en wethouders
gevraagd.
- 3.
De voorzitter draagt zorg voor de handhaving van de orde in de
vergadering en is bevoegd, wanneer die orde op enigerlei wijze door een
of meerdere personen wordt verstoord, hen te gelasten de vergaderruimte
te verlaten.
- 4.
In geval van onvoorziene zaken die zich tijdens de vergadering
aandienen, wordt ter vergadering door de voorzitter, gehoord de
commissie, beslist.
Artikel 6 Vergoeding lidmaatschap
- 1.
De leden van de monumentencommissie ontvangen voor hun werkzaamheden een
honorarium dat door het college van Burgemeester en Wethouders jaarlijks op
basis van de vergoeding van burgerleden in raadscommissies wordt
vastgesteld.
- 2.
De vergoeding wordt verstrekt per bijgewoonde vergadering.
Artikel 7 Citeertitel
De verordening kan worden aangehaald als “Verordening monumentencommissie
2016”.
Artikel 8 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking in werking met ingang van de dag na die
van de bekendmaking.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van de gemeente Boxmeer, 30
juni 2016,
de griffier, de voorzitter,
A.W.J.M. Cornelissen MMC K.W.T. van Soest