Organisatie | Tynaarlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening gezamenlijke klachtenregeling Haren, Tynaarlo en Meerschap Paterswolde |
Citeertitel | Verordening gezamenlijke klachtenregeling Haren, Tynaarlo en Meerschap Paterswolde |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2007 | 01-01-2019 | Onbekend | 28-11-2007 Oostermoer, 13-12-2006 | Raadsvergadering, agendapunt 12, 28-11-2006 |
De raad van de gemeente Tynaarlo;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 7 november 2006;
overwegende dat het wenselijk is een gezamenlijke klachtenregeling in het leven te roepen samen met de gemeente Haren en het Meerschap Paterswolde;
gelet op de artikelen 81q t/m 81z en 149 van de Gemeentewet, artikel 25 Wet gemeenschappelijke regelingen en Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de Verordening gezamenlijke klachtenregeling Haren, Tynaarlo en Meerschap Paterswolde.
Deze verordening geeft regels over de eerstelijns en tweedelijnsklachtvoorziening, te weten de interne klachtenregeling en de gemeentelijke ombudsman. Deze regeling bevat een toelichting en is een uitwerking van de bepalingen inzake klachtbehandeling van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht..
HOOFDSTUK 1 Algemene Bepalingen
Artikel 1 Definities en verwijzingen
1.In deze regeling moet verstaan worden onder:
bestuursorgaan: college van burgemeester en wethouders, gemeenteraad of burgemeester. Tot een bestuursorgaan worden ook gerekend de leden van het bestuursorgaan of personen werkzaam onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan.
Klachtbehandelaar: de leidinggevende of het bestuursorgaan die op grond van artikel 5 lid 3 en 4 belast is met de behandeling van een schriftelijke klacht.
Klachtencoördinator; degene die het bestuursorgaan adviseert over de ontvankelijkheid van de klacht en de klachtbehandelaar ondersteunt.
2.Voor het Meerschap Paterswolde moet in plaats van bestuursorgaan gelezen worden het dagelijks bestuur van het Meerschap en in plaats van de raad van de gemeente moet gelezen worden het algemeen bestuur van het Meerschap.
HOOFSTUK 2 Interne klachtbehandeling
Artikel 4 Schriftelijke klachten
Een klaagschrift wordt ingediend bij burgemeester en wethouders. Zij stellen het klaagschrift in handen van de klachtencoördinator. Digitaal indienen van een klacht is mogelijk bij burgemeester en wethouders via info@tynaarlo.nl onder vermelding van klacht.
Artikel 5 Inbehandelingname/ontvangstbevestiging/beklaagden informatie
De klachtencoördinator stelt degene op wie de klacht betrekking heeft en de klachtbehandelaar op de hoogte van het feit dat er een klacht is ingediend. Vervolgens stelt de klachtcoördinator de klacht in handen van de klachtbehandelaar.
De klachtbehandelaar stelt de indiener, alsmede de beklaagde in de gelegenheid te worden gehoord. Van het horen wordt een verslag gemaakt. Het horen is afhankelijk van de aard van de klacht en de wens van de klager. Getracht wordt via bemiddeling tot een oplossing te komen.
Een klacht over een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, wordt behandeld door de direct leidinggevende van die persoon in de organisatie.
Een klacht over een bestuursorgaan, één of meer leden, de voorzitter alsmede het hoofd van dienst, wordt behandeld door de voorzitter en een lid van het bestuursorgaan.
Wanneer de klacht naar aanleiding van het horen naar tevredenheid van de indiener wordt opgelost, vervalt de verplichting de klacht nog verder te behandelen. De klachtbehandelaar stelt de indiener schriftelijk op de hoogte van het resultaat van de bemiddeling. Ook stuurt hij een afschrift aan de klachtencoördinator.
HOOFDSTUK 3. Externe Klachtbehandeling
De ombudsman ontvangt een tegemoetkoming in de reis- en verblijfkosten en een vergoeding voor zijn werkzaamheden van € 2500,00 per persoon per jaar. Dit bedrag wordt geïndexeerd.
De ombudsman kan gedurende een onderzoek de indiener en het bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen.
De ombudsman brengt na een geslaagde bemiddeling een verslag uit aan het bestuursorgaan.
Artikel 12 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift
De ombudsman bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de indiener. Indien hij een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht instelt, zendt hij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedragingen wordt geklaagd.
HOOFDSTUK 4. Registratie en slotbepalingen
De ombudsman brengt halfjaarlijks en de klachtencoördinator jaarlijks aan de gemeenteraad verslag uit: