Organisatie | Waalwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling Streekarchief Langstraat Heusden Altena 2016 |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling Streekarchief Langstraat Heusden Altena 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Wet gemeenschappelijke regelingen, art. 1, lid 2
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 01-01-2016 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling. | 14-07-2016 Weekblad Waalwijk, 27-07-16 | 2016/029 |
Gemeenschappelijke Regeling Streekarchief Langstraat Heusden Altena 2016
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Aalburg, Heusden , Waalwijk , Werkendam en Woudrichem , ieder voor zover hun bevoegdheden betreft ,
dat een langdurige samenwerking tussen de gemeenten Aalburg, Heusden, Waalwijk, Werkendam en Woudrichem bestaat op het gebied van archiefbeheer en archiefzorg, vormgegeven in de Gemeenschappelijke Regeling Streekarchief Langstraat Heusden Altena;
dat het in verband met wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen noodzakelijk is de bestaande Gemeenschappelijke regeling Streekarchief Langstraat Heusden Altena 2013 aan te passen;
Waar in de regeling artikelen van de Gemeentewet en van verordeningen dan wel regelingen van een of meer deelnemende gemeenten van overeenkomstige toepassing worden verklaard , komt in die artikelen in de plaats van de gemeente het streekarchief en in de plaats van de raad en burgemeester en wethouders respectievelijk het algemeen bestuur en dagelijks bestuur.
1.Er is een openbaar lichaam, genaamd 'Streekarchief Langstraat Heusden Altena', gevestigd te Heusden.
Het streekarchief heeft tot doel de zorg voor en het beheer van de krachtens de Archiefwet 1995 naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden; het toezicht op het beheer van de niet-overgebrachte archiefbescheiden van de gemeenten en de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden , en dit te doen geschieden door of vanwege een streekarchivaris; en ten slotte het vanuit een centrale archiefbewaarplaats bevorderen van lokaal- en streekhistorisch onderzoek.
1.Het bestuur van het streekarchief bestaat uit een algemeen bestuur, een dagelijks bestuur en een voorzitter.
2.Het algemeen bestuur staat aan het hoofd van het openbaar lichaam.
Voor de vergaderingen van het algemeen bestuur kunnen adviseurs worden uitgenodigd .
Het algemeen bestuur oefent de bevoegdheden uit zoals in deze regeling bepaald.
Het algemeen bestuur vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo dikwijls de voorzitter of het dagelijks bestuur dit nodig oordeelt ofleden van tenminste drie van de vijf in het algemeen bestuur vertegenwoordigde deelnemers zulks schriftelijk , onder opgave van de te behandelen onderwerpen, verzoeken. ·
Het algemeen bestuur vergadert in het openbaar. De deuren worden gesloten wanneer dit door een vijfde gedeelte van de aanwezige leden wordt gevraagd of wanneer de voorzitter dit nodig acht. Het algemeen bestuur beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd. Over de onderwerpen, in een besloten vergadering behandeld, kan daarin ook een besluit worden genomen. Van het verhandelde in een besloten vergadering dient een afzonderlijk verslag gemaakt te worden.
De bevoegdheden van het dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur oefent, tenzij in deze regeling anders is bepaald, de bevoegdheden uit die bij of krachtens de Archiefwet 1995 en de Gemeentewet zijn of worden toegekend aan de colleges van burgemeester en wethouders der gemeenten, voorzover die nodig zijn ter behartiging van de in artikel 3 omschreven taak van het streekarchief.
Het dagelijks bestuur of een of meer leden daarvan verstrekken aan het algemeen bestuur zo spoedig mogelijk doch in ieder geval binnen 6 weken na ontvangst van een daartoe strekkend verzoek, in een vergadering van dat bestuur of schriftelijk de door een of meer leden van het algemeen bestuur gevraagde inlichtingen, voorzover dat niet strijdig is met het belang van het streekarchief.
De voorzitter vertegenwoordigt het streekarchief in en buiten rechte. De vertegenwoordiging kan hij opdragen aan een door hem aan te wijzen gevolmachtigde. Indien de voorzitter behoort tot het bestuur van een van de gemeenten van het samenwerkingsverband , die partij is in het geding waarbij het streekarchief betrokken is, wordt het streekarchief door de vice-voorzitter of een ander door het dagelijks bestuur aan te wijzen lid van dat bestuur vertegenwoordigd .
Inlichtingen en verantwoording
De streekarchivaris staat de organen van het streekarchief terzijde in alles wat de hun opgedragen taak betreft. Aan hem is, onder toezicht van het dagelijks bestuur, het functioneren en leiden van het streekarchief opgedragen. Hij woont de vergaderingen van het algemeen en dagelijks bestuur bij en heeft daarin een adviserende stem. Hij draagt zorg voor het maken van een verslag van de vergaderingen.
Het dagelijks bestuur stelt voor de streekarchivaris een instructie vast en zendt deze ter kennisneming aan de gemeenten.
Het dagelijks bestuur regelt de bezoldiging van het personeel alsmede de vergoeding voor reis- en verblijfkosten aan het personeel.
Voor zover in deze regeling niet anders is bepaald zijn voor het personeel de rechtspositieregelingen van de gemeente Heusden van overeenkomstige toepassing.
De werkzaamheden van de streekarchivaris en zijn medewerkers , gesplitst naar de in artikel 3 onderscheiden taken, worden door het dagelijks bestuur op voorstel van de streekarchivaris geregeld in een werkplan , dat op een of meerdere jaren betrekking heeft.
De kosten van de archiefzorg en het archiefbeheer als bedoeld in deze regeling worden omgeslagen naar rato van het aantal inwoners zoals nader omschreven in artikel 2, lid 3 en lid 4.
Het dagelijks bestuur zendt vóór 1 februari de algemene financiële en beleidsmatige kaders voor het volgende kalenderjaar aan de raden van de deelnemende gemeenten. Voor 1 april daaropvolgend kunnen de gemeenteraden eventuele bezwaren tegen, en opmerkingen over de kaders bij het algemeen bestuur indienen.
gemeenteraden gedurende acht weken na ontvangst van de begrotingswijziging hun eventuele bezwaren daartegen ter kennis van het algemeen bestuur kunnen brengen.
Het algemeen bestuur stelt de jaarrekening vast over het voorafgaande jaar , zulks onder toevoeging van een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekening, ingesteld door de overeenkomstig artikel 213 van de Gemeentewet aangewezen accountants en met vermelding van hetgeen hij te zijner verantwoording dienstig acht.
Het aandeel van elk van de gemeenten in de voor het begrotingsjaar geraamde kosten moet worden betaald in twee termijnen , vervallende op 1 februari en 1 augustus van dat jaar . Binnen een maand na de vaststelling van de rekening wordt aan de gemeenten mededeling gedaan van het over dat jaar werkelijk verschuldigde aandeel.
Verrekening vindt, voor zoveel nodig, plaats binnen twee maanden na verzending van de in de vorige alinea bedoelde mededeling.
Het door de streekarchivaris samengestelde verslag van de werkzaamheden van het streekarchief over het afgelopen jaar wordt door het dagelijks bestuur voor 1 juli aan het algemeen bestuur ter vaststelling aangeboden. Binnen vier weken na de vaststelling wordt het verslag toegezonden aan de gemeenten.
Toetreding, uittreding, wijziging, opheffing
Een uittredende gemeente is gehouden na uittreding bij te dragen in het begrote nadelig saldo van het laatste volledige jaar van deelname, en wel in het eerste kalenderjaar na uittreding het volle aandeel, in het tweede jaar na uittreding 75 procent van het aandeel, in het derdejaar na uittreding 50 procent van het aandeel en in het vierde jaar na uittreding 25 procent van het aandeel.
De regeling kan worden gewijzigd bij besluiten van de colleges van burgemeester en wethouders van tenminste twee derde van de gemeenten, en tevens met inachtneming van het bepaalde in artikel 1 van de Wet.
Het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur blijven als zodanig functioneren tot het tijdstip waarop de liquidatie beëindigd is.
Voorzover niet in deze regeling is voorzien , beslist het algemeen bestuur.
Het college van Heusden is belast met de bij de wet voorgeschreven uitvoering van de regeling, inclusief de bekendmaking van deze regeling als bedoeld in artikel 26 lid 2 van de Wet.
De regeling treedt in werking op 1januari 2016, onder gelijktijdige intrekking van de eerdere Gemeenschappelijke regeling Streekarchief Langstraat Heusden Altena 2013.
2.De gemeenten dragen zorg voor inschrijving in het register als bedoeld in artikel 27 lid van de Wet.
Deze gewijzigde regeling kan worden aangehaald onder de titel 'Gemeenschappelijke regeling Streekarchief Langstraat Heusden Altena 2016'.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalburgin zijn vergadering van,
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusdenin zijn vergadering van ,
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waalwijkin zijn vergadering van 30 mei 2016,
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Werkendamin zijn vergadering van,
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Woudrichemin zijn vergadering van,