Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Fryslân

Openstellingsbesluit niet-productieve investeringen hydrologische maatregelen PAS

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieFryslân
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingOpenstellingsbesluit niet-productieve investeringen hydrologische maatregelen PAS
CiteertitelOpenstellingsbesluit niet-productieve investeringen hydrologische maatregelen PAS
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerpsubsidie, natuur en landschap, plattelandsontwikkeling

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Subsidieregeling Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3) Fryslân 2014-2020, art. 1.3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-07-2016Nieuwe regeling

12-07-2016

Provinciaal Blad, 2016, 4116

GS-voorstel 1327711 (H5)

Tekst van de regeling

Intitulé

Openstellingsbesluit niet-productieve investeringen hydrologische maatregelen PAS

Besluit van Gedeputeerde Staten van Fryslân van 12 juli 2016 tot vaststelling van het openstellingsbesluit niet-productieve investeringen voor hydrologische maatregelen in het kader van de Programmatische Aanpak Stikstof  

Gedeputeerde Staten van Fryslân, gelet op artikel 1.3 van de Subsidieregeling Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3) Fryslân 2014-2020 (Provinciaal Blad, 2016, 1055);

BESLUITEN

het volgende vast te stellen:

Artikel 1: Openstelling en subsidieplafond

  • 1

    Subsidieaanvragen voor niet-productieve investeringen voor hydrologische maatregelen PAS, zoals opgenomen in hoofdstuk 2, paragraaf 5 van de Subsidieregeling, kunnen binnen de periode van 1 september 2016 tot en met 31 oktober 2016 worden ontvangen.

  • 2

    Het subsidieplafond bedraagt € 5.120.000,- bestaande uit € 2.560.000,- financiële middelen afkomstig uit het Europese Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) en € 2.560.000,- uit provinciale middelen.

Artikel 2: Definities

In aanvulling op de definities in de Subsidieregeling onder 1.1, wordt in dit besluit verstaan onder:

  • 1.

    De Subsidieregeling: De Subsidieregeling Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3) Fryslân 2014-2020 (Provinciaal Blad, 2016, 1055);

  • 2.

    PAS: Programmatische aanpak stikstof 2015-2021. Om te voldoen aan de EU-richtlijnen moet de neerslag van stikstof in Natura 2000-gebieden omlaag. De PAS-maatregelen dragen hieraan bij. Het programma is te lezen op http://pas.natura2000.nl/pages/pas_vastgesteld.aspx;

  • 3.

    N2000: Natura 2000 is een Europees netwerk van beschermde natuurgebieden. In deze openstelling gaat het om alle Friese Pas-gebieden: Alde Feanen, Bakkeveense Duinen, Duinen Ameland, Duinen Schiermonnikoog, Duinen Terschelling, Duinen Vlieland, Rottige Meenthe & Brandemeer, Van Oordt’s Mersken en Wijnjeterperschar. De begrenzing van deze gebieden is te vinden op http://www.synbiosys.alterra.nl/natura2000/gebiedendatabase.aspx?subj=actualiteitaanwijzingen;

  • 4.

    Gebiedsanalyse: Per N2000 gebied is een gebiedsanalyse geschreven waarin wordt aangegeven welke gebieds-specifieke herstelmaatregelen in het kader van PAS moeten worden uitgevoerd. De analyses van de N2000 gebieden genoemd onder 3 zijn te vinden op http://pas.natura2000.nl/pages/gebiedsanalyses_15-12-2015.aspx.

Artikel 3: Toetsingscriteria

  • 1

    Subsidie kan worden verstrekt voor niet productieve hydrologische maatregelen PAS wanneer:

    • a.

      de maatregelen worden uitgevoerd in één of meerdere van de N2000 gebieden, genoemd in artikel 2, onder 3;

    • b.

      de maatregelen bij het desbetreffende gebied passen, zoals voorgeschreven, in de gebiedsanalyses van het gebied.

  • 2

    Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor maatregelen zoals bedoeld in het eerste lid, met een aangetoonde directe link met de landbouw.

Artikel 4: Doelgroep

Subsidie kan worden verstrekt aan alle in artikel 2.5.2 uit de Subsidieregeling genoemde partijen:

  • a.

    landbouwers

  • b.

    grondeigenaren

  • c.

    grondgebruikers

  • d.

    landbouworganisaties

  • e.

    natuur- en landschapsorganisaties

  • f.

    provincies

  • g.

    waterschappen

  • h.

    gemeenten

  • i.

    samenwerkingsverbanden van bovenstaande partijen

Artikel 5: Aanvraag

De aanvraag wordt ingediend op de wijze zoals in de Subsidieregeling, artikel 1.7 is vastgesteld.

Artikel 6: Subsidiabele kosten

Onverminderd het bepaalde in artikel 1.12 maar in afwijking van artikel 2.5.3 van de Subsidieregeling wordt subsidie alleen verstrekt voor:

  • a.

    de kosten van de bouw, verbetering, verwerving of leasing van onroerende goederen;

  • b.

    de kosten van de koop of huurkoop van nieuwe machines en installaties tot maximaal de marktwaarde van de activa;

  • c.

    de kosten van adviseurs, architecten en ingenieurs;

  • d.

    de kosten van adviezen duurzaamheid op milieu en economisch gebied;

  • e.

    de kosten van haalbaarheidsstudies;

  • f.

    personeelskosten;

  • g.

    niet-verrekenbare of niet-compensabele BTW.

Artikel 7: Hoogte subsidie

  • 1

    De subsidie bedraagt 100% van de subsidiabele kosten;

  • 2

    Geen subsidie wordt verstrekt indien de subsidiabele kosten lager zijn dan € 250.000.

Artikel 8: Selectiecriteria, weging en selectie

  • 1

    Gedeputeerde Staten rangschikken subsidieaanvragen conform onderstaande werkwijze.

    • a.

      Na sluiting van de openstellingstermijn worden alle aanvragen die conform artikel 3 voor subsidie in aanmerking komen, op een prioriteitenlijst als bedoeld in artikel 1.15 en 2.5.5. van de Subsidieregeling gerangschikt.

    • b.

      De rangschikking wordt bepaald door het aantal punten dat na toepassing van de aanvragen aan de selectiecriteria als bedoeld in Bijlage 1 bij dit openstellingsbesluit is toegekend.

    • c.

      De aanvragen worden gehonoreerd op volgorde van de prioriteitenlijst.

    • d.

      Indien meerdere aanvragen op dezelfde plaats op de prioriteitenlijst worden gerangschikt en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt door middel van loting bepaald welke aanvraag als eerste wordt gehonoreerd.

  • 2

    Gedeputeerde Staten stellen een Adviescommissie POP3 in voor de bovengenoemde beoordeling en rangschikking van aanvragen.

Artikel 9: Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 1.8 van de Subsidieregeling wordt subsidie mede geweigerd indien:

  • a.

    de aanvraag bij de weging op de selectiecriteria minder dan 14 punten scoort;

  • b.

    niet wordt voldaan aan de criteria als bedoeld in artikel 3 van dit openstellingsbesluit.

Artikel 10: Verplichtingen aanvrager

In aanvulling op artikel 1.23 van de Subsidieregeling kan één keer per jaar een aanvraag om een voorschot worden ingediend.

Artikel 11: Citeertitel en inwerkingstreding

Dit besluit wordt aangehaald als Openstellingsbesluit niet-productieve investeringen hydrologische maatregelen PAS en treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin het wordt geplaatst.

Leeuwarden, 12 juli 2016

Voorzitter J.A. Jorritsma

Secretaris A.J. van den Berg

 

Toelichting

Artikel 1: Open te stellen: Aanleiding voor het Programma Aanpak Stikstof 2015-2021 is dat er in veel N2000 gebieden een overbelasting aan stikstofdepositie is. Deze overbelasting schaadt de stikstofgevoelige habitattypen en soorten waardoor vergunningaanvragen voor activiteiten die stikstofemissie veroorzaken in en nabij N2000 gebieden worden afgewezen. Maatregelen die de effecten van stikstofdepositie aanpakken kunnen leiden tot het herstel van de natuur. Dit heeft als gevolg dat uitbreiding van economische activiteiten weer kan worden toegestaan.

In dit besluit worden niet-productieve investeringen voor hydrologische maatregelen PAS opengesteld door de provincie Fryslân. Projecten dienen zich te richten op de doelen zoals die beschreven staan in het PAS 2015-2021. Niet-productieve investeringen zijn investeringen die geen aanmerkelijke stijging van de waarde of rentabiliteit van een bedrijf tot gevolg hebben.

Artikel 3: ToetsingscriteriaDe subsidieregeling is opengesteld voor de hydrologische maatregelen zoals beschreven staan in de Gebiedsanalyses en opgesteld zijn in het kader van de PAS en uitgevoerd worden in de gebieden zoals benoemd in art. 2, lid 3.

Projecten kunnen subsidie aanvragen voor niet productieve activiteiten die de effecten van stikstof verminderen binnen de Natura 2000 gebieden: Alde Feanen, Bakkeveense Duinen, Duinen Ameland, Duinen Schiermonnikoog, Duinen Terschelling, Duinen Vlieland, Rottige Meenthe & Brandemeer, Van Oordt’s Mersken en Wijnjeterperschar. In deze gebieden is er sprake van habitattypen of leefgebieden van soorten die gevoelig zijn voor de effecten van stikstof depositie.

Omdat de provincie Drenthe de regie over de uitvoering van de herstelmaatregelen heeft voor de gebieden Drents-Friese Wold & Leggelderveld en Fochtlooërveen, vallen deze gebieden niet onder deze (Friese) openstelling. Een subsidie voor deze gebieden kan aangevraagd worden bij de provincie Drenthe (Subsidieregeling Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3) Drenthe).

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor niet productieve investeringen als bedoeld in het eerste lid, met een directe link met de landbouw. Hiermee wordt verstaan dat de investeringen bij gaan dragen aan het verminderen van de effecten van stikstofdepositie en de uitstoot van de landbouw zo mede zullen compenseren. Daarnaast bieden de niet productieve investeringen voor hydrologische maatregelen PAS de mogelijkheid om economische ontwikkelingen op het landbouwbedrijf niet extra te belemmeren.

Artikel 7: Hoogte subsidie Bij deze openstelling richt de provincie Fryslân zich op robuuste projecten, waarmee een grote kosteneffectiviteit bereikt wordt in de uitvoering.

Artikel 8: Selectiecriteria, weging en selectieDe adviescommissie zal worden samengesteld uit twee deskundigen van de Provincie Fryslân, twee van de provincie Groningen en twee van de provincie Drenthe. De deskundigen van de provincies Groningen en Drenthe zullen de projecten binnen de Provincie Fryslân beoordelen. Dit moet een onafhankelijke, gelijke en transparante behandeling van de aanvragen garanderen.

Artikel 9: WeigeringsgrondenOp basis van artikel 1.8 van de Subsidieregeling is bepaalt dat subsidie mede geweigerd wordt indien de aanvraag bij de weging op de selectiecriteria minder dan 14 punten scoort.

Bijlage 1: Selectiecriteria

Gedeputeerde Staten hanteren voor de rangschikking als bedoeld in artikel 8 ten minste de volgende criteria:

Selectiecriterium

Kosteneffectiviteit

Weging

2

Te behalen punten

1 - 4

Maximaal te behalen punten i.c.m. weging

8

Bijdrage aan beleidsdoelstelling

Weging

3

Te behalen punten

1 - 4

Maximaal te behalen punten i.c.m. weging

12

Kans op succes

Weging

1

Te behalen punten

1 - 4

Maximaal te behalen punten i.c.m. weging

4

 

Het selectiecriterium wordt op de volgende wijze geconcretiseerd:

Punten

Kwalificatie

Uitleg

1

Matig

De prestatie is niet helder uitgewerkt en de inputs zijn onvoldoende uitgewerkt; er valt dan ook geen goed oordeel te geven over de geleverde inspanningen (input) ten opzichte van de prestatie (output)

2

Gemiddeld

De prestatie is niet helder uitgewerkt maar de inputs zijn wel voldoende uitgewerkt; de geleverde prestatie (output) is niet voorspelbaar

3

Goed

De prestatie is helder uitgewerkt, de inspanningen (input) zijn onvoldoende uitgewerkt;

4

Zeer Goed

De prestatie is helder uitgewerkt, de inspanningen (input) zijn goed uitgewerkt en staan in verhouding met die prestatie

  

Het selectiecriterium wordt op de volgende wijze geconcretiseerd:

Punten

Kwalificatie

Uitleg

1

Matig

De mate waarin het project bijdraagt aan beleidsdoelen is in de aanvraag matig/niet uitgewerkt, het projectplan beperkt zich tot het formuleren van projectresultaten

2

Gemiddeld

De mate waarin het project bijdraagt aan beleidsdoelen is uitgewerkt en onderbouwd

3

Goed

De mate waarin het project bijdraagt aan beleidsdoelen is goed uitgewerkt en onderbouwd.

4

Zeer Goed

De mate waarin het project bijdraagt aan beleidsdoelen is zeer goed uitgewerkt en onderbouwd

 

Het selectiecriterium wordt op de volgende wijze geconcretiseerd:

Punten

Kwalificatie

Uitleg

1

Matig

Relevante randvoorwaarden zijn niet in beeld gebracht

2

Gemiddeld

Aantal randvoorwaarden zijn wel in beeld gebracht maar niet vertaald naar uitgewerkte beheermaatregelen

3

Goed

Een aantal randvoorwaarden is in beeld gebracht en vertaald naar uitgewerkte beheermaatregelen met voldoende kwaliteit

4

Zeer Goed

Alle randvoorwaarden voor het slagen van het project zijn duidelijk omschreven en vertaald naar uitgewerkte en te controleren beheermaatregelen met hoge kwaliteit