Organisatie | Oldebroek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Toegang Schulddienstverlening Gemeente Oldebroek 2016 |
Citeertitel | Beleidsregel Toegang Schulddienstverlening Gemeente Oldebroek 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Beleidsregel SHV Oldebroek 2016 versie 16 mei 2016, VB met tabel.pdf |
Aanvulling op het beleidsplan SHV 2016-2019
Onbekend.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-07-2016 | 01-01-2016 | Wijziging | 31-05-2016 Gemeenteblad, 1 juni 2016 | Onbekend. |
Beleidsregel Toegang Schulddienstverlening Gemeente Oldebroek 2016
Deze beleidsregel is een aanvulling op het beleidsplan Schulddienstverlening gemeente Oldebroek 2016-2019.
De beleidsregel komt in de plaats van de beleidsregel Toegang Schulddienstverlening Gemeente Zwolle 2012.
Binnen de nieuwe beleidsregel wordt de visie van de gemeente Oldebroek om meer in te zetten op preventief beleid om inwoners te ondersteunen bij het voorkomen van schulden en instroom in schulddienstverlening duidelijk zichtbaar. Uitgangspunt is dat inwoners uitgaan van hun eigen kracht en verantwoordelijkheid maar daar waar nodig de gemeente (tijdelijk) ondersteuning biedt. Het stellen van een juiste diagnose en het bieden van maatwerk staat binnen het beleid centraal.
Tot 1 januari 2017 is overgangsrecht van toepassing voor een selecte groep klanten die nog onder het regime van de gemeente Zwolle valt. Het FenS (Financiën en Schulden) traject wordt uitgevoerd in samenspraak met de gemeente Harderwijk.
Artikel 2 Uitgesloten categorieën
Schulddienstverlening vindt niet plaats indien er sprake is van:
Artikel 3 Regelbaarheid van schuldenaar en schuldenpakket
De gemeente Oldebroek zet zich in om inwoners met schulden te ondersteunen naar een schuldenvrije toekomst maar dan moet er wel de bereidheid zijn om mee te werken aan een traject (zie voor instrumentarium tevens artikel 8). Het is wel van belang om te weten wat wordt verstaan onder regelbaarheid van een schuldenpakket en regelbaarheid van een schuldenaar. Regelbaarheid van een schuldenpakket betreft de mate waarin schulden in aanmerking komen voor een schuldregeling met kwijtschelding. Regelbaarheid van een schuldenaar betreft de mate waarin iemand zich kan en wil houden aan de voorwaarden waar aan moet worden voldaan om een schuldregeling met kwijtschelding te doorlopen.
Er zijn een viertal mogelijkheden (kwadrant ontwikkeld door de gemeente Tilburg):
Mogelijkheden hangen af van individueel dossier: soms stabiliseren, soms geen oplossing (onregelbare schuldenaar en regelbaar schuldenpakket). Bij deze groep is meestal sprake van problematiek op meerdere terreinen (verslaving, psychische problematiek of ernstige geestelijke beperking). Bij deze groep zal meestal het instrument flankerende hulp ingezet worden.
FenS traject: traject van 4 dagdelen (in een periode van 4 aaneengesloten weken) en vertrekpunt (voortraject) binnen de aanpak schulddienstverlening binnen de gemeente Oldebroek. Het doel van het FenS traject is om samen met de klant de schulden in beeld te brengen en te kijken of inzet van vrijwilligers van Humanitas of Schuldhulpmaatje instroom in het curatieve traject kan voorkomen. Tevens draagt het bij aan inzicht in de schulden van de schuldenaar.
Artikel 6 Voorwaarden en verplichtingen
Om de schulddienstverlening te doen slagen is de medewerking én de inzet van de aanvrager noodzakelijk. Bij geen of onvoldoende medewerking wordt de aanvraag schulddienstverlening afgewezen of wordt de schulddienstverlening voortijdig beëindigd. Er is sprake van geen of onvoldoende medewerking als de aanvrager:
Onder vermogen wordt verstaan de waarde van de bezittingen waarover de aanvrager en zijn gezinsleden tot 18 jaar kunnen beschikken of redelijkerwijs kunnen beschikken. De waarde van de bezittingen wordt vastgesteld op de waarde in het economische verkeer.
b. Niet als vermogen wordt in aanmerking genomen de bezittingen in natura van de aanvrager en zijn gezinsleden tot 18 jaar, die naar hun aard en waarde algemeen gebruikelijk zijn of, gelet op de omstandigheden van persoon en gezin, noodzakelijk zijn.
Bij beëindiging van de schulddienstverlening beoordeelt het college van burgemeester en wethouders of de belanghebbende nazorg moet worden aangeboden ter voorkoming van nieuwe schulden. Het advies van Westerbeek in afstemming met Stimenz maakt onderdeel uit van deze beoordeling.
Artikel 11 Overgangsrecht 2016
Ondanks dat de samenwerking met de gemeente Zwolle op het gebied van schulddienstverlening per 1 januari 2016 is beëindigd, zal voor een beperkte groep inwoners van Oldebroek de schulddienstverlening gedurende 2016 nog uitgevoerd worden door deze gemeente. Per 1 januari 2017 eindigt het overgangsrecht en deze dienstverlening en vallen deze mensen onder het regime en beleid van de gemeente Oldebroek.