Organisatie | Waterschap Drents Overijsselse Delta |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen en overige werkzaamheden van het algemeen bestuur van Waterschap Drents Overijsselse Delta |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen en overige werkzaamheden van het algemeen bestuur van Waterschap Drents Overijsselse Delta |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-08-2016 | 15-11-2019 | nieuwe regeling | 28-06-2016 | . |
Het algemeen bestuur van het Waterschap Drents Overijsselse Delta;
Gelet op het bepaalde in de Waterschapswet, het Waterschapsbesluit en artikel 8 van het Reglement voor het Waterschap Drents Overijsselse Delta
het volgende Reglement van orde voor de vergaderingen en overige werkzaamheden van het algemeen bestuur van Waterschap Drents Overijsselse Delta:
Hoofdstuk 1 Fracties en fractievolgers
Het lid c.q. de leden van het algemeen bestuur die door het stembureau op dezelfdekandidatenlijst zijn geplaatst, alsmede het lid c.q. de leden die door dezelfde organisatie zijn benoemd overeenkomstig artikel 14, eerste t/m derde lid van de Waterschapswet, worden bij aanvang van de zitting van het algemeen bestuur als één fractie beschouwd.
Hoofdstuk 5 Plenaire Vergaderingen
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 15 Begin bij hoofdelijke stemming
Indien over enig onderwerp hoofdelijk moet worden gestemd, deelt de dijkgraaf mee bij welk lid van het algemeen bestuur de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe worden de leden op een genummerde lijst geplaatst in alfabetische volgorde. Bij loting wordt een volgnummer van deze lijst aangewezen. Bij het daar genoemde lid begint de stemming Deze geschiedt vervolgens naar de volgorde van de alfabetische lijst. Indien het lid dat bij het gelote volgnummer staat niet aanwezig is, begint de stemming bij het daaropvolgende lid dat wel aanwezig is. Deze volgorde blijft de gehele vergadering gehandhaafd.
Artikel 16 Algemene bepalingen over stemming
Indien bij hoofdelijke stemming een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan hij deze vergissing herstellen voordat het volgende lid heeft gestemd. Bemerkt het lid zijn vergissing later, dan kan hij nadat de dijkgraaf de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt, aantekening vragen dat hij zich heeft vergist. Dit heeft geen gevolgen voor de uitslag van de stemming.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering en geheimhouding
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van toepassing voor zover deze niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Hoofdstuk 8 Betrokkenheid belanghebbenden
Belanghebbenden kunnen op verzoek van de voorzitter, of op eigen verzoek met instemming van de voorzitter, actief deelnemen aan themabijeenkomsten en commissievergaderingen. De voorzitter kan een onderscheid maken tot het geheel of gedeeltelijk (bv. alleen het informerende deel, en niet het opiniërende deel) laten deelnemen van belanghebbenden, of het toekennen van alleen een spreektijd voorafgaand aan het agendapunt.
Hoofdstuk 9 Voorzieningen en vergoedingen
Artikel 26 Voorzieningen en vergoedingen fractievolgers
Een fractievolger ontvangt op declaratiebasis een vergoeding van reis- en verblijfskosten voor het bijwonen van themabijeenkomsten of commissievergaderingen. Tevens wordt op declaratiebasis een vaste vergoeding verstrekt per bijgewoonde themabijeenkomst of commissievergadering, met een maximum van één vergadering per dag. De hoogte van de vaste vergoeding is gelijk aan het maximumbedrag voor de vergoeding voor commissieleden van gemeenten voor ‘gemeenteklasse 4’ (tabel IV bij het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden).
Het Reglement voor het waterschap Drents Overijsselse Delta schrijft voor dat het algemeen bestuur een reglement van orde voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vaststelt (art. 8). De bepalingen in het reglement zijn in aanvulling op de wettelijke bepalingen. Die zijn hier niet herhaald.
Bij het vaststellen van dit reglement is het volgende overwogen.
Wettelijk ligt vast dat besluitvorming door het algemeen bestuur plaatsvindt in plenaire, openbare vergaderingen. Bij sommige thema’s is het gewenst om daar aan voorafgaand afzonderlijk aandacht te besteden aan informatieverstrekking (beeldvorming) en opinievorming (oordeelsvorming). Om die aspecten voldoende aandacht te kunnen geven is het gewenst om aparte bijeenkomsten te hebben in de vorm van themabijeenkomsten en commissievergaderingen. Deze bijeenkomsten zijn alle in principe openbaar. Om de agendavorming voor te bereiden en te evalueren is het gewenst een periodiek fractievoorzittersoverleg te hebben. Voor meer financiele thema’s is een Auditcommissie gewenst. Verder is het voor de continuïteit en beperking van de werkdruk gewenst om fractievolgers in te kunnen schakelen.
Gekozen is om één regeling op te stellen voor alle werkzaamheden van het algemeen bestuur en niet te werken met afzonderlijke commissieverordeningen e.d. Elke overlegvorm wordt in een apart hoofdstuk beschreven.
Voor het fractievoorzittersoverleg, de themabijeenkomsten en de commissies is alleen een regeling op hoofdlijnen opgenomen. Dit biedt ruimte om te experimenten en de vorm van de vergadering af te stemmen op de geagendeerde onderwerpen. Voor de plenaire, openbare vergaderingen zijn uitgebreidere bepalingen opgenomen.
In zijn algemeenheid is voor een bondig reglement gekozen. Bepalingen uit de bestaande reglementen die weinig voorkomende situaties beschreven of alleen aangaven dat iets was toegestaan zijn in de regel achterwege gelaten. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet zal een voorstel vergezeld gaan van een voorstel van het dagelijks bestuur omtrent de te volgen procedure. Deze werkwijze biedt de mogelijkheid om een procedure te volgen die tegemoetkomt aan de kenmerken van een voorstel, zonder dat daarvoor een uitvoerig reglement nodig is.
De Waterschapswet kent het begrip 'fractie' niet, maar spreekt in artikel 14 over 'categorieën van belanghebbenden'. In dit reglement wordt de term fractie gebruikt omdat die aansluit bij de terminologie die gebruikelijk is in de algemene democratie.
Het lid/de leden die op dezelfde lijst zijn verkozen, worden beschouwd als één fractie,
evenals de leden die zijn benoemd door LTO, respectievelijk Kamer van Koophandel, respectievelijk de Vereniging van Bos- en Natuureigenaren.
De aanwijzing van een fractievoorzitter is wenselijk uit praktisch oogpunt en ook nodig, onder meer om te bepalen wie deelnemen aan het fractievoorzittersoverleg.
De leden van het bestuur zijn benoemd op persoonlijke titel. Een gekozen bestuurslid kan
tussentijds veranderen van fractie of zelfstandig een nieuwe fractie vormen. Een wijziging binnen een fractie, zonder dat er een nieuwe bestuurder wordt aangesteld, wordt door de persoon/personen die dit aangaat gemeld bij de dijkgraaf. De nieuwe situatie is van kracht met ingang van de eerstvolgende vergadering van het algemeen bestuur na de wijziging.
Het algemeen bestuur dat is aangetreden op 4 januari 2016 is samengesteld uit leden die op kandidatenlijsten stonden bij de verkiezingen van de voormalige waterschappen Groot Salland en Reest en Wieden. Bij de waterschappen kwamen kandidatenlijsten met dezelfde naam voor. De betreffende partijen, op twee na, hebben direct bij aanvang van de nieuwe bestuursperiode verklaard als één fractie verder te gaan. Daarmee hebben ze op voorhand toepassing gegeven aan artikel 1, lid 3, tweede gedachtenstreepje.
Fractievolgers zijn geen lid van het algemeen bestuur. Ze ondersteunen de fractie. In de praktijk zijn het vaak ook de opvolgers in het geval een lid van het algemeen bestuur tussentijds vertrekt. Door de fusie zijn de meeste fracties in het huidige algemeen bestuur een samenvoeging van leden die afkomstig zijn van twee kieslijsten Daarom is er voor gekozen dat elke fractie twee fractievolgers mag voordragen. Op die manier is een soepele overgang mogelijk indien een lid van het algemeen bestuur tussentijds vertrekt. Een uitzondering geldt voor gelijknamige fracties uit de voormalige waterschapsbesturen die er voor gekozen hebben niet als één fractie in het nieuwe bestuur te gaan opereren. Deze mogen één fractievolger voordragen.
De bepalingen ten aanzien van fractievoorzittersoverleg, themabijeenkomsten en commissievergaderingen zijn minder gedetailleerd dan die voor plenaire, openbare vergaderingen. Op die wijze is er ruimte om de vorm van de vergadering af te stemmen op de onderwerpen die op de agenda komen. De wijze waarop externen bij de bespreking worden betrokken is daarbij een belangrijk aandachtspunt. In artikel 25 is bepaalt dat burgers in ieder geval inspreekrecht hebben, maar dat sluit actievere betrokkenheid niet uit. De wijze van behandeling van onderwerpen zal vooraf duidelijk moeten worden gemaakt aan deelnemers van het overleg en externen.
Toezending van stukken gebeurt in beginsel digitaal. Bij geheime stukken als bedoeld in artikel 37 Waterschapswet kan er voor worden gekozen deze niet te verspreiden maar alleen op het waterschapskantoor ter inzage te leggen. Ook als geheime stukken worden toegezonden, zijn hierop de bepalingen ten aanzien van geheimhouding (zie ook artikel 24 van dit reglement) van kracht.
Voor de vergadering moet het vereiste quorum van minimaal de helft plus één aanwezig zijn. Wanneer dat niet het geval is, kan de vergadering niet worden geopend. Ingevolge artikel 38b, tweede lid onder b van de Waterschapswet kan in zo'n geval in een volgende vergadering besluitvorming plaatsvinden zonder quorum. Deze vergadering kan uiteraard niet op dezelfde dag worden belegd, maar het ligt voor de hand dat dijkgraaf in zo'n geval binnen afzienbare tijd een nieuwe vergadering belegt.
Ingekomen stukken zijn in ieder geval alle schriftelijke of digitale documenten die zijn geadresseerd aan het algemeen bestuur. Stukken waarvan niet duidelijk is aan welk bestuur deze zijn gericht, worden afgedaan door het dagelijks bestuur, tenzij het dagelijks bestuur besluit deze voor te leggen aan het algemeen bestuur.
Stemming vindt alleen plaats indien de dijkgraaf of tenminste één lid daarom verzoekt. Ook zonder stemming hebben leden het recht een stemverklaring af te leggen of aantekening te vragen dat zij geacht worden tegen te hebben gestemd.
In geval van hoofdelijke stemming moeten alle leden hun stem uitbrengen, tenzij zich op grond van artikel 38a Waterschapswet van stemming moeten onthouden. Een lid van het algemeen bestuur dient in zijn vertegenwoordigende rol duidelijk te zijn voor de burger en kan zich dus niet zonder reden van stemming onthouden.
Door het recht van amendement kan het algemeen bestuur inhoud geven aan zijn sturende en regelgevende bevoegdheden. Het indienen van een amendement gebeurt in beginsel schriftelijk, wat onverlet laat dat ook mondeling aanpassingen voorgesteld kunnen worden. Dit betreft dan veelal kleinere tekstsuggesties die zich naar hun aard eenvoudig mondeling laten behandelen.
Artikel 20 Een motie is, anders dan het (sub)amendement zoals geregeld in artikel 32, niet direct gericht op rechtsgevolg. Het dagelijks bestuur kan een motie naast zich neerleggen.
Inspraak op de ingekomen stukken is een mogelijkheid voor burgers om een stuk op de agenda te krijgen bij het algemeen bestuur. Nadat een inspreker zijn betoog heeft afgerond, stelt de dijkgraaf de vergadering in de gelegenheid vragen te stellen aan de inspreker, met de bedoeling om eventuele onduidelijkheden toegelicht te krijgen. Er is geen mogelijkheid om met de inspreker in discussie te gaan.
De hoogte van de vaste vergoeding voor fractievolgers bedraagt m.i.v. 1-1-2016 € 93,73. Deze wordt periodiek door het ministerie van BZK geindexeerd.
Bestuursleden ontvangen vergoedingen voor de persoonlijke onkosten die ze maken bij de uitoefening van hun bestuurslidmaatschap. Daarnaast zijn er ook onkosten die die gemaakt worden in fractieverband. Bijvoorbeeld kosten voor een website of voor fractiebijeenomsten die los staan van het voorbereiden van AB-vergaderingen. In dit artikel wordt aangegeven welke kosten (niet) kunnen worden gedeclareerd. De fracties leggen verantwoording af doordat jaarlijks een overzicht van de declaraties in het bestuur of een commissie wordt voorgelegd.