Organisatie | Tholen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling brandveiligheid en hulpverlening Tholen |
Citeertitel | Regeling brandveiligheid en hulpverlening Tholen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2009 | 01-10-2010 | Onbekend | 22-10-2009 Onbekend | 12 van bw 22-09-2009 |
Artikel 1 - Begripsomschrijvingen 1
Artikel 2 - Gemeentelijke brandweer 2
Artikel 3 - Taken gemeentelijke brandweer 2
Artikel 4 - Beleidsplan en werkplan brandveiligheid en hulpverlening 2
Artikel 6 - Opleiding en oefening 2
Artikel 7 - Instructie commandant 2
Artikel 9 - Bluswatervoorziening 2
Artikel 10 - Citeertitel en in werking treden 3
Artikel 1 - Begripsomschrijvingen 4
Artikel 2 - Gemeentelijke brandweer 4
Artikel 3 - Taken gemeentelijke brandweer 4
Artikel 4 - Beleidsplan en werkplan brandveiligheid en hulpverlening 4
Artikel 6 - Opleiden en oefenen 5
Artikel 7 - Instructie commandant 5
Artikel 9 - Bluswatervoorziening 5
Artikel 10 - Citeertitel en in werking treden 5
Burgemeester en Wethouders van Tholen;
gelet op artikel 1, lid 2, van de Brandweerwet 1985;
Burgemeester en Wethouders de zorg hebben voor:
vast te stellen de navolgende 'Regeling brandveiligheid en hulpverlening Tholen 2009'.
Artikel 1 - Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Het gemeentelijk organisatieonderdeel als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Brandweerwet.
Het rechtspersoonlijkheid bezittend lichaam als bedoeld in artikel 1 van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland.
De taken en werkzaamheden van de brandweer die zijn gericht op de brandweerzorg en rampenbestrijding, waarbij een onderscheid wordt gemaakt in pro-actie, preventie, preparatie, repressie en nazorg.
Het voorkomen en wegnemen van structurele oorzaken van onveiligheid.
Het voorkomen en beperken van directe oorzaken van onveiligheid.
Alle taken die moeten worden verricht om de brandweer verantwoord te kunnen laten uitrukken.
Het beperken en bestrijden van brand, ongevallen anders dan bij brand, rampen en grootschalig optreden en bestrijding van rampen en zware ongevallen: alle taken en werkzaamheden van de veiligheidsketen die betrekking hebben op het
Doen wat nodig is om zo snel mogelijk terug te keren naar de normale situatie;
Het door de gemeenteraad vast te stellen beleidsplan waarin de organisatie van de brandweer en het daarop van toepassing zijnde beleid en doelstellingen zijn vastgelegd.
Artikel 2 - Gemeentelijke brandweer
Burgemeester en Wethouders beschikken over een gemeentelijke brandweer.
Artikel 4 - Beleidsplan en werkplan brandveiligheid en hulpverlening
1.Burgemeester en Wethouders leggen de gemeenteraad ten minste eenmaal per 4 jaar een plan ter vaststelling voor op welke wijze aan de inhoud van in artikel 3 omschreven taken van de veiligheidsketen uitvoering zal worden gegeven (beleidsplan brandveiligheid en hulpverlening).
Dit plan omvat in elk geval een omschrijving van de bedrijfsvoering, van de financiële en personele middelen die beschikbaar zijn, van het materieel en de huisvesting en van een meerjaren opleidings- en oefenplan.
2.De uitwerking van het beleidsplan vindt plaats in een jaarlijks door het college vast te stellen werkplan.
Burgemeester en Wethouders dragen zorg voor een adequate personeelsvoorziening ten behoeve van de gemeentelijke brandweer. Deze zorg komt tot uitdrukking in een personeelsplan, waarin de minimale vereisten met betrekking tot het brandweerpersoneel staan vermeld. Naast de benodigde reguliere capaciteit voor de basisbrandweerzorg zijn er drie specialistische teams inzetbaar: het duikteam, twee bootteams, twee meetploegen en het gaspakkenteam.
Artikel 6 - Opleiding en oefening
Burgemeester en Wethouders dragen zorg voor de opleiding en oefening van het personeel van de gemeentelijke brandweer, die voor de taakuitoefening noodzakelijk zijn.
Artikel 7 - Instructie commandant
De gemeentelijke commandant heeft de algemene dagelijkse leiding over de gemeentelijke brandweer, overeenkomstig de voor hem door Burgemeester en Wethouders vastgestelde instructie. De gemeentelijke commandant heeft het bevel over de repressieve inzet van de brandweer. Dit bevel wordt overgedragen aan de commandant brandweer Zeeland (van dienst) als de verantwoordelijkheid voor de repressieve inzet van de brandweer ligt bij het niveau van (regionaal) officier van dienst of hoger.
Burgemeester en Wethouders dragen zorg voor het zoveel mogelijk in overeenstemming brengen en houden van het materieel van de gemeentelijke brandweer met de eisen die zijn vastgelegd in het door het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Zeeland en de gemeenten in Zeeland vastgestelde regionaal dekkingsplan.
Artikel 9 - Bluswatervoorziening
Burgemeester en Wethouders dragen zorg voor of zien toe op de realisering van zodanige bluswatervoorzieningen en de bereikbaarheid daarvan, dat de brandbestrijding te allen tijde zoveel mogelijk gewaarborgd is. Burgemeester en Wethouders stellen hiervoor richtlijnen vast in het Toetskader bluswatervoorziening Tholen.
De structuur van de Regeling is ontleend aan de destijds door de VNG uitgebrachte modelverordening brandveiligheid en hulpverlening.
De Regeling regelt enerzijds de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de bestuursorganen (het gezag) over de brandweer en anderzijds het beheer over de gemeentelijke brandweer.
De Regeling geeft de samenhang weer tussen de wettelijke kaders waarbinnen de brandweer opereert, de organisatorische kaders en taken (artikel 3), de bestuurlijke en beleidsmatige kaders (artikel 4), de bestuurlijke verantwoordelijkheden met betrekking tot het personeel, het opleiden en oefenen, het materieel en de bluswatervoorziening (artikel 5 t/m 9).
Artikel 1 - Begripsomschrijvingen
De in artikel 1 opgenomen begripsomschrijvingen zijn ontleend aan het door de gemeenten in Zeeland vastgestelde beleidsplan "Naar het gewenste zorgniveau van brandweertaken" van mei 1997. De begrippen die voortvloeien uit de veiligheidsketen zijn specifiek bedoeld ten behoeve van artikel 3. Door de introductie van het begrip "veiligheidsketen" wordt aangegeven dat het takenpakket voor de brandweer meer omvat dan enkel preventief en repressief optreden. Voorts wordt hiermee tot uitdrukking gebracht dat ieder onderdeel van de Veiligheidsketen voldoende kwalitatief ontwikkeld dient te worden om het gewenste (brand)veiligheidsniveau te bereiken c.q. te verzekeren.
Artikel 2 - Gemeentelijke brandweer
Artikel 1 van de Brandweerwet 1985 regelt dat er in elke gemeente een gemeentelijke brandweer is, behoudens indien ingevolge samenwerking met andere gemeenten een Regeling ter zake tot stand gekomen is. Dit laatste geldt voor de gemeenten die over een intergemeentelijke brandweer beschikken.
Artikel 3 - Taken gemeentelijke brandweer
Lid 1: Op 1 juli 2006 is de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland in werking getreden. Tot het moment van eventuele regionalisering van de brandweer in Zeeland blijft de gemeentelijke brandweer deel uitmaken van de gemeentelijke organisatie.
Lid 2: Bij deze werkzaamheden kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het reinigen van wegen en terreinen na ongevallen of het geven van voorlichting en instructie aan burgers en instellingen.
Artikel 4 - Beleidsplan en werkplan brandveiligheid en hulpverlening
Artikel 4 voorziet in een voortschrijdend proces van beleidsvorming, waarin de relaties kunnen worden gelegd met de procedures en de bedrijfsvoering, die in de eigen gemeente gebruikt worden. Gekozen is voor een vierjarige periode om daarmee enerzijds de duurzaamheid van het beleidsplan aan te geven en anderzijds voor het verkrijgen van aansluiting met de bestuurlijke cyclus in de gemeente. Tevens dient er jaarlijks, gelijktijdig met de begroting, een werkplan voor het jaar daaropvolgend te worden vastgesteld. In dit werkplan wordt de beleidsvisie, opgenomen in het beleidsplan, verder uitgewerkt.
De in dit artikel omschreven bestuurlijke verantwoordelijkheid voor het personeel geeft aan dat Burgemeester en Wethouders verantwoordelijk zijn voor een minimum aan gekwalificeerd brandweerpersoneel ter uitvoering van de taken volgens de veiligheidsketen. De omvang van de repressieve dienst is afhankelijk van het beleidsplan en het dekkingsplan van de regionale brandweer.
Gezien de ligging van de gemeente Tholen en de grote risico's op waterongevallen zijn een speciaal opgeleid duikteam twee bootteams beschikbaar. De teams kunnen voor de volgende taken worden ingezet:
De meetploegen hebben als primaire taak: effectmetingen. Ze kunnen hiertoe de volgende activiteiten in het bron- en effectgebied verrichten:
-het meten van stoffen in de lucht;
Het gaspakkenteam kent als primaire taak: bronbestrijding. Zij kunnen hiertoe de volgende activiteiten in het brongebied verrichten:
Artikel 6 - Opleiden en oefenen
Dit artikel over opleiden en oefenen regelt de verantwoordelijkheid van Burgemeester en Wethouders met betrekking tot de kwaliteit van het brandweerpersoneel. Dit leidt onder andere tot het vaststellen van een meerjaren opleidings- en oefenplan. De bases hiervan liggen in de nota "Naar het gewenste zorgniveau van brandweertaken" en de landelijke referentiekaders gewenst zorgniveau.
Artikel 7 - Instructie commandant
Het bepaalde in artikel 7 legt de grondslag vast voor de eenhoofdige leiding en de gezagsverhouding, die voor een goed functioneren van de brandweer onmisbaar zijn.
In dit artikel wordt de verantwoordelijkheid voor het minimaal benodigde en het soort materieel van de brandweer bij Burgemeester en Wethouders neergelegd. Zij valt uiteen in twee leden. Het eerste lid regelt de verantwoordelijkheid voor de materieelvoorziening aan de hand van het regionale dekkingsplan. Dat bepaalt de aard en omvang van het materieel dat moet worden ingezet. Het tweede lid regelt de opslag van materieel en middelen in de gemeente.
Artikel 9 - Bluswatervoorziening
Burgemeester en Wethouders dragen zorg voor een dusdanige bluswatervoorziening en de bereikbaarheid daarvan, dat de brandbestrijding te allen tijde zoveel mogelijk gewaarborgd is. Burgemeester en wethouders stellen hiervoor richtlijnen vast in het toetskader bluswatervoorziening en bereikbaarheid Tholen
Artikel 10 - Citeertitel en in werking treden
De Regeling brandveiligheid en hulpverlening zal op grond van artikel 2 van de Brandweerwet 1985 binnen een week na vaststelling aan Gedeputeerde Staten worden gezonden.