Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling doorstroompremie grote sociale huurwoningen Den Haag 2016-2018 |
Citeertitel | Subsidieregeling doorstroompremie grote sociale huurwoningen Den Haag 2016-2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 5 Algemene Subsidieverordening Den Haag 2014
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-07-2016 | 01-07-2016 | 31-10-2017 | Nieuwe regeling | 05-07-2016 Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 juli 2016 | RIS294717, DSO2016.640 |
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
-krachtens de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, en de Algemene wetbestuursrecht artikel 4:23, het bevoegd is tot de verstrekking van subsidies;
-het gewenst is ter invulling van de beleidsruimte van het college de Subsidieregeling doorstroompremie grote sociale huurwoningen Den Haag 2016-2018 vast te stellen waarmee het belang om grote sociale huurwoningen vrij te maken voor grote huishoudens wordt benadrukt;
Het college van burgemeester en wethouders,
Artikel 1:1. Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
woonoppervlakte: het totaal van vertrekken, zoals gedefinieerd in het woningwaarderingsstelsel. Vertrekken zijn: woonkamer, keuken, badkamer, doucheruimte, slaapkamer(s), zolderkamer indien bereikbaar via vaste trap en met ruime mate van daglichtaanwezigheid. Overige ruimten zijn: kelder, bijkeuken, wasruimte, bergruimte, schuur, ingebouwde kasten groter dan 2m², garage, zolder niet zijnde vertrek, en verkeersruimten. Deze ruimten worden niet meegeteld.
§ 4. Subsidieplafond en verdeling
1.Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt voor de periode van 1 juli 2016 tot en met 31 december 2018 een subsidieplafond van € 648.000,00. Het college kan de hoogte van het subsidieplafond binnen de in het eerste lid genoemde periode wijzigen.
een schriftelijke bevestiging door de corporatie van de huuropzegging, waarvan de datum niet meer dan drie weken ligt vóór de datum waarop de subsidieaanvraag is ingediend. De datum waarop het huurcontract eindigt mag niet meer dan twee maanden liggen na de datum waarop de subsidieaanvraag is ingediend.
Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend tot 1 september 2018; subsidieaanvragen die na deze datum worden ingediend worden buiten behandeling gelaten.
Op 18 januari 2012 werd de Haagse verhuisdoos gelanceerd. Een stimuleringspakket samengesteld met woningcorporaties en marktpartijen om de lokale woningmarkt in Den Haag in beweging te brengen. Eén van de onderdelen van deze verhuisdoos was een experiment van de gemeente en de drie (grote) corporaties om huurders met een te hoog inkomen te stimuleren te verhuizen (goedkoop naar duur), doorstroompremie scheefwonen, én de doorstroming te bevorderen van huurders die te groot wonen (groot naar klein), verhuiskostenpremie grote woningen. Beide regelingen liepen tot 1 juli 2013.
Het aantal uitgekeerde premies oogde bescheiden, maar vanuit de wetenschap dat in 2012 en 2013 een beperkt aantal van resp. 157 en 214 grote huishoudens (van 5 of meer personen) een passende woning in Den Haag van een corporatie wisten te huren, is iedere vrijgespeelde grote sociale huurwoning in Den Haag zeer welkom.
Om de doelmatigheid van beide regelingen uit de Haagse verhuisdoos te vergroten en het belang om grote sociale huurwoningen vrij te spelen steviger te benadrukken, werd op 16 juli 2013 in het college besloten de gemeentelijke inzet te verlengen met een gecombineerde regeling: de stimuleringspremie grote sociale huurwoningen (RIS 260828). De doelgroep die voor de premie in aanmerking kwam bleef ongewijzigd; kleine gezinnen in een grote sociale huurwoning en scheefwoners die een grote, betaalbare sociale huurwoning in Den Haag achterlaten.
In een periode van 1,5 jaar werden met deze stimuleringspremie in totaal 64 grote sociale huurwoningen in Den Haag vrijgespeeld. Een resultaat dat heeft bijgedragen stijgende slaagkansen voor grote huishoudens.
Om de slaagkansen voor grote huishoudens verder te verbeteren en aan te sluiten bij de coalitiedoelstelling om de doorstroming in de sociale voorraad te verhogen en scheefwonen in de sociale voorraad tegen te gaan, werd de stimuleringspremie grote sociale huurwoningen verlengd tot 31 juli 2015.
Er werd een taakverdeling tussen partijen afgesproken waarbij de corporaties wooncoaches inzette om actief huurders, die scheef wonen of die te groot wonen, benaderden. De inzet was gericht zijn op huurders van woningen die, na leegkomen, niet geliberaliseerd en/of verkocht zouden worden. De corporaties hebben hun inzet gedurende de looptijd van de regeling vooral gezet op het scherper labelen van grote woningen voor grote gezinnen; de inzet van wooncoaches is daardoor minder goed van de grond gekomen.
In de nieuwe prestatieafspraken van 15 december 2015 tussen gemeente en corporaties zijn wederom afspraken opgenomen over scheefwonen en doorstromen met als doel: het vrijspelen en toewijzen van schaarse, grote woningen aan grote gezinnen. Op basis hiervan is besloten deze onderliggende nieuwe regeling op te stellen.
Een belangrijke wijziging ten opzichte van de voorafgaande regelingen gericht op doorstroming, is dat de hoogte van de subsidie van € 5.000,00 omhoog is bijgesteld naar € 6.000,00. Vanaf 2012 zijn de subsidiebedragen nooit geïndexeerd geweest terwijl de kosten voor het verhuizen en herinrichten van de nieuwe woning wel zijn gestegen. Met deze verhoging ligt het subsidiebedrag nu in lijn met het bedrag dat kan worden verkregen vanuit de landelijke regeling voor verhuis- en inrichtingskosten bij renovatie (€ 5.892,00 in 2016).
Naast de subsidieregeling doorstroompremie grote sociale huurwoningen zetten de corporaties in deze afsprakenperiode tevens doorstroommakelaars in om het scheefwonen naar grootte te bestrijden. Zij begeleiden proactief ouderen en empty nesters naar een nieuwe passende woning.
De gemeente stelt zelf ook budget beschikbaar voor een doorstroommakelaar die ingezet kan gaan worden voor zowel sociale huur als goedkope koop. Deze doorstroommakelaar zal gebruik kunnen maken van de volgende instrumenten: de lokale beleidsruimte, de subsidieregeling doorstroompremie grote sociale huurwoningen, de labeling van woningen en van de mogelijkheden binnen de woonruimteverdeling. Deze inzet loopt parallel aan de subsidieregeling.
De benodigde middelen van in totaal € 648.000,00 komen voort uit het Programma Wonen en Duurzaamheid, voldoende betaalbare woningen. Deze worden ingezet ten behoeve van de subsidieregeling, waarmee tot 31 december 2018, 108 grote huurwoningen in de sociale huursector kunnen worden vrijgespeeld.
Het is niet de verwachting dat de ontvangen en af te handelen subsidieaanvragen verlopen volgens de geplande begrotingsjaarschijven. De aanvraagprocedure kan namelijk over de jaarschijven heen gaan waarbij meerjarig aan het subsidieplafond moet worden voldaan. De uitvoering moet dus gecontinueerd worden ook als het ritme anders verloopt dan is begroot.
Gemeente en corporaties zullen via de reeds aanwezige communicatiekanalen huurders en inwoners van Den Haag op de hoogte brengen van de mogelijkheid om met behulp van een doorstroommakelaar en de subsidie te verhuizen vanuit een grote sociale huurwoning.