Organisatie | Leek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Interne klachtenregeling gemeente Leek |
Citeertitel | Interne klachtenregeling gemeente Leek |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-07-2008 | 21-11-2013 | Nieuwe regeling | 23-06-2008 Midweek, 02-07-2008 | 140 |
Paragraaf 1. Algemene bepalingen
Het bestuursorgaan bevestigt de ontvangst van het klaagschrift schriftelijk. Daarbij wordt de datum van ontvangst van de klacht aangegeven. Tevens wordt daarbij vermeld door wie de klacht zal worden onderzocht en wat de verdere gang van zaken is.
Aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, wordt een afschrift van het klaagschrift alsmede van de daarbij meegezonden stukken toegezonden.
De klachtencoördinator houdt in een daartoe bestemd register aantekening van de ingediende klachten, van de voortgang van de behandeling en van de tijdige afdoening van de klachten.
Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht in behandeling te nemen indien zij betrekking heeft op een gedraging:
zolang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.
Paragraaf 2 De behandeling van klaagschriften
De behandeling van een klacht is in eerste instantie gericht op bemiddeling. Bemiddeling kan bestaan uit het oplossen van het probleem, het geven van nadere uitleg, het aanbieden van verontschuldigingen of het maken van een gebaar ter compensatie van wat is misgegaan.
Degene die de klacht behandelt, legt de rapportage, waarin het gebeurde is vastgelegd tezamen met zijn oordeel over de gegrondheid van de klacht binnen een termijn van vier weken na ontvangst van de klacht voor aan het bestuursorgaan. Hij voegt hierbij de verslagen van het horen en de overige relevante stukken.
Het bestuursorgaan stelt ook degene over wiens gedraging wordt geklaagd schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht en de eventuele conclusies die het daaraan verbindt. Het bestuursorgaan kan dit doen door het sturen van een afschrift van de in lid 1 bedoelde kennisgeving aan degene over wiens gedraging wordt geklaagd.