Organisatie | MijnGemeenteDichtbij |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint-Michielsgestel |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen van het algemeen bestuur van de samenwerkingsorganisatie Boxtel-Sint-Michielsgestel |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | RvO, AB |
Geen
Gemeenschappelijke Regeling samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint-Michielsgestel, art. 12
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-09-2015 | Nieuwe regeling | 08-09-2015 Intranet, 15-09-2015 | Onbekend |
Het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint-Michielsgestel;
gezien het voorstel van het dagelijks bestuur van 8 september 2015 tot vaststelling van het Reglement van orde voor de vergaderingen van het Algemeen Bestuur;
gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen;
tevens gelet op artikel 12, eerste lid van de voornoemde gemeenschappelijke regeling;
de volgende regeling vast te stellen:
“Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint-Michielsgestel”
Het algemeen bestuur vergadert jaarlijks ten minste tweemaal en voorts zo vaak als het daartoe beslist. Ook vergadert het algemeen bestuur als de voorzitter of ten minste één vijfde van het aantal leden schriftelijk, met opgaaf van redenen, daarom verzoekt. In dat geval belegt de voorzitter binnen 10 dagen een vergadering.
Artikel 7. Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep voor een ieder op de vestigingsplaats van de Regeling ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de oproep stukken worden toegevoegd, dan worden deze eveneens ter inzage gelegd en worden de leden daarvan geïnformeerd. Hiervan wordt mededeling gedaan via een openbare kennisgeving.
Bij binnenkomst tekent ieder lid van het algemeen bestuur de presentielijst. Aan het einde van de vergadering wordt deze lijst door de voorzitter en de directie door ondertekening vastgesteld.
Artikel 10. Vereiste aantal leden voor een vergadering
Op de vergadering als bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing. Het algemeen bestuur kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd, alleen beraadslagen of besluiten, als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
De directie draagt zorg voor het bijhouden van de presentielijst en een kort verslag van de vergadering. Het verslag is tevens de besluitenlijst. Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.
Bij het algemeen bestuur ingekomen stukken, waaronder schriftelijke mededelingen van het dagelijks bestuur aan het algemeen bestuur, worden op een lijst geplaatst die aan de leden wordt toegezonden en ter inzage gelegd wordt.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat het algemeen bestuur tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn stemgedrag te motiveren.
Als een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij dat nog herstellen voordat het volgende lid zijn stem uitbrengt. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt, aantekening vragen dat hij zich vergist heeft. De uitslag van de stemming verandert hierdoor niet.
Hoofdstuk 3. Rechten van de leden
Artikel 17. Indienen van amendementen, moties en voorstellen van orde
Ieder lid kan amendementen, moties en voorstellen van orde indienen.
Artikel 18. Schriftelijke vragen
De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende vergadering van het algemeen bestuur en bij mondelinge beantwoording in dezelfde vergadering, na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen nadere inlichtingen vragen over het antwoord dat door het dagelijks bestuur is gegeven.
Hoofdstuk 4. Besloten vergadering
Het algemeen bestuur kan in een besloten vergadering, op grond van de belangen, genoemd in artikel 10 van de wet openbaarheid van bestuur, omtrent hetgeen in een besloten vergadering is behandeld en besloten en omtrent de inhoud van de stukken, die aan de vergadering worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Deze wordt door zowel de leden, die bij de behandeling tegenwoordig waren, als door de leden die op andere wijze van het behandelde en van de stukken kennis nemen, in acht genomen, totdat het algemeen bestuur haar opheft.
Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wob kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door het dagelijks bestuur en de voorzitter van het lichaam en door een commissie, ieder ten aanzien van de stukken die zij aan het algemeen bestuur overleggen. Daarvan wordt op de stukken melding gedaan.
Artikel 23. Opheffing geheimhouding
Als het algemeen bestuur voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, als daarom wordt verzocht door het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het betreffende orgaan overleg gevoerd.
Gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van het reglement, beslist het algemeen bestuur op voorstel van de voorzitter.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 8 september 2015.
Het algemeen bestuur voornoemd.
De voorzitter,
mr. J.C.M. Pommer
De directie,
mr. J. Vorstenbosch
In het “Bedrijfsplan voor de ambtelijke fusieorganisatie tussen de gemeenten Boxtel en Sint-Michielsgestel: Samen Sterker in de Meierij” is op hoofdlijnen aangegeven hoe de bestuurlijke structuur van het openbaar lichaam wordt gevormd en hoe de besluitvorming tot stand komt.
Op grond van artikel 12 van de Gemeenschappelijke Regeling samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint-Michielsgestel stelt het algemeen bestuur een reglement van orde voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vast.
Met het voorliggende RvO-AB wordt hier verdere invulling aan gegeven.
Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling staat aan het hoofd van het openbaar lichaam. Het algemeen bestuur moet het tot zijn bevoegdheden rekenen om te besluiten over:
Deze bevoegdheden komen niet voor overdracht in aanmerking.
De leden van het dagelijks bestuur worden door het algemeen bestuur aangewezen.
Verder is het dagelijks bestuur verantwoording verschuldigd aan het algemeen bestuur.
De Wet gemeenschappelijke regelingen schrijft voor dat de vergaderingen van het algemeen bestuur openbaar zijn.
Met een reglement dat regels geeft voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het Algemeen Bestuur, wordt bevorderd dat op eenduidige, effectieve en efficiënte wijze wordt gehandeld.
Er is naar gestreefd om het Reglement eenvoudig te houden.
Enkele onderwerpen hebben een bijzonder karakter. In het Bedrijfsplan zijn bepaalde keuzes gemaakt die vertaald dienden te worden in het reglement. Deze onderwerpen zijn:
de wijze van stemming over voordrachten of aanbevelingen van personen. Het is normaal dat stemmingen over voordrachten of aanbevelingen van personen in het geheim verlopen. Daartoe worden anonieme stembriefjes gebruikt. In de gekozen constellatie waarbij slechts twee stemmen worden uitgebracht zoals bij dit AB, is het uitbrengen van een geheime stem zinloos. Daarom is ervoor gekozen om voor de stemming over de voordracht of aanbeveling van een persoon de stemming te laten verlopen op de gelijke wijze als dit voor andere onderwerpen geldt.
Voor het overige zijn veel van de genoemde onderwerpen standaard in een dergelijk reglement.
Hoofdstuk 1 beschrijft algemene bepalingen.
In het eerste artikel worden begripsbepalingen gegeven.
In de volgende artikelen wordt de rol van de voorzitter en de rol van de directie in het Algemeen Bestuur beschreven.
Hoofdstuk 2 gaat over de vergaderingen.
Onderwerpen die geregeld worden, zijn:
Hoofdstuk 3 gaat in de op rechten van de leden.
Bijzonder hierin is dat raadsleden van de deelnemende gemeenten schriftelijke vragen kunnen stellen. Deze dienen bij de voorzitter te worden ingediend. De antwoorden worden zo snel als mogelijk verstrekt en ook aan de raden van de deelnemende gemeenten aangeboden.
Hoofdstuk 4 gaat over besloten vergaderingen en het opleggen van geheimhouding.
Tot slot regelt hoofdstuk 5 enkele slotbepalingen zoals de citeertitel en de inwerkingtreding van het reglement.
Het RvO-AB is een intern werkende regeling. Met het vaststellen ervan is het Algemeen Bestuur geïnformeerd.
Gelet op het belang van dit reglement is het gewenst dat dit met onmiddellijke ingang in werking treedt.
Het concept van het RvO-AB is besproken in de Projectgroep Ambtelijke Samenwerking en in de directie.
Het dagelijks bestuur stelt voor, het “Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het algemeen bestuur” overeenkomstig bijgaand concept vast te stellen.