Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels subsidie groene daken Helmond 2016 |
Citeertitel | Nadere regels subsidie groene daken Helmond 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | artikel 1.5, 1.6 | 20-11-2023 | |||
29-06-2016 | 01-01-2024 | nieuwe regeling | 21-06-2016 | collegebesluit, 2016, 1074101 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.3 Verhouding tot ASV Helmond 2009
Van de ASV Helmond Helmond 2009 zijn de volgende artikelen niet van toepassing:
Artikel 1.4 Algemene subsidievoorwaarden
Om in aanmerking te komen voor subsidie gelden de volgende algemene eisen:
Artikel 2.2 Weigering subsidieverlening
In aanvulling op de in de ASV Helmond 2009 genoemde weigeringsgronden wordt een aanvraag om subsidie op basis van deze regeling geweigerd indien:
Besloten in de vergadering van 21 juni 2016.
Burgemeester en wethouders van Helmond,
De burgemeester,
Mevr. P.J.M.G. Blanksma-van den Heuvel
De secretaris,
mr. drs. A.P.M. ter Voert
Bekend gemaakt op:
24 juni 2016
de gemeentesecretaris,
mr. drs. A.P.M. ter Voert
Toelichting behorende bij Nadere regels subsidie groene daken Helmond 2016
Doel van deze regeling is het stimuleren van de aanleg van groene daken in Helmond. Groene daken dragen bij aan de gemeentelijke klimaatdoelstellingen. Voordelen zijn onder andere:
Gekozen is om subsidie te verstrekken aan particulieren en privaatrechtelijke rechtspersonen. Reden hiervoor is dat elk groen dak bijdraagt aan de gemeentelijke klimaatdoelstelling, ongeacht of dit op een woning of bedrijfspand is gelegen.
De subsidiekaders liggen vast in de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene subsidieverordening Helmond 2009 en de onderhavige regeling.
Via deze regeling wil de gemeente Helmond de aanleg van groene daken stimuleren. Belangrijk uitgangspunt is het eigen initiatief van de hiervoor genoemde doelgroepen. Daarom is bepaald dat 50% van de kosten voor subsidie in aanmerking komt met een maximum van € 25,- per vierkante meter. Wel is het mogelijk om hiernaast gebruik te maken van andere subsidieregelingen, mits de totaal verkregen subsidies voor de subsidiabele activiteiten (aanlegkosten en draagkrachtberekening) niet meer zijn dan de totale kosten voor deze onderdelen (zie artikel 2.5 ASV).
Ook is het mogelijk om gedurende de looptijd van deze regeling meerdere keren subsidie aan te vragen, bijvoorbeeld voor bedrijven die meerdere gebouwen bezitten, of wanneer een groen dak in fases wordt aangelegd.
Niet ieder dak is op voorhand geschikt om er een groen dak op aan te leggen. Een groen dak weegt meer dan een gewoon dak, en de dakconstructie moet op dit extra gewicht berekend zijn. Om in aanmerking te komen voor subsidie dient er sprake te zijn van een dakconstructie die het extra gewicht van het groene dak kan dragen. Bij de aanleg van een groen dak is het raadzaam om vooraf een draagkrachtbeoordeling van het bestaand dak uit te laten voeren door een bouwkundig adviseur of adviesbureau (waarbij de regels van het Bouwbesluit in acht moeten worden genomen). Als blijkt dat de (dak)constructie aangepast moet worden dient hiervoor een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen aangevraagd en verleend te worden.
Jaarlijks is een maximum bedrag beschikbaar dat als subsidie verstrekt kan worden. Aanvragen worden behandeld en – wanneer subsidiabel – gehonoreerd op volgorde van binnenkomst volgens het principe “wie het eerst komt, het eerst maalt”.
Wanneer er meer te honoreren aanvragen zijn dan het beschikbare budget in enig jaar, dan worden de aanvragen afgehandeld volgens bovengenoemd principe. Wanneer het plafond bereikt is worden alle nog niet afgewikkelde aanvragen die subsidiabel zijn (lees: in aanmerking komen voor subsidie op basis van deze regeling) geweigerd. Het bereiken van het subsidieplafond vormt een verplichte weigeringsgrond (zie artikel 2.2 onder d).
Privaatrechtelijke rechtspersonen (bedrijven) kunnen in potentie vaak een hogere aanspraak doen op de beschikbare middelen dan individuele particulieren, bedrijfspanden hebben immers vaak meer vierkante meters dak ter beschikking. Om ervoor te zorgen dat een deel van het jaarlijks beschikbaar subsidiebedrag ook beschikbaar blijft voor individuele particulieren is bepaald dat in de eerste 9 maanden 50% van het beschikbare bedrag bestemd is voor particulieren aanvragen. Na deze periode kunnen ook anderen aanspraak maken op dit deel van het beschikbare budget.
Er wordt verschil gemaakt in aanvragen voor onder en boven € 2.750,-. Tot € 2.750,- is er een korte en eenvoudige procedure. Voor dit bedrag kan ongeveer 100 m2 groen dak worden aangelegd (uitgaand van een gemiddelde prijs van € 50,- per m2 voor de aanleg van een groen dak, plus eventueel € 250,- voor een bouwkundige draagkrachtbeoordeling).
Op grond van de regeling komen ook hogere bedragen dan € 2.750,- voor subsidie in aanmerking .In artikel 1.5 vierde lid is aangegeven dat deze aanvragen van geval tot geval bezien worden. Belangrijk criterium voor de toekenning voor hogere subsidieaanvragen is hoeveel geld er nog voor het lopende jaar beschikbaar is. Uitgangspunt - zoals genoemd in artikel 1.5 lid 1 (50% subsidie met een maximum van € 25,- per m2) - blijft in principe ook hier het uitgangspunt.
De subsidieprocedure verloopt als gevolg (indicatief):