Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrecht

Beleidsregel subsidiestimulering van de aanschaf vervangende schone voertuigen door bedrijven

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel subsidiestimulering van de aanschaf vervangende schone voertuigen door bedrijven
CiteertitelBeleidsregel subsidie aanschaf schonere voertuigen door bedrijven (versie 4, d.d. 6 oktober 2015)
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerpaanschaf vervangende schone voertuigen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-10-201511-09-2020Onbekend

13-10-2015

Gemeenteblad

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel subsidiestimulering van de aanschaf vervangende schone voertuigen door bedrijven

(collegebesluit van 13 oktober 2015 )

Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht;

gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUIT

vast te stellen de volgende

Beleidsregel ten behoeve van de subsidieverlening voor de aanschaf van schone personenauto's, bestelauto's en middelzware vrachtauto's door bedrijven.

GEMEENTE UTRECHT: BELEIDSREGEL subsidiestimulering van de aanschaf vervangende schone voertuigen door bedrijven

Artikel 1. Beleidskader

Al in het collegeprogramma 2010-2014 ‘Groen, open en sociaal’ heeft het college van Utrecht uitgesproken zich in te willen zetten voor een aantrekkelijke en bereikbare stad, waarbij de gezondheid van de inwoners van de stad een belangrijk uitgangspunt is. Schone lucht en gezonde mobiliteit spelen hierbij een belangrijke rol.

In het collegeakkoord 2014-2018 is aangekondigd door te gaan met het stimuleren van schoon vervoer zoals elektrisch rijden (auto’s én scooters), deel- en leenauto’s en gebundelde en schone stadsdistributie. Utrecht profileert zich als duurzame stad, met een ambitieus energieprogramma en een voortrekkersrol op het gebied van elektrisch vervoer.

De Europese normen voor luchtkwaliteit ziet het college als minimumnormen. Om deze doelstelling te realiseren is een omslag in het denken over autogebruik nodig, door in te zetten op maximale maatregelen om openbaar vervoer en fiets te stimuleren, en het gebruik van de auto af te remmen. Automobiliteit blijft -mits gedoseerd - een element in de bereikbaarheid van een vitale en aantrekkelijke stad. Maar, mensen die met de auto naar Utrecht komen worden gestimuleerd de auto aan de rand van de stad achter te laten.

Het college blijft zich inzetten om de leef- en luchtkwaliteit te verbeteren, door het gebruik van schone auto's (in plaats van vervuilende brandstofauto's) te bevorderen. Het vervoer dat in de stad plaatsvindt moet zo schoon mogelijk zijn: hierbij denken wij in de eerste plaats aan fietsen, maar ook aan schone (elektrische) auto’s, schoon goederenvervoer en schoon openbaar vervoer. In het Uitvoeringsprogramma Gezonde Lucht voor Utrecht (2013-2015) zijn maatregelen opgenomen om de luchtkwaliteit verder te verbeteren. Een van die maatregelen is deze Beleidsregel.

Artikel 2. Doelstelling

Doel is het verbeteren van de luchtkwaliteit in Utrecht door het stimuleren van de aanschaf van schone auto's door bedrijven en instellingen (vanaf hier: 'bedrijven'). Om dit doel te stimuleren stelt de gemeente een subsidie ter beschikking om een of meer schone auto's (personen-, lichte of zware bestel-, of middelzware vrachtauto) te slopen en/of aan te schaffen.

Een goede benutting van deze stimuleringsmaatregel levert een bijdrage aan daadwerkelijke en significante verbetering van de luchtkwaliteit in de stad.

Artikel 3. Aanvraagperiode

De aanvraagperiode treedt in werking op de dag na bekendmaking van deze regeling tot uiterlijk 1 december 2015.

Artikel 4.Definities

voertuigen

Personenauto's, bestelauto's (licht en zwaar) en vrachtauto's middelzwaar.

instelling

Een organisatie die aan andere personen of rechtspersonen producten levert of diensten verleent zonder winst-doelstelling.

bedrijf

Een organisatie die aan andere personen of rechtspersonen producten levert of diensten verleent met winstdoel-stelling.

zakelijke veelgebruikers

Bedrijven die binnen in het kader van hun bedrijfsvoering minimaal 5.000 km per jaar per auto afleggen binnen Utrecht.

personenauto

Voertuig in de voertuigcategorie M met de voertuigclassificatie M1 niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig met beperkte snelheid; in ieder geval wordt als personenauto aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs een personenauto is.

lichte bestelauto

Voertuig van de voertuigcategorie N dat voornamelijk is ingericht voor het vervoer van goederen met een toegestane maximum massa van het lege voertuig van minder dan 1.760 kg.

z ware be stelauto

Voertuig van de voertuigcategorie N dat voornamelijk is ingericht voor het vervoer van goederen met een toegestane maximum massa van het lege voertuig van 1.760 kg tot 3.500 kg.

vrachtauto middelzwaar

Een vrachtauto is een motorrijtuig dat voornamelijk is ingericht voor het vervoer van goederen met een toegestane maximum massa van het lege voertuig van 3.500 kg tot 12.000 kg.

sloop

Het laten demonteren van de betreffende auto bij een erkend sloopbedrijf.

milieuzone

Het gebied in de stad Utrecht (zie bijlagen, kaart milieuzone bestel- en personenauto's) waar vanaf 1 januari 2015 bestel- en personenauto's uit de categorie diesel met een Datum Eerste Toelating eerder dan 1 januari 2001 worden geweerd.

datum eerste toelating (DET)

De datum waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen. Voor auto’s waarvoor vóór 1 januari 1995 een kentekenbewijs is afgegeven waarop geen datum van eerste toelating is vermeld, wordt als datum van eerste toelating beschouwd de op het kentekenbewijs vermelde datum van afgifte van deel I van het kentekenbewijs (Voertuigreglement 1994: Besluit van 16 juni 1994, houdende uitvoering van de Wegenverkeerswet 1994).

Euro normering

De emissie (uitstoot) norm voor voertuigen/ auto's die in de Europese Unie van kracht is.

o verige schone auto's

• een personen- of bestelauto die blijkens de vermelding in het kentekenregister LPG als brandstof heeft, waarvoor in het kentekenregister en op het kentekenbewijs de aanduiding G3 is opgenomen en die een datum van eerste toelating heeft van na 31 december 2004, of;

• een personen- of bestelauto die blijkens het kentekenregister is ingericht en bestemd om uitsluitend te worden aangedreven door een elektromotor, of;

• een personen- of bestelauto die blijkens het kentekenregister is ingericht en bestemd om aangedreven te worden door een elektromotor eventueel in combinatie met een benzinemotor, of;

• een personen- of bestelauto die blijkens de vermelding in het kentekenregister een affabriek CNG-installatie heeft of waterstof als brandstof heeft.

Bij al deze voertuigen moet het moet gaan om 'affabriek' installaties. Er mag geen sprake zijn van een

na fabricage omgebouwd voertuig. (zie ook definitie 'affabriek installatie' hieronder).

rijwaardige staat

Een voertuig dat voldoet aan de APK-normen en daarnaast in staat is om op eigen

motorvermogen te worden verplaatst, waarbij wordt voldaan aan de basiseisen op het gebied van

geluid, lucht, snelheid en veiligheid.

erkend sloopbedrijf

Een door de RDW (Dienst Wegverkeer) erkend demontagebedrijf. Een overzicht van deze bedrijven is te vinden via: http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Slopen-of-demonteren-.aspx.

demontageverklaring

Verklaring van een demontagebedrijf, dat beschikt over de RDW erkenning ‘bedrijfsvoorraad’ met het onderdeel bevoegdheid ‘Online Registratie Auto Demontage’, om binnen 48 uur na tenaamstelling van het betreffende kenteken op zijn naam, de registratie van demontage van de auto in het kentekenregister van de RDW te bewerkstelligen en deze melding nadien niet ongedaan te (laten) maken en tevens de verklaring dat het demontagebedrijf zich verplicht ook de auto in eigen beheer, conform de bij of krachtens het Besluit beheer autowrakken gestelde voorschriften, te demonteren en het niet in eigendom over te dragen of te exporteren.

affabriek installatie

Installatie, ingebouwd in een voertuig door of onder verantwoordelijkheid van de fabrikant of importeur van dat voertuig, waarbij na die inbouw een typegoedkeuring is afgegeven voor het voertuig met LPG of CNG als brand-stof.

Artikel 5. Aanvragers

Bedrijven

Een subsidieaanvraag kan worden ingediend door (vestigingen van) bedrijven in de gemeente Utrecht die op het moment van de aanvraag staan én op 1 januari 2013 ingeschreven stonden als bedrijf met vestigingsplaats Utrecht bij de Kamer van Koophandel.

Medeoverheden en gemeentelijke diensten of afdelingen kunnen geen aanvraag indienen.

Artikel 6. Budget

Het totaalbudget voor het aanvragen van subsidie voor aanschaf van schone auto's in het kader van deze subsidieregeling is € 5.327.600,00. Dit geldt als subsidieplafond.

Volledige aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.

Artikel 7. Voorwaarden voor subsidieverlening aanschaf schone auto's

Deze subsidieregeling richt zich op de aanschaf van schone auto's. Hiermee worden de volgende voertuigcatego-rieën bedoeld:

Personenauto's

Benzineauto's met DET na 7 mei 2013 die tevens voldoen aan de Euro 6 normering voor benzine. Daarnaast overige schone auto's en volledig elektrische auto's (zoals gedefinieerd in artikel 4 onder ‘overige schone auto’s).

Bestelauto's licht

Uitsluitend volledig elektrische auto's.

Voor de aanschaf van bestelauto's licht met DET na 7 mei 2013 die tevens voldoen aan de Euro 6 normering voor diesel/ benzine en auto's uit de categorie overige schone auto's wordt vanuit de rijksoverheid een subsidie ver-leend. Een extra subsidie vanuit de gemeente is daardoor voor dit type auto niet nodig.

Zie artikel 11 'Hoogte van de aan te vragen subsidie, stapelen van subsidies' voor de hoogte van de aan te vragen rijkssubsidie.

Bestelauto's zwaar

Benzineauto's met DET na 7 mei 2013 die tevens voldoen aan de Euro 6 normering voor benzine. Daarnaast overige schone auto's en volledig elektrische auto's (zoals gedefinieerd in artikel 4 onder ‘overige schone auto’s).

Vrachtauto's middelzwaar

Diesel- of benzineauto's met DET na 7 mei 2013 die tevens voldoen aan de Euro 6 normering voor benzine. Daarnaast overige schone auto's en volledig elektrisch auto's (zoals gedefinieerd in artikel 4 onder ‘overige schone auto’s).

Voor vrachtauto's middelzwaar geldt dat de betreffende regeling ten aanzien van de aanschaf van Diesel, Benzine en Overige Schone auto's geldt tot 1 januari 2014. De subsidie voor aanschaf van volledig elektrische auto's kan wel worden aangevraagd tot uiterlijk 1 december 2015.

Aanvragen voor subsidie voor de aanschaf van schone auto's in het kader van deze subsidieregeling moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

a) De aanvraag moet worden gedaan via het vastgestelde aanvraagformulier.

b) De aan te schaffen auto('s) moet(en) een Nederlands kenteken hebben.

c) De aanvrager is verplicht voor iedere aan te schaffen auto die deel uitmaakt van de aanvraag een andere auto op naam van het bedrijf te laten slopen (zie artikel 9 voor de voorwaarden die gelden voor sloop) of te verkopen.

d) Een af te stoten dieselauto met een DET vóór 1 januari 2006 of een benzineauto met een DET vóór 1 juli 1992 moet in het kader van deze subsidie worden gesloopt. Verkoop van deze auto’s is in het kader van deze subsidie geen optie.

e) Voor een aangeschafte auto mag maar één keer een subsidie voor aanschaf worden gevraagd in het kader van deze subsidieregeling.

f) Per vestigingslocatie van een bedrijf wordt voor de aanschaf van maximaal drie auto's een subsidie ver-leend gedurende de looptijd van deze subsidieregeling. Dit maximum geldt niet voor bedrijven die aanne-melijk kunnen maken dat ze behoren tot de categorie zakelijke veelgebruikers. Deze bedrijven kunnen jaarlijks gebruik maken van subsidie voor maximaal tien auto's.

g) Het kenteken van de aan te schaffen auto wordt pas na de datum van de toekenning/ verlening van de subsidieaanvraag (deel 1) maar vóór het indienen van het verzoek tot subsidievaststelling (deel 2) op naam van de aanvrager gezet.

h) Voor auto's die zijn aangeschaft vóór bekendmaking van deze subsidie maar na 7 mei 2013 kan met terugwerkende kracht alsnog subsidie worden aangevraagd.

i) Het kentekenbewijs van de aangeschafte auto('s) mag niet ongeldig zijn verklaard of zijn ingevorderd. Het gaat hier om zogenaamde WOK-auto's (WOK betekent Wachten Op Keuring en geldt bijvoorbeeld voor een auto waarvan het kenteken na een zware aanrijding is ingenomen).

In aanvulling op de voorwaarden zoals genoemd bij artikel 7f moet de aanvrager die gebruik wil maken van een subsidie voor meer dan 3 auto's per jaar door middel van een motivatie aannemelijk kunnen maken dat het bedrijf voldoet aan de criteria die gelden voor zakelijke veelgebruikers (zie definitie bij artikel 4) en de eist dat de in het kader van deze subsidie aangeschafte auto's na ingebruikname minimaal drie jaar worden ingezet voor werkzaamheden binnen de gemeente Utrecht.

Om naleving van de in de motivatie gedane beloften te bewerkstelligen maakt de gemeente met iedere zakelijke veelgebruiker in het kader van de subsidieverlening individuele afspraken voor een traject dat toeziet op naleving van de hierboven gestelde voorwaarden.

De hoogte van de maximaal te verlenen subsidie voor de aanschaf van een schone auto is opgenomen in de bijlagen en gerelateerd aan het soort auto (personen, bestel, et cetera), de wijze van aandrijving en de datum van eerste toelating (DET) van de betreffende auto door de Dienst voor het Wegverkeer (RDW).

Voor een toelichting op de beschikbare subsidie in het kader van deze regeling zie de bijlagen.

Artikel 8. Voorwaarden voor subsidieverlening aanschaf schone taxi's

Deze subsidieregeling richt zich op de aanschaf van schone auto's. Hiermee worden de volgende voertuigcatego-rieën bedoeld:

Personenauto's

Benzineauto's met DET na 7 mei 2013 die tevens voldoen aan de Euro 6 normering voor benzine. Daarnaast overige schone auto's en volledig elektrische auto's (zoals gedefinieerd in artikel 4 onder ‘overige schone auto’s).

Bestelauto's licht

Uitsluitend volledig elektrische auto's.

Voor de aanschaf van bestelauto's licht met DET na 7 mei 2013 die tevens voldoen aan de Euro 6 normering voor diesel/ benzine en auto's uit de categorie overige schone auto's wordt vanuit de rijksoverheid een subsidie ver-leend. Een extra subsidie vanuit de gemeente is daardoor voor dit type auto niet nodig.

Zie artikel 11 'Hoogte van de aan te vragen subsidie, stapelen van subsidies' voor de hoogte van de aan te vragen rijkssubsidie.

Bestelauto's zwaar

Benzineauto's met DET na 7 mei 2013 die tevens voldoen aan de Euro 6 normering voor benzine. Daarnaast overige schone auto's en volledig elektrische auto's (zoals gedefinieerd in artikel 4 onder ‘overige schone auto’s).

Vrachtauto's middelzwaar

Diesel- of benzineauto's met DET na 7 mei 2013 die tevens voldoen aan de Euro 6 normering voor diesel/ benzine. Daarnaast overige schone auto's en volledig elektrisch auto's (zoals gedefinieerd in artikel 4 onder ‘overige schone auto’s).

Voor vrachtauto's middelzwaar geldt dat de betreffende regeling ten aanzien van de aanschaf van Diesel, Benzine en Overige Schone auto's geldt tot 1 januari 2014. De subsidie voor aanschaf van volledig elektrische auto's kan wel worden aangevraagd tot uiterlijk 1 december 2015.

Aanvragen voor subsidie voor de aanschaf van schone auto's door taxibedrijven en zelfstandige taxichauffeurs in het kader van deze subsidieregeling moeten voldoen aan de voorwaarden zoals genoemd bij artikel 7 a t/m j.

In aanvulling op het bepaalde in artikel 7b is het voor taxibedrijven en zelfstandige taxichauffeurs ook mogelijk op deze subsidie een beroep te doen in het geval van leasing. Hierbij geldt dat een minimale leaseperiode van 36 maanden (= drie jaar) vereist is.

In aanvulling op het bepaalde in artikel 7f wordt, net als bij de categorie zakelijke veelgebruikers, jaarlijks voor maximaal tien auto's een subsidie verleend gedurende de looptijd van de subsidieregeling.

In aanvulling op de voorwaarden zoals genoemd bij artikel 7f moet de aanvrager die gebruik wil maken van een subsidie voor meer dan drie auto's per jaar door middel van een motivatie aannemelijk kunnen maken dat het bedrijf voldoet aan de criteria die gelden voor zakelijke veelgebruikers (zie definitie bij artikel 4) en de eist dat de in het kader van deze subsidie aangeschafte auto's na ingebruikname minimaal drie jaar worden ingezet voor werkzaamheden binnen de gemeente Utrecht.

Om naleving van de in de motivatie gedane beloften te bewerkstelligen maakt de gemeente met iedere zakelijke veelgebruiker in het kader van de subsidieverlening individuele afspraken voor een traject dat toeziet op naleving van de hierboven gestelde voorwaarden.

Voor een toelichting op de beschikbare subsidie in het kader van deze aanvullende regeling zie de bijlagen.

Artikel 9. Voorwaarden (aanvullende) subsidieregeling sloop vervuilende auto's

In aanvulling op de subsidie die wordt verleend op grond van artikel 7 of 8 wordt subsidie verleend aan

bedrijven die tegelijk met de aanvraag voor aanschafsubsidie een aanvraag indienen voor het laten slopen

van een vervuilende auto. Deze regeling richt zich op het laten slopen van dieselauto's met een Datum Eerste

Toelating (DET) vóór 1 januari 2006 en benzineauto's met een DET vóór 1 juli 1992. Deze auto's stoten

relatief veel stikstof(di)oxiden en roet uit.

Zowel de sloop van personenauto's als lichte en zware bestelauto's komt in aanmerking voor een subsidie.

Voor bedrijven die een of meer vervuilende auto's willen slopen zonder daarvoor schone auto's terug te

kopen (geen vervanging) is er de mogelijkheid uitsluitend gebruik te maken van deze

subsidieregeling.

Aanvragen voor subsidie voor de sloop van auto's in het kader van deze regeling moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

a) De aanvraag moet worden gedaan via het vastgestelde aanvraagformulier.

b) De te slopen auto moet vallen onder één van de categorieën vervuilende auto's opgenomen in de bijlagen.

c) Te slopen auto's moeten een Nederlands kenteken hebben en de kentekens van deze auto's moeten op de datum van bekendmaking van deze regeling én op de datum van indienen van de volledige aanvraag op naam van het aanvragende bedrijf zijn gesteld.

d) Voor een gesloopte auto mag maar één keer een subsidie voor sloop worden gevraagd in het kader van deze subsidieregeling.

e) Per (vestiging van een) bedrijf wordt voor maximaal drie auto's een subsidie verleend gedurende de loop-tijd van de subsidieregeling. Dit maximum geldt niet voor veelgebruikers en taxibedrijven. Deze hebben de mogelijkheid om jaarlijks maximaal tien vervuilende auto's te laten slopen.

f) De te slopen auto moet op het moment van aanvraag een geldig APK-keuringbewijs hebben en in rijwaardige staat verkeren.

Voor een toelichting op de beschikbare subsidie in het kader van deze aanvullende regeling zie de bijlagen.

Artikel 10. Toekenning subsidie

Behandeling vindt plaats op volgorde van ontvangst van een volledig ingevuld aanvraagformulier en bijbehorende bewijsstukken. De subsidie wordt verleend wanneer wordt voldaan aan de voorwaarden en tot het subsidieplafond is bereikt.

Artikel 11. Verplichtingen ontvanger subsidie

De in het kader van de subsidieregeling op grond van artikel 7 of 8 aangeschafte auto's moeten na aanschaf minimaal één jaar in het bezit van de aanvrager te blijven.

De gemeente Utrecht zal dit controleren en eventueel de verleende subsidie terugvorderen.

Artikel 12. Vaststelling subsidie

De aanvrager moet uiterlijk zes maanden na verlening van subsidie op grond van artikel 7 of 8 en/ of 9 een verzoek tot subsidievaststelling indienen.

Artikel 13. Beslistermijn en uitbetaling

• Het college beslist over de aanvraag binnen dertien weken;

• Er wordt geen voorschot verleend;

• Uitbetaling vindt plaats na vaststelling van de subsidie.

Artikel 14. Slotbepalingen

  • 1.

    De (oude) beleidsregel van 24 maart 2015 komt hiermee te vervallen, behalve voor volledige aanvragen, ingediend vóór vaststelling van de gewijzigde beleidsregel.

  • 2.

    Deze beleidsregel kan worden aangehaald als: Beleidsregel subsidie aanschaf schonere voertuigen door bedrijven (versie 4, d.d. 6 oktober 2015).

  • 3.

    Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Utrecht op 13 oktober 2015.

Burgemeester en wethouders van Utrecht,

De secretaris, De burgemeester,

Drs. M.R. Schurink Mr. J.H.C van Zanen

BIJLAGE 1

Stimuleringsregeling aanschaf schonere auto's bedrijven

Personenauto

Datum Eerste Toelating (DET) subsidie aan-schaf subsidie rijksover-heid MIA/ VAMIL ( aanvullende ) subsidie sloop

DIESEL TOELICHTING SUBSIDIE- BEDRAGEN ZIE BIJLAGE 2

Vóór 1 juli 1992 500

Vóór 1 januari 1996, na 1 juli 1992 500

Vóór 1 januari 2001, na 1 januari 1996 750

Vóór 1 januari 2006, na 1 januari 2001 1000

Vóór 1 januari 2009, na 1 januari 2006

Vóór 7 mei 2013, na 1 januari 2009

Na 7 mei 2013 plus Euro 6 PM

BENZINE

Vóór 1 juli 1992 500

Vóór 1 januari 1996, na 1 juli 1992

Vóór 1 januari 2001, na 1 januari 1996

Vóór 1 januari 2006, na 1 januari 2001

Vóór 1 januari 2009, na 1 januari 2006

Vóór 7 mei 2013, na 1 januari 2009

Na 7 mei 2013 plus Euro 6 (*1) 1500 PM

Overige schone auto's 1500 PM

Volledig elektrisch 3000 PM

Bestelauto licht (minder dan 1.760 kg)

Datum Eerste Toela-ting (DET) subsidie vervan-ging subsidie rijks-overheid MIA/ VAMIL ( aanvullende ) subsidie sloop

DIESEL TOELICHTING SUBSIDIE- BEDRAGEN ZIE BIJLAGE 2

Vóór 1 juli 1992 500

Vóór 1 januari 1996, na 1 juli 1992 500

Vóór 1 januari 2001, na 1 januari 1996 750

Vóór 1 januari 2006, na 1 januari 2001 1000

Vóór 1 januari 2009, na 1 januari 2006

Vóór 7 mei 2013, na 1 januari 2009

Na 7 mei 2013 plus Euro 6 1250 PM

BENZINE

Vóór 1 juli 1992 500

Vóór 1 januari 1996, na 1 juli 1992

Vóór 1 januari 2001, na 1 januari 1996

Vóór 1 januari 2006, na 1 januari 2001

Vóór 1 januari 2009, na 1 januari 2006

Vóór 7 mei 2013, na 1 januari 2009

Na 7 mei 2013 plus Euro 6 (*1) 1250 PM

Overige schone auto's 3000 PM

Volledig elektrisch 2200 5000 PM

Bestelauto zwaar (1.760 tot 3.500 kg)

Datum Eerste Toela-ting (DET) subsidie vervan-ging subsidie rijks-overheid MIA/ VAMIL ( aanvullende ) subsidie sloop

DIESEL TOELICHTING SUBSIDIE- BEDRAGEN ZIE BIJLAGE 2

Vóór 1 juli 1992 500

Vóór 1 januari 1996, na 1 juli 1992 500

Vóór 1 januari 2001, na 1 januari 1996 1000

Vóór 1 januari 2006, na 1 januari 2001 1500

Vóór 1 januari 2009, na 1 januari 2006

Vóór 7 mei 2013, na 1 januari 2009

Na 7 mei 2013 plus Euro 6 PM

BENZINE

Vóór 1 juli 1992 500

Vóór 1 januari 1996, na 1 juli 1992

Vóór 1 januari 2001, na 1 januari 1996

Vóór 1 januari 2006, na 1 januari 2001

Vóór 1 januari 2009, na 1 januari 2006

Vóór 7 mei 2013, na 1 januari 2009

Na 7 mei 2013 plus Euro 6 (*1) 1750 PM

Overige schone auto's 1750 PM

Volledig elektrisch 1750 PM

Vrachtauto middelzwaar (3.500 tot 12.000 kg)

Datum Eerste Toelating (DET) subsidie vervanging subsidie rijksoverheid MIA/ VAMIL

DIESEL

Vóór 1 juli 1992

Vóór 1 januari 1996, na 1 juli 1992

Vóór 1 januari 2001, na 1 januari 1996

Vóór 1 januari 2006, na 1 januari 2001

Vóór 1 januari 2009, na 1 januari 2006

Vóór 7 mei 2013, na 1 januari 2009

Na 7 mei 2013 plus Euro 6 PM

BENZINE

Vóór 1 juli 1992

Vóór 1 januari 1996, na 1 juli 1992

Vóór 1 januari 2001, na 1 januari 1996

Vóór 1 januari 2006, na 1 januari 2001

Vóór 1 januari 2009, na 1 januari 2006

Vóór 7 mei 2013, na 1 januari 2009

Na 7 mei 2013 plus Euro 6 (*1) PM

Overige schone auto's 1500 *2 PM

Volledig elektrisch 1500 PM

*1 Voor benzinevoertuigen met DET na 7 mei 2013 geldt als aanvullende voorwaarde

dat de aangeschafte auto voldoet aan euro 6 emissienormering voor voertuigen van de Europese Unie (EU)

*2 Voor vrachtauto's middelzwaar geldt dat de subsidie voor de aanschaf van diesel, benzine en overige schone auto's geldt tot 1 januari 2014.

BIJLAGE 2

Indien de aanvrager een of meer vervuilende auto's uit de volgende categorieën laat slopen

dan is daar (aanvullende) subsidie voor beschikbaar.

Van deze regeling kan door bedrijven ook afzonderlijk gebruik worden gemaakt indien bedrijven

er voor kiezen om uitsluitend vervuilende auto's te laten slopen (geen vervanging).

Personenauto

Diesel

DET

Vóór 1 juli 1992 500

Vóór 1 januari 1996, na 1 juli 1992 500

Vóór 1 januari 2001, na 1 januari 1996 750

Vóór 1 januari 2006, na 1 januari 2001 1000

Na 1 januari 2006 Inruilprijs ( geen sloopsubsidie mogelijk )

Benzine

Vóór 1 juli 1992 500

Bestelauto licht

Diesel

DET

Vóór 1 juli 1992 500

Vóór 1 januari 1996, na 1 juli 1992 500

Vóór 1 januari 2001, na 1 januari 1996 750

Vóór 1 januari 2006, na 1 januari 2001 1000

Na 1 januari 2006 Inruilprijs ( geen sloopsubsidie mogelijk )

Benzine

Vóór 1 juli 1992 500

Bestelauto zwaar

Diesel 500

DET

Vóór 1 juli 1992 500

Vóór 1 januari 1996, na 1 juli 1992 500

Vóór 1 januari 2001, na 1 januari 1996 1000

Vóór 1 januari 2006, na 1 januari 2001 1500

Na 1 januari 2006 Inruilprijs ( geen sloopsubsidie mogelijk )

Benzine

Vóór 1 juli 1992 500

TOELICHTING OP DE BELEIDSREGEL

Artikel 1 en 2: Achtergrond en aanleiding

De gemeente Utrecht wil in 2015 voldoen aan de EU-normen voor de luchtkwaliteit. Hiervoor

is het Actieplan Luchtkwaliteit 2009 vastgesteld. Onderdeel van het ALU zijn de maatregelen die deel uitmaken van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. In aanvulling op het ALU heeft de gemeenteraad op 3 oktober 2013 een aantal aanvullende maatregelen luchtkwaliteit vastgesteld waaronder de subsidieregeling voor sloop van vervuilende auto's (Uitvoeringsprogramma Gezonde Lucht voor Utrecht). De subsidieregelingen moeten een bijdrage leveren aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad, met name de plekken waar de grenswaarden volgens prognoses in 2015 (dreigen te) worden overschreden. De subsidieregeling sloop van vervuilende voertuigen moet een stimulans vormen voor bewoners in de hele gemeente om hun vervuilende auto's te laten slopen.

Artikel 3: Looptijd van de subsidieregeling

De regeling treedt in werking de dag na bekendmaking. De laatste volledige aanvraag kan worden ingediend tot en met 1 december 2015 of zoveel eerder dan het beschikbare subsidiebudget (zie ook toelichting bij artikel 6 van de toelichting) op is.

Artikel 5: Aanvragers

Bedrijven die het (door)verkopen, verhandelen, verleasen of slopen van auto’s als bedrijfsmatige

hoofdactiviteit hebben zijn geen zakelijke veelrijders en kunnen dan ook voor maximaal 3 aan te schaffen

en/ of te slopen auto's subsidie aanvragen aangezien de auto’s die zij voor kortere of langere tijd

in bezit hebben bedoeld zijn voor (door)verkoop, verleasing of sloop.

Voorbeelden van dergelijke bedrijven zijn onder meer: auto-importeurs, sloopbedrijven, leasebedrijven,

garagebedrijven, autodealers.

Artikel 6: Overschrijding subsidiebudget/ bereiken subsidieplafond

Zodra het totaalbedrag van het aantal toegekende aanvragen het beschikbare subsidiebudget overschrijdt,

vervalt de mogelijkheid om nog subsidie aan te vragen.

Artikel 7: Subsidieregeling voor de aanschaf van vervangende schoneauto's

Deze subsidieregeling is alleen bedoeld voor schone auto's die door bedrijven worden aangeschaft

(gekocht). De subsidie is niet beschikbaar voor het leasen van auto's.

De subsidie is ook niet aan te vragen voor de aanschaf van auto's die vervolgens als leaseauto worden

aangeboden aan medewerkers die in het kader van dit aanbod deze auto ook mogen gebruiken voor hun

woon-werkverkeer.

Bedrijven die na het collegebesluit 'Gezonde lucht voor Utrecht' van 7 mei 2013 hebben besloten alvast een

schone auto aan te schaffen kunnen met terugwerkende kracht een aanvraag doen voor deze subsidie zodat

tussen bedrijven geen oneerlijke concurrentie in de hand wordt gewerkt doordat vroege beslissers niet

profiteren van de subsidie.

Artikel 8: Subsidieregeling voor de aanschaf van vervangende schone taxi's

Taxibedrijven en zelfstandige taxichauffeurs gevestigd en actief in de stad Utrecht zijn een groep bedrijven

die veel kilometers binnen de stad afleggen. Daarom kiest de gemeente er voor om deze groep een extra

stimulans te geven om de overstap te maken naar schone auto's.

De Euro normering van in 2013 of later aangeschafte auto's kan worden opgevraagd via de Rijksdienst voor

Wegverkeer (RDW) via www.rdw.nl

De in het kader van deze regeling aangeschafte auto's dienen in het kader van de bedrijfsvoering minimaal

5.000 km per jaar binnen Utrecht af te leggen.

Er komen steeds meer mogelijkheden voor het zakelijk leasen van schone taxi's. Gezien de

aantrekkelijkheid en schaal van deze initiatieven geldt voor deze subsidie dat deze door taxibedrijven en

zelfstandige taxichauffeurs ook kan worden aangevraagd voor het leasen van auto's (voor een periode van

minimaal 36 maanden)

De subsidie is niet aan te vragen voor de aanschaf van auto's die vervolgens als leaseauto worden

aangeboden aan medewerkers die in het kader van dit aanbod deze auto ook mogen gebruiken voor hun

woon-werkverkeer.

Taxibedrijven of zelfstandige taxichauffeurs die na het collegebesluit 'Gezonde lucht voor Utrecht' van 7 mei

2013 hebben besloten alvast een schone auto aan te schaffen kunnen met terugwerkende kracht een

aanvraag doen voor deze subsidie zodat tussen bedrijven geen oneerlijke concurrentie in de hand wordt

gewerkt doordat vroege beslissers niet profiteren van de subsidie.

Artikel 9: Aanvullende subsidieregeling sloop vervuilende auto's

Er is geen subsidie beschikbaar voor de sloop van middelzware vrachtauto's. Voor deze voertuigen geldt al

sinds 2007 de Milieuzone Vrachtauto's. Voor vrachtauto's middelzwaar geldt dus dat de toegang tot de

milieuzone verboden is. Bedrijven die regelmatig binnen dit gebied rijden hebben dan ook al maatregelen

getroffen. Subsidie voor sloop is dan ook niet nodig.

Artikel 10: Hoogte van de aan te vragen subsidie

De hoogte van de subsidie is gericht op het stimuleren van bedrijven om gebruik te maken van de

regeling en schone vervangende auto's aan te schaffen. Utrechtse bedrijven rijden in veel gevallen veel

kilometers binnen de stad (in tegenstelling tot bewoners) waardoor de overstap van deze groep naar schone

auto's extra wordt gestimuleerd. Er zijn twee variabelen die de hoogte van de aan te vragen subsidie

beïnvloeden:

-Wijze van aandrijving van de auto

Dieselauto's zijn vrijwel altijd meer belastend qua uitstoot dan benzineauto's, waardoor in veel gevallen een

hogere subsidie wordt verleend voor de sloop van een of meer dieselauto's.

-De Datum Eerste Toelating (DET)

De marktwaarde van nieuwere auto's is over het algemeen hoger dan die van oudere auto's. Om ook de

sloop van nieuwere vervuilende auto's te stimuleren is er een oplopend subsidiebedrag beschikbaar voor de

sloop van dieselvoertuigen met een later DET (zie de bijlagen).

Bij het vaststellen van de subsidie per categorie is rekening gehouden met aanvullende

subsidieregelingen vanuit de landelijke overheid zodat de maximale subsidie die aan te vragen is

in verhouding staat tot de noodzaak om deze te verschonen.

Stapelen van subsidies

Naast de gemeentelijke subsidieregelingen zijn er ook een aantal subsidieregelingen en fiscale regelingen van de rijksoverheid waarvan bedrijven gebruik kunnen maken bij de aanschaf van schone auto's. Dit zijn:

Subsidieregeling emissiearme taxi's en bestelauto's

LET OP: De subsidie is beschikbaar voor auto's op naam gesteld vanaf 1 oktober 2012 tot 1 januari 2015

MIA/VAMIL (Milieu Investeringsaftrek/ Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen

LET OP: deze regeling wordt jaarlijks vastgesteld. Bovenstaande link gaat naar de MIA/VAMIL regeling 2013

Voor al deze subsidieregelingen van de rijksoverheid geldt dat jaarlijks een besluit wordt genomen over de wijze van continuering. Afschaffing van de regeling(en) of wijzigingen in de gestelde criteria en voorwaarden na 31 december 2013 zijn dus mogelijk.

Artikel 10tot en met 13: Procedurele aspecten van de regeling

Algemeen

Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als het aanvraagformulier volledig is ingevuld, alle

benodigde bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de gemeente. Alleen

complete (volledige) aanvragen tellen mee in de volgorde van behandeling en beschikbaar budget. Indienen van de subsidieaanvraag kan per mail: subsidie@utrecht.nl

Verlening (overmaken van het subsidiebedrag op de aangegeven rekening) van het toegekende bedrag vindt plaats na vaststelling van de subsidie op basis van het verzoek tot subsidievaststelling op basis van aanvraagformulier, deel 2.

De benodigde formulieren voor het indienen van de subsidieaanvraag en het verzoek tot subsidievaststelling

worden via www.utrecht.nl/utrechtselucht ter beschikking gesteld.

Aanvraagformulier, deel 1

In het eerste deel (de subsidieaanvraag, verzoek tot subsidieverlening) maakt de aanvrager kenbaar een beroep te willen doen op de regeling en geeft hij aan een aantal acties te gaan uitvoeren om daadwerkelijk aanspraak te kunnen maken op de subsidie.

Een eventueel af te stoten auto mag nog niet gesloopt zijn of verkocht. Bij de subsidieaanvraag kan worden volstaan met het toesturen van een kopie van het kentekenbewijs van de te slopen of verkopen auto. Om vast te stellen dat het gaat om een auto die nog een in rijwaardige staat verkeert dient als bewijsstuk een kopie van een geldig APK-keuringbewijs van betreffende auto te worden bijgevoegd.

Aanvraagformulier, deel 2

In het tweede deel (het verzoek tot subsidievaststelling) dat binnen zes na toekenning van de subsidieaanvraag, dient te worden ingediend, bewijst de aanvrager daadwerkelijk de voorgenomen acties te hebben uitgevoerd en aanspraak te kunnen maken op de toegekende subsidie. Na goedkeuring van het tweede deel (de subsidievaststelling) wordt op korte termijn het toegekende bedrag overgemaakt op de rekening van de aanvrager.

Bij het indienen van het tweede deel moet ter bewijs van de aanschaf van een schone auto

het aankoopbewijs plus complete bijbehorende kentekenbewijs worden geleverd. Als bewijs van het

daadwerkelijk laten slopen van de bij de subsidieaanvraag betrokken auto dienen voor het verzoek tot subsidievaststelling een kopie van het bewijs van demontage (sloop) en het bijbehorende betalingsbewijs als bewijsstuk.

In geval van vertraging van de levering van de aangeschafte schone auto kan uitstel worden aangevraagd voor het leveren van aanvraagformulier, deel 2 voor een periode van maximaal zes maanden (= in totaal dus twaalf maanden om aanvraagformulier, deel 2 volledig in te dienen)

Artikel 10tot en met 13:

Intrekking/ terugvorderingvan de subsidie

Om intrekking/ terugvordering van de subsidie te voorkomen moeten de in het kader van de subsidieregeling op grond van artikel 7 of 8 aangeschafte schone auto's na aanschaf of in het geval van lease minimaal één jaar in het bezit van de aanvrager blijven.

De gemeente Utrecht controleert naar aanleiding van deze verplichting.

Het doen van een aanvraag

1.DE SUBSIDIEAANVRAAG (deel 1) Verlening

Stap 1.1:

De aanvrager vraagt aan via het aanvraagformulier en levert de volgende bewijsstukken:

• een recent uittreksel (maximaal 3 maanden oud) van de Kamer van Koophandel

• Kopie van een bank- of giroafschrift van de aanvrager

• Kopie van het volledige Kentekenbewijs (delen Ia, Ib en II uitgegeven na 7 mei 2013) of Delen I, II en III (uitgegeven voor 1 januari 2004) van de te slopen of te verkopen auto

• Kopie van een geldig APK-keuringbewijs van de te slopen/ verkopen auto

Stap 1.2:

De gemeente beoordeelt de subsidieaanvraag en bepaalt of het aanvraagformulier en bijgevoegd bewijsstukken voldoen aan de voor de regeling gestelde voorwaarden.

Stap 1.3:

Na goedkeuring van de aanvraag kent de gemeente de totale subsidie toe. De gemeente informeert de initiatief-nemer over het al dan niet toekennen van het aangevraagde bedrag.

2.VERZOEK TOT SUBSIDIEVASTSTELLING (deel 2) Verlening

Stap 2.1:

De aanvrager vraagt aan via het verzoek tot subsidievaststelling en levert de volgende bewijsstukken:

In het geval van sloop van een of meer auto's:

•Kopie van een bewijs van demontage (sloop) van een of meer auto's op naam van de aanvrager

•(zoals aangekondigd bij subsidieaanvraag deel 1)

plus

•Kopie betalingsbewijs van de demontage (sloop)

•(zoals aangekondigd bij subsidieaanvraag deel 1)

Of, in het geval van verkoop van een of meer auto('s)

•Vrijwaringbewijs van de verkochte of gesloopte auto('s)

•(zoals aangekondigd bij subsidieaanvraag deel 1)

en

• Kopie aankoopbewijs van de aangeschafte auto('s)(alleen in het geval van vervanging)

• Kopie van het volledige Kentekenbewijs (delen Ia, Ib en II) of Delen I, II en III (uitgegeven voor 1 januari 2004) (in het geval van aankoop) van de aangeschafte auto('s)

(alleen in het geval van vervanging)

Plus, in het geval van leasing door een taxibedrijf of zelfstandige taxichauffeur;

•Kopie van een leasecontract voor minimaal 36 maanden van de geleaste auto's

Stap 2.2:

De gemeente beoordeelt het verzoek tot subsidievaststelling en stelt vast of het aanvraagformulier en bijgevoegd bewijsstuk voldoen aan de voor de regeling gestelde voorwaarden.

Stap 2.3:

Na goedkeuring van het verzoek tot subsidievaststelling keert de gemeente de totale subsidie uit. De gemeente informeert de initiatiefnemer over het al dan niet uitkeren van het bedrag.