Organisatie | Achtkarspelen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Achtkarspelen 2016 |
Citeertitel | Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Achtkarspelen 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2016 | Onbekend | 14-07-2016 Onbekend | Onbekend |
Paragraaf 1: Ambtelijke bijstand
Artikel 1. Verzoek om informatie
De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
Artikel 3. Weigering verzoek ambtelijke bijstand
Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.
Paragraaf 2: Fractieondersteuning
Artikel 6. Recht op financiële vergoeding
De bijdrage bestaat voor het kalenderjaar 2015 uit een vast deel van € 1050, - voor elke fractie en een bedrag € 200, - per raadszetel. Eenmaal per raadsperiode (uiterlijk voor 1 december van het lopende kalenderjaar) wordt de hoogte van deze bedragen door het presidium heroverwogen voor de volgende jaren.
Fracties, genoemd in lid 3, welke een dergelijk verzoek in het lopende kalenderjaar hebben ingediend en waarbij tijdens het volgende kalenderjaar blijkt dat voor het functioneren van de fractie de bijdrage nodig is of ontoereikend is, kunnen alsnog een verzoek indienen bij de griffier voor een bijdrage of voor een aanvulling op de eerder verstrekte lagere bijdrage. De maximaal toegestane hoogte van de bijdrage als bedoeld in lid 2 wordt niet overschreden.
Artikel 9. Verstrekken van een voorschot in verkiezingsjaar
In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Artikel 10. Gevolgen splitsing en samenvoeging
Indien tijdens een zittingsjaar, na mededeling aan de voorzitter van de raad: a. een of meer leden van een fractie als zelfstandige fractie gaan optreden, b. een of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie, c. twee of meerdere fracties als één fractie gaan optreden, wordt met de daardoor veranderde situatie voor de berekening van de in artikel 6, lid 2 variabele vergoeding rekening gehouden met ingang van de maand volgend op de mededeling aan de voorzitter.
Artikel 11. Verantwoording en controle
1.Elke fractie legt jaarlijks vóór 31 januari bij de griffier verantwoording af van de ten
laste van het voorschot gedane uitgaven in de vorm van een verslag conform het format
dat de griffie toestuurt en overlegt daarbij ook de bijbehorende originele
betalingsbewijzen. Het verslag is ondertekend door de penningmeester.
2.Controle vindt via de griffier plaats door de concerncontroller die jaarlijks voor 1 april advies uitbrengt aan de raad.
De raad stelt, na ontvangst van het advies van de concerncontroller en na tussenkomst van het presidium, de bedragen vast van: a. de uitgaven van een fractie die in het vorige kalenderjaar rechtmatig uit de vergoeding bekostigd zijn; b. de verrekening tussen de in onderdeel a. genoemde uitgaven en het ontvangen voorschot en, voor zover nodig, de hoogte van de terugvordering van ontvangen voorschotten.
3.Indien een fractie na de verkiezingen niet terugkeert in de raad, wordt de eindafrekening
opgemaakt in de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw
gekozen raad plaatsvindt en wordt het niet-bestede voorschot terugbetaald aan de
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Achtkarspelen van 14 juli 2016.
De griffier,
mw. J. van Hoppe MPM
De voorzitter,
G.Gerbrandy
Toelichting op de wijzigingen (vanaf artikel 6) t.o.v. de verordening uit 2012.
Artikel 6. Recht op financiële vergoeding
Lid 2(toelichting): is aangepast met de nieuwe bedragen voor fractievergoeding welke met terugwerkende kracht vanaf 2015 gelden.
De hoogte van het fractiebudget is, behoudens de jaarlijkse indexering, jarenlang ongewijzigd gebleven. In 2005 bedroeg het fractiebudget t.a.v. het vaste bestanddeel per fractie € 761,25 en het variabele deel per raadszetel 101,50. In 2016 bedraagt dit € 856,90 per fractie en € 114,35 per raadszetel. Doordat de bedragen jaarlijks niet meer geïndexeerd worden, kan het presidium de hoogte van de bedragen eenmaal in een raadsperiode heroverwegen.
De bijdrage voor fractieondersteuning wordt nadat de hoogte van het uitgegeven bedrag door de fractie over het voorgaande kalenderjaar is ontvangen, in februari van een kalenderjaar, als voorschot op dat kalenderjaar verstrekt.
omdat er na de controle een mogelijke verrekening plaatsvindt, is de tekst aangepast en vermeld in artikel 8.
Verantwoording en controle over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning kan plaatsvinden op verzoek van het presidium.
is verwijderd, hiervoor is e.e.a. opgenomen in artikel 11.
Lid 3(toelichting): Niet elke fractie wil gebruik maken van het recht op fractievergoeding. Dit kan bijvoorbeeld uit principiële overwegingen zijn. Het indienen van een aanvraag ligt ook meer in de lijn van de verordening omdat titel 4.2 Subsidies van de Awb van toepassing is waarin wordt gesproken over een aanvrager. De fractievergoeding is een recht en wordt automatisch toegekend; wel worden fracties in de gelegenheid gesteld om uiterlijk voor 1 december van het lopende jaar een lagere vergoeding aan te vragen danwel geheel van de vergoeding af te zien voor het volgende jaar. Voor de getrouwheid dient een aanvraag schriftelijk worden gedaan met ondertekening door de voorzitter.
Lid 4(toelichting): Mocht een fractie hebben afgezien van een fractievergoeding of een lager bedrag hebben aangevraagd voor het volgende jaar, maar in dat (volgende) jaar toch vergoeding nodig hebben, dan kan dit alsnog worden aangevraagd, op dezelfde wijze als vermeld in lid 3. Het bedrag is nooit hoger dan het bedrag waar de fractie recht op heeft.
Artikel 7. Tijdstip verstrekken voorschot in verkiezingsjaar, Oud(tekst):
In afwijking van het bepaalde in artikel 6 wordt in een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden het voorschot voor 31 januari verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Dit artikel is vervallen en nu opgenomen in artikel 9.
Artikel 7. Besteding financiële vergoeding
(toelichting): Ingevolge artikel 33 Gemeentewet heeft de raad recht op ambtelijke bijstand en ondersteuning om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol goed te vervullen en stelt daarvoor een verordening vast. Hierin wordt de besteding en de verantwoording van gelden voor fractieondersteuning ook opgenomen. Er dient duidelijkheid te bestaan over de besteding en verantwoording van deze gelden omdat een onjuiste besteding daarvan schadelijk is voor het aanzien van het openbaar bestuur.
Dit artikel stond ook vermeld in de verordening van 2005. Wettelijk is dit van toepassing. Bijgevoegd is lid 3, als hardheidsclausule waarbij het presidium een beslissing neemt.
Artikel 8. Gevolgen splitsen fractie, Oud(tekst):
voorschot verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit het tweede lid. Wijziging:
Dit artikel is uitgebreid met bepalingen over samenvoegingen van fracties en is nu vermeld in artikel 10.
Artikel 8. Voorschot bijdrage fractieondersteuning
(toelichting)In dit artikel wordt vermeld dat, zo spoedig mogelijk nadat de verantwoording heeft plaatsgevonden, het voorschot wordt verstrekt. Een tijdstip is dus niet vermeld, omdat dit afhankelijk is van de verantwoording en goedkeuring. Tevens wordt in lid 2 de verrekening van teveel ontvangen voorschotten beschreven. In een verkiezingsjaar wordt het voorschot in twee gedeelten gesplitst. Het is logisch dat het aangepast wordt aan de nieuwe verhoudingen in de raad. Indien blijkt dat het geld onrechtmatig is besteed kan dit aan het eind van het jaar verrekend worden.
Artikel 9. Verstrekken van een voorschot in verkiezingsjaar
(toelichting)Het eerste lid was in de vorige verordening vermeld in artikel 7. In lid 2 is de wijziging van het voorschot opgenomen (vermindering/vermeerdering van het aantal zetels) na de verkiezingen. Lid 2 was niet vermeld in de vorige verordening.
Artikel 9. Reserve, Oud(tekst):
Dit artikel is vervallen. In de modelverordening is opgenomen dat niet bestede bedragen in reserve worden gehouden. In de verordening die was vastgesteld in 2005, was geen bepaling opgenomen over reserves. Bij de vaststelling van de verordening in 2012 is die bepaling weer opgenomen, omdat de mening was toegedaan dat het ontbreken van reserves een onnodige beperking was. Het aanhouden van reserves is echter niet gewenst. Ook in de ambtelijke organisatie wordt niet gewerkt met reserves die in het volgende jaar kunnen worden gebruikt. Als er een uitzondering wordt gemaakt voor de raad, ontstaat er een precedentwerking. Daarnaast zal een extra administratie door de griffie moeten worden bijgehouden.
Artikel 10. Gevolgen splitsing en samenvoeging
(toelichting)In dit artikel worden de gevolgen beschreven voor splitsing en samenvoeging van fracties tijdens een zittingsperiode.
Ter voorkoming van een dubbele vergoeding bij samenvoeging, moet de nieuwe fractie één vaste fractiebijdrage en één bedrag per raadszetel ontvangen.
Het vaste deel kan wijzigen per kalenderjaar en het variabele deel per maand. Bij splitsing betekent dit dat de fractie die voortkomt uit de afsplitsing het moet doen met het variabele deel voor de rest van het kalenderjaar. Bij samenvoeging hebben de betreffende fracties juist een financieel voordeel voor de rest van het kalenderjaar. Voordeel is dat het budget gedurende het kalenderjaar niet gewijzigd hoeft te worden als gevolg van wijzigingen in het aantal fracties. Wel zal er een verrekening blijven ten aanzien van het variabele deel.
(toelichting)Lid 1 en 2 waren opgenomen in de verordening van 2005. Ten aanzien van de controle bereidt de griffie deze voor en de concerncontroller voert de controle uit. Tevens brengt de controller advies uit via het presidium aan de raad, waarna de raad de bedragen van de uitgaven en de verrekening van de uitgaven en de ontvangen voorschot(ten) vaststelt in het kader van transparantie.