GEMEENTE UTRECHT: Reglement commissie Straatnaamgeving
Reglement commissie Straatnaamgeving (college besluit van 23 juni 2015
)
Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht;
Gelet op artikel 160, eerste lid, onderdeel c van de Gemeentewet;
BESLUIT
vast te stellen het volgende:
REGLEMENT COMMISSIE STRAATNAAMGEVING
Artikel 1 De commissie
Er is een commissie Straatnaamgeving die het college adviseert over de
naamgeving van delen van de openbare ruimte, hierna te noemen: de
commissie
Artikel 2 Taak
De commissie adviseert het college van burgemeester en wethouders (hierna
aan te duiden als het college) gevraagd en ongevraagd over:
- a.
het voor delen van de woonkernen toekennen van thema's voor
naamgeving met de daaraan verbonden grenzen;
- b.
het toekennen van namen met hun grenzen aan delen van de openbare
ruimte binnen woonkernen, wijken en buurten, complexen en zonodig
aan bouwwerken.
De commissie brengt het advies schriftelijk uit.
Artikel 3 Samenstelling en lidmaatschap
- 1.
De commissie bestaat tenminste uit de volgende vijf leden:
- a.
- b.
een vertegenwoordiger van Het Utrechts Archief;
- c.
een vertegenwoordiger van de Veiligheidsregio Utrecht;
- d.
vertegenwoordiger van Interne Bedrijven/Informatie
Voorzieningen (wet BAG);
- e.
een vertegenwoordiger van de afdeling Vergunningen van de
uitvoeringsorganisatie Vergunningen, Toezicht en Handhaving
(VTH).
De voorzitter en leden worden door het college benoemd en ontslagen.
Een lid dat de bevoegdheid verliest op grond waarvan het lid van de
commissie is, treedt op dat moment af.
De leden kunnen, onder gelijktijdige schriftelijke mededeling hiervan aan de
voorzitter van de commissie, tussentijds ontslag nemen. De voorzitter treft
maatregelen om in de vacature te voorzien.
Artikel 4 Voorzitter
1.Het hoofd van de afdeling Vergunningen van VTH legt de benoeming van een
voorzitter aan het college voor.
De voorzitter heeft in de commissie stemrecht.
De commissie benoemt, zo mogelijk uit zijn midden, een plaatsvervangend
voorzitter.
Daar waar verder voorzitter vermeld staat, kan - bij zijn of haar
afwezigheid - ook de plaatsvervangend voorzitter worden gelezen.
Artikel 5 Secretaris
- 1.
Het college wijst de ambtelijke secretaris van de commissie aan.
- 2.
De secretaris is geen lid van de commissie.
- 3.
De secretaris bereidt de vergaderingen voor, draagt zorg voor de
verslaglegging, archivering, correspondentie, concept
straatnaambesluiten en dient de Commissie desgevraagd van advies.
Artikel 6 Tekenen van stukken
- 1.
De stukken van de commissie die over de uitoefening van bevoegdheden op
het gebied van straatnaamgeving gaan, worden overeenkomstig het
Mandaatregister 2014 door het hoofd van de afdeling Vergunningen van VTH
ondertekend.
- 2.
De stukken van procedurele aard worden door de secretaris
ondertekend.
- 3.
De voorzitter kan de secretaris machtigen bepaalde stukken, anders dan
bedoeld in de leden 1 en 2 van dit artikel, na zijn akkoordbevinding,
namens hem te ondertekenen.
Artikel 7 Deskundigen en insprekers
De voorzitter nodigt desgewenst ambtenaren, andere deskundigen en insprekers
uit tot het deelnemen aan de vergaderingen van de commissie.
Artikel 8 Participatie van burgers en bedrijven
- 1.
De commissie werkt samen met zowel gemeentelijke als niet gemeentelijke
instanties, (kandidaat) bewoners en ander belanghebbende personen of
bedrijven om bij nieuwbouw en herinrichtingprojecten gezamenlijk tot
voorstellen voor nieuwe straatnamen te komen.
- 2.
De commissie betrekt de uit 1 voortgekomen voorstellen van burgers en
bedrijven bij zijn advisering aan het college over straatnaamgeving en
motiveert zijn keuze.
- 3.
Het verslag van de participatieprocedure, inclusief de ingebrachte
voorstellen voor straatnaamgeving, maakt deel uit van het advies van de
commissie.
- 4.
De participatie van burgers en bedrijven vervalt wanneer dat, als gevolg
van een wettelijke termijn voor het toekennen van een adres, niet
haalbaar is.
Artikel 9 Werkwijze
- 1.
De commissie komt in vergadering bijeen:
- a.
wanneer de voorzitter dit nodig acht, of;
- b.
op verzoek van het college wanneer het de vaststelling van
thematieken voor wijken/buurten betreft en in bijzondere
gevallen (politieke wens/belang).
- 2.
De voorzitter roept de leden, onder opgave van de punten die zullen
worden behandeld, schriftelijk op voor de vergadering. De agenda en
vergaderstukken worden, zo mogelijk, uiterlijk 8 dagen vóór de
vergadering aan de leden toegezonden. De commissie werkt zoveel mogelijk
op basis van een jaarlijks vergaderschema.
- 3.
De commissie vergadert indien de helft van het aantal leden of meer,
onder wie de voorzitter, aanwezig is.
- 4.
Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter
zo spoedig mogelijk een nieuwe vergadering en stelt de leden hiervan
onverwijld schriftelijk in kennis.
- 5.
In deze nieuwe vergadering vindt, ongeacht het aantal aanwezige leden,
besluitvorming plaats.
- 6.
Alle leden hebben stemrecht.
- 7.
Besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van
stemmen.
- 8.
Bij het staken van stemmen, beslist de voorzitter.
- 9.
De secretaris heeft een adviserende stem.
- 10.
De commissie vergadert en besluit in het openbaar.
- 11.
Het advies van de commissie bevat, voorzover relevant, ook de
zienswijzen van de leden van de commissie.
Artikel 10 Slotbepalingen
- 1.
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de
voorzitter van de commissie.
- 2.
Dit reglement treedt in werking met ingang van de achtste dag na
zijn bekendmaking.
- 3.
Het voorgaande reglement wordt op de in lid 2 genoemde datum
ingetrokken.