Organisatie | Uitgeest |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening fractieondersteuning gemeente Uitgeest 2016 |
Citeertitel | Verordening fractieondersteuning gemeente Uitgeest 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-07-2016 | nieuwe regeling | 30-06-2016 Gemeenteblad www.officielebekendmakingen.nl | R2016.0027 |
Verordening fractieondersteuning gemeente Uitgeest 2016
De raad van de gemeente Uitgeest;
gelezen het voorstel van 21 juni 2016;
gelet op het bepaalde in artikel 33 Gemeentewet en artikel 5 Reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad;
Artikel 4 Tijdstip verstrekken voorschot in verkiezingsjaar en in jaar vaststelling verordening
In afwijking van het bepaalde in artikel 3 wordt in een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden het voorschot vóór 31 januari verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt, wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Toelichting bij de Verordening fractieondersteuning gemeente Uitgeest 2016
Deze verordening geeft uitvoering aan artikel 33 van de Gemeentewet. Dit artikel is in 2002 door de inwerkingtreding van de Wet dualisering gemeentebestuur ingrijpend gewijzigd. Het legt expliciet vast dat voor politieke groeperingen een recht op fractieondersteuning bestaat. De uitwerking van deze rechten moet bij verordening worden geregeld.
Artikel 1 Recht op financiële vergoeding
Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning. De hoogte van het budget voor fractieondersteuning zal in de gemeentebegroting moeten worden opgenomen en dus door de raad worden vastgesteld. De fractieondersteuning bestaat uit een vast deel waarmee wordt gegarandeerd dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen. In afwijking van de modelverordening is ervoor gekozen om naast bovengenoemd vast deel geen variabel deel, afhankelijk van het aantal leden van de fractie, toe te kennen.
Artikel 2 Besteding financiële vergoeding
De fracties wordt grotendeels de vrijheid gelaten wat betreft de inhoudelijke besteding van de fractievergoeding. Minimumvoorwaarde is wel dat de bijdrage besteed wordt aan raadswerkzaamheden. Verder is een aantal doelen genoemd waarvoor de bijdrage niet gebruikt mag worden.
Om een zekere houvast te geven bij besteding van het fractiebudget is in onderstaande tabel een indicatie gegeven van de uitgaven waaraan het budget wel/niet besteed mag worden. Vermeld moet worden dat onderstaand overzicht slechts indicatief is. Bij strijdigheid met de wet of met de tekst van de Verordening fractieondersteuning gemeente Uitgeest 2016, bijvoorbeeld als gevolg van jurisprudentie, gaan de wet en de verordening voor.
Artikel 3 Voorschot bijdrage fractieondersteuning
De bijdrage wordt als voorschot verstrekt.
Artikel 4 Tijdstip verstrekken voorschot in verkiezingsjaar en jaar vaststelling verordening
In een verkiezingsjaar wordt het voorschot in twee gedeelten gesplitst. Het is logisch dat het aangepast wordt aan de nieuwe verhoudingen in de raad. Indien blijkt dat het geld onrechtmatig is besteed, kan dit aan het eind van het jaar verrekend worden.
Voor 2016, het jaar waarin deze verordening van kracht is geworden, wordt de bijdrage slechts als voorschot verstrekt voor de maanden volgend op de maand waarin de raad tot vaststelling van deze verordening heeft besloten.
Artikel 5 Wijziging van de bijdrage bij splitsing of samenvoeging van fracties
Het kan gebeuren dat de bijdrage aangepast moet worden aan veranderde verhoudingen in de raad. Dit artikel is zo geformuleerd dat het zowel kan dienen voor fracties die bij de verkiezingen blijken te verdwijnen dan wel na de verkiezingen opkomen, maar het kan ook dienen om de mutaties in aantal op te vangen van de zittende fracties.
Bij splitsing van een fractie zal het al eerder verstrekte voorschot direct verrekend moeten worden. Als dat niet zou gebeuren, zou een deel van de oorspronkelijke fractie over een te groot voorschot beschikken en zou het andere deel van de oorspronkelijke fractie juist helemaal geen voorschot krijgen. Na het kalenderjaar zou dan alsnog verrekend moeten worden. Het is billijker de verrekening in deze gevallen direct te laten plaatsvinden. Eenzelfde regeling is in dit artikel neergelegd voor de samenvoeging van fracties.
Artikel 6 Verantwoording en controle
De controle van het verslag geschiedt door de griffie. De griffie brengt hierover advies uit aan de raad.
Het spreekt vanzelf dat de raad sanctiemogelijkheden kan hanteren voor het geval een fractie niet handelt conform de verordening. Bijvoorbeeld wanneer uitgaven worden gedaan waar de financiële bijdrage niet voor bedoeld is of die niet kunnen worden onderbouwd, wanneer de verantwoording niet tijdig of volledig wordt ingediend, of wanneer teveel ontvangen voorschotten niet tijdig worden terugbetaald. De vermelding in de verordening van de mogelijkheid van terugvordering is strikt genomen overbodig omdat die mogelijkheid ook al bestaat op grond van artikel 4:57 van de Awb. Bestedingen in strijd met deze verordening kunnen worden teruggevorderd voor zover na de dag waarop de subsidie is vastgesteld, nog geen vijf jaren zijn verstreken.
Artikel 7 Toepassing Algemene wet bestuursrecht
Indien fractieondersteuning de vorm heeft van financiële middelen is sprake van een subsidie als bedoeld in titel 4.2 Algemene wet bestuursrecht. Concrete gevolgen hiervan zijn dat tegen de beschikking die een bepaald budget ter beschikking stelt dan wel een bijdrage wordt teruggevorderd rechtsmiddelen (bezwaar/beroep) openstaan.