Organisatie | Ede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke Regeling Regio De Vallei |
Citeertitel | Gemeenschappelijke Regeling Regio De Vallei |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet gemeenschappelijke regelingen, art. 1.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | art. 11, 12, 15, 20, 22, 23, 24, 25, 28, 29, 30, 31, 32, 34, 38, 39, 30, 41, 42, 43 | 14-01-2016 | 40129 |
HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN
Waar in deze regeling artikelen van enige wet of regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, worden in die artikelen gelezen in de plaats van de gemeente, de raad, burgemeester en wethouders en de burgemeester respectievelijk de regio, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
ARTIKEL 4 BEVOEGDHEDEN EN BEVOEGDHEDENVERDELING
Voor zover hiervan niet in deze regeling is afgeweken, en onverminderd het bepaalde in artikel 30 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, komen aan de bestuursorganen van de regio ter uitvoering van de in artikel 5, lid 2 genoemde taken en binnen het raam van het in lid 1 van dat artikel geformuleerde doel de bevoegdheden toe, die aan de bestuursorganen van de deelnemende gemeenten behoren, met dien verstande, dat het algemeen bestuur in plaats treedt van de raad, het dagelijks bestuur in de plaats treedt van het college van burgemeester en wethouders en de voorzitter in plaats van de burgemeester.
HOOFDSTUK III HET ALGEMEEN BESTUUR
ARTIKEL 7 ONVERENIGBARE BETREKKINGEN
Het lidmaatschap van het algemeen bestuur is onverenigbaar met de betrekking van ambtenaar door of vanwege de regio dan wel door of vanwege een deelnemende gemeente aangesteld of daaraan ondergeschikt.
Deze bepaling is niet van toepassing op:
Artikel W1 van de Kieswet is van overeenkomstige toepassing.
Paragraaf 2 WerkwijzeARTIKEL 9
Artikel 9 VAN TOEPASSING ZIJNDE VOORSCHRIFTEN GEMEENTEWET
De artikelen 19, 20, 22, 24 en 28 t/m 32 van de Gemeentewet zijn, voor zover daarvan bij deze regeling niet is afgeweken, op de orde van de vergaderingen van het algemeen bestuur van overeenkomstige toepassing.
ARTIKEL 11 VERBODEN HANDELINGEN
Een lid van het algemeen bestuur mag:
rechtstreeks noch middellijk een overeenkomst aangaan betreffende:
1e het aannemen van werk ten behoeve van het openbaar lichaam;
2e het buiten dienstbetrekking tegen beloning doen van verrichtingen ten behoeve van het openbaar lichaam;
3e het doen van leveranties aan het openbaar lichaam;
4e het verhuren van niet-registergoederen aan het openbaar lichaam;
5e het verwerven van betwiste vorderingen ten laste van het openbaar lichaam;
6e het onderhands verwerven van onroerende goederen van het openbaar lichaam;
7e het onderhands huren of pachten van het openbaar lichaam.
ARTIKEL 12 OPLEGGEN GEHEIMHOUDING
Het algemeen bestuur kan in een besloten vergadering, op grond van de belangen, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van de stukken welke aan het algemeen bestuur worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Deze wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen, totdat het algemeen bestuur haar opheft.
Op grond van de belangen genoemd in artikel 4 van de Wet openbaarheid van bestuur kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door het dagelijks bestuur en de voorzitter van het openbaar lichaam en door een commissie van de regio als bedoeld in artikel 24, 25 of 26 van deze regeling, ieder ten aanzien van stukken die zij aan het algemeen bestuur of aan de leden van het algemeen bestuur overleggen. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt.
De krachtens het tweede lid aan leden van het algemeen bestuur opgelegde verplichting tot geheimhouding wordt door hen in acht genomen totdat het orgaan, dat de verplichting heeft opgelegd haar opheft, dan wel, indien het onderwerp waaromtrent geheimhouding is opgelegd aan het algemeen bestuur is voorgelegd, totdat het algemeen bestuur haar opheft.
HOOFDSTUK IV HET DAGELIJKS BESTUUR
Het dagelijks bestuur stuurt integraal aan, nadat de betreffende adviescommissies c.q. de betreffende portefeuillehoudersoverleggen zijn gehoord.
ARTIKEL 24 VASTE EN ANDERE COMMISSIES VAN ADVIES
De instelling van vaste commissies van overleg en advies, zoals portefeuillehoudersoverleggen, aan het dagelijks bestuur of aan de voorzitter en de regeling van haar bevoegdheden en samenstelling geschieden door het algemeen bestuur op voorstel van het dagelijks bestuur onderscheidenlijk van de voorzitter.
De leden van commissies van overleg en advies die geen burgemeester, wethouder of lid van een gemeenteraad zijn kunnen een vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen van de commissie ontvangen. De artikelen 96 tot en met 99 van de Gemeentewet, alsmede de op grond daarvan gestelde nadere regelen zijn alsdan van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat, wanneer daarin sprake is van een onderverdeling in gemeenteklassen, het bepaalde voor de gemeenteklasse van 100.001-250.000 inwoners van toepassing is.
ARTIKEL 25 PORTEFEUILLEHOUDERSOVERLEGGEN
Commissies als bedoeld in artikel 24, lid 3, kunnen worden ingesteld ter initiëring van projecten in de vorm van nader onderzoek of een gezamenlijke activiteit waarbij twee of meer deelnemende gemeenten betrokken zijn. Ook niet-deelnemende gemeenten en andere partners kunnen van deze commissies deel uit maken. Projectvoorstellen worden voorbereid op verzoek van het dagelijks bestuur onderscheidenlijk de voorzitter en ter vaststelling aan deze aangeboden.
HOOFDSTUK VIII HET PERSONEEL VAN DE REGIO
ARTIKEL 29 BENOEMING, SCHORSING, ONTSLAG, OVERIGE AMBTENAREN
De ambtenaren van de gemeenten die ingevolge het voorgaande lid met werkzaamheden ten behoeve van de regio zijn belast, zijn ten aanzien van de uitvoering van hun werkzaamheden verantwoording schuldig aan de secretaris; zij gedragen zich naar de aanwijzingen die terzake van de uitvoering van de werkzaamheden door de secretaris worden gegeven.
In bijzondere gevallen, ter beoordeling van het dagelijks bestuur, kan het dagelijks bestuur regels vast-stellen waarin van de in het vorige lid bedoelde rechtspositieregelingen wordt afgeweken c.q. die regelingen worden aangevuld. Het overleg, bedoeld in artikel 125, eerste lid onder k, van de Ambtenarenwet wordt gevoerd via de Commissie voor Georganiseerd Overleg bij de gemeente Ede.
HOOFDSTUK IX FINANCIËLE BEPALINGEN
ARTIKEL 34 VASTSTELLING REKENING
Van de inkomsten en uitgaven wordt door het dagelijks bestuur over elk dienstjaar verantwoording gedaan aan
het algemeen bestuur onder overlegging van de rekening en de daarbij behorende bescheiden.
Verder wordt daarbij gevoegd een verslag van een onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekening, ingesteld door de aangewezen registeraccountant(s).
ARTIKEL 37 BESLISSING GESCHILLEN OVER TOEPASSING REGELING
Geschillen omtrent de toepassing, in de ruimste zin, van deze regeling tussen besturen van deelnemende gemeenten of tussen besturen van een of meer gemeenten en het bestuur van de regio worden door Gedeputeerde Staten beslist, voor zover zij niet behoren tot die, vermeld in artikel 112, eerste lid van de Grondwet of tot die, waarvan de beslissing krachtens artikel 112, tweede lid van de Grondwet is opgedragen hetzij aan de rechterlijke macht, hetzij aan gerechten die niet tot de rechterlijke macht behoren.
HOOFDSTUK XII TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING EN BEËINDIGING