Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ermelo

Algemeen verbindend voorschrift van de gemeenteraad van de gemeente Ermelo houdende regels voor de adviesraad sociaal domein Verordening Adviesraad Sociaal Domein Ermelo 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieErmelo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemeen verbindend voorschrift van de gemeenteraad van de gemeente Ermelo houdende regels voor de adviesraad sociaal domein Verordening Adviesraad Sociaal Domein Ermelo 2016
CiteertitelVerordening Adviesraad Sociaal Domein Ermelo 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening cliëntenparticipatie Wmo Ermelo 2007.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. art. 47 Pw
  2. art. 2.1.3 lid 3 WMO 2015
  3. art. 2.10 Jeugdwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-08-2016nieuwe regeling

30-06-2016

Gemeenteblad 2016, 97939

e160016485

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Ermelo 2016

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • a.

    Sociaal Domein: omvat de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, Jeugdwet en Participatiewet en aanpalende wetgeving.

  • b.

    Wmo: de Wet maatschappelijke ondersteuning.

  • c.

    Participatie Sociaal Domein: de gestructureerde wijze waarop de gemeente belanghebbenden betrekt bij het tot stand komen van de lokale en regionale beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van het Sociaal Domein.

  • d.

    Belanghebbenden: inwoners van de gemeente Ermelo die gebruik kunnen maken van de algemene en maatwerkvoorzieningen van het Sociaal Domein en hun mantelzorgers.

  • e.

    Adviesraad Sociaal Domein Ermelo: adviesraad voor het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo op de beleidsterreinen van het Sociaal Domein.

  • f.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ermelo.

  • g.

    Gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Ermelo.

Artikel 2 Doelstelling

Het doel van participatie Sociaal Domein is om belanghebbenden optimaal betrokken te laten zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gevoerde gemeentelijke beleid binnen het Sociaal Domein. Op deze wijze wordt bijgedragen aan de totstandkoming of verbetering van het integraal gemeentelijk beleid, zowel op lokaal als regionaal niveau. Ten behoeve van dit doel wordt een adviesorgaan in het leven geroepen die zal opereren onder de naam Adviesraad Sociaal Domein Ermelo, die gevraagd en ongevraagd advies uit kan brengen aan het college.

Artikel 3 Taak

  • 1.

    In het kader van de participatie adviseert de Adviesraad in een zo vroeg mogelijk stadium aan het college over het gemeentelijk integrale beleid op het terrein van het Sociaal Domein.

  • 2.

    Onder beleid wordt verstaan voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie. Hieronder vallen ook de beleidsvoorbereiding, vaststelling en uitvoering van beleidsregels.

  • 3.

    Onder integraal beleid op het terrein van het Sociaal Domein wordt verstaan voornemens, beleid of activiteiten van de gemeente gericht op brengen van samenhang in het beleid van tenminste de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet en op aanpalend beleid dat gericht is op de participatie van de inwoners van Ermelo.

  • 4.

    Het gemeentebestuur overlegt periodiek, doch tenminste twee keer per jaar met de Adviesraad over:

    • de verwachte beleidsvorming waarover de Adviesraad geconsulteerd wordt;

    • de wijze en het moment waarop de Adviesraad in de beleidsvorming wordt betrokken;

    • ontwikkelingen en trends op het terrein van Participatie/Sociaal Domein.

  • 5.

    De Adviesraad houdt zich niet bezig met:

    • individuele klachten, bezwaarschriften, en andere zaken die een individueel karakter dragen, dan wel betrekking hebben op individuele cliënten;

    • verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid aanwezig is.

Artikel 4 Samenstelling Adviesraad

  • 1.

    De adviesraad bestaat uit 10 leden en is als volgt opgebouwd:

    • a.

      Een onafhankelijk voorzitter.

    • b.

      Negen algemene leden die beschikken over kennis over of ervaring binnen het sociaal domein en verbinding hebben met de Ermelose samenleving.

  • 2.

    Het college benoemt de leden op voordracht van de adviesraad.

  • 3.

    De adviesraad werft nieuwe leden via een sollicitatieprocedure op basis van het vastgestelde profiel en draagt deze voor aan het college voor benoeming.

  • 4.

    De leden worden benoemd voor een periode van 4 jaar en zijn herbenoembaar voor 1 periode van vier jaar.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de adviesraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad of het college en andere combinaties overeenkomend met de uitsluitingsgronden genoemd in artikel 36b van de Gemeentewet. Leden van de adviesraad functioneren in de adviesraad zonder last of ruggenspraak.

  • 6.

    Leden van de adviesraad hebben geheimhoudingsplicht ten aanzien van vertrouwelijk aangemerkte gegevens en gegevens waarvan zij kunnen vermoeden dat deze vertrouwelijk van aard zijn. Deze verplichting voor leden van de adviesraad eindigt niet bij het beëindigen van het lidmaatschap.

  • 7.

    Leden van de adviesraad vervullen deze taak als vrijwilligers.

Artikel 5 Beëindiging van het lidmaatschap

  • 1.

    Het lidmaatschap eindigt indien het lid aftreedt op eigen verzoek

  • 2.

    Het lidmaatschap kan tussentijds door het college beëindigd worden op verzoek van de Adviesraad wegens disfunctioneren van een lid en slechts nadat hierover gesprekken tussen het betreffende lid, de voorzitter van de adviesraad en een vertegenwoordiger van de gemeente niet tot overeenstemming en oplossing hebben geleid.

  • 3.

    Het lidmaatschap eindigt indien de zittingsduur als bedoeld in artikel 4, vierde lid van de verordening is verlopen;

  • 4.

    In de gevallen, bedoeld in het eerste en derde lid, is het toegestaan dat het lid de functie gedurende een maximale termijn van zes maanden blijft vervullen totdat in de vacature is voorzien.

Artikel 6 Overleg adviesraad – gemeente Ermelo

  • 1.

    Het college wordt in het overleg met de adviesraad vertegenwoordigd door de portefeuillehouder(s) van het Sociaal Domein. Tussen de portefeuillehouder(s) en de adviesraad vindt minimaal twee maal per jaar overleg plaats, waarvoor beide partijen onderwerpen kunnen agenderen. De portefeuillehouders kunnen op eigen verzoek aan een overleg met de adviesraad deelnemen dan wel kan hij/zij door de leden van de adviesraad worden verzocht een overleg bij te wonen.

  • 2.

    Al naar gelang het onderwerp kan een inhoudelijk deskundig medewerker van de gemeente Ermelo het overleg met de adviesraad bijwonen.

  • 3.

    De beleidsadviseurs op het Sociaal Domein nemen periodiek deel aan het overleg van de adviesraad om met hen ontwikkelingen en op te stellen beleid te bespreken.

  • 4.

    Contacten tussen de adviesraad en de gemeente Ermelo lopen via de voorzitter en de ambtelijk secretaris van de Adviesraad.

 

Ambtelijk secretaris

  • 1.

    Het college wijst een ambtelijk secretaris aan die de adviesraad beleidsmatig ondersteunt en zorgt voor de contacten en verbindingen tussen de adviesraad en de gemeente.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris is geen lid van de adviesraad.

  • 3.

    De ambtelijk secretaris biedt beleidsondersteuning onder andere via het bijwonen van de vergaderingen, stimuleert en signaleert dat relevante (lokale en regionale) beleidsvorming aan de adviesraad voorgelegd wordt, bewaakt de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte (regionale) adviezen, stelt samen met de voorzitter de agenda voor de vergaderingen van de adviesraad op, levert een bijdrage aan het jaarverslag van de adviesraad, ondersteunt bij de werving en selectie van nieuwe leden en adviseert de adviesraad in brede zin.

 

Voorzitter van de adviesraad

  • 1.

    De voorzitter zit de vergaderingen van de adviesraad voor.

  • 2.

    De voorzitter stelt samen met de ambtelijk secretaris de agenda van de vergaderingen op.

  • 3.

    De voorzitter zorgt voor een efficiënte en effectieve werkwijze van de adviesraad en bewaakt de interne procedure van de adviesraad zodat gedegen en gedragen adviezen tot stand kunnen komen.

  • 4.

    De voorzitter neemt deel aan de selectiegesprekken voor nieuwe leden, draagt geselecteerde kandidaten voor aan het college en zorgt via o.a. gesprekken met leden van de adviesraad dat alle leden hun adviesrol goed kunnen vervullen.

  • 5.

    De voorzitter neemt deel aan het periodiek overleg met de portefeuillehouders en aan de jaarlijkse evaluatie.

Artikel 7 Werkwijze advisering

  • 1.

    In het kader van de participatie Sociaal Domein vraagt het college de adviesraad tijdig om advies. De adviesraad is daarnaast gerechtigd om ongevraagd advies uit te brengen.

  • 2.

    De gemeente vraagt de adviesraad in ieder geval advies over:

    • a.

      de op te stellen beleidsplannen van het Sociaal Domein;

    • b.

      vaststelling en wijziging van de verordeningen, besluiten en beleidsregels die ter uitvoering van dit plan worden opgesteld;

    • c.

      de wijze waarop de kwaliteit van participatie van belanghebbenden gewaarborgd wordt;

    • d.

      de wijze waarop cliënten keuzevrijheid wordt geboden;

    • e.

      het contracteringsbeleid van de gemeente;

    • f.

      de beleidsspeerpunten;

    • g.

      evaluatie van gevoerd beleid.

  • 3.

    Daar waar gemeenten de beleidsvorming regionaal voorbereiden, zullen de gemeenten de adviesraden regionaal informeren en een adviesaanvraag neerleggen. De regionale adviesraden spannen zich in om één regionaal afgestemd advies uit te brengen.

  • 4.

    De adviesaanvraag wordt op een zodanig tijdig moment in de beleidsvoorbereiding gevraagd, dat het betrokken kan worden bij de besluitvorming door het college:

    • a.

      de adviesraad brengt conform de wettelijke adviestermijn, binnen zes weken advies uit. Deze termijn is nodig om een gefundeerd advies op te kunnen stellen; zeker daar waar ook adviezen vaker regionaal afgestemd worden. Indien nodig en in overleg kan deze termijn ingekort worden. Het advies moet bijgevoegd worden bij de aan college en/of gemeenteraad ter beschikking te stellen stukken.

  • 5.

    Het college stelt de Adviesraad schriftelijk op de hoogte over de wijze waarop zij omgaat met een advies van de Adviesraad en motiveert de reden als zij een advies (gedeeltelijk) niet overneemt.

  • 6.

    Adviezen van de adviesraad worden schriftelijk voorgelegd aan het college en voorzien van een concept-reactie door de behandelend gemeentelijk beleidsadviseur.

 

Werkwijze adviesraad

  • 1.

    De vergaderingen van de adviesraad zijn openbaar. Een (gedeelte van de ) vergadering kan besloten plaatsvinden als blijkt dat bij openbare beraadslagingen belangen geschaad kunnen worden. De voorzitter en ambtelijk secretaris besluiten in onderling overleg wanneer dat het geval is.

  • 2.

    De agenda en vergaderdata worden gepubliceerd op de website van de adviesraad.

  • 3.

    De uitgebrachte adviezen van de adviesraad zijn openbaar en worden gepubliceerd op de website.

  • 4.

    De adviesraad stelt jaarlijks een verslag samen over de werkzaamheden van de afgelopen jaar. Dit jaarverslag wordt binnen een half jaar na afloop van het verslagjaar ter informatie toegezonden aan het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad. Het jaarverslag wordt gepubliceerd op de website van de adviesraad.

  • 5.

    De samenwerking tussen de gemeente en de adviesraad wordt jaarlijks geëvalueerd.

  • 6.

    De adviesraad haalt actief signalen op uit de samenleving, bij de inwoners om zicht te krijgen op de ontwikkelingen en trends in participatie. Dit doet zij onder andere door contactpersonen op verschillende leefdomeinen aan te wijzen. Deze onderhouden contact met organisaties die actief zijn binnen die leefdomeinen en wisselen met hen signalen en beleidsontwikkelingen uit. Specifieke relatie wordt onderhouden met de cliëntenorganisaties om het cliëntenperspectief op de (kwaliteit van de) hulp- en ondersteuning in beeld te krijgen.

  • 7.

    De adviesraad overlegt periodiek met de adviesraden Sociaal Domen Noord Veluwe en met de adviesraad van Zeewolde om de regionale beleidsontwikkelingen en uit te brengen adviezen af te stemmen.

Artikel 8 Faciliteiten

  • 1.

    Het college draagt er zorg voor dat aan de adviesraad de nodige begrijpelijke informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de adviesraad, desgewenst in aangepaste leesvorm. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.

  • 2.

    Ten behoeve van de adviesraad wordt jaarlijks in de begroting van de gemeente Ermelo een budget opgenomen dat in dat jaar door de adviesraad ten behoeve van haar adviesfunctie besteed wordt.

  • 3.

    Ten laste hiervan kunnen kosten worden gebracht die verband houden met vergaderen, cliëntenraadpleging en het instellen van werkgroepen, deskundigheidsbevordering, organisatiekosten, het inhuren van externe deskundigen, voorlichting en andere kosten die noodzakelijk zijn voor het vervullen van de adviesfunctie.

  • 4.

    De leden van de adviesraad ontvangen een vergoeding per vergadering van de adviesraad (niet van overige bijeenkomsten) tot een nader door het college vast te stellen maximum, naast een vergoeding voor gemaakte reis- en onkosten.

  • 5.

    De adviesraad kan in aanvulling op deze verordening één of meerdere reglementen opstellen, zoals een huishoudelijk reglement of reglementen gericht op de interne werkwijze. Reglementen of notities m.b.t. het functioneren van de adviesraad worden afgestemd met het college.

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Adviesraad Sociaal Domein Ermelo 2016.

Artikel 10 Slotbepaling

  • 1.

    In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

  • 2.

    De Verordening cliëntenparticipatie Wmo Ermelo 2007 wordt per 1 augustus 2016 ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1augustus 2016.

Vastgesteld door de raad van de gemeente Ermelo in zijn openbare vergadering op 30 juni 2016.