Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

SUBSIDIEREGELING JEUGD DEN HAAG 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSUBSIDIEREGELING JEUGD DEN HAAG 2016
CiteertitelSUBSIDIEREGELING JEUGD DEN HAAG 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Subsidieverordening Den Haag 2014

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-201624-08-2018Onbekend

28-06-2016

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekenmaking in het gemeenteblad

RIS294594, BOW/2016.222

Tekst van de regeling

Intitulé

SUBSIDIEREGELING JEUGD DEN HAAG 2016

 

 

 

 

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

 

Overwegende dat:

 

  • -

    subsidieverstrekking binnen jeugdbeleid in overeenstemming moet worden gebracht met de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014;

  • -

    het wenselijk is vast te leggen dat in het kader van jeugdbeleid uitsluitend subsidies worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan realisatie van de ambities uit de kadernota ‘Heel het kind’, het beleidskader ‘Met de jeugd. Voor de jeugd’ en het uitvoeringsprogramma ‘Met de jeugd. Voor de jeugd’.

 

gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014,

 

Besluit:

 

  • I.

    Vast te stellen de Subsidieregeling Jeugd Den Haag 2016 als volgt.

     

  • II.

    Dat dit besluit in werking treedt op de dag na bekenmaking in het gemeenteblad.

 

Den Haag, 28 juni 2016

 

Het college van burgemeester en wethouders,

 

de secretaris de burgemeester

mw. A.W.H. Bertram J.J. van Aartsen

 

 

 

 

Subsidieregeling Jeugd Den Haag 2016

§ 1 Algemene bepalingen

Artikel 1:1Begripsomschrijvingen

  • 1.

    In deze regeling wordt verstaan onder:

    • -

      jeugd: kinderen, jongeren en jong volwassenen;

    • -

      jeugdteam: op decentraal niveau (wijk, stadsdeel of andere gebiedsafbakening) georganiseerd multidisciplinair team dat de hulpvraag van of voor de jeugd afhandelt;

    • -

      jongeren: 12- tot 23-jarige inwoners van Den Haag;

    • -

      jong volwassenen: 23- tot 27-jarige inwoners van Den Haag;

    • -

      kinderen: 0- tot 12-jarige inwoners van Den Haag;

    • -

      risicojongeren: jongeren en jong volwassenen die te kampen hebben met een opeenstapeling van problemen en daardoor een risico lopen voor zichzelf of een risico vormen voor anderen.

Artikel 1:2 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 2:1 bedoelde activiteiten, tenzij een afzonderlijke subsidieregeling voor bepaalde activiteiten is vastgesteld.

 

§ 2 De activiteiten

Artikel 2:1 Activiteiten

  • 1.

    Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan:

    • a.

      het stimuleren dat de jeugd, ouders en verzorgers hun stem laten horen over onderwerpen die hen aangaan in de hulpverlening;

    • b.

      het stimuleren dat meer jeugd vrijwilligerswerk doet en zelf activiteiten in de wijk uitvoert;

    • c.

      het inschakelen, herstellen en versterken van het eigen probleemoplossend vermogen van de jeugd, de ouders, verzorgers en het sociale netwerk;

    • d.

      het versterken van de opvoedkundige vaardigheden van ouders en hun omgeving;

    • e.

      het bevorderen van een veilige en leerrijke omgeving voor jeugd;

    • f.

      het tijdig signaleren en voorkomen van problemen tijdens de zwangerschap en bevorderen van de samenwerking om dat te bereiken;

    • g.

      het stimuleren van preventie en signaleren van psychische en sociale problematiek en licht verstandelijke beperkingen;

    • h.

      de doorontwikkeling van jeugdteams om de expertise van deze teams te vergroten;

    • i.

      het begeleiden van risicojongeren;

    • j.

      het verbeteren van de aanpak voor risicojongeren en jongeren zonder vaste woon- of verblijfplaats.

  • 2.

    De ambities en doelen genoemd in het eerste lid, zijn nader uitgewerkt in:

    • a.

      de kadernota ‘Heel het kind’;

    • b.

      het beleidskader ‘Met de jeugd. Voor de jeugd’;

    • c.

      het uitvoeringsprogramma ‘Met de jeugd. Voor de jeugd’.

  • 3.

    Subsidie wordt uitsluitend verstrekt indien:

    • a.

      er sprake is van samenwerking met overige sociale partners, die zijn benoemd in het uitvoeringsprogramma ‘Met de jeugd. Voor de jeugd’;

    • b.

      de subsidieontvanger voldoet aan alle wettelijke eisen die gelden voor de uitvoering van de activiteiten.

Artikel 2:2 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen die activiteiten verrichten die gericht zijn op de Haagse jeugd of hun ouders of verzorgers.

 

§ 3 De kosten en de subsidie

Artikel 3:1 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van burgemeester en wethouders noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten.

 

§ 4 Besluitvorming subsidie

Artikel 4:1 Aanvraag

  • 1.

    In aanvulling op het bepaalde in artikel 8, tweede lid van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, geeft de aanvrager bij zijn aanvraag aan in welke mate de activiteiten waarvoor hij subsidie aanvraagt, bijdragen aan en gericht zijn op de ambities en doelen als bedoeld in artikel 2:1, eerste lid.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 8, tweede lid van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, is bij aanvragen op grond van deze subsidieregeling geen de-minimisverklaring vereist, tenzij burgemeester en wethouders daartoe uitdrukkelijk besluiten.

  • 3.

    De aanvraag en de bijbehorende bijlagen worden zoveel mogelijk op een voor openbaarmaking geschikte manier en op een voor het algemeen publiek toegankelijke wijze opgesteld.

Artikel 4:2 Aanvraagtermijn

In afwijking van het bepaalde in artikel 9 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, worden aanvragen om subsidie ingediend uiterlijk op 30 september in het jaar voorafgaand aan het jaar of de jaren waarop de aanvraag betrekking heeft.

Artikel 4:3 Aanvullende weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11, eerste en tweede lid van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, kan de subsidieverlening worden geweigerd:

  • a.

    als de aanvraag niet tijdig is ingediend en deze niet reeds op grond daarvan buiten behandeling is gesteld;

  • b.

    als de aanvraag wordt gedaan voor activiteiten die naar het oordeel van burgemeester en wethouders reeds in voldoende mate uitgevoerd worden door anderen.

     

§ 5 Verplichtingen, verantwoording, vaststelling en overschot

Artikel 5:1 Verplichtingen

In aanvulling op de artikelen 3:47 van de Algemene wet bestuursrecht en 15 tot en met 18 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, geldt voor de subsidieontvanger de verplichting om mee te werken aan inhoudelijk onderzoek ten behoeve van monitoring en evaluatie.

 

§ 6 Slotbepalingen

Artikel 6:1 Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen afwijken van deze regeling leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 6:2 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2016.

  • 2.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Jeugd Den Haag 2016.

 

 

 

Korte toelichting op de Subsidieregeling Jeugd Den Haag 2016

 

Algemeen

Het proces van subsidiëring in het kader van jeugdbeleid zal met ingang van de subsidieverlening voor het jaar 2017 anders verlopen dan het algemene proces zoals dat is vastgelegd in de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 (ASV). Alle subsidieaanvragen moeten vóór 30 september zijn ingediend, waarna het college via een zogenoemde gebundelde beschikking uiterlijk op 31 december op de aanvragen beslist. De binnen jeugdbeleid te hanteren subsidiesystematiek is grotendeels gelijk aan die binnen onderwijsbeleid. Dit betekent onder meer dat er gewerkt zal worden met een Budgetoverzicht Jeugd (overzicht van activiteiten waarvoor subsidie kan worden aangevraagd en criteria waaraan de aanvraag wordt getoetst) en een Bestedingsprogramma Jeugd (gebundelde beschikking).

Om af te kunnen wijken van de ASV is vaststelling van de Subsidieregeling Jeugd Den Haag 2016 noodzakelijk.

Van belang is voorts dat er een link wordt gelegd met de door de gemeenteraad vastgestelde beleidskaders en het door het college vastgestelde uitvoeringsprogramma “Voor de jeugd. Door de jeugd.”

De Subsidieregeling Jeugd Den Haag 2016 is van toepassing op alle subsidieverstrekkingen binnen jeugdbeleid, tenzij er een specifieke regeling geldt.

Drie artikelen in de regeling vragen om een specifieke toelichting:

Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen

De aangeduide leeftijdsgroepen komen overeen met de indeling die de Haagse Welzijnsorganisaties hanteren op basis van afspraken met de Dienst Publiekszaken.

Bij de opeenstapeling van problemen waarmee een risicojongere te maken heeft, kan gedacht worden aan schooluitval, schuldenproblematiek, overlast of criminaliteit.

Artikel 1:2 Toepassingsbereik

Een afzonderlijke regeling die van toepassing kan zijn, is de Subsidieregeling Leefbaarheid en Bewonersparticipatie Den Haag 2015. Activiteiten die op grond van laatstgenoemde regeling in aanmerking komen voor subsidie, zijn primair gericht op de buurt, de wijk of het stadsdeel.

Artikel 4:2

De aanvraagtermijn wijkt af van die in de ASV. Vóór 30 september dienen alle aanvragen binnen te zijn voor subsidies die voor het daarop volgende jaar worden verleend.

De beslistermijn is gelijk aan die van artikel 10 ASV: het college beslist uiterlijk op 31 december voorafgaand aan het jaar waarop de subsidie betrekking heeft.